Dus niet meer dat aandachtstrekkende gejank met je open uitlaten. Hee, hadden we dat niet eerder gehoord? Inderdaad, maar nu zijn we weer een stapje dichterbij fluisterstille 68 dB-wagens. In Europa gebeurt nooit iets van de ene op de andere dag.
Gisteren stemde de milieucommissie van het Europarlement in met een verlaging van de lawaaigrens van de huidige 74 naar 68 dB. Autofabrikanten zouden hiervoor 12 jaar de tijd krijgen, en krachtigere voertuigen krijgen een extra marge van 1 tot 9 dB (dit was 2 tot 6 decibel, juist….).
Niet alleen auto zelf bepaalt hoeveel herrie er vrij komt, ook banden en wegdek spelen een rol.
Volgens insiders zouden de nieuwe regels rond 2016 in werking moeten treden, mits het plenum en de andere EU-staten ook met de nieuwe regels instemmen. Aan de andere kant van het spectrum wil de EU een harmonisering van het kunstmatige geluid dat geëlectrificeerde auto’s dienen te maken, hetgeen ook al jaren rondzingt in Europa.
Overigens werd eerder deze week ook een CO2-akkoord gesloten in Europa. Dit laat zich het beste in 2 woorden samenvatten: Duitsland wint. (weer)
Dan nog even het volgende: Persistent exposure to high levels of traffic noise can prove physically draining, disrupt organ functions and contribute to cardiovascular and other diseases, according to research by the European Environment Agency, which also shows that traffic exposes half the EU’s urban population to noise levels above 55 decibels (db). Sjeumig, als je al niet dood ging van fijne stofjes, dan ga je het wel van herrie. Zijn er nog wel mensen in Europa die de 60 halen?
diehard zegt
Auto rijden wordt echt leuk in de toekomst… :(
reggie-boy_rood zegt
@diehard: misschien wel leuk als ze kunnen vliegen!
lambo4all zegt
@reggie-boy_rood: dat hebben ze al uitgevonden dat zijn vliegtuigen.
hollow zegt
@diehard: een verhoging van 3 decibel is een verdubbeling van hoe luid het is.
draadloos zegt
@hollow: verhoging van 3 is 6* zo luid
darrock zegt
@hollow: iets beter opletten bij natuurkunde.
3db meer, is bij een verdubbeling van het aantal bronnen, dus 2 ipv 1 speakers. Klinkt niet 2x zo luid.
10db word als een verdubbeling van het volume ervaren.
motoragent zegt
Jammer dat dit soort regels verzonnen worden door mensen die totaal geen verstand van auto’s hebben, en dus niet snappen dat dit totaal onhaalbaar is.
Daarnaast, ze willen auto’s stiller hebben, en lopen daarna weer te klagen dat elektrowagentjes te stil zijn en daarom een irritant deuntje moeten afspelen tot een bepaalde snelheid. Het zal wel aan mij liggen, maar zo’n deuntje is 1000x irritanter dan wat afrolgeluid van de banden.
super zegt
@motoragent:
je spreekt jezelf een beetje tegen, maar dat is vast agenten logica…
endofline zegt
De db schaal is een raar ding, het klinkt als een kleine vermindering maar technisch moet met de geluidsdruk met een veelvoud laten zakken. Volgens mij kunnen ze het technisch niet meer doen met stillere motoren. Het meeste lawaai komt immers van de banden.
Dus ik denk dat we naar de toekomst daar wel wat veranderingen zullen zien. Grotere wielen met smallere banden en andere rubber compounds. Grotere wielen vind ik alvast niet mis staan en met een smallere band erop zorgen ze zelfs voor iets beter weggedrag bij slecht weer.
jessetje zegt
Gaat niet lukken in Monaco met al die supercars enzo. Maar verder is het natuurlijk wel jammer
sir_smokalot zegt
Gelukkig is Monaco dan ook geen EU
rnej zegt
mijn motor is minder zichtbaar dan mijn auto. toen ik een keer een duitsland-legale uitlaat eronder had, werd ik bijna doodgereden door een doos die niet goed keek…
mijn auto is fluisterstil, zeker als ik 30 kmu of minder rijd. leuk als je in een drukke stad rijdt met veel haakse bochten om gebouwen heen, regelmatig voetgangers en fietsers die zich kapot schrikken als ze voorrang nemen…
ik denk dat het de verkeersveiligheid niet ten goede komt. daarnaast rotten uitlaten nog steeds onder auto’s vandaan, dus gaat het in de praktijk alleen maar geld kosten en niet werken. auto’s die een bepaalde performance willen halen, gaan deze ook niet meer halen, en ga zo maar door. bureaucratisch ten top en we schieten er niets mee op.
tupperware zegt
@rnej:
Mijn auto is bepaald niet stil, maar toch schrikken fietsers en voetgangers nog vaak genoeg.
Met die oortjes in horen ze een F1 nog niet eens aankomen.
midasracer zegt
En wanneer gaan wij uit de EU? Ik ben al dat gedoe helemaal zat. Zo meteen gaan ze ook nog eisen stellen aan de gladheid van ons wc papier en de thermische isolatie van sokken. Werkelijk 0,0 toegevoegde waarde dat enorme waterhoofd in Brussel of Straatsburg, afhankelijk welke week. Daar moeten ze eens wat aan doen, dat miljardenverslindende verhuiscircus elke keer.
trigger565 zegt
Gewoon vlinderkleppen in de uitlaten. 68db onder 3000tpm, 120 erboven
ej20g zegt
@trigger565: maar kleppen zijn ontzettend duur en potentieel ook slecht voor (turbo)motoren als je niet de juiste gebruikt. Het is gewoon onzin, auto’s zijn al ontzettend stil. Te stil zelfs als je het mij vraagt.
Dev zegt
Banden die minder lawaai maken zijn banden die minder grip geven.
endofline zegt
@Dev: Niet correct, gripvolle zachte rubber compounds maken juist minder lawaai.
Het lawaai van een band is recht evenredig met de breedte en de eventuele tekening. Het idee van slechte grip komt van die horror eco banden. Die hebben juist een hardere compound maar zijn wel stiller omdat ze veel smaller zijn dan de reguliere band en/of minder groeven hebben.
motoragent zegt
@Dev: Grip en geluid staat los van elkaar. Geluid wordt namelijk bepaald door breedte van de band (zoals endofline al toelicht) en profiel. Des te haakser het profiel op de rijrichting staat, des te meer rolgeluid zal er van de band af komen.
Corrado16v zegt
Hoofdstuk 477 van de vertrutting van Nederland..
endofline zegt
Zo het is al opgelost blijkbaar
http://www.continental-tires.com/www/tires_de_en/themes/news/meldungen/pr_2013_08_07_contisilent_en.html
bandje met geluidsabsorberende coating aan de binnenkant en je rolt al gelijk x db stiller.
Misschien hadden ze de regels nog iets strenger moeten zetten. 99 proc van de wagens op de weg maakt toch een geluid dat ik liever niet wil horen. En voor de liefhebbers van mooi motorgeluid maar zonder het geld om tot die 1 procent te horen is er nog steeds fake geluid uit de boxen. cfr BMW en andere…
Alfarobert zegt
Auto’s moeten stiller worden omdat er niet genoeg doden en gewonden vallen.Da’s slecht voor de ziekenhuizen en begrafenisondernemers.Snappen jullie dat dan niet?(alles draait om poen).
jessetje zegt
@Alfarobert: Haha. Net zoals met bijna al het andere dus;)
autogek123 zegt
Alle melkbus-uitlaat auto’s en auto’s met plastic picnicktafels achterop van de weg verwijderen. Scheelt 100% in de herrie.
Hier in de buurt een stuk fluisterasfalt. Dat scheelt ook ( bij de gewone auto’s) een heel stuk.
Simpson zegt
Auto’s zijn te lawaaierig, EV’s te stil, ik snap het allemaal niet meer.
Kan er bij dat verkeerspolitbureau niet iemand a la Neelie Kroes gaan zitten aub?
meteej zegt
Mogen ze eerst beginnen bij de harleys etc.
toshtie zegt
Verkeersgeluid van 55db… Een gesprek is ongeveer 60db. Alsof je ook dood gaat door tegen elkaar te praten… Wat een onzin.
dejviisz zegt
‘DE BEVOLKING ‘ (ja jullie lezen het goed) WIJ willen dat EU muisstil wordtdtdtdtdt :) ..
filip696 zegt
Eerst was er gezeik dat elektrische auto’s veel te still waren en doordat er ongelukken zouden onstaan.
toroloco zegt
Veel plezier in de EU, Ik keer mijn rug naar de EU en verhuis naar…dat vertel ik niet.
Onehp zegt
Als je muziek te luid staat kunnen ze je uit je huis zetten, maar aso’s met een open uitlaat gaan meestal gewoon vrij…
Gewoon die luidruchtige londonse supercars in beslag nemen, want die luide aftermarket uitlaten zijn gewoon illegaal volgens de reeds bestaande regels, maar er wordt niks aan gedaan. Idem met motorfietsen, een luide uitlaat tijdens de nacht maakt zo duizenden mensen wakker…
Ik kan écht wel een mooi motorgeluid apprecieren, maar het volume moet redelijk blijven…
casperfcb zegt
Achterlijk, stille auto’s zijn niks aan!
lacker zegt
Als ik in een auto zit, gaat het mij erom dat ik het geluid hoor. Het maakt mij niet uit, dat een ander het wel of niet hoort. Er zijn voldoende mogelijkheden om het geluid uit de uitlaat te filteren, dat ik het alleen binnen in de auto hoor, bijvoorbeeld via de versterkers.
bartsmit zegt
Waarom betalen wij zoveel aan onze auto en de Spanjaarden niet? Waarom zijn er zoveel verschillende snelheden, waarom zijn de bekeuringen niet overal gelijk enz enz…
Ik stem voor dat de milieucommissie van het Europarlement haar biezen pakt en vertrekt. Europa bestaat niet en heeft ook nooit bestaan.
topless zegt
@”……….en krachtigere voertuigen krijgen een extra marge van 1 tot 9 dB….”
Een lichte auto met een relatief kleine motor (Elise e.d.) moeten dus ook stil zijn. Dus liefhebbers moeten maar een auto met een dikke motor kopen. Lijkt me ook niet echt conform de milieudoelstellingen.
alfista zegt
zeker, dat is de oplossing: alleen maar elektrische auto’s met als gevolg duizenden dode fietsers en voetgangers omdat ze niets horen…Geweldig! En de elektrische centrales op olie maar extra draaien maar oh wat zijn we groen bezig zeg…
JaxDryke zegt
Laat me raden:
DIt heeft absoluut niéts met het milieu te maken, maar met het machtsgevoel van een paar IQ-loze ambtenaren die niets liever doen dan ons autoliefhebbers pesten, door ONS te straffen omdat zij vroeger gepest zijn om weet ik wat voor reden..
Ze hebben vast een onderzoek laten uitvoeren, precies onder mensen die niets van auto’s moeten hebben en het enkel zien als een vervoersobject van A naar B.