Auto’s op diesel zijn al lang geen stinkende, slome en lawaaierige tractoren meer. Het rijden op diesel heeft een aantal voor- en nadelen. Het grootste voordeel van een moderne dieselmotor is dat het verbruik een stuk lager ligt dan bij een benzinemotor, maar het het grootste nadeel is de roetuitstoot (fijnstof) die een diesel veroorzaakt. Fijnstof is een groot probleem en vormt met name in drukke steden een gezondheidsrisico. Wanneer je dit nadeel kunt wegnemen, wordt diesel een nog aantrekkelijker alternatief.
Dat is precies wat de 30-jarige onderzoeker ir. Michael Boot voor elkaar heeft gekregen. Boot werkt als onderzoeker bij de Technische Universiteit Eindhoven aan zijn promotie-onderzoek. Hij ontdekte dat wanneer hij de stof cyclohexanon mengt met gewone diesel, de brandstof later ontbrandt, waardoor zuurstof en brandstof beter de kans krijgen te mengen. Hierdoor vindt een verbeterde verbranding plaats, hetgeen resulteert in minder uitstoot van roetdeeltjes. Boot noemt zijn nieuwe diesel “Cyclox”. Bij een cyclohexanon/diesel mengverhouding van 10/90 halveerde de roetuitstoot en bij een verhouding van 50/50 was de roetuitstoot zelfs gedaald tot nul.
Een leuke bijkomstigheid is dat cyclohexanon -dat ook gebruikt wordt voor de productie van nylon- wordt gemaakt van het afvalproduct “lignine” dat in grote hoeveelheden vrijkomt bij de productie van papier. Dit maakt Cyclox dus dubbel zo groen. De universiteit heeft internationaal octrooi aangevraagd op de vinding. De Eindhovense onderzoeker wil een industrieel proces gaan ontwikkelen om grootschalig en goedkoop cyclohexanon te maken uit afval-lignine.
In Nederland is de hoeveelheid afval-lignine genoeg om te komen tot vijf procent bijmenging bij alle getankte diesel. In de Scandinavische landen, met meer papierindustrie, ligt dit getal hoger. “Cyclox is niet de eindoplossing. Maar het kan wel een stevig steentje bijdragen aan het energievraagstuk.”, aldus Boot.
Michael Boot is lekker bezig, want hij vond ook nog een andere manier om diesels schoner te maken. Hij bedacht een nieuw soort diesel-injectortip, de PFAMEN (Porous Fuel Air Mixing Enhancing Nozzle). Normaal heeft een injectortip een beperkt aantal gaatjes, maar Boot bedacht om een filter als tip gebruiken. Daarmee wordt de diesel veel fijner verneveld, mengt daardoo beter en verbrandt schoner. Boot ontwikkelde met dit idee een prototype, dat al succesvol een half miljoen injecties deed. De PFAMEN heeft nog een belangrijk voordeel: hij werkt bij een lagere druk dan gebruikelijk. Dat zorgt voor minder brandstofverbruik. En het brandstofcircuit -het duurste deel van de motor- kan veel goedkoper worden gemaakt.
Boot promoveert 20 april op zijn proefschrift “Approaches to improve mixing in compression ignition engines”. Hij deed zijn onderzoek bij de groep Verbrandingstechnologie, van de faculteit Werktuigbouwkunde. Zijn onderzoek kreeg financiering van technologiestichting STW en DAF Trucks.
Headhunterz zegt
Zozo slimme gast! :D
W115 zegt
En nu maar wachten…
Sofa zegt
Nice! Gefeliciteerd met de promotie!
Benieuwd of het ooit in de praktijk geimplementeerd wordt.
PCCB zegt
Als het verkoopbaar is aan een competitieve prijs, dan zou ik het meteen op de markt gooien.
jasperd zegt
zeer gave uitvinding. hoelang zou het duren voor we het kunnen kopen??
Citrofiel zegt
Hahaah! Werktuigbouwkunde. Ik heb toekomst! ^^
Laurens zegt
@Citrofiel: Bin Laden, ken je die?
OT: als de primaire uitstoot van een diesel naar nul gaat, kan het secundaire hulpmiddel roetfilter er weer af. Want roetuitstoot is nu al nul, weliswaar met hulpmiddelen. Of in ieder geval vergelijkbaar met benzinemotoren, die zijn ook niet brandschoon.
Die diesel blijft nog wel een tijdje, zeker als je er ook makkelijker biobrandstof voor kunt maken!
406_v6 zegt
@Citrofiel: Werktuigbouwkundigen hebben ALTIJD toekomst ;)
B ts zegt
Betere verbranding= Hogere prestaties??
E34M5Touring zegt
Kunnen alle duracell auto’s weer terug naar Azie
Whoehoe
Phyxion zegt
@E34M5Touring: Dat slaat natuurlijk nergens op, roetvrij betekent niet dat er in eens een oneindige vat fossiele brandstoffen is. Hoe je het ook recht wilt praten, ik ben ook een fan van fossiele brandstoffen, het raakt op. Dit is meer een tijdelijke oplossing voor een probleem wat al is opgelost ofwel door waterstof als wel door elektriciteit.
Serge zegt
@E34M5Touring: Helaas, ook series hybrides kunnen met zo’n dergelijke motor worden uitgerust. Proficiat Michael voor je vindingrijkheid voor een motor waarvan iedereen denkt dat hij zo goed als uitontwikkeld is. In tegendeel dus weer bewezen! Nu hopen dat dit de markt bereikt voor Michael en voor de consument.
Elektrische aandrijving is de toekomst, de cruces zit ‘m in hoe we de energie opslaan. Rendabelere verbrandingsmotoren betekent dat de oliereserves (zij het met zeer kleine mate) minder snel opgaan. 20kWh accupakket is op het moment te zwaar en verbrandingsmotoren zijn zeer geschikt als energiebron voor langere afstanden.
Jokkebrok zegt
Goedzo!
John zegt
Hulde voor deze gast! Al het goeie komt weer uit Eindhoven..
toyotaprius zegt
Mooie ontwikkeling! En goed gedaan van Boot!
Larrs zegt
Dit zijn de ontwikkelingen die we willen zien. :)
Nederland is misschien een klein land, maar het levert wel de oplossingen voor de wereld.
vale46 zegt
Ik wil dit later ook uitvinden!!
Maar in mijn ogen sucken diesels nog steeds.
btw: als de verbranding later komt, dan heb je toch veel minder vermogen? Ook weer niet zo rendabel dus.
Twj zegt
@vale46:
Dat is een beetje een domme ongefundamenteerde conclusie.
vale46 zegt
@Twj: Dieselmotoren hebben een bepaald tijdstip waar ze op moeten ontbranden om er een deftig vermogen uit te kunnen halen, als een diesel later ontbrandt zal dit niet goed zijn voor het vermogen. Waarom denk je anders dat diesels een specifieke ontbrandingshoek hebben?(ik ken ze nu niet vanbuiten)
Iedere fabrikant weet dat een zuiverdere ontbranding meer vermogen maar vooral schonere uitlaatgassen geeft. Omdat de diesels van tegenwoordig zijn uitgerust met filters die de grootse(meetbare) deeltjes vangen en de kleine(bijna onmeetbare deeltjes) doorlaten kijken de fabrikanten daar niet meer naar. Die filters zorgen ervoor dat hij “proper” word en door de keuring raakt dus ze stellen hem af op pure pk’s.
406_v6 zegt
@vale46: Er staat toch in het artikel dat de verbranding dusdanig volledig (verbeterd) is, dat er geen uitstoot van roet meer is, dus dat betekent dat de opgewekte energie maximaal is….dus zal de motor die op dit mengsel loopt meer vermogen hebben. Er gaat immers geen brandstof verloren aan het vormen van roet.
vale46 zegt
@406_v6: Ik zal je een EXTREEM voorbeeld geven dat meer vermogen uit een diesel niet hoeft te betekenen minder roetuitstoot.
http://www.youtube.com/watch?v=75kLUvu94rs&NR=1
Je kan namelijk ook meer vermogen uit een diesel krijgen door met de injectie en de turbo te prutsen en zonder iets aan de ontbranding te doen.
vale46 zegt
@406_v6: Het vorige was miss niet helemaal een antwoord.
Een diesel met een volledige verbranding of een diesel met een IETS minder volledige verbranding(zoals de huidige) en veel roet geeft bijna geen verschil in vermogen, turbo’s injectors, inlaat en uitlaat spelen een veel grotere rol op vlak van vermogen. Fabrikanten zijn vooral bezig met de uitstoot na het bereiken van het gewenste vermogen. Dus proppen ze er een heleboel filters op zodat de motor ineens “proper” word. 2 comments geleden van mij heb ik dit al eens uitgelegd.
9000cse zegt
Zo moesten we er méér hebben!
lincoln zegt
but .. why do they put roet in the diesel in the first place ??
sounds like alcohol-vrij bier to me ..
eindhoven zegt
De later verbranding betekent alleen maar dat de lucht en de diesel beter gemengd is wanneer het ontsteekt. Dit betekent dus zeker niet minder vermogen.
GOD zegt
Als je sinas met cola mengt heb je ook diesel zonder roet.
Heb ik nu iets gewonnen?
toyotaprius zegt
@GOD: Ja, je wint een date met:
progrez zegt
“Auto’s op diesel zijn al lang geen stinkende, slome en lawaaierige tractoren meer.” Euh, van waar haal je dat??? In mijn ogen enkel maar 2 voordelen: lager verbruik en hoog koppel, voor de rest 50 nadelen
RobertJ zegt
@toyotaprius: Zo is het net een omgebouwde vent! bah!
toyotaprius zegt
@RobertJ: oplossing:
@GOD is je gegund! Geniet er van!!!
Bert zegt
Gaat uiteindelijk weer nooit in productie gaan. Zo gaat dat dan. Kan enkel slagen wanneer deze man een contract sluit met een grote speler zoals VAG (of iets dergelijks).
M-lover zegt
ach, gewoon wat aceton in je tank spuiten , toch? :p
Laurens zegt
@M-lover: verdomd, zou professor doctor ingenieur lincoln dan toch gelijk hebben :-)
lincoln zegt
@Laurens:
goed dat je het zegt ..
ik ga uitvogelen hoe dat zit ..
met normale diesel ..
met V-Power ..
met aceton-toevoeging ..
telkens als de tank bijna leeg is ga ik een roetmeting laten doen ..
lijkt me leuk om te weten ..
hou jullie uiteraard op de hoogte ..
GOD zegt
@ toyotaprius
Leuke prijs ;)
jorden zegt
dus als ik het goed begrijp heb je dan ook minder diesel nodig???
als dat zo is en de olie maatschappijen krijgen er lucht van, kan je fluiten naar een grote doorbraak.
Laurens zegt
@jorden: dit is zo’n domme opmerking, die oliemaatschappijen zijn zelf ook volop bezig om biobrandstoffen tot ontwikkeling te brengen. Gelukkig maar, want de kans dat vliegtuigen op batterijen gaan vliegen is zo’n beetje nul, idem scheepvaart, binnenvaart, vrachtvervoer en ga maar door.
de sjonnies zegt
Kijk, een onderzoeker met dieselolie in het bloed.
Dit soort mensen hebben we nodig.
lincoln zegt
echt voor het eerst in mijn leven dat ik @GOD zou willen zijn ..
normaal vervloek ik em de hele dag door ..
gemiddeld 1X per 6 woorden ..
floryn zegt
Lekker bezig meneer! Hopen dat je een deal kan maken met een grote partij. Als DAF er mee aan de slag gaat wordt het echt interessant en dan nog de personenauto’s!
lincoln zegt
in ijsland hebben ze nu een overdosis fijn-stof ..
maar omdat een belasting aangifte naar een vulkaan sturen weinig zin heeft is het niet “gevaarlijk” ..
C02 uitstoot het zelfde verhaal ..
Larson zegt
kijk, dit soort gasten hebben we aan! dat studentje heeft een schouderklopje verdiend! hoewel studentje… die gast heeft nu op z’n 30e waarschijnlijk meer geleerd dan ik me hele leven zal doen…
Rob USA zegt
En nou nog een student die dat tractorgeluid kan omvormen tot een V8 sound. (zonder een cd te gebruiken)
SummerSky zegt
Laten we er eerst maar eens een onderzoekje tegenaangooien en afwachten wat verbrand cyclohexanon doet met onze gezondheid. Het klinkt in ieder geval niet zo gezond – cyclohexanon.
magux zegt
Wad er een half jaar geleden niet ook al een artikel over het mengen van benzine/diesel?
Cantago zegt
Hulde voor die man! Kunnen we in ieder geval dieselen ipv die rothybrides overal! Is beter dan dat;)
jack_abarth zegt
@Laurens,
Jou opmerking op Jorden is net zo dom als die van jorden zelf.
Waarom zou een boot of een vliegtuig niet kunnen wisselen krachtbron?
Dat is hetzelfde als dat er vroeger gedacht werd dat men sowieso niet kon vliegen.
Ik meen, maar weet het niet zeker, dat zelfs AirForceOne met kern energie omgaat.
Btw, lees dit voor de gein maar’s:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Atoomonderzeeboot
406_v6 zegt
@jack_abarth: Je bedoelt waarschijnlijk dat de Airforce One wordt geacht bestand te zijn tegen de EMP (Elektro Magnetische Puls die optreedt bij een nucleare ontploffing.
Er zit verder geen nucleare (mini) reactor in de Air Force One (voor zover bekend).
Esprit_de_Flandre zegt
Promoveren is niet goed genoeg voor die vent.
Nobelprijsje?
Mr. Dj M. zegt
Aplausje voor jezelf Michael Boot!
luwek zegt
als de diesel later ontbrand verlaat je ’t ontstekingstijdstip toch?.. en daardoor verlies je vermogen
BananaFlip zegt
Kijk, dat zijn de ideeën van de toekomst! En heel gemakkelijk in te voeren omdat er alleen maar wat ‘cyclox’ in de dieseltanks gegooid hoeft te worden.
lincoln zegt
het allerbeste is natuurlijk een mengverhouding van 50%diesel 50%cyclox 50%aceton ..
maar daar is de wetenschap nog niet rijp voor ..
Laurens zegt
@lincoln: nee, dat duurt nog even ;-)
betonstaal zegt
Ik zag eerst het plaatje en toen las ik roest-vrije diesel.
Geeft niet, ik weet het.