De autofabrikanten hebben gewonnen! Euro 7 zal geen doorgang vinden.
Collega @jaapyio is er vandaag niet, hij doet even een middagdutje omdat hij mag opblijven voor de kwalificatie vanavond voor de GP van Amerika 2022. Dus probeert ondergetekende een artikel over de EU te maken. Mocht je het niet leuk vinden, hebben we plaatjes van een Ferrari 812 Competizione voor je!
De EU is af en toe een enorme moloch. Een groot gedeelte van mensen die niemand kent maken beslissingen voor jou. Denk aan smakelijke CETA-regelingen of George Orwell-esque praktijken met zwarte dozen in jouw auto.
Sowieso, de EU heeft als het gaat om auto’s veel veranderd. Sowieso zijn ze een stuk schoner geworden en veiliger geworden. Dat is op zich erg goed. Uiteraard zijn ze daarin veel te ver door geslagen. De hoeveelheid verplichte techniek die in een auto moet zitten, zorgt ervoor dat fabrikanten het A-segment de rug toe hebben gekeerd. Kleine, goedkope en zuinige autootjes zijn er straks niet meer.
Euro 7 gaat niet door
Enfin, de EU draaft dus nog weleens door. Het lijkt er nu op dat ze iets te ver zijn gegaan met de Euro 7 emissie-eissen. De implementatie van de norm schijnt dermate moeizaam te zijn, dat de Euro 7 niet door gaat. Of wacht, dat moeten we beter verwoorden. Euro 7 zal er zeker aan komen, maar véél minder streng dan oorspronkelijk de bedoeling was. Dat meldt Politico.
De autofabrikanten hebben enorm zitten lobbyen en geheel tegen de verwachting in gelijk gekregen! Dat is voor veel fabrikanten goed nieuws, want die hoeven niet extreem te investeren in nieuwe technieken om de uitstoot nog verder terug te dringen voor de laatste generatie verbrandingsmotoren. Een reden dat de EU gezicht is, is omdat in 2035 het toch onmogelijk is om een auto met verbrandingsmotor te verkopen.
Wat dan wel?
Daarbij verkopen elektrische auto’s beter dan ooit en lijkt die lijn alleen maar door te zetten. Een andere reden is vanwege de gevolgen van de coronapandemie (met alle waardeketen issues) en de oorlog in Oekraïne. Tel daarop dat de inflatie door het dak schiet en de EU kon niet anders beslissen dat Euro 7 aan te passen. De aanpassingen zijn dusdanig dat er nauwelijks verschil is met de al behoorlijk strenge Euro 6-norm.
Milieuorganisaties spreken er grote schande van. Die stellen dat de EU de winst van autofabrikanten belangrijker vindt dan de gezondheid van de Europese inwoners.
Via: Autocar.
Meer lezen? Dit zijn 11 auto’s met een belachelijke cilinderinhoud!
kniesoor zegt
Eerst maar eens even kijken hoe dit verhaal in detail in elkaar steekt alvorens de vlag uit te hangen.
Jagris zegt
Schonere motoren daar is iedereen voor, maar de manier waarop is niet bevorderlijk. Auto’s met Verbrandingsmotoren worden zo weer een stuk duurder gemaakt waardoor een nieuwe auto voor de gemiddelde Europeaan onbereikbaar wordt. Want de elektrische tegenhanger zit ook (nog) niet op een wenselijk prijsniveau. Als de EU en de milieuorganisaties echt willen besparen qua uitstoot zullen ze wat scherper moeten kijken naar de industrie, de scheepvaart en de luchtvaart. Daar valt volgens mij nog zat winst te behalen op het beperken van de uitstoot.
fanboy zegt
@Jagris: Ligt er nogal aan waar de uitstoot is. Soms zijn die zaken in de buurt, echter in veel gevallen is het toch echt alleen de auto of een scooter die lokaal uitstoot.
En katalysatoren/ filters en AdBlue werken bijvoorbeeld vele periodes niet, dus dan is het een beetje een wassen neus allemaal.
Frankypanky zegt
De Industrie en Scheepsvaart… Dat kan, mits jij bereidt bent om meer te betalen voor producten. Luchtvaart? Da’s een drogredenen…Daar is op technologisch gebied een enorme inhaalslag gemaakt.
En vreemd genoeg zeg je niets over de veehouderij / landbouw. Een veel kleinere sector wat in verhouding veel meer ongewenste uitstootnorm heeft…
mashell zegt
Het argument “maar zij eerst” werkt niet, het werkt nooit. Uiteraard zijn er ook strengere eisen aan de industrie, de scheepvaart en de luchtvaart, maar daar krijgt de normale persoon niets van mee. Vergeet ook niet dat als jij 1500 kilo auto van A naar B verplaatst om een persoon van 80 kilo te verplaatsen dat per verplaatste kilo vracht een veel slechtere balans heeft dan een vliegtuig of schip. Het wegverkeer draagt zo’n 30% bij aan alle uitstoot, dat is significant en gemakkelijk aan te pakken (vanwege het telkens vernieuwende wagenpark). Dus dat gebeurt dan ook.
mustang750supersnake zegt
daar verdienen ze teveel geld aan……
audirs3 zegt
Ben het niet met je eens, de EU stelt gewoon normen waar de gehele industrie aan moet voldoen, en met gezonde concurrentie worden die normen altijd gehaald en door massaproductie wordt het betaalbaar. Zonde die normen had nu niemand een airbag of catalysator of loodvrije benzine.
Johanneke zegt
Kan iemand uitleggen hoe het zit met die normen? Want uiteindelijk is uitstoot uitstoot toch? Een suzuki alto uit 1995 met kat zal altijd minder uitstoten als een moderne 3 keer zo zware crossover die gewoonweg meer benzine nodig heeft. Maar de Suzuki is geen euro 6?
Dutchdriftking zegt
Iets met rendement en volledige verbranding 👍
zesinlijn zegt
Als een moderne 3 keer zo zware crossover die gewoonweg meer benzine nodig heeft zal een Suzuki Alto altijd méér uitstoten dan dat ie nu doet. Het woord waar jij naar op zoek was is ‘dan’.
Johanneke zegt
Ik heb het altijd te doen met familie van mensen die uitgebreid als en dan gaan verbeteren. Vrienden hebben die mensen niet, maar familie heb je voor het leven. Je zou maar een broer of zus hebben die zo is.
fanboy zegt
@Johanneke: Jij verwart co2 uitstoot met uitstoot die giftig is voor mensen.
Gewicht doet er niet toe voor de Euro normen, Co2 uitstoot ook niet. Gaat om hoeveel ongezonde zooi er uit de uitlaat komt.
En dat is bij een oudere auto doorgaans erg veel.
Nou is het wel zo dat de normen erg scheef waren tussen benzine en diesel, dus een jaren 90 benzine met katalysator kon gewoon nog mee komen met een Euro 5 diesel. Met Euro 6 niet meer.
HelldogBE zegt
Euro 6 verderzetten gaan ze natuurlijk niet doen, hoe gaan ze anders de auto’s uit de stad weren als ze allemaal aan de LEZ voldoen? Komt de autobranche zelf ook niet goed uit als mensen 15 jaar met dezelfde auto blijven rijden (wat technisch gewoon mogelijk is)…
ericc zegt
Zo blijven er een paar duizend jobs bestaan!!!! Ook niet onbelangrijk naar verkiezingen toe!
mashell zegt
Welke jobs? De brandstof motoren ontwikkeling ligt al nagenoeg stil en kan nu er geen Euro 7 gedaan hoeft te worden per direct helemaal op 0 gezet worden.
fanboy zegt
Gezien katalysatoren nog niet werken als de boel nog niet opgewarmd is en AdBlue systemen richting vries temperaturen of daaronder niks doen, zijn er nog genoeg gevallen waarin moderne brandstofauto’s ranzigheid uitspreken, mag wel wat strenger.
Het is toch al waardeloos als je zo’n diesel ziet met EGR en roetfilter problemen, eigenlijk is het antwoord dat je hem niet goed schoon krijgt maar dat wil niemand horen.
mashell zegt
Hangt van de implementatie af. Er zijn ook diesels zonder EGR of roetfilter problemen (volgens is dat bij wagens van minder dan 10 jaar oud al geen thema meer).
Maar dat je zulke maatregelen moet toepassen en dat de koude motor use case nog erg vies is, dat zegt inderdaad dat het concept verbrandingsmotor niet langer acceptabel is. Zeker niet nu elektrische aandrijflijnen beschikbaar en bruikbaar zijn.
mashell zegt
Als Euro 7 niet doorgaat verwacht ik een lobby van milieu- en burgerorganisaties om die 2035 te vervroegen naar 2030 of zo…
Yannick zegt
Ik vind het zo bijzonder dat er zo ingezet wordt op elektrisch rijden. De feiten liggen al op tafel, maar net als altijd wordt er beleid gemaakt met oogkleppen op. Er is niet genoeg lithium op deze planeet om elke auto elektrisch te maken. Maar focussen op waterstof, ho maar. Dat individuele bedrijven dat doen is al heel mooi, maar het feit dat de EU er niet op focust toont maar weer dat het doel allesbehalve klimaatvriendelijkheid is, maar gewoon weer winst. Elektrificatie zorgt voor een toekomst probleem wat natuurlijk dan weer voor veel geld opgelost kan worden.
audirs3 zegt
Waar haal je die info vandaar, er is meer dan voldoende lithium. Daarnaast zullen er waarschijnlijk voldoende alternatieven voor lithium komen voor accu’s.
En waterstof voor auto’s zal nooit wat worden. Je hebt ongeveer 3x zoveel stroom nodig gezien het verlies bij electrolyse en in brandstofcellen, kan je beter die electriciteit direct in de auto stoppen. Zal altijd veel goedkoper zijn.
En voor een autoliefhebber maakt een EV of FCEV niet uit, hebben allebei een electromotor.
Trouwens, heb je wel eens opgezocht wat voor dure zeldzame metalen ze nodig hebben bij electrolyse?
Johanneke zegt
Meer dan genoeg lithium, niet alles ligt op (voor nu) economisch rendabele plekken.
chrisvis zegt
“de electrische verkopen zitten in de lift en deze trend lijkt zich alleen door te zetten…”. Ja misschien bij jullie in Nederland door jullie systeem van bijtelling maar ken hier in België niet 1 particulier die een electrische wagen koopt. Sterker nog, mijn werkgever is op heel de parking aan het laadpalen plaatsen maar toch heeft mijn directe overste net een Audi A4 diesel moeten bestellen. Electrische wagens vielen maar net binnen budget en waren kaal geleverd en konden de afstand tussen onze verscheidene vestigingen niet overbruggen, benzine zou na de leasingperiode niet voldoende restwaarde hebben dus moest het maar een diesel zijn…
neal zegt
dat komt omdat laadpalen die openbaar toegankelijk zijn voor 200% aftrekbaar zijn ;-).. boekhoudkundig kunstje
neal zegt
nog maar eens.. het is structureel NIET haalbaar om iedereen op elektriciteit te laten rijden… daarvoor dient er teveel aan de infrastructuur gedaan te worden. en al ZEKER niet in zulk een korte tijdspanne.
heb t elders ook al neergeschreven… een 2 verdieners gezien met beide een elektrische auto, beide pluggen ’s avonds in, elektrische kookplaat aan, boiler voor een douche en daarbij nog was en afwasmachine, vriezer, koelkast etc…nee dan gaat de heel boel plat.
Dus tip voor beginnende zelfstandigen.. begin met hele dikke koperkabel in de grond te gaan leggen…
steephh zegt
@neal
Korte tijdspanne? LOL!!! 😂 Verkoop van nieuwe brandstofauto’s wordt pas (!) in 2035 verboden, dus tot dan zijn ze nog gewoon te koop. Dat betekent dat de infra pas in 2050 voor 100% op orde moet zijn. Maar als de laatste generatie brandstofauto’s lang mee gaat, zou dat nog wel eens wat later kunnen worden. We praten dus over een jaartje of 30 waarin we de infra prima op orde kunnen brengen. Ons verbruik was in 2015 16x (!!!!!) zo hoog dan in 1950 en het was absoluut geen probleem om ons netwerk daarvoor uit te breiden. Paniek is dus nergens voor nodig.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/07/elektriciteitsverbruik-16-keer-hoger-dan-in-1950
Een vriezer en een koelkast gebruiken overigens niet bijzonder veel stroom. Vreemd dat je die benoemd. Meeste mensen zullen wasmachine, droger én afwasmachine ook niet aanzetten tijdens het spitsuur (1800-1900) wanneer er gekookt wordt en het elektriciteitsverbruik piekt. Zeker niet wanneer we in de toekomst mogelijk gaan betalen voor verbruik op piekmomenten.
Het slaat overigens ook hélémáál nergens op om je auto te laden tijdens het avond-kook-spitsuur. Nogmaals: zéker niet wanneer je gaat betalen wanneer je tijdens piekuren verbruikt. En dat hoeft ook niet: kwestie van inpluggen, gewenste percentage charge instellen en instellen dat je zoveel mogelijk tijdens de daluren wil laden en de auto berekent zelf voor je wanneer deze het beste geladen kan worden. Een auto ga je juist laden in de momenten dat het stroomverbruik reuze mee valt, dus in de nacht. Of overdag, met je eigen zonnepanelen op een zonnige dag óf op een laadpaal op je werk.
Het mooie van de BEV is dat deze met behulp van technieken als V2H en V2G juist het net kan ontlasten. Het piekverbruik in een wijk kan daarmee prima worden opgevangen. En dat gaat ook nodig zijn, want je wil niet voor énkele uurtjes je lokale infra enorm overdimensioneren.
Ik blijf dit soort paniekpraat altijd erg bijzonder vinden. Het is een beetje alsof je in 1950 riep “het is structureel NIET haalbaar om iedereen met auto te laten rijden…”. Onderbouw dan op zijn minst waarom het ook structureel niet haalbaar is. Natuurlijk is de tijdspanne wel uitdagend, dat zal ik zeker niet ontkennen.