Onze verkeersminister Camiel zit vol slimme ideeën. De Europese minimumbedragen die momenteel gelden voor de verschillende brandstoffen zijn volgens hem niet logisch; beter is het om te kijken naar de CO2-uitstoot waar elke brandstof verantwoordelijk voor is, en de accijnzen daarop af te stemmen. De Europese Commissie heeft gisteren toegezegd zich over dit voorstel te zullen buigen.
Zo zou biodiesel bijvoorbeeld een stuk goedkoper kunnen worden, aangezien de uitstoot van broeikasgassen hierbij een stuk lager ligt dan bij gewone diesel. Zouden in die vergelijking ook de hogere voedselprijzen en de ecologische schade van ontbossing meegenomen zijn?
Eurlings heeft ook geopperd om het CO2-gekuch van vrachtwagens aan banden te leggen. Momenteel mogen deze nog lekker ouderwets walmen, dus een uitstootlimiet zoals deze voor de fabrikanten van personenauto’s reeds is bepaald (en uitgesteld) zou helemaal geen kwaad kunnen. (via telegraaf)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ah, er is weer duidelijk naar Zweden gekeken…
Daar is dit al een paar jaar gemeengoed!
Gooi dus maar op, kan er hier eindelijk ook eens fatsoenlijk werk van Bio-Ethanol gemaakt worden.
Ook goed dat er eindelijk is naar het vrachtverkeer gekeken wordt, die neemt toch het grootste deel van de uitstoot voor zn rekening
VonStroke zegt
Eindelijk wordt er naar het vrachtverkeer gekeken. Het werd tijd, hopelijk zien ze in België op dat gebied nu ook snel de lamp branden.
Jan Groothuijse zegt
Vrachtverkeer, are you kidding? Eigenlijk ook wel een goed idee om die hevige belasting te geven, die vrachtwagens rijden toch maar de hele dag voor hun lol door het land.
Betekent dit dat co2-neutrale brandstoffen geen acijnzen meer krijgen? :P Biobenzine.
JanJansen zegt
Laten we even reel blijven. De winstmarge voor het milieu die hier in NL gehaald wordt is minimaal. Daarnaast zijn er geen alternatieven beschikbaar (al een concept elektro-dieplader gezien?) en de transportsector loopt al op zijn financiële tenen.
Ik vind het maar gevaarlijk om in deze economische tijden het beroepsverkeer aan banden te leggen. Meer werklozen kunnen we nu niet gebruiken.
Bovendien, waarom moeten wij op dit moment het braafste jongetje van de klas spelen? Wel eens in India geweest, daar stoot een gemiddelde bromfiets meer uit dan onze vrachtwagens; daar is pas winst te behalen.
Mairsil zegt
Tuurlijk, alles op CO2, heel logisch. De roet, zwavel en stikstofmonoxide van diesel zijn tenslotte gezonde stoffen waar het milieu alleen maar beter van wordt. We kleuren graag onze steden zwart met diesels om te zorgen wat we het levensgevaarlijke CO2 niet binnen krijgen…
Duidelijk weer goed over nagedacht dit.
SJ zegt
Ach, opzich een goed idee, maar dan wel de slurptax afschaffen. Zo betaal je echt voor de CO2 die je uitstoot (waarvan ik overigens sowieso niet geloof dat dit de aarde opwarmd), in plaats van een boete betalen voor een auto zonder er nog maar een meter mee gereden te hebben. Dat is vergelijkbaar met iedereen die (legaal) vuurwerk koopt afhankelijk van de zwaarte en hoeveelheid een bijpassende boete te geven voor het geval dat de koper er dingen mee gaat opblazen. Laat ik verder over vuurwerk ophouden, anders komt daar straks ook nog een co2-tax op en het is al bizar duur.
Het aanpakken van vrachtwagens kan ik alleen maar toejuichen. Sowieso al belachelijk dat die sector niet als eerste aangepakt werd. Nu de scheepvaart nog.
tiPanda zegt
Hogere accijns op brandstoffen die verantwoordelijk zijn voor een hogere CO2-uitstoot?
Dat betekent dat de accijns op diesel omhoog gaat. Verbranding van diesel producteert per liter meer CO2 dan benzine.
De reden dat diesel*auto’s* minder CO2 per *kilometer* produceren is dat diesel een hogere energiedichtheid heeft benzine.
Rule zegt
@SJ ‘Het aanpakken van vrachtwagens kan ik alleen maar toejuichen. Sowieso al belachelijk dat die sector niet als eerste aangepakt werd. Nu de scheepvaart nog.’
Overschot van gelijk. Men steekt zich steeds weg achter het feit dat deze sectoren het al te moeilijk zouden hebben. En hoe zit het met ons slaven dan? Het wordt dringend tijd om eens te betalen voor wat we zelf veroorzaken/nodig hebben en niet voor een algemeen (hoger?) goed!!!
Alwood zegt
want, laten we allemaal onthouden… CO2 is de duivel! een heidense stof, zonder CO2 waren er geen oorlogen geweest!
Mijn eerste voorstel is daarom om wereldwijd alle moerassen af te dekken en ’s nachts plastic over alle bomen te trekken, op deze manier wordt de uitstoot flink gereduceerd! :)
of wacht even..? is CO2 misschien gewoon een natuurproduct en moet er niet zo moeilijk gedaan worden over dit stofje.
VonStroke zegt
@Alwood: kleine fout in je redenering, bomen zetten CO2 juist terug om in zuurstof. Dus doe maar geen plastic over die dingen. ;)
bmw zegt
Euh, dus als je extra tax betaalt, dan verdwijnt de CO2 plots? Dat stond niet in onze cursus chemie. Maar politici zijn dan ook veel slimmer dan ik.
YK zegt
Yay, weer een hele topic over bullsheit rondom CO2!!! :roll:
Wil je er ECHT wat aan doen, dan stop je met ademen! Jaaa, mensen, bij elke ademteug sproeien wij ook van dat giftige en duivelse stof ( ;) @ Alwood) de wereld in… :lol:
Alwood zegt
@VonStroke
slechts zolang de zon schijnt :) daarna produceren de bomen juist CO2
lol @ YK
tis echt hoor!
Mr. Marteen zegt
het schijnt zelfs zo te zijn, dat die Gouden Koets van Bea, gemiddeld het meeste co2 produceert per kilometer. Die paarden staan het hele jaar op stal, ademen en schijten een hele boel( iets dat co2 veroorzaakt), en ze trekken die koets maar enkele kilometers per jaar.
kortom alles dat leeft produceert co2, hardlopers produceren zelfs meer co2 dan een wandelaar. moeten we die mensen dan ook extra accijns laten betalen?
bereboot zegt
Babies maken is ook slecht voor de co2-uitstoot. Maarja, daar zul je Eurlings ni over horen.
JanJansen zegt
@ VonStroke
Alwood schrijft heel terecht ’s nachts. Dan is er geen zonlicht, is er dus geen fotosynthese en produceren planten weldegelijk CO2. Ze moeten immers verbranden om te leven.
Jos zegt
Anders gaan we biodiesel nog wat promoten…
Dit is echt belachelijk, want het rendement van de productie biodiesel is echt laag. Vergelijking: om evenveel energie te hebben moet je 100 keer meer plaats hebben om biodiesel te maken dan deze ruimte te vullen met producties van energie via zonne-energie. Plus er is minder plaats voor landbouw.
Erwin zegt
We kunnen ook allemaal gas gaan rijden. Is ook minder schadelijk en scheelt aanzienlijk in de buidel ;)
44,5 ct per liter vandaag
Een betere ontwerper zegt
Huh, dus als benzine de vervuilendste brandstof is, dan moeten ook mensen die een 1 op 20 benzine auto hebben de zware belasting betalen?
geelhoed zegt
Wat een prutser die Camiel. Er zit al een CO2 accijns naar rato op motorbrandstoffen…..
Sorcerer zegt
Wat betreft biobrandstoffen zijn er wel manieren om te zorgen dat dit niet zorgt voor meer voedselschaarste in de wereld: namelijk bijv. verplicht verbouwen in het land waarin het wordt gebruikt, of op velden/plekken die niet bedoeld waren voor normaal eten (dwz je móet nieuwe plantages aanleggen ervoor, bestaande mogen niet worden omgebouwd).
Maakt het wel weer duurder, maar het is dan écht 100% eco-, socio en CO2-neutraal.
Goed initiatief verder!
Autogek zegt
In Australie is benzine met 10% ethanol (schonere brandstof) goedkoper dan standaard benzine.
lincoln zegt
da,s win win voor Camiel debiel ..
en een kouder nederland .. en een/dus hogere energie rekening ..
want dat soort accijnsen gaan straks ook voor aardgas gelden ..
en wat was er zowiezo mis met de exorbitante brandstof accijnsen ..
weer niet genoeg voor ons nationaal roversnest ..
Pieter-Jan zegt
1. Het valt op hoe ze tegenwoordig (altijd al?) alle taksen verpakken als een straf voor onze decadente levenwijze. Ze kunnen het niet beleeft vragen, want dan moeten ze verantwoorden wat ze met die zuurverdiende centjes doen.
2. Als iedereen braaf hun CO2 uitstoot verminderd, dan zullen ze wel iets anders vinden om te belasten. Waarschijnlijk zijn ze dan al CO2 vergeten, en hebben ze een nieuwe eschatologische drogreden bedacht.
Jopie zegt
Bio-ethanol heeft nog een “verborgen’ probleem naast de hogere voedselprijzen en de ecologische schade van ontbossing. Om de grondstoffen te produceren rijdt een boer wel met een tractor over het land, en die tractor rijdt natuurlijk op diesel. De productie van 1 liter bio-brandstof kost ongeveer 1 liter olie. Hoe milieuvriendelijk wil je het hebben?
gogogomagazine.com zegt
Hmm, die Eurlings heeft best logische ideeën. Wordt tijd dat die vieze stinkvrachtwagens eens aan banden worden gelegd! Waarom is er nog steeds geen waterstof vrachtwagen? Vrachtwagens lijken me groot genoeg om een grote tank veilig in op te bergen? Kan ie meteen die vieze stinkbussen ook eens gaan aanpakken met wat co2tax, jech wat stinken die dingen (van buiten en van binnen:-)
VonStroke zegt
@Alwood & JJ: bedankt voor de verheldering.