Waarom zijn Euro 98 (en andere premium benzines) zoveel duurder dan een litertje normale peut?
De petrolhead ontkomt er niet aan: tanken! En aangezien de meeste petrolheads een benzineauto hebben, moeten ze geregeld benzine tanken. Daarbij heb je vaak de keuze tussen een gewone standaard brandstof (Euro 95 E10) en een premium brandstof: Euro 98 E5. Die eerste bevat 10 procent ethanol, de tweede heeft een hoger octaangetal en maximaal tot 5 procent aan ethanol (het kan dus ook aanzienlijk minder zijn!).
Voorheen betaalde je altijd minder dan een dubbeltje meer voor de dure brandstof. Dan hebben we het over De Goede Oude Tijd. Nog voordat corona en de oorlog in Oekraïne de boel ernstig verstoorden.
Euro 98 veel duurder
Op dit moment is de prijs van een liter normale benzine (Euro 95 dus) 1,92, volgens United Consumers. Dat is de prijs aan de snelweg bij een A-merk pompstation. Dat kan uiteraard flink goedkoper als je achteraf een onbemande pomp vindt. Voor premiumbenzines geldt een adviesprijs van 2,08.
Het zal jullie ongetwijfeld zijn opgevallen dat er wel flinke kortingen te vinden zijn qua Euro 95, maar niet echt met 98. Hierdoor is het prijsverschil al gauw 15 tot 25 cent per liter. Hoe komt dat? Bloomberg heeft het antwoord.
Sowieso is de eerder genoemde oorlog in Oekraïne een reden. Daardoor is er sowieso een energiecrisis. Rusland was een groot energieleverancier in zeer korte tijd werden de meeste economische banden tussen Europa en Rusland (behalve Heineken, die doet er nog altijd uitstekende zaken).
Nog een reden
Euro 98 is bewerkelijk om te produceren en er is relatief weinig vraag naar. Daardoor produceert men minder en dat creeërt schaarste. Dat zorgt er weer voor dat de vraag afneemt, daar de prijs te hoog is voor velen om het kopen van premium benzine te rechtvaardigen.
Dan is er nog een andere reden. De brandstofmaatschappijen moeten voor de Amerikaanse markt nu de benzines veel verder ontwikkelen. Daar zijn sinds kort nieuwe eisen voor zwavelarme benzine. Brandstofbedrijven zijn dus veel drukker om die benzines te produceren en dat gaat (ietsje) ten koste van onze 98.
Nu zijn er petrolheads die zweren bij benzine. Zeker bij oldtimers en youngtimers is het gebrek aan ethanol een zege voor de techniek. Daarbij zijn er ook veel getunede auto’s die (iets) beter (lijken) te presteren als er 98 in zit. Dus voor hen is 98 nog steeds de enige optie, alleen wordt deze relatief gezien wel steeds duurder.
Via: Bloomberg
Meer lezen? Deze landen willen benzinehoofden uitroeien!
Michel-GR zegt
Met 98 heb je letterlijk meer pk’s bij een snelle auto. En met 102 uiteraard nog meer. Contacteer welke tuner dan ook en die zal dat bevestigen. Met een trage auto heb je dat voordeel niet uiteraard maar loopt de motor zeker mooier.
kniesoor zegt
@Michel-GR: Dat is maar ten dele waar. Bij een E46 M3 is verschil in octaangetal goed merkbaar, bij een 6,2 liter AMG V8 helemaal niet en bij een F82 M4 ook nauwelijks. Bij jouw GR wellicht weer wel. Kortom : het is minder zwart-wit dan je op het eerste oog zou denken.
Dutchdriftking zegt
@kniesoor: Hoe hoger het octaangehalte, hoe kleiner de kans op spontane ontbranding en hoe verder je qua afstelling op het randje kunt gaan zitten, en dus meer vermogen. Bij sommige moderne auto’s kan de ECU het verschil in kwaliteit zien en hierdoor de ontsteking vervoegen of verlaatten. Echter is dit lang niet bij iedere auto zo. Wij autoliefhebbers tanken het sowieso wel voor de gemoedsrust.
Voor de oorlog kon je overigens voor een beperkte meerprijs HVO100 in je tank gooien IPV diesel. Dat prijsverschil is nog veel groter geworden…
Dutch79 zegt
Octaan’gehalte’ bestaat niet.
sabrerator zegt
Nou, die beperkte meerprijs viel wel mee.
Ik heb ook voor de brandstofstijgingen wel zo’n 50 cent per liter meer betaald voor HVO100 dan gewone diesel. Maar het gaat nu soms richting de 70 cent.
Dat schijnt oa te maken te hebben met de prijs van HBE’s (hernieuwbare brandstof eenheden). Die variëren nogal en hebben een behoorlijke invloed op de prijs van een litertje.
PunicaOase zegt
Had altijd wel het idee dat de auto iets zuiniger en vlotter reed op 98 (Ultimate, hier met sticker dat er 0 ethanol in zit), maar toen de prijzen ver boven de 2 euro schoten er mee gekapt.. Eigenlijk vind ik het wel prima zo.. Schijnt bij moderne motoren, die je redelijk bescheiden belast, niet zo te schelen..
flatsix010 zegt
Ik rij soms in een 911 997 4S en hierin is het verschil duidelijk merkbaar qua vermogen. Ook klinkt die anders en lijkt die soepeler/sneller te lopen. Voor dagelijkse kilometers zou ik het nooit tanken maar voor iets waar je weinig kilometers mee maakt wel.
smeck zegt
Valt me op dat er bijna nooit wordt gerept over het feit dat die E10 zooi ook vele malen minder efficient is dan 98/E5, waardoor je er meer van moet tanken voor dezelfde afstand.
Toen het net werd ingevoerd een testje uitgevoerd met de daily, ’01 megane cabrio 2.0L. 2x volle tank E10 ipv 98.
Voor zover mogelijk redelijk dezelfde ritjes, snelheid, afstanden etc gereden.
Normaal verbruik met 98 ligt rond de 1:12.8, met E10 daalde dit naar 10.6.
Onderaan de streep was ik voor de oorlog in Oekraïne (waar blijkbaar 95% van alle producten op aarde worden geproduceerd) goedkoper uit met 98 tanken dan E10.
Zelfs nu ontloopt het elkaar amper, maar gezien alle andere voordelen gaat er alleen 98 in bij alle voertuigen.
Richmond zegt
Ik weet niet waar jij tankt, maar overal waar ik kom in het land en ook over de grens in België,is 98 zeker 20ct duurder. En voor de oorlog een cent of 10. 2km verder op een liter is denk ik niet voldoende om het prijsverschil te compenseren
sportevo zegt
Kun je simpel berekenen:
Stel dat je tankinhoud 50 liter is en de prijs 2 euro voor E95 en 2,20 voor E98. Een tank kost je dan respectievelijk € 100 en € 110. Hij zegt (ruim) 2 km verder op een liter E98 te komen. Dan kun je 100km meer uit een tankbeurt halen.
Om die 100km extra met de E95 te rijden heb je bij een verbruik van 1:10 10 liter extra nodig. Als die 10 liter 2 euro per liter kost, kost dat dus 20 euro extra. Dus om dezelfde afstand met E95 te rijden ben je € 120,- kwijt.
Je kunt ook zeggen: bij een verbruik van 1:10,6 met E95 kost een kilometer bij een liter prijs van € 2,00, € 0,189 en bij een verbruik van 1.12,8 en een liter prijs van € 2,20, € 0,172.
Dus als dat verbruik echt zoveel scheelt is E98 tanken misschien wel duurder in aanschaf, maar ben je uiteindelijk door het lagere verbruik voordeliger uit. Maar alles hangt af van de juiste verbruikscijfers.
smeck zegt
Scheelt me een stuk typen, maar dit dus.
En als het nu uiteindelijk maar een paar cent scheelt dan heb ik nog steeds het voordeel van minder vaak hoeven tanken, betere brandstof met vaak ook betere additieven en je kan de auto/motor een tijdje laten staan zonder dat al die ethanol in je tank en leidingen water aantrekken en rubbers wegvreten.
Dutch79 zegt
Ik heb onderweg naar vakantie ook 95 E10, 98, 100 en102 getankt. Verbruik bij E10 is zeker hoger. Dus prijsverschil wordt deels weer teniet gedaan.
Johanneke zegt
Ik woon in de buurt van Duitsland, daar is E5 vrijwel even duur als E10 hier. Dus als ik in de buurt ben altijd E5. Nooit 98 getankt, zal ook weinig uitmaken voor mijn auto. Ding heeft 145pk ofzo. Atmosferisch.
michiel_vandelft zegt
Mijn Leon Cupra R ST is gemapped op 98, maar ik koop eigenlijk altijd Eurol Petrol Octane boosters die ik bij Euro95 er in mieter. Verhoogt met 3 tot 5 punten op 50L.
Het enige “nadeel” is dat ik wel ethanol in de brandstof heb, maar het scheelt een dikke 10ct per liter (95+ Octane booster)
Ben ik de enige of zijn er meerdere die het zo doen?
madvillain zegt
Ik tank alleen maar 98, met alle benzineauto’s. Ongeacht verbruik.
Heb ook veel oldtimers, daar wil ik geen tot zo min mogelijk ethanol in krijgen (carburateurs, leidingen etc).
schuimbekje3 zegt
in S, DE en UK is het prijsverschil nihil, kopen deze landen niet bij zelenski bv?
wjeurs zegt
Ik heb wel eens mensen horen zeggen dat je met Autos van voor het jaar 2000 het beste 98 kan tanken omdat die blokken daar langer goed van blijven en ze niet gebouwd zijn op ‘peut voor het gespuis’… Kan iemand dat bevestigen? Ik rijd zelf een wat oudere auto dus ben benieuwd of het zoveel verschil maakt of dat ‘af en toe’ een tank volgooien met duurdere benzine iets toevoegt
z4coupe30si zegt
Ik hoor dat ook. Wat ik dan bijzonder vind is dat er auto’s zijn die geproduceerd zijn van bijvoorbeeld 1997-2005.
Weet die motor / leidingen / etc dan wanneer de auto geproduceerd is? En opeens zijn ze geschikt voor E10. Een gelijk model van 12.1999 of 01.2000 lijkt mij toch hetzelfde.
coupedriver zegt
Dan gaat het eerder over de hoeveelheid ethanol zoals hierboven beschreven, en of je een motor met hoog specifiek vermogen hebt en ook je rijstijl.
992 zegt
Wel lachwekkend als mensen 98 gaan tanken met een GTI ofzo…. Lekker blijven doen de tankstationhouders lachen zich dood. Merk met al mijn auto:’s 0.0 verschil en er mag overal ook 95 in volgens fabrikant. Als je voldoende pk hebt en je rijdt niet op een circuit nutteloos. Ik tank alleen 98 met mijn oldtimer. Daarnaast benieuwd naar dyno resultaten. Ik voel het niet of ik 15pk meer heb ofzo.
Heb in mijn netwerk iemand goed mogen leren kennen die heel heel veel weet van brandstof. Hij vertelde ook van de verschillen tussen diverse tankstations maar ook 95&98. ;-) Dus 95 voortaan gaan tanken met alle “nieuwe” (sport)auto’s.
nooffence zegt
Wat is het verschil tussen tankstations?
mmax zegt
Dat het octaangetal en de hoeveelheid toegevoegde biobrandstof/ethanol twee verschillende dingen zijn. V-power heeft 0% ethanol in de euro 98 zoals vermeldt staat op de pomp. de website van total bevestigt dat hun premium benzine tot 5% biobrandstof kan bevatten.
Beiden zijn gemeten op dezelfde klopvastheid maar hebben wel een andere samenstelling.
sportevo zegt
Ik tank altijd 98. Mijn dagelijkse auto mag alleen maar 98 hebben volgens de fabrieksopgave en mijn andere auto’s zijn van eind jaren 80 en die stel ik niet bloot aan E10 brandstof.
Ik ben daarnaast ook wel benieuwd naar het daadwerkelijke effect op het verbruik. Ik denk dat mijn auto zuiniger is (voor wat het waard is) met E5 dan met E10 in de tank.
Robert zegt
Die uitleg over het prijsverschil rammelt aan alle kanten. In Duitsland is het prijsverschil tussen 95 Octaan E5 (ja, dat verkopen ze daar nog) en 95 Octaan E10 ongeveer 6 cent per liter in het voordeel van de E10. Het prijsverschil tussen E10 en 98 Octaan E5 (vergelijkbaar met Nederland) is ongeveer 13 cent per liter. Ga je voor de premium brandstoffen (100 tot 102 Octaan) dan komt er nog weer 6 tot 8 cent per liter bij.
kasteel zegt
Hoe komt het dat de prijzen dan van 98 op de snelweg gelijk of onder de regionale pompen liggen, terwijl dit bij 95 niet het geval is?
Ik tank uitsluitend BP 98, betaalde paar jaar terug idd altijd 7-12 cent extra, nu met regelmaat meer dan 25 cent extra, opvallende daarin is dat de ‘toeslag’ op de snelweg relatief laag is
Ingeblikt zegt
Mijn alfa gt 1.8TS rijd 1 op 11 op 95 e10 en 1 op 13 op 98 e5 . Euro per km maakt het dus niet heel veel uit wat ik tank. Dan maar 98. En met de Yamaha uit 1985 altijd 98 e5 tbv de rubbers en het schoon houden van de carburateur.
JanJansen zegt
Mijn Audi S4 B5 zou ook alleen maar 98 mogen hebben. Rij al 300.000km probleemloos op LPG en start op 95.
Op 260 pk voel je die paar pk minder echt niet. Wel in je portemonnee.
sjonniedeluxe zegt
Rusland speelt zowel voor 95 als voor 98. Het is gewoon extra marge pakken voor de pomp.
dree16v zegt
Tot een half jaar geleden was het prijsverschil tussen 95 en 98 zo’n 10-15 cent en tankte ik 98 inmiddels is het verschil hier in de buurt 20-25 cent. Ik tank nu weer 95. De meerprijs weegt niet meer op regen het meerverbruik van 95. Auto loopt wel wat minder mooi op 95… Waarom het prijsverschil groter is geworden is me een raadsel
Gele koplamp zegt
Maar met V-Power heb je wel dubbele AirMiles ;)
En tenslotte is er meermaals aangetoond dat de toevoegingen in de premium brandstoffen meer zijn dan pure marketing, maar het komt er vooral op neer, wat raadt de fabrikant aan.
frederik zegt
In mijn 535i gaat gewoon E10, heb nog nooit enig verschil gemerkt bij die auto. In de Porsches gaat natuurlijk 98.
gregorius zegt
Vraag: is 98 E5 van veschillende aanbieders eigenlijk gelijk? Of zitten daar verschillen in? V-power en BP-ultimate lijken een veel groter verschil te hebben (tov hun 95) vergeleken met de verschillen tussen 95 en 98 bij de onbemande goedkope pomp.
mmax zegt
Je kan het beste even nazoeken hoeveel biobrandstof/ethanol er is toegevoegd. Ik denk zelf dat dat het meeste aangeeft over wat je er van kan verwachten
mmax zegt
Och hebben we deze discussie weer! Pak de popcorn er maar bij.
Het verschil tussen 100% benzine met een octaangetal van 95 versus 100% benzine van 98 octaan zal je in de meeste motorblokken echt niet merken. Wanneer sensortechnologie er voor zorgt dat het ontbrandingsmoment (of zelf vullingsgraad) aangepast kan worden afhankelijk van de brandstofkwaliteit zou het ietsjes uit kunnen maken . Zelf kies ik er voor om v-power of vergelijkbaar te tanken in mijn motorfiets(en) welke altijd getuned zijn, de doodeenvoudige reden, hij is getest en afgesteld met vpower (0% ethanol) in de tank.
HET VERSCHIL WAT JE MERKT is dat ethanol een lagere calorische waarde heeft en dus minder energie per eenheid loslaat wanneer het ontbrandt. Het maakt niet zo veel verschil maar als je 10% ethanol bijmengt (zoals in euro95) heb je dus ietsje meer brandstof nodig om tot dezelfde snelheid te accelereren/dezelfde afstand af te leggen. dit heeft echt NIKS te maken met de het octaangetal wat slechts aangeeft wat de klopvastheid is.
En ja als je een motor met hoge compressie hebt, of het lucht/brandstofmengsel armer maakt of dikke turbo’s monteert wordt die klopvastheid relevant. DAN NOG zorgt een hogere klopvastheid niet voor meer vermogen. Het zorgt er voor dat je meer modificaties kan doen, die meer power maken, zonder dat je onverwachte spontane ontbranding krijgt.
kan niet wachten om de reacties
992 zegt
En nog steeds zie je van die figuren met een 4 cilindertje in een GTI of whatever van hun zuurverdiende geld euro 98 tanken. Mega verschil joh in PK’s en mijn “performance” blok (massa VAG motortje) heeft dat nodig. Echt lachwekkend gewoon.