De autofabrikanten hadden een smeekschrift ingediend, maar de EU is onverbiddelijk.
De Europese autofabrikanten zitten in een lastig parket. Het was al niet makkelijk om aan de EU-uitstootnormen te voldoen en toen kwam het coronavirus nog eens om de hoek kijken. Nu zitten ze dus met de gebakken peren. Nu is er niets mis met echte gebakken peren, maar dat geldt niet voor de spreekwoordelijke gebakken peren.
Enfin, in een poging het noodlot af te weren heeft brancheorganisatie ACEA een smeekschrift ingediend bij de hoge heren van de EU. Daarin vroegen ze om een uitstel van zes maanden voor de nieuwe Euro 6d-norm die per 1 januari 2021 in zou gaan. Dit verzoek werd in juli ingediend. Met het coronavirus hadden ze nu een goede reden/smoes (streep door wat niet van toepassing is) om uitstel te vragen.
Ten tijde van het verzoek zouden er nog zo’n 600.000 auto’s niet aan de eisen voldoen. Volgens ACEA zouden de autofabrikanten het niet meer redden om die allemaal nog tijdig aan de eisen te laten voldoen. Verder voerden ze als argument aan dat Chinese en Japanse autofabrikanten ook uitstel haden gekregen.
Helaas voor hun Europese concullega’s is de EU minder welwillend. De Europese Commissie laat nu weten dat ze voet bij stuk houden. De Euro 6d-norm zullen dus gewoon per 1 januari ingaan, coronavirus of geen coronavirus. Concreet betekent dit dat er niet meer dan 80 milligram NOx (stikstofoxiden) per kilometer uitgestoten mogen worden.
De Europese Commissie zegt in een reactie dat strenge milieuwetgeving volgens hen een uitstekende manier is om innovatie en concurrentie te stimuleren. Dat betekent overigens niet dat de fabrikanten geen financiële steun krijgen. Die steun is er namelijk wel degelijk, zowel op Europees als op landelijk niveau.
BerlingoHdi zegt
Of schaf al die milieueisen af en laat dieseltjes van alle merken weer 4/5 ton lopen, dat is pas milieubewust
omarrs6 zegt
@berlingohdi: +1
Esprit_de_Flandre zegt
@berlingohdi: Ik denk dat je hersens al een beetje aangetast zijn door de uitlaatgassen van je dieseltje…
techniekmeneer zegt
@Esprit_de_Flandre: En die van jou door je vleesvervangers..
kennone zegt
@techniekmeneer: win??
BerlingoHdi zegt
@Esprit_de_Flandre: En de jouwe van de steenkool centrales.
flutterby zegt
@berlingohdi: Een EV komt verder op een liter diesel dan een auto met dieselmotor. Diesel wint nooit op duurzaamheid, hooguit gemak.
BerlingoHdi zegt
@flutterby: Zeker, brandstof motoren zijn inefficiënt. Maar zie de komende jaren de elektrische auto’s nog niet de overhand nemen voor mensen die privé rijden. Ik bedoel met oude diesels ook niet die van een Mercedes 190..maar bijvoorbeeld de 2.0 HDi of 1.9TDI etc
fanboy zegt
@BerlingoHdi: Ja lekker milieubewust, allemaal weer Euro 3 diesels maken die eeuwig meegaan en steden weer lekker zwart roeten met die ellende. Gadverdamme zeg, ben blij dat we daar nou net van afraken.
Er is zoiets als CO2 en daar bijna lijnrecht tegenover staat NOx en andere fijnstof.
Jij hebt het over CO2, de EU heeft het over NOx etc.
s2000vtec zegt
Wat een domme gedachte: we willen graag de planeet leefbaar houden. De diesel moet z.s.m. uitgefasseerd worden. We zijn al te lang doorggegaan op het oude. Vooral de Europeanen met hun vieze diesels.
maotje zegt
@berlingohdi: wat is daar milieubewust aan dan?
mcshine zegt
Goed zo, diesels zijn niet meer van deze tijd!
mark997gt3 zegt
@mcshine: moderne diesels stoten minder uit dan de meeste benzine motoren. Dus zeker van deze tijd.
s2000vtec zegt
A.u.b. geen onwaarheden vertellen ! In de praktijk is dit de grootste flauwe kul.
VeniVidiVici zegt
@mcshine: Mensen die die opmerking maken (niet meer van deze tijd) vind ik maar raar. WIE bepaald dat of iets wel of niet van deze tijd is? Zelfde met Sinterklaas dat zwarte Piet niet meer van deze tijd zou zijn.
wimof zegt
Binnen een paar eeuwen blijft er geen tijd meer over.
flutterby zegt
@venividivici: zonder diesel is Piet ook van zijn roetvegen af.
VeniVidiVici zegt
@flutterby: Wie is Piet?
mashell zegt
@mcshine: dat is een linke uitspraak, want met welke argumenten zijn benzine motoren dan nog wel van deze tijd?
mcshine zegt
@mashell: wie zegt dan dat dat wel zo is?
Esprit_de_Flandre zegt
Volledig terecht. De fabrikanten kunnen dat gerust aan, ze willen gewoon niet. En dan zijn ze verwonderd en verontwaardigd dat ze gedwongen worden door die Grote Boze EU. Maar als ze een zak geld krijgen van de staat/EU, of een groot pakket belastingvoordelen, dan hoor je ze niet piepen…
meetsysteem zegt
Nou nou. Een vijand van de Grote Boze Autoindustrie (hierna te noemen: de GBA) hoor ik. “Ze” zorgden ervoor dat miljoenen mensen zich vrij kunnen bewegen, kunnen wonen, werken, recreëren en wat al niet. De GBA moet schoner en dat gebeurt ook. Als er niets was gedaan aan de uitstoot sinds de jaren zestig (al dan niet onder dwang) waren we met het grote aantal auto’s van nu allang gestikt.
Esprit_de_Flandre zegt
@meetsysteem: Wat is daar vijandig aan tov GBA? In feite zeg je hetzelfde als ik: GBA moet schoner, en dat gebeurt onder dwang. Dat “ze” een nuttig product maken en veel mensen aan werk helpen is leuk, maar geen reden om het milieu en de lucht in de stad te laten verkl°ten.
Ik ben niet tegen GBA, maar tegen het gelul van GBA. Reclames vol “innovatie” en “duurzaamheid”. Tot er plots een regeltje komt om dat te cementeren, dan kan het plots niet meer, en wordt er gedreigd met banenverlies, fabriekssluitingen, faillisementen, etc.
Regels hoeven niet uitgesteld te worden, want ze zijn al lang genoeg bekend. Elke autobouwer die hier niet klaar voor is, is incompetent…
meetsysteem zegt
Fijn dat we het althans gedeeltelijk eens zijn. Lees mijn laatste zinnen, waardeer wat is bereikt. Overigens, boeven heb je overal, in het bedrijfsleven, de politiek, de rechterlijke macht, bij overheidsdiensten en burgers. Zonder te zeggen dat ‘de meeste mensen deugen’ (Bregman) is het ook niet zo dat de meesten kwaadwillend zijn. Dank voor je reactie.
Esprit_de_Flandre zegt
@meetsysteem: Eerst en vooral, ook bedankt voor je geciviliseerde reactie.
Maar ik vind “waardeer wat is bereikt” nogal gemakzuchtig. Alsof het goed genoeg is. Wat als men dat in de jaren ’80 had gezegd: “het is al een pak beter dan in de jaren ’60, dus wees tevreden, en laat het nu maar gerust.” Dan waren we nu veel minder ver dan we nu zijn.
Of op het gebied van verkeersdoden. Ja, het is beter dan vroeger, moeten we dan “waarderen” dat er “maar” 646 (B) en 661 (NL) doden waren in 2019? Ik ga daarmee niet akkoord. Het moet beter. En de meeste mensen die die ongevallen veroorzaken zijn ook niet kwaadwillend, zo’n dingen gebeuren vaak door slechte infrastructuur. Dus als het dan 10 miljoen moet kosten om een kruispunt herin te richten, dan moet dat maar. En als GBA 10 miljard moet investeren om aan de uitstootnormen te voldoen, dan moet dat ook maar.
“Waardeer wat is bereikt” is contradictorisch aan voortschrijdend inzicht.
meetsysteem zegt
Waardeer wat is bereikt, ga door op de ingeslagen weg, in een aanvaarbaar tempo….
Esprit_de_Flandre zegt
@meetsysteem: btw, Bregman gelezen? Goed? Staat op m’n lijst, maar ben er nog niet aan toe gekomen…
meetsysteem zegt
Het gedeelte geschiedenis en analyses zijn interessant, de conclusies en aangedragen oplossingen bevreemdend, niet mijn ding. Maar ieder zijn mening hè, dus succes met lezen ?
wimof zegt
En daarom hebben ze Corona op de mensheid losgelaten.
Variomatic zegt
Onzinnige en onhaalbare uitstootnormen die gesjoemel (terecht) in de hand werken. Bij nieuwe auto’s valt helemaal geen winst te behalen. Als je grote stappen wil zetten qua uitstoot richt je dan vooral op het bestaande wagenpark en verbied gewoon oudere, vervuilende auto’s (en dan vooral alle diesels zonder roetfilter) in alle EU lidstaten.. maar dat durven ze niet..
dees zegt
Onhaalbaar? Er zijn merken die het gewoon halen zonder te moeten sjoemelen.
Probleem is dat sommige fabrikanten liever miljarden in autosport projecten pompen dan dat ze daadwerkelijk iets in de motortechniek investeren.
techniekmeneer zegt
@dees: Neen, elk merk sjoemelt. Het verschil is dat dit niet bij elk merk bekend word gemaakt voor de buitenwereld. Het hele sjoemel gebeuren bij VAG is allemaal schijn.
sprankel zegt
Als de normen niet haalbaar zouden zijn dan zou geen enkele auto hem halen, als geen enkele auto hem haalt dan is het duidelijk dat je een onhaalbare uitstootnorm hebt.
De cheap ass uithangen en liggen frauderen is en blijft fraude wat de gehele EU zware reputatieschade heeft opgeleverd, dat de Chinezen durven liegen wist het kleinste kind maar dat die Europeanen durven liegen heeft ons reputatie gekost wat veel verder gaat dan enkel de auto sector.
Eenmaal de fraude aan het licht kwam kwamen de fabrikanten aandraven dat ze niet meer gingen frauderen maar dat ze eigenlijk niet ver genoeg stonden met de techniek, immers frauderen was lekker goedkoop en om redenen mij onbekend vonden ze het niet nodig ondertussen verder te timmeren aan hun uitlaat systemen. Zonder fraude liep men dus hopeloos achter.
De EU is hier op ingegaan en heeft in plaats van EURO6 in te voeren EURO6 B ingevoerd als transitie echter die norm was ook onhaalbaar zeiden de fabrikanten. Dan kwam EURO 6 C, ook als transitie. Dan kwam EURO 6 D temp, ook al transitie maar deze keer met temp van “temporary” erachter om duidelijk te maken dat dit de laatste keer was. En nu komt de echte EURO6 norm, 6 jaar nadat die er had moeten zijn uit, oh, nee Corona, we smeken om nog meer transitie.
Is die grens van 80mg NoX dan onhaalbaar (waarvan fabrikanten wisten dat ze hem 6 jaar geleden moesten halen)? De laatste iteratie van de OM654 diesel en tevens beste van de klas haalt wel geteld 0 mg NoX uitstoot waarbij hij lang niet de enigste is die zonder probleem die grens van 80 haalt. Als je dan 6 jaar te laat moet gaan smeken om nog eens uitstel omdat het onhaalbaar zou zijn, fake news, dat zijn gewoon fabrikanten die dachten dat fraude de norm was, het niet nodig was om nog aan R&D te doen en na betrapt te zijn meer bezig waren met hun fraude te proberen verbergen in plaats van hun R&D meteen de nodige boost te geven.
De EU heeft niet enkel het volste recht hun smeekbede jamaar Corona naar de prullenmand te sturen, ze mogen wat mij betreft nog een reeks sancties als antwoord sturen. De smeekbede om uitstel is gewoon ronduit beschamend te noemen.
retetikker zegt
Je zou ook de brandstoffen zuiverder en schoner kunnen maken.
Dan wordt het bestaande wagenpark ook schoner…
Iets met sector met de grootste lobby?
aribsg zegt
Je zal maar met de heren en dames en hets van de eu te maken hebben .Iedereen wil tegenwoordig een hoge belachelijk zware auto kopen .frontaal oppervlak van de dom en weegt net zoiets,dat geheel wordt aangedreven door een motor met een inhoud van een fatsoenlijke ruitensproeiermotor.
Alle superslimmen gaan nu ineens gillen dat ze niet zuiniger kunnen rijden ,het is vrij simpel een bmw met v8 kan met normaal in het verkeer meerijdend evenveel gebruiken als een zogenaamd superzuinig niemendalletje.
Let wel bij normaal rijden de v8 doet t fluitend en het niemendalletje gaat vol op t gas .dat is niet zo efficiënt.
Ook is het opmerkelijk hoe groot het aandeel electronica is qua gewicht .
Ook de veiligheidssystemen (vaak irritant en uitgezet) kosten een vermogen en zijn energievretent .
Verwarmd stuur electr.verstelbare stoelen enz. krek hetzelfde .
Je wilt als autofabrikant geld verdienen en verder ontwikkelen dat moet nu geforceerd vandaar ook de giga problemen met die nieuwe roomkloppers (vw,peugeot enz) dat kost gelukkig niks en belast het milieu ook niet .(of juist extra maar niet mee te rekenen)
Denk gewoon fff lekker na Europese mafkezen en portemonnee van de anderen (kort dat zelf maar af )
dees zegt
Een v8 kan zuinig zijn, er zijn ook zat v8 motoren die verre van zuinig zijn.
En een zuinige v8 is dit wanneer je veel snelweg rijd, rijd je veel binnendoor dan zijn ze verre van zuinig.
maotje zegt
@dees: verbruik en uitstoot zijn 2 verschillende dingen.
mashell zegt
@aribsg: verbrandingsmotoren hebben een slecht rendement maar ze scoren het minst slecht bij ongeveer 90 km/h. In die zin is de verlaging van de maximumsnelheid naar 100 overdag iets goeds.
Een kleinere motor met minder slagvolume is onder de zelfde omstandigheden zuiniger dan een motor met een groot slagvolume. Logisch want er gaat minder lucht brandstofmengsel in de cilinders.
fanboy zegt
@aribsg: Je snapt er niks van, dit gaat over uitstoot van giftige stoffen. Niet over CO2.
Dus ja, dan is het relatief makkelijk een V8 hieraan te laten voldoen, waar dat met een diesel veel lastiger is.
aribsg zegt
Oh ja en waar moeten we de grondstoffen van de electroautos kopen ? China misschien ? Hoe is t mogelijk t zal toch niet ……of toch
mashell zegt
@aribsg: nu doen of grondstoffen uit China halen zo ontzettend erg is terwijl het alternatief is olie uit de Golf staten halen, dat is toch wel bijzonder hypocriet.
celicatwincam zegt
de benzine in de auto moet je vergelijken met de brandstof waar de elektriciteit mee wordt opgewekt. In Europa grotendeels bruinkool/steenkool.
mashell zegt
Maar met een veel hoger rendement. Bovendien is het gemakkelijk om te schakelen naar (meer) duurzame alternatieven.
bpc zegt
Klavers kunnen stikstof uit de lucht binden en aan de bodem afgeven , als de overheid nu alle bermen inzaait met klavers kunnen we nog eventjes langer in onze stinkdiesels blijven rondknallen, iedereen tevree
Crosscabouter zegt
@bpc: je wil niet weten hoeveel initiatieven er zijn op het gebied van bermbeheer…. met en zonder subsidieregelingen
bpc zegt
Bijna 1.5% van het land is brem, klaver als voorbeeld haalt 350kg/ hectare/jaar uit de lucht, een vlugge google check leert mij dat dat 18200Ton per jaar in nederland alleen al aan stikstof zou kunnen uit de lucht halen door de bermen te verklaveren
Esprit_de_Flandre zegt
@bpc: Mja, maar…
78% van de lucht bestaat uit stikstof (N2), dat is normaal. Het probleem is stikstofoxiden (NO en NO2). Dus vraag ik me af: haal klaver N2 of NOx uit de lucht? Indien het laatste, fantastisch. Indien het eerste, wat is dan het nut? Behalve voor de planten die er hun voordeel mee doen.
Verder: heb even gegoogled wat de uitstoot is in NL. Volgens wiki:
“stootte het verkeer 48 miljoen kilo uit, de industrie 17 miljoen en de luchtvaart 1,2 miljoen kilo”
“De veeteeltsector … 225 miljoen kilo”
Alles samen dus zo’n 48d + 17d +1.2d +225d ton = 291.200 ton.
Dus zelfs als klaver zich enkel en alleen richt op NOx – wat mij onwaarschijnlijk lijkt, aangezien klaver al heel lang bestaat en geëvolueerd is zonder massale menselijke uitstoot – dan zou dat nog maar 1/16e van de jaarlijkse uitstoot compenseren.
Het moet dus sowieso omlaag…
mashell zegt
@bpc: is het probleem niet dat we die stikstof nou juist vooral niet in de bodem willen hebben? Daarom moeten de boerenbedrijven rond de natuurgebieden ook weg, de daar geproduceerd stikstof slaat neer in het natuurgebied.
bpc zegt
Niet echt een vergelijk, die toegevoegde stikstoffen uit de landbouw komen uit zouten welke de bodem uitputten en bovendien wegspoelen(stikstof uit de lucht kan met regen neerslaa wat de natuurlijke bodembalams verstoord), klaver fixeert stikstof in de bodem (welke dus niet uitspoelt) dmv de rhizobium bacterie in wortelknolletjes en geeft deze af aan omringende planten bij overproductie waardoor de bodem zijn natuurlijke balans behoud itt bij toegevoegde stikstof(meststoffen) de meeste vlinderbloemen doen dit (erwte bvb ook) maar klaver is het makkelijkst in te zetten en vergt bijna geen onderhoud, klaver als bermbegroeiing zou echt (een beetje) kunnen helpen als stikstofrregulaator
edward330d zegt
@bpc: ik ken alleen een klaver die alleen maar Co2 uitstoot en daarbij nog een heleboel andere giftige stoffen als hij aan het woord is
aribsg zegt
Echte oude diesels zijn niet fijn en natuurlijk moeten we het belachelijke verbruik van vroeger niet meer willen .als jij je klavers plant en we doen allemaal wat aan het ge-en verbruik komt t echt wel goed .
ghost zegt
@aribsg: pak vooral al die oude sprinters en transporters maar aan van rondom 2000, of al die wegenbelasting ontduikende types die zogenaamd een camper hebben maar het eigenlijk als daily gebruiken..nieuwere auto.’s met dieselmotoren zijn zelfs schoner dan benzine maar helaas heeft diesel een slechter imago ..
mashell zegt
Applaus voor de politici! Ze geven niet toe aan de lobbyisten!
rs18011 zegt
Ik snap ze ook wel, wat de Duitse 3 in twintig jaar niet is gelukt heeft tesla in een paar jaar opgezet. Dan moet je nu niet smeken mogen wij aub door met dieselen, hup werk aan de winkel.
giulia64 zegt
Prima dit soort normen. Ze blijken uiteindelijk altijd best haalbaar. Net als jaren geleden met katalysators. Was volgens de industrie allemaal supermoeilijk. Maar Fiat en Peugeot verkochten ze in no time in Nederland en toen volgde de rest snel.
Nox is nu eenmaal erg gevaarlijk. Dus dat moeten we zo snel mogelijk beperken.
aribsg zegt
Mashell ,heb een beroerd bericht voor je .de milieumaffia lobbyt nu en met veel succes (net hoe je t ziet ) dat gaat ons nog flink schaden ,daar zijn heel wat voorbeelden van uit t verleden .
Als ze zo slim zijn gaan ze de ontgroening in Brazilië en andere landen tegen ,steun deze mensen en zorg dat t weer op orde komt daar .ben je direct van je klimaat verandering en orkanen e.d. Af .
aribsg zegt
Ghost ,helemaal mee eens maar je zal maar groenteboer zijn en 5000 km per jaar voor je werk rijden en nu een investering van 40000 euro voor nwe bus moeten doen .
Dat ganiegaannu en de belasting voor het milieu om een nwe bus te maken is hoger dan die 5000 km per jaar .
Er is overal wat van te zeggen maar leven is laten leven .Je ben als mens niet de enige op de wereld .
aribsg zegt
Ben nog niet zo bedreven m n hersenspinsels op ipad te zetten maar wil jullie toch nog iets niet onthouden .
De verhuizing van dames hets en heren van het europesche parlement van straatsburg naar brussel en weer terug ,deze operatie kost de wereld brengt niks op ,is meer als onzinnig en energievretend .Gaat werkelijk nergens over ,ook zo n “geslaagd” lobbyspinsel .