Aan het einde van deze week zal minister Eurlings in de Ministerraad een tweetal proeven voor rekeningrijden aankondigen. Eentje daarvan zal gebruik maken van het ‘strafprincipe’, de andere gaat uit van het ‘beloningsprincipe’. Nu toch eindelijk vast lijkt te liggen dat het rekeningrijden doorgaat kan er inderdaad ook maar beter doorgepakt worden.
Dit meldt het Financieele dagblad (dat zich beroept op interne bronnen) vandaag.
Bij de eerste proef (straf) wordt door middel van cameraregistratie bijgehouden hoe vaak de automobilist gebruik maakt van de A10 (Ring Amsterdam). Hoe vaker je er rijdt, hoe duurder het wordt.
Bij de tweede proef wordt via een satelliet het rijgedrag van de deelnemers bijgehouden. Als zij tijdens de spits weinig gebruik maken van de snelwegen tussen Utrecht, Rotterdam en Den Haag zit hier een beloning aan vast. Deelname aan deze variant is op vrijwillige basis (iets wat ze bij variant nummer één maar wijselijk hebben achtergelaten) voor werknemers van grote bedrijven in de Randstad.
Eurlings gaat deze varianten vrijdag naar het schijnt aan de ministerraad voorstellen en de kans is groot dat de voorstellen geaccepteerd worden. Het gaat hier namelijk niet om een makkelijk onderwerp, dus er is vooraf al flink over gepraat en gepolst.
In de plannen van Eurlings moet het satellietsysteem uiteindelijk landelijk worden ingevoerd. Het cameratoezicht moet als controleinstrument dienen om fraude en sabotage tegen te gaan.
Uiteraard zijn er vele bedrijven in zowel hard- als software die azen op een stukje van de koek, want het rekeningrijden gaat een project van een behoorlijke omvang worden. Als het goed is wordt het landelijke systeem rond 2016 ingevoerd.
autogek zegt
dat rekeningrijden lijkt me helemaal niks.
slecht plan!!!
Alec zegt
en komt het geld wat opgrebracht wordt dan ook ten goede aan de bevordering van mobiel nederland?
Verder is die techniek met gps ook een gevaar voor de gemiddelde nederlander die af en toe het gaspedaal wat verder intrapt…. ze kunnen vanuit dat systeem ook zien, en direct bekeuren, wanneer en waar iemand te hard rijdt.
Dit wordt niet leuk meer…..
Frank zegt
Waarom komen deze kosten dan in hemelsnaam iet in de benzine te zitten?
Hoe meer / vervuilender / harder je rijdt hoe duurder je uit bent.
Wat een bullshit project dit zeg.
monk zegt
wat is ook alweer het doel van rekening rijden?
want als dat is om files te verminderen, dan zorg je er dus voor de rijkere mensen zonder file kunnen doorrijden tewrwijl mensen met minder geld zich in bochten moeten wringen om op werk te komen.
en als het om het milieu gaat…. mensen vinden vast wel een andere route waardoor het aantal autos dus ruwweg gelijk blijft
RenesisHP zegt
Dit is gewoon absurd aan het worden, alsof we nog niet genoeg kaal geplukt worden. Hardrijden is hiermee ook afgedaan en eigenlijk toch weer een stuk privacy, je bent makkelijk te vinden en word eigenlijk overal gevolgd. Nu alleen de persoonschip nog en we hebben geen privacy meer, dan kan de regering jou vertellen wat je met wie en waar hebt gedaan. Kunnen we niet beter een voorbeeld nemen aan Frankrijk met hun protesten, zonder autobranden dan.
YK zegt
Waarom schaffen ze daarbij niet meteen de maximum snelheid van 120 k/h af en voeren ze een no-limite regeling in? *zucht* Autoblog zou eigenlijk adviseur moeten worden van de ministerraad…
Luc zegt
echt gewoon dikke bullshit, het is gewoon normaal dat je elke dag de zelfde weg neemt, krijg je nu nog wel enige privacy? Maar iemand met een zuinige auto betaald dus hetzelfde als iemand met bijvoorbeeld een hummer h2, die elke dag daar wat flink uitstoot
CasperH zegt
In plaats van investeren in goede alternatieven worden mensen die hard moeten werken voor hun geld hier keihard voor gestraft. Ik vind het echt een ongelooflijke foute maatregel.
Camiel en Wouter spenderen een beetje te veel tijd samen, ben ik bang.
MarcO zegt
satteliet ? (derde alinea)
gepolsd ? (vierde alinea)
OT: Hoeveel plannen en proeven moeten er nog komen? Ach: ik rij vrijwel nooit in de spits op snelwegen. Die mij het beloningssysteem dan maar.
mashell zegt
“Bij de tweede proef wordt via een sateliet het rijgedrag van de deelnemers bijgehouden”
Wordt hier dan het grote geheim onthuld dat Nederland spionage satelieten heeft. En die nu zelfs tegen haar eigen burgers inzet?
Tinos zegt
Die mij het beloningsysteem dan maar….
Hoe dan ook: het kost ons sowieso meer geld. En de filedruk op de wegen rondom bijvoorbeeld de A10 neemt natuurlijk alleen maar meer toe. Tot iedereen zo’n beetje geaccepteerd heeft en gewend is aan dat het extra geld kost, en alles is weer als vanouds, qua gebruik van de wegen dan.
Armada zegt
Is allemaal leuk en aardig natuurlijk allemaal, maar tegenwoordig sta je op donderdag en vrijdag altijd in de spits. Die van de ochtend gaat gewoon ongemerkt en vloeiend over in die van de avond. Dan moet je dus de hele dag door het hoge tarief betalen.
Simpson zegt
zullen ze blij mee zijn in de dorpen tussen amstelveen & woerden.
Want daar gaan alle zuunige hollanders natuurlijk langs als over de A2 pegels kost….
moeders hou uw kroost binnen, de rekeningrijders, of liever -ontduikers, zijn los!
Zoef zegt
Rekeningrijden wordt technisch een gigantische draconische en dure flop. Een echt betuwelijnverhaal wordt het, zo typisch voor de politiek. Met corrupte meeëters inbegrepen. Het resultaat zal zijn dat er alleen nog BMW`s en Mercedessen rijden op de snelwegen en de rest in een totaal verkeersinfarct op de secundaire en tertiaire wegen staat. Ons verkeersbeleid is je reinste zelfmarteling. De politiek moet de automobiliteitsbehoeften gewoon cateren – punt.
peter zegt
Hopelijk komt dit nooit in België, waar het voor de lagere inkomens al zoiezo de vraag is of het zinvol is om te werken t.o.v. van een uitkering leven (de werkloosheidsval). Indien dit er nog is bijkomt ken ik verschillende mensen die dan wel MOETEN gaan doppen. Is dat in Nederland ook niet? Als je een laag inkomen hebt maar wel kilometers moet maken?
Die Big Brother adoratie van de westerse regeringen moet maar is gedaan zijn. Betekend privacy niets?
SugarFree zegt
@ Zoef
Waarom wordt het een grote flop?
Waarom niet het voorbeeld van Londen bekijken?
@ Armada
Eh, maar de bedoeling van dit alles is (oa) dat de files verminderen (lees: meer gespreid worden. Conclusie (die verwacht wordt) is dat je dus wat minder lang hoeft stil te staan. En ja, als je persé in de spits moet rijden, dan kost het wat extra.
@ Tinos
Het kost ons meer geld?
Nou… wat kost meer? elke dag 2 uur niks doen, of de werktijden spreiden zodat er meer produktieve uren zijn?
@ Luc
Privacy? sorry, geen idéé waar je het over hebt.
Uitstoot? Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar volgens mij gaat het in dit geval vooral om de filedruk te verminderen/verspreiden. Of je nu een Lupo 3L of een S600 rijdt… dat maakt hooguit wat centimetertjes uit.
@ Casper
Wat is een goed alternatief volgens jou?
Volgens mij is rekeningrijden 1 van de oplossingen. Niet dé oplossing, want die is er niet. Maar wél 1 van de…
Whoohoow zegt
ik snap het niet, is dit alleen om de kas te vermeerderen ???
Files worden er niet door opgelost, dan rijden de rijkeren over de ”normale” wegen, en de normale arbeiders rijden dan over gevaarlijke achterlangswegen, zo komen er ook alleen maar ongelukken bij !
EN het is zo jammer, want de oplosiign is zo makkelijk: verschillende werktijden invoeren, niks wordt duurder daardoor en files opgelost !
Juppe zegt
Ik vind het vooral een krom verhaal ivm met stijgende huizenprijzen. Voor veel mensen is een woning in de stad niet betaalbaar, en die zijn daardoor wel gedwongen om meer te rijden. In banen met lagere lonen is het werken op andere tijden vaak ook veel moeilijker, dus imo wordt vooral diegenen die het al minder breed hebben hiermee gepakt. (Met prive auto)
Voor leaserijders worden de kosten op een of andere manier toch wel doorberekend naar de werkgever, wat dus de feitelijke bestuurder niet zal merken. Waarom zal die dan op andere tijden gaan rijden? Net zomin als er voor die rijders nu geen enkele push is om zuinig te rijden.
Verder is voor het systeem met de satellieten een kastje in de auto nodig, wat erg kostbaar is. Voor mensen met een auto met een anders dan Nederlands kenteken moeten er dan weer aparte maatregelen genomen worden, wat in feite een oneerlijk en zelfs discriminerend systeem oplevert.
Waarom deze ingewikkelde techniek?, terwijl men in Zweden al een veel gemakkelijkere techniek toepast met een soort elektronisch vignet.
Het zal idd weer een geldverslindende flop worden.
Over flop gesproken. Op de A1 ligt al jaren een wisselstrook, welke eerst als carpoolstrook werd ingezet. Uiteraard is dit ook geflopt, en nu wordt het als wisselstrook ingezet. Allemaal leuk en aardig, maar dit heeft erg veel geld gekost, en neemt meer ruimte in dan een extra strook in beide rijrichtingen.
Nu zag ik laatst dat ze dit op de A6 (voor de aansluiting op de A1) ook aan het aanleggen zijn. Zijn ze nou helemaal gek geworden of wat?
Juppe zegt
Hier staat het over de A6:
http://www.rws.nl/ijg/actueel/persberichten/archief/2007/11November/wisselstrookhollandsebrugingebruik.jsp#0
In het nieuwe plan zijn er 2 vaste rijstroken in beide richtingen, en kan men als het druk is in de filerichting een extra baan openen (de wisselstrook). Deze kan dus voor beide richtingen gebruikt worden. Klink goed want dan zijn er in die richting 3 rijstroken beschikbaar!
STELLETJE MONGOLEN DAAR!!! Er liggen nu al 3 stroken in beide richtingen. Er gaat dus in totaal 1 strook vanaf, niet erbij! HOEVEEL GELD MOETEN WE DAAR IN STEKEN!!! @$@#$
Sorry, moest dit ff kwijt. Wordt er niet goed van. En geen rekeningkastje in mijn auto. Ik wikkel er wel een snoer met hoogspanning omheen, of plak er een dikke magneet oid op. Ben nou niet van plan auto’s in de fik te gaan steken, maar het moet niet gekker worden!
Zoef zegt
Hopelijk komt dit nooit in België
Het komt in gans Europa. Zelfs België`s meest autominnende partij – LDD – is voorstander van rekeningrijden. Die vinden dan wel dat rekeningrijden in de plaats moet komen van ALLE andere taksen, brandstofaccijns inbegrepen.
Mooi in theorie, maar de politiek mist de winstincentive en de tucht van de vrije markt, waardoor iedere ‘oplossing’ ontaardt omdat de ware incentive achter politieke initiatieven de carrière van de politicus is en niet het verlenen van goeie diensten aan goeie prijzen.
Al is de theorie zo mooi, je komt altijd bedrogen uit, zie Betuwelijn.
mashell zegt
“verschillende werktijden invoeren, niks wordt duurder daardoor en files opgelost !”
Maar er zijn toch allang verschillende werktijden, zie de aanvangstijden: bouwvakkers 7.30, fabrieken 8.00, winkelpersoneel 8.30, kantoorpersoneel 9.00, management 9.30.
Bij andere werktijden hoort ook een ander leefpatroon en volgens mij is de gemiddelde Nederlander heel erg gehecht aan z’n aardappelen om 18.00.
Dan zegt
Gaat toch niet door! Ten eerste is het in strijd met de beginselen van vrijheid en ten tweede moet je mensen een alternatief kunnen aanbieden. Mensen dwingen over één en dezelfde weg te gaan en vervolgens straffen uit delen omdat ze er gebruik van maken. Dat is gelijk aan gelegaliseerde uitbuiting.
peter zegt
@Zoef
Dat is dan ook een ultraliberale partij.
Rekeningrijden is voor mij in de eerste plaats een zeer asociale maatregel, omdat het inderdaad de financieel sterkeren niet echt zal storen op korte termijn.
Maar als er weer iemand stopt met werken vanwege de verpletterende Belgische belastingsdruk (direct of indirect want dat is wat rekeningrijden is) betekend dat weer meer kosten voor de staat.
Texter zegt
Ik zal opschieten met mijn onderzoek/scriptie…
Luc zegt
niet echt logisch bedenk ik me nu. als mensen dit weten nemen ze niet meer de a10, dat kost geld, maar dan nemen ze andere wegen, daar weer meer file
Juppe zegt
Damn, ik maak me weer druk om niks geloof ik. Dat wisselstrook gebeuren wordt alleen tijdens de werkzaamheden toegepast. Kan nergens vinden hoe de uiteindelijke situatie wordt, maar het lijkt erop dat de wisselstrook weer weg gaat.
En de vluchtstroken worden ingezet als spitsstroken. Dat zou dan betekenen dat er 2×3(?) rijstroken +2×1 spitsstrook beschikbaar komt.
Sorry jongens van de wegenbouw. Goed werk daar! ;)
R. Lestat & Dr. Waflo zegt
Toch vraag je je af waar het “straffen” van iemand die op een weg rijdt waarvoor hij gewoon wegenbelasting en BPM etc voor betaalt op slaat. Zeker aangezien die persoon echt niet om de boel te verstieren op die weg in de file wil gaan staan. Eigenlijk is het belachelijk; foei, je probeert om acht uur op je werk te zijn, iets wat wij voor jou al lastig genoeg maken door onvoldoende infrastructuur aan te leggen maar kennelijk wil je maar niet luisteren. daarom mag je vandaag het eerste half uur voor ons werken.
SXKLSVEN zegt
kan niet??
smokin zegt
Qua variabele werktijden zitten we ook al op het maximaal haalbare.
Ik woon in Wolvega, sta al jaren om 4:45 op, stap om 5 uur in de auto. Ik ben dan om 6 uur in Amsterdam, eerder is ons gebouw ook niet open. Tot een jaar of 2 geleden was ik dan zo’n beetje alleen op de snelweg. Tegenwoordig is het om half 6 al gewoon druk op de A6, en als het ook maar een beetje tegenzit (en daar is tegenwoordig niks voor nodig), dan sta je gewoon om kwart voor zes in de file voor de A1. Hetzelfde geldt wanneer je om 9 uur in de auto stapt. Dus de ruimte die we nog hebben is vóór 5 uur, voor zolang het duurt.
Verder schijnt het moeilijk uit te leggen te zijn dat wanneer je de snelheid halveert op een snelweg, dat een weg dan ook maar de helft van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft. De overheid gaat er van uit dat wanneer je iedereen 80 laat rijden, iedereen ineens rustig achter elkaar aan rijdt, en de doorstroom ineens ideaal is. Het tegendeel is waar, iedereen moet toch weer een keer van baan veranderen, afslaan of whatever, met als gevolg dat de snelheid nog verder inzakt. In de praktijk zijn daarvan voorbeelden te over, maar terugdraaien ho maar.
Whoohoow zegt
Met variabele werktijden bedoel ik dus: De ene partij begint om 7.00 uur tot 16.00 uur en de andere partij begont om 9.00 uur en gaat door tot 18.00 uur.
En mischien daardoor extra salaris.
Simple !
Tephlon zegt
Die “belonings versie” is wel erg “Newspeak.”
Het betekent gewoon dat de belastingen omhoog gaan voor iedereen behalve de mensen die niet over de A10 rijden.
Dat is dus hetzelfde, alleen is de automobilist nu degene die moet zorgen voor het aanleveren van het bewijs hiervoor.
kees zegt
@ Juppe
Die wisselstrook op de A6 is maar tijdelijk hoor, alleen tijdens de werkzaamheden. In eerste instantie zouden ze gewoon 2 banen in beide richtingen hebben tijdens de werkzaamheden (die nog tot midden volgend jaar doorlopen). Nu hebben ze er een wisselstrook bij gelegd om de files een beetje in toom te houden.
Maar goed, het ging dus over rekening rijden. Of zoals TopGear het pas geleden nog perfect over het Londense systeem beschreef… in de file staan *EN* er nog extra voor moeten betalen ook.
Ik moet binnenkort verpllicht vanuit Almere naar Amsterdam Sloterdijk (nu nog Zuidoost). Dus *moet* ik straks verplicht over de A10… en kan ik dus weer aftikken. Natuurlijk kan ik ook met het openbaar vervoer gaan roepen de boomneukers nu… maarja, smorgens in de auto doe ik er 45 minuten over van deur tot deur… met openbaar vervoer anderhalf uur! Dat noem ik geen alternatief.
En dan zeggen ze “dan moet je de spits vermijden”. Kan iemand mij een werkgever aanwijzen waar ik *VOOR* 06.00 uur smorgens kan beginnen of *NA* 10.00 uur mag beginnen? Want volgens mij zijn die er niet veel hoor. En dat zijn dus die “spitstijden” die je niet zou moeten rijden… die keus heb je dus ook niet.
Enige keus die overblijft…. betalen. Effect: nihil, want men heeft geen keus. Alleen de schatkist wordt weer over de rug van de werkende man volgegooid. En daarvan wordt natuurlijk nauwelijks iets uitgegeven aan infrastructuur!
Rick dos zegt
“Als zij tijdens de spits weinig gebruik maken van de snelwegen tussen Utrecht, Rotterdam en Den Haag zit hier een beloning aan vast.”
En de beloning is???? Dat je in de spits in ieder geval niet in de file staat…..
Whoohoow zegt
Kees, nu zijn er nauwelijks bedrijven die die verschillende werktijden hebben.
Maar als ze nauw eens verplicht gaan stellen in bepaalde gebieden om die variabele werktijden in te stellen …. als alternatief voor rekening rijden, wat is het probleem dan nog ? maar dat gaat toch niet gebeuren, want met het rekening rijden wordt de schatkist lekker verhoeveelvoudigt.(eigenbelang) mischien wel om amerika te helpen, wie zal het zeggen.
marco_155 zegt
[quote]k woon in Wolvega, sta al jaren om 4:45 op, stap om 5 uur in de auto. Ik ben dan om 6 uur in Amsterdam, eerder is ons gebouw[/quote…]
Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stilgestaan, maar hoe komt het dat er voor zo veel mensen zo’n grote afstand bestaat tussen hun huis en hun werkplek?
mashell zegt
“maar hoe komt het dat er voor zo veel mensen zo’n grote afstand”
Dat is een keuze. Iemand die gelukkig is in Wolvega, bijvoorbeeld omdat daar z’n familie woont, gaat echt niet zomaar naar het dure en enge Amsterdam verhuizen. Maar die blijft daar wel werken omdat daar passend werk is wat in Wolvega of omgeving waarschijnlijk niet te vinden is.
Ik rijd ook 300km per dag woon-werk verkeer. Omdat ik wil wonen waar ik woon en niet telkens wil verhuizen naar daar waar ik dan weer een paar jaartjes werk.
Juppe zegt
@Kees,
Ik had het ontdekt van de tijdelijke wisselstrook, ik maakte me weer druk om niks :)
Maar nou weer ff on-topic, zie hier dus een aantal mensen die ver van hun werk wonen (wolvega-amsterdam, arnhem-amsterdam, een ander rijdt 300km). Dat is dus een keuze, helemaal prima, wie ben ik om daar wat van te zeggen. Maar vind je het dan gek dat je in de file staat? En vind je het dan ook gek dat de overheid daar iets aan probeert te doen, en dat je dan wellicht meer moet betalen?
Kijk, we kunnen allemaal wel klagen over files, kosten, reistijd etc. Maar als je honderd km of meer van je werk blijft wonen, dan lijkt het dat je moedwillig in de file staat (het was immers een keuze) en dan heb je imo ook niet echt recht van spreken.
JD zegt
Bah rekeningrijden is oneerlijk voor de mensen die niet zonder de snelweg kunnen. Ik kan niet op mijn werk komen zonder de snelweg te pakken. Er is geen binnendoorweg. :(
Dan nog snap ik iets niet. Als ze willen dat straks heel weinig mensen nog de snelweg gebruiken waar verwachten ze dan dat al die andere auto’s heen gaan? Juist via alle kleine dorpjes naar de grote steden rijden. Dan krijg je weer de yup die toch snel op zijn werk wil zijn en met 80 door de bebouwde kom van lutjebroek raced. Of nog erger zoveel mensen die niet de snelweg pakken dat alle binnenwegen vast staan.
Dat rekeningrijden gaat helemaal niks opleveren dan geld wat ze weer verbrassen aan 1 of andere mislukte oorlog.
JD zegt
p.s. de eerste partij die dit weer af wil schaffen krijgt direct mijn stem bij de volgende verkiezingen.
Dan zegt
Juppe,
wolvega-amsterdam, arnhem-amsterdam – die mensen gaan niet voor niks naar amsterdam. daar is hun werk. en dat doen ze niet voor hun lol (de meeste althans).
En jij vind het goed dat die mensen daarom gestraft mogen worden?
Ga fietsen klein dictatortje!
smokin zegt
@Marco155
Mijn werk is op projectbasis, ik ben afhankelijk van waar die projecten zitten, toevallig momenteel in Amsterdam, maar dat is daarvoor ook Zoetermeer, Eindhoven, Drachten en Groningen geweest. Ik ben inmiddels 4 keer verhuisd voor mijn werk, op gegeven moment wordt je dat wel een beetje zat. En elk jaar mij kinderen naar een andere school sturen pas ik ook voor. En als ik ’s morgens om mij heen kijk zie ik heel veel mensen waarvan ik de indruk heb dat ze ook geen keuze hebben.
Wie was dat ook alweer die zei dat “papa” een eretitel is en dat je meer tijd moet spenderen aan je gezin? Was dat niet die premier die het een ieder belet om op normale tijden thuis te zijn?
@Juppe: “Dat is dus een keuze”
Niet helemaal, je kunt wel een baan ergens anders zoeken, maar dat betekend nog steeds dat mijn huidige baan door iemand anders ingevuld gaat worden, met al het reiswerk van dien.
Mensen dat laatste jaren veel mobieler geworden, dat is één. Maar een tweede is dat iedereen het normaal vindt dat er mensen langskomen om je CV te repareren, het lek in je dak te dichten, je auto starten op een koude wintermorgen, en dat alles wat ze nodig hebben bij hun in de straat verkrijgbaar is. En daar hoef jezelf inderdaad niet voor de weg op, maar dat anderen dat wel moeten wordt een beetje vergeten.
Juppe zegt
@Smokin,
Dat begrijp ik. Maar de regering wil met het rekeningrijden de spitsdruk verminderen. De bedoeling is dat een klein percentage buiten de spits gaat rijden, wat een flinke invloed op files moet hebben. Als je van ver komt heb je idd geen keuze, maar wellicht heb je dan wel voordeel qua reistijd van de verminderde files. Dan is het toch niet onterecht dat je meer gaat betalen? (Er vanuit gaande dat het plan zal werken, maar dat is weer een andere discussie)
Ik begrijp wel dat dat niet fijn voor de portomonee is, maar moet er dan maar een uitzondering gemaakt worden voor diegenen die veel moeten rijden? Dat zou helemaal krom zijn.
We kunnen alle schuld wel bij de regering neer leggen, maar het is uiteindelijk de automobilist die in de file staat. Die het dus veroorzaakt, en er ook last van heeft.
majinstar zegt
Je kan de file drukte ook gewoon oplossen door de A4 te verlengen naar de A10. Van 2 baans naar 4 of 5 baans.
De files rond de A10 ontstaan door:
– Ongelukken.
– Wegversmallingen ( t.h.v. knooppunt Nieuwe meer ).
– Samenvoeging v/d A9
————————————————————–
Minister Eurlings als u dit leest ??? Er zijn mensen die elke dag ( ma t/m vr. ) op en neer reizen met de auto van de bollenstreek naar Amsterdam. De dichtst bijzijnde treinstations zijn moeilijk te bereiken ( Leiden centraal of Hillegom station ).
Ik noem maar wat. Als ik 9.00 op werk moet zijn, dan zou dat betekenen:
– Dat ik eerst de bus van Noordwijk naar Leiden of Hillegom moet pakken.
– Een intercity moet pakken vanaf Leiden Centraal naar Amsterdam.
– Een bus, tram of metro pakken naar een halte dicht bij mijn werk.
– Een stukje lopen om daar op tijd te zijn, waardoor ik mijn baan kan behouden.
Is dit systeem tijdbesparend en milieu vriendelijk ?? Aangezien ik toch openbare VERVUILENDE vervoersmiddelen moet gebruiken ???
Als ik dit systeem zou moeten volgen dan zou ik stipt om 9.55 aankomen. Vertrek tijd –> 7.15 . Opstaan –> 6.00. En dan te bedenken wanneer ik thuis zou komen als ik 17.00 pas klaar ben, met soms overwerk tot 17.30.
Gaat u maar gerust lekker verder knutselen aan een openbare rails netwerk in Nederland ( en het oplossen van een file probleempje ) met een budget van iets meer dan 2 miljard ( daar waar er 4 miljard nodig is om het te kunnen realiseren ).
In mijn ogen weggegooid geld van de belasting betalers.
Juppe zegt
Trouwens, wat raar dat ze een proef willen doen voor beloning, terwijl dit tussen Almere en Amsterdam al een tijd ingesteld is. (Is op andere plaatsen ook al succesvol toegepast)
Filemijden:
Als je normalitier minimaal 3x per week in de spits over de A6 rijdt, kun je hieraan meedoen.
Elke keer dat je niet in de ochtendspits (tussen 6 en 10u) over de A6 rijdt, krijg je 4 euro. Als je de gehele dag niet over de A6 rijdt, ontvang je 6 euro.
Je kunt ook kiezen voor de A6 bereikbaar pas.
Hiermee kun je gratis gebruik maken van streekbus,lijnbus, tram, metro etc. in flevoland en noord-holland (gek genoeg niet voor de trein). Ook kun je gratis gebruik maken van de snelwegbus en vanpool.
SugarFree zegt
@ Juppe
Duidelijk verhaal.
Wát een klaagzang ook weer. Als de reacties op Autoblog representatief zijn voor de NL-sche bevolking en het welzijn daarvan, dan mogen we terugverlangen naar de jaren 50, want toen was het toch allemaal veul en veul beter. (echter, de cijfertjes spreken voor zich en laten zien dat NL 1 van de meest welvarende samenlevingen is).
Waar nog niemand van jullie bij stil lijkt te staan is het volgende.
Zie het wegenaanbod als een produkt wat aangeboden wordt. Dat kost geld. Maar de vraag fluctueert. ’s Middags rond 13.00u is er minder vraag dan des morgens om 8.00u.
En nu de vraag: wat kost een colaatje op een terras in hartje centrum en wat kost hetzelfde (nouja, een ander flesje) cola aan de rand van de stad?
Het is dus een kwestie van vraag en aanbod.
Werkgevers en -nemers zullen moeten bekijken wanneer ze van dit produkt gebruik willen maken. ’s Ochtends om 8.00u in de Randstad? Goed, maar dan is het produkt duurder. Etc. etc.
SugarFree zegt
Kleine toevoeging:
En dan gaat een aantal grote werkgevers (deze week in het nieuws) een plan opzetten voor alternatieve vervoersmogelijkheden voor medewerkers. Top!
En weer andere bedrijven gaan de mogelijkheden onderzoeken van het verhuizen van medewerkers of verhuizen van kantoorplekken. Ook top.
Als het maar 1 van de oplossingen is om de filedruk te verzachten, want het kost teveel geld. Veel te veel.
peter zegt
@SugarFree
Dit is niet hetzelfde als een cola op een terras. Omdat die cola geen noodzaak is en dat rijden wel. De auto is nu al een melkkoe, misschien moet men ergens anders geld beginnen uitzuigen.
Men vergeet het sociale aspect hier. Als jij (en ik denk nu in Belgische belastingen) nu bvb. 1800 euro bruto verdient (wat denk ik 1150 euro netto is ? ) en je moet 2*75km rijden per dag. Wetende dat je (dacht ik) bij ontslag een uitkering van 950 euro kan verwachten en dat die 150km/dag icm onderhoud/aankoop van zelfs een heel goedkope diesel toch een 350 euro / maand zal kosten, je wellicht jaarlijks een 1200 euro kan recupereren via belastingen (wellicht minder maar is voor gemak)… –> 100 euro/maand
Verdien je na aftrek van je auto al maar 900 euro / maand, maar goed laten we zeggen dat je dan nog werkt uit zelfrespect…
Maar als je dan nog is mag gaan dokken voor snelweggebruik, wordt het te voordelig om niet te werken.
nemen deze cijfers niet te letterlijk :-) het zijn maar schattingen, maar echt veel kan ik er niet naast zitten
Dus, als ik het egoïstisch bekijk is rekeningrijden voor mezelf wellicht positief. Maar voor de maatschappij… lijkt me dit zeer kortzichtig.
Wat me trouwens een veel goedkopere en efficiëntere oplossing lijkt is het duurder maken van brandstof, in combinatie met het verhogen van de fiscale aftrek van woon-werk verkeer. Zo straf je voor 1 keer is niet de werkende mensen. Van mij mag prijs brandstof gerust verdrievoudigen als de aftrek voor woon-werkverkeer vergoeding evenveel stijgt. Zo wordt je nog is beloond als je een efficiente wagen hebt en gestraft als je met een zuiper rijdt. Dit houdt voor mij dan ook in dat slurptaks e.d. overbodig worden.
Juppe zegt
@Peter,
Ik kan het met je laatste stelling niet eens zijn. Het duurder maken van de brandstof zal geen invloed hebben op de drukte in de spits. Immers, de brandstof is de gehele dag duurder. Een hogere brandstofprijs zal uiteindelijk tot inflatie lijden, en verder niks veranderen aan de spitsrukte.
Ik denk dat een spitsheffing, of beloning wel degelijk kan werken, maar het zal wel goed uitgevoerd moeten worden, en er zullen alternatieven moeten zijn.
smokin zegt
Juppe, het gaat er niet om dat ik er meer voor moet betalen, ik rij die afstand elke dag in een Alfa GT 3.2 V6. 1 op 7 op benzine. Als ik geld wil besparen weet ik een hele eenvoudige methode.
Het gaat er om dat het geen keuze is. Heb je wel eens gezien hoeveel bedrijven er rond die A10 staan? Daar zullen toch mensen in moeten? Daardoor staan die files er. Als iemand de mogelijkheid heeft om dat te mijden, dan zal hij/zij daar niet lang over na hoeven denken. Amsterdam moet zich beseffen dat wanneer ze zo vreselijk veel bedrijven aan wensen te trekken, dat ze dan ook de mogelijkheid moeten bieden om die bedrijven hun functies uit te laten voeren.
Amsterdam heeft het, het wordt je alleen onmogelijk gemaakt om er gebruik van te maken.
Juppe zegt
@Smokin,
:lol: Ik hoop dat je reiskosten vergoed worden ;) Wel dapper, 1 op 7 met de prijzen van tegenwoordig.
Maar ff zonder gekheid, het blijft een keuze toch. Imo heb je altijd 3 mogelijkheden. 1-Blijven rijden zoals nu, 2-Ander werk zoeken, 3-Verhuizen.
Blijkbaar wordt het nr 1, en dan zal het laatste stukje duurder worden. Maar hopelijk gaan er anderen niet tijdens de spits met de auto, dus als het goed is zal jou reistijd verkorten.
Of dat werkelijk ook zo zal zijn is de vraag, dat hangt van de uitvoering af. En ik geef je verder ook helemaal gelijk, er moeten wel alternatieven zijn. En juist op dat punt ontbreekt er veel, daar gaan de discussies in Den Haag momenteel ook vooral over.
Maar als jij bij de zuid-as moet zijn, dan zou je toch in Almere-buiten kunnen parkeren, en het laatste stuk met de trein kunnen gaan? Misschien heb jij die auto de rest van de dag ook nog nodig, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die de auto niet nodig hebben, en semi-moedwillig in de file staan.
majinstar zegt
@Juppe,
Een spitsheffing zal het verschil niet maken, omdat mensen dan op andere tijdstippen weer vast komen te zitten. Omdat ze of eerder of later vertrekken dan de vaste spitsuren.
Daarbij ligt het probleem van file niet alleen op de tijdstip van vertrek, maar ook tal van andere zaken die ik net vernoemde: Ongelukken / Op bepaalde plaatsen wegversmallingen.
Je ziet vaak dat files ontstaan door ritsen, dat komt doordat vele autosnelwegen van soms meer naar minder versmallen. Trek dit gewoon door en dan zal het file probleem wel verminderen.
Een beloning is ook niet echt een gepaste middel om het spitsuur te vermijden. Aangezien mensen het dan bewust mijden om het geld te innen, waarna je hetzelfde probleem krijgt als wat ik vertel in alinea 1.
Maar goed een test ervan zou niemand kwaad doen. Alleen ben ik bang dat het een zinloze investering is, waarbij je uiteindelijk duurder uit zal komen. Omdat je teveel geld verspild aan ideeen die in de praktijk niet uitvoerbaar zijn.
Juppe zegt
@Majinstar,
Wat je zegt klopt idd, maar de file’s die net buiten de piek vallen zijn wel korter. Een kleine spreiding geeft wel een in totaal verminderd aantal zg. verloren uren. Dus mensen staan evengoed nog in de file, maar wel korter. De files volledig oplossen is een utopie.
Files veroorzaakt door ongevallen bedraagt ongeveer 13% van het totaal aantal files (Ik kan je niet zeggen of dit aantal file’s zijn, of aantal km’s file). Een deel van deze ongelukken ontstaat in een reeds bestaande file.
Het klopt idd dat bij wegversmallingen files ontstaan. Net als bij in/uitvoegstroken, knooppunten etc. Maar uiteindelijk is het toch het grote aanbod van verkeer wat dit veroorzaakt/aan bijdraagt.
Verder ben ik het wel met je eens hoor. Maar als dit een middel om de piek van de drukte te verminderen, zal dit toch een aardige vermindering van verloren uren opleveren. (Dit is wat anders dan de automobilist merkt, die ziet alleen of ie wel/niet in de file staat, en op langere termijn de verloren tijd)
Op dit moment is de automobilist net een persoon in een brandend gebouw, waarbij iedereen op hetzelfde moment zo snel mogelijk door dezelfde deur naar buiten wil. Een klein beetje minder druk (spreiding), en iedereen is eerder buiten. (Sorry voor de rare vergelijking)
Maar dat het uiteindelijk (veel te) veel geld gaat kosten, en in verhouding weinig uit zal maken, daar ben ik ook bang voor. Helemaal zolang ze nog over het invoeren van die domme veel te dure kastjes denken.
SugarFree zegt
Kan het eens zijn met Juppe.
Blijft idd een keuze, de woon-werkplekken.
Een colaatje is idd geen must, maar rijden over de snelweg ook niet.
Al ben ik het wel eens dat er meer en betere alternatieven moeten komen.
‘Kiezen’ is idd een rekbaar begrip.
dave zegt
laat ze de moord stikken , ze doen toch wel wat ze willen..en wij domme werkende nederlanders maar domweg betalen….wees maar lekker dom en loop maar weer in de val van deze overheid , alles word maar duurder en de hele kudde schaapachtige nederlandsche volk volgt weer NEDERLAND WORD EENS WAKKER!!!!
jermenyclarkson zegt
ik vind het maar niks dat vverekte rekening rijden want als je een ferrarie hebt of een lamborghini of een andere supercar dan moet je flink betalen dus krass maar een eind op met dat rekening rijden
sjaak zegt
-edit: spammen doe je maar ergens anders!-