Waarom wordt er langs de snelweg veel meer geflitst dan binnen de bebouwde kom? Het doel is toch immers om de veiligheid in het verkeer te vergroten. Kennelijk vinden we het een stuk gevaarlijker wanneer iemand met 140 km/u over een driebaans snelweg rijdt, dan wanneer iemand met 80 km/u langs een basisschool scheurt. Kwestie van prioriteiten toch? Nee, de echte reden is natuurlijk dat het zo lekker makkelijk scoren is langs de snelweg. En doordat er op de snelweg veel meer auto’s langs het oog van de camera rijden, levert een dagje flitsen daar behoorlijk meer op.
Camiel Eurlings heeft nu eindelijk ook in de gaten dat de verhouding tussen snelheidscontroles op snelwegen en in de bebouwde kom verkeerd is. Hij verbaast zich over de vele controles langs snelwegen, terwijl in woonwijken, rond scholen en bij winkelcentra ‘niet of nauwelijks’ wordt gecontroleerd.
De minister vindt dit verkeerd en beseft dat overheid haar geloofwaardigheid dreigt te verliezen. Snelheidscontroles mogen niet de schijn wekken dat het er alleen maar om gaat zo veel mogelijk geld binnen te halen. Hij heeft de kwestie aangekaart bij het ministerie van Justitie, want er moet meer aandacht komen voor de snelheid binnen de bebouwde kom. De controles moeten zich ook richten op andere, zo mogelijk nog grotere gevaren in het verkeer. Daaronder vallen ook het gebruik van alcohol en drugs door bestuurders, want dat is volgens Eurlings pas echt misdadig. (via: nu.nl)
Ik zeg: Camiel Eurlings is goed bezig.
ErikkNL zegt
Hehe dat werd tijd….. hoop dat dit door gaat want dat zakkenvullen mag wel is stoppen ! Camiel is goed bezig hopen dat een aantal van z’n plannen ook echt door gaan.
Poll zegt
Goh, een politicus heeft het in de gaten hoor. Als het kalf verdronken is, dempt men de put.
Coen zegt
Hopen dat ze dan ook minder gaan controleren op provinciale- en snelwegen, ipv een verdubbeling van controles…
blokker5 zegt
Gokje: camiel liet zijn chauffeur voor wat het is en ging zelf een dagje toeren? En heeft vandaag een boete op de mat gekregen?
BananaFlip zegt
Kijk, zo moet het, Camieleke!
In Engeland doen ze dat veel professioneler.
Daar geeft de politie drie kilometer van tevoren aan dat er een snelheidscontrole aankomt.
Je merkt daar dan ook dat mensen dat hele stuk gewoon echt veel langzamer rijden.
De Engelse politie is niet uit op geld, de Nederlandse wel.
Camiel kan wel vanuit een container gaan flitsen, maar dan rijdt degene die geflitst wordt echt niet langzamer.
Jochempie zegt
Ik zeg: hier was men zich altijd al bewust van en Camiel z’n praatje is slechts een decoy.
Rick dos zegt
“De controles moeten zich ook richten op andre, zo mogelijk nog grotere gevaren in het verkeer.”
Zo, baal je dan als je andre heet. They’re coming for you Andre!
Maar moet zeggen dat ik blij verrast ben met Camiel. Die man gaat er nog wel komen.
bakkerst zegt
“De controles moeten zich ook richten op andre, zo mogelijk nog grotere gevaren in het verkeer”
Jochempie zegt
Hallo mensen, er staat niet dat de snelwegcontroles af zullen nemen. Ik denk dat de overige controles gewoon vergroot worden zodat ze weer een beetje gelijk liggen. Allebei hoog, dat wel.
Rick dos zegt
“Hij verbaast zich over de vele controles lans snelwegen”
Doen ze het verdorrie ook nog met een lans…
bakkerst zegt
de nadruk moet natuurlijk liggen op de ontbrekende ‘e’ uit ‘andere’
(geen ervaring met tags, kan hier niet eens een makkelijker/ minder geeky manier voor gebruikt worden?)
Emile_Benz zegt
@ BananaFlip: ff ’n nuancering. Het is niet de politie die uit is op het geld, maar de regering…
guzmann zegt
Ik mag die Eurlings wel…
Emile_Benz zegt
Eurlings voor minister-president :mrgreen:
Benjamin1 zegt
Lol @ spelfeautbashing!
Binnen de bebouwde kom staan al genoeg camera’s, ik blijf het gezeik vinden dat je 17 euro moet betalen als je 35 rijdt ipv 30.
Tim zegt
Best goed gedacht van die man…
Drinken/drugs en rijden gaat idd niet samen,
scheuren in de bebouwde kom ook niet…
maar op de autostrade bij mooi weer wat sneller rijden.. daar wordt niemand slecht van en breng je niemand mee in gevaar.
VivelaFRANCE zegt
@ Bananaflip;
helemaal mee eens! In Nederland zie je altijd van die Golfjes onopvallend met camera’s staan. Maak er gewoon waarschuwingen bij dat er geflitst wordt, dan gaat men echt wel langzamer rijden. Nu krijg je een boete een maand later in de bus, je bent allang vergeten waar je op dat moment misschien 8 km/h te hard reed, en waarschijnlijk wist je niet eens dat je te hard reed. Dat is toch belachelijk!
PappaLeo zegt
Snelheidscontroles mogen niet de schijn wekken dat het er alleen maar om gaat zo veel mogelijk geld binnen te halen
Dat betekent zoveel als dat het wel zo is.
Antonius86 zegt
“De minister vindt dit verkeerd en beseft dat overheid haar geloofwaardigheid dreigt te verliezen.”
Hij denkt ook echt dat ze die nog moeten verliezen… Allang verloren!!!!
Michael zegt
feaut?!
Tom zegt
Het gros van de bevolking vindt dit allemaal maar onzinboetes. Maar ze (= de graaiers in Den haag) gaan gewoon stug door. Luisteren naar de bevolking doen ze niet! Zie bijvoorbeeld ook het Europees Verdrag dat ons door de strot heen is geduwd. En zo zijn er nog tal van andere zaken waar de kiezer telkens weer bedrogen wordt.
Wie volgend jaar bij de landelijke verkiezingen weer gaat stemmen op een van de ‘oude’ politieke partijen en in het bijzonder de PVDA, die bedriegt zichzelf eigenlijk.
Ik weet het wel…
Realhustler zegt
Op zich is snelheidsbekeuren niet zo’n slechte belasting vorm. Als ze de loonbelasting omhoog doen en stoppen met flitsen, dan ben ik tegen !!
Het geld is wel nodig.
Maar het is idd belangrijk om voor de veiligheid ook op minder lucratiever manieren te controleren, op woonerven, bij scholen. En ook lucratief: bij scholen iedereen bekeuren die op de stoep parkeerd, die zijn kids niet in stoeltjes en in gordels heeft, de boel blokkeerd etc.
Dit is en ernstig lucratief, en werkt sterk opvoedend, en vooral, maakt de boel weer een stuk socialer.
Ik vind trouwens rood/snelheid flitsers iets wat gewoon standaard bij grote kruisingen hoort. Want heb je een ongeval, dan krijg je geen welles nietes verhaal ik had groen, en op kruisingen gebeuren de ernstigste ongevallen.
Eend zegt
Wat je niet (meer) hebt kun je niet verliezen. Maar wel een goede zaak, 130 rijden op de snelweg is lang niet zo erg als 60 rijden in de bebouwde kom.
Een betere ontwerper zegt
@Vive la France: tis sowieso belachelijk, 8km/h meer.
Ik zeg Eurlings is goed bezig.
NielsL zegt
Dit heeft Camiel Eurlings niet aangevochten!
Dit is aangevochten door Dhr. Kappelhof. Was laatst ook op het nieuws etcc.!
Laurens zegt
Als het doel handhaven van regelgeving is, moet je misschien relatief toch meer op snelwegen controleren. En dan met name buiten de spits. Want dan vindt iedereen dat het harder kan.
Als je buiten de spits niet meer controleert, is dat een soort gedoogbeleid: we hebben niet het lef de maximum snelheid te verhogen, maar controleren het niet dus iedereen kan wel harder rijden.
De gemiddelde Nederlander begrijpt denk ik dat het beter is om je op 80 kilometerwegen maar min of meer wel aan de snelheid te houden, omdat het onveiligheidsgevoel op die wegen hoger is. Afgezien van de enkele idioot die overal een circuit van maakt natuurlijk, daar zijn dan de onopvallende surveillancewagens weer goed voor. Lekker een tijdje hinderlijk volgen en alle overtredingen bekeuren, dan is het autootje al snel niet meer te betalen :-)
Simpson zegt
Oftewel: de inkomsten van de snelweg vallen wat tegen, laten we eens binnen de bebouwde kom gaan kijken.
M-Roadster zegt
En gaat er nu iets veranderen? Zou me verbazen…
Eric zegt
Hij komt veel te laat. Dit wisten autobloggers al jaren dat het enkel om geld te doen is.
trucking for living zegt
We kunnen wel allemaal zeuren over politiek Den Haag, maar eindelijk hebben we nu een verkeersminister die weet waar hij mee bezig is, en er ook druk achter zet. heeft nu een spoedwet erdoor gedrukt voor de aanleg van spitsstroken, had al jaren geleden moeten gebeuren, maar dat moet je z’n voorgangsters aanrekenen, niet hem.
Eurlings: keep going!!
Tom zegt
@ trucking …
Die spitsstroken is ook weer zon voorbeeldje van Nederland op z’n smalst. Maak gewoon extra rijstroken en hou die 24 uur per dag gewoon open. Bij die spitstroken staat er 9 van de 10 een rood kruis boven het wegdek. Dat soort gepiel kom je niet tegen in Duitsland.
Eurlings is een goede minister, maar echt potten kan hij ook niet breken met die milieulobby in dit kikkerlandje.
marruk zegt
Camiel Eurlings is al langer goed bezig, maar op sommige wegen vind ik het zo knullig als je met 55 wordt gepakt waar je 50 mocht.. want op 800 meter rijdt je zo makkelijk 60-65, 50 is echt zo’n net-niet tempo.
Guido zegt
Je reinste piraterij :P
Midas zegt
Wat een gelul van die Eurlings. Wat een schijnheiligheid! Tuurlijk was dit al bekend in heel Nederland. De budgetten van ons fantastisch kabinet zijn er op gebaseerd. De politie is de godganse dag bezig k#tbonnetjes te schrijven om maar het CJIB bezig te houden. Om maar niet te spreken over die paar duizend man van het CVOM in Utrecht. Alleen al deze departmenten kosten meer dan 100 miljoen euro per jaar aan salaris en huisvesting.
Het feit dat Eurlings dit roept, kost hem op dit moment een standje bij Bos. Het gaat pas veranderen als Bos de bekeuringen niet meer opneemt in zijn begroting en de politie geen euro-prestatiecontracten meer krijgt.
GOD zegt
let maar eens op, de flitsapparaten op de snelweg blijven, en er komen extra apparaten in de bebouwde kom, oftwel dubbel geld.
Jochempie zegt
@ GOD: dat zeg ik.
Offtopic: Hmmm daarnet heerlijk een ritje naar en van het station gemaakt, 90 op de teller waar 50 is toegestaan. Maar lekker was het!
Bert zegt
Camiel is ‘verbaasd’? Hoezo? Dit beleid bestaat al jaren en hij heeft hier ook goedkeuring aan gegeven. Hij maakt ook deel uit van de regering.
Het is hypocriet.
Maar goed, als het gaat veranderen moeten we er blij mee zijn!
Stevy zegt
wie geloofd er nu echt dat ze dit gaan terug draaien? In de begroting is er rekening genomen met de opbrengst uit het geflits, dus het is een verkapte vorm van achteraf belasting heffen, een soort van kilometer heffing, maar dan per uur : )
Er zijn teveel mensen in dienst bij de overheid die zich hier mee bezig houden en die kan je niet ff van plaatst wissellen of ontslaan. Grote onzin dus, ze gaan gewoon door met flitsen op de plekken waar je snel kan scoren. te triest voor woorden.
Als of SchEurlinks dit nu in zn eentje heeft bedacht!!! goedemorge!!! iedereen weet dat het @$@#&%$@ is.
Jesper zegt
Die bonnetjes in de bebouwde kom brengen natuurlijk geen flikker op. Sterker nog, de overheid loopt leeg *kuch* op boetes onder de 10km/u te hard. Dan zijn de administratieve kosten namelijk hoger dan het boetebedrag.
Dit is echter niet aan Camiel, maar aan de opvolger van dhr. Spee. Stond laatst een interviewtje over in Autovisie. Doet zich voor als een likable fellow, maar is volgens mij een grotere centensnaaier dan Spee himself… :?
Overigens wordt er dus wel gezegd dat de verhouding snelweg/bebouwde kom uit proportie is, maar niet dat het aantal flashers langs de snelweg heel binnenkort af gaat nemen. Oftewel, we mogen weer bukken :P
Sorcerer zegt
Misschien hebben mijn reacties hier en op Flitsservice geholpen. Dit roep ik al tijden… Gevaarlijke plekken op snelwegen zijn er haast niet. Bovendien leiden controles tot bijv. langzaam inhalen (stel je voor dat je tijdens het inhalen wordt geflitst).
Wat harder rijden bij het inhalen (bijv. 120 op een 100-weg om een vrachtwagen in te halen) kunnen leiden tot een vermindering van files, als je het mij vraagt… Rechts inhalen op bepaalde wegen en in bepaalde situaties(!) trouwens ook; denk aan snelheden van <70 km/h op de snelweg.
Cantago zegt
100% mee eens!
Laat die snelweg maar lekker links liggen, en verhoog daar de snelheid naar 140 of 160 ofzo (is bewezen beter te zijn), en ga STRENG controleren in de bebouwde kom enzo, want dit is echt levensgevaarlijk!
Goed bezig die Camiel:)
d'n nillus zegt
nog ff en camiel vv heer spee dan kan die tuinkabouter met iemand anders lullen op tv
sjoerdV zegt
Aan alle mensen die zeuren over de politiek: ssh, zip it!
Hulde aan Eurlings, de beste minister op deze post sinds tijden.
Pim Brussee zegt
Ik denk dat we over Eurlings niet hoeven te klagen. Maar een bekeuring voor snelheidsovertredingen, krijg je alleen maar als je sneller rijdt dan toegestaan. Simpel toch? Niet de flitsagent maar jij trapt het gaspedaal in.
mashell zegt
Hoeveel gelijk Camiel (wat bezielden z’n ouders toch?) Eurlings ook heeft, het is wel de open deur van het jaar. Nu stelt ie de vraag aan het ministerie van Justitie. Je kunt er gif op nemen dan het het antwoord komt van het ministerie van Financien en dat het zich laat samenvatten als “effen dimmen jij”.
Theo zegt
Ze moeten gewoon al het gemotoriseerd verkeer verbieden in de bebouwde kom, ben je van al het gezeik af hier!
de Haan zegt
Natuurlijk moeten we, met ons allen, de weg veilig houden en ons een ´beetje´ aan de snelheid houden. Maar als de politie ´trots´ is op deze prestatie zijn ze fout bezig. Laten we eerst eens met z´n allen werken aan respect voor elkaar en respect voor de politie. Op deze manier verliest ´het blauw´- ´de overheid´ het respect. Snelheidscontroles zijn er om de veiligheid te bevorderen op de weg. Haal de uitschieters er uit. Niet de gewone man dure bekeuringen aansmeren. Al helemaal niet in deze zware tijden. Waarom moet men altijd in de portemonee gepakt worden. Geld hebben we nodig om te overleven. Werk aan respect……..de rest komt dan vanzelf goed…….. Tinus
volvo zegt
ben blij dat k bij km paaltje 67.2 ff in de remmen ging
Nero zegt
Ik vroeg me al af waarom je meer risico loopt geflitst te worden op de snelweg dan in de bebouwde kom. Ga hier maar eens 30 te hard, kan niemand een ruk schelen.