Goh! De EU die een belofte niet nakomt, verrassend. De afschaffing van laadpassen gaat namelijk maar gedeeltelijk door.
Ga je naar het buitenland met een elektrische auto, dan heb je legio pasjes en apps nodig om op te kunnen laden. Best vervelend. Daarom kwam de Europese Unie (EU) met een richtlijn dat ervoor moet zorgen dat het laden allemaal wat makkelijker gaat. Toch is dit niet zo eenvoudig, want de belofte wordt maar voor de helft ingelost.
Afschaffing laadpassen
De intentie was zo goed: vanaf 2027 zouden laadpaaloperatoren de prijs helder moeten aangeven en zou je kunnen betalen met een gewone betaalkaart of creditcard. Helaas pindacheese, de verplichting geldt niet voor alle laadpalen. Zo blijf je dus met een volle portemonnee zitten met een collectie pasjes.
Soms kost dit geld. Het is vaak niet duidelijk wat de prijzen zijn (van de stroom, maar ook van de laadpas zelf). Er zijn zelfs providers die vaste kosten rekenen, daar wilde de EU mee afrekenen. En terecht!
Richtlijn
De richtlijn is goedgekeurd en gaat in op 1 januari 2027. Je zit nog een paar jaar vast aan de oude pasjes, even doorbijten dus nog. Maar dit is nog niet alles, de verplichtingen zijn namelijk niet geldig voor alle laadpalen terwijl dit wel de intentie was. Alleen laadpalen die 59 kW of meer leveren vallen onder de nieuwe regels. Dit zijn veelal de palen die je kunt vinden langs de snelweg, snelladers dus. De tragere palen die vaak op parkeerplaatsen staan in steden en dorpen vallen er niet onder.
Best wel balen. Veel Nederlandse vakantiegangers kunnen niet opladen op de camping of bij hun resort (en dus gaan ze lekker 230V stroom aftappen). Vaak zijn er te weinig palen soms zijn er gewoon GEEN palen. Dan moet je dus even naar het dorpje tuffen. En voor die laadpalen blijf je dus pasjes nodig hebben.
Welnu, het is al een verbetering dat de laadpalen langs de snelweg eronder vallen. Maar waarom niet gelijk doorpakken en het in één keer goed doen? Of zeg ik nu iets heel stoms…
Oh en kom op zeg, zet gewoon eens een bord met prijzen neer ook in Nederland bij die snelladers!
Foto: groene Porsche Taycan GTS aan een laadpaal, gespot door @spotcrewda
jelmer zegt
“De EU die een belofte niet nakomt, verrassend.” Vanwaar dit cynisme?
Europa is in veel opzichten het beste continent om te wonen: welvarend, met een goed functionerende rechtsstaat en sociaal vangnet. Niet in de laatste plaats door de EU.
Ja, het is niet volmaakt. De rechtstaat rammelt in Hongarije, het sociaal vangnet is matig in Duitsland. Maar vergelijk het met Afrika, Noord-Amerika of Zuid-Amerika en de vergelijking pakt gunstig uit.
Laten we elkaar geen cynisme en gebrek aan vertrouwen aanpraten!
Dat gezegd hebbende: ik heb in m’n auto een portemonnee met vijf gratis laadpasje liggen. Die heb ik niet bij me, want ik heb het toch alleen nodig in de auto. De laadkabels neem ik op de fiets ook niet mee. Perfect? Nee. Maar is het nou erg of onhandig? Nee, ook niet.
pomoek zegt
@jelmer: Precies dit. Nog niet eens zo heel lang geleden moest je voordat je op vakantie ging uitrekenen hoeveel geld je ging opmaken in het buitenland. Dat geld moest je vervolgens bestellen bij het lokale postkantoor of bank. Dan duurde het een of meer weken voordat je het geld kon komen ophalen bij de bank.
Zeker als je naar Italië ging was het zaak om, vanwege de spreekwoordelijke inflatie van de Lire, dit zolang mogelijk uit te stellen. de ervaren reiziger vroeg natuurlijk zo klein mogelijke coupures omdat de grote biljetten nergens waren te gebruiken. Hierdoor was de stapel geld soms 5 centimeter dik en diende deze te worden opgeborgen in een zakkenrollerbestendige onderarm holster die de hoofdman of vrouw van het gezin gedurende de hele vakantie bij zich moest dragen.
Bij het tanken onderweg was het altijd een beetje gokken wat voor een brandstof je nu weer in je tank spoot. Er was tot 2014 géén harmonisatie van de etikettering van de brandstoffen.
Dankzij de EU hebben we dit gez3ik allemaal niet meer. Dus dat ze een paar laadpaaluitbaters in Spanje en Frankrijk niet ervan hebben weten te overtuigen om naar een normaal betaalsysteem over te gaan in 2027: daar kan ik mee leven.
Flutterbear zegt
De EU tot Europa is net als de VS tot noord Amerika. Beetje oneerlijk om de EU met andere continenten te vergelijken.
Verder wel eens dat de EU niet voor niets het hoogste scorende landen qua geluk heeft. Dat gezeik zorgt wel dat het goed geregeld wordt.
Dat gezeur over laadpassen standaardisering vind ik echt onzin. Kunnen ze niet met belangrijkere zaken bezig houden? Volgens mij pakt de markt dit al prima op in Nederland en Noorwegen zonder de invloed van de politiek.
grrrrrene zegt
Ik ben het met je eens dat het niet zo’n drama is als Autoblog wel doen geloven, maar het is toch raar dat we voor benzine, lpg en diesel met pin of bijvoorbeeld Google/Apple Pay betalen en stroom voor een EV ineens anders betaald moet worden en de prijs geheim wordt gehouden? Ik kan overal in Europa betalen met mijn pinpas en weet vooraf wat ik betaal, ongeacht hoe ik betaal, maar heb meerdere laadpassen nodig om overal te kunnen laden. Geen drama inderdaad, maar wel bewust moeilijk doen.
Ik ben blij om in de EU te wonen. Bijvoorbeeld het verplichten van een verwisselbare accu in of zelf-reparatie van apparatuur is een heel goede stap om e-waste terug te dringen. En de rest van de wereld gaat daarvan profiteren, want ze brengen echt niet voor de EU een andere telefoon of laptop uit dan voor de rest van de wereld.
potver7 zegt
Elders lees ik dat de grens bij 50kW ligt, niet bij 59kW.
Overigens is de betaalmethode maar een deel van de richtlijn; die bepaalt namelijk ook dat er op hoofdroutes iedere 60km een laadstation is met een capaciteit van minstens 150kW. Voor laadpalen langs snelwegen/hoofdroutes is afschaffing van laadpassen ook belangrijker, omdat je onderweg iets minder tijd hebt om te gaan zoeken naar een laadpaal waar je wél een pas voor hebt…
Verder denk ik dat dit gewoon het begin is, uiteindelijk sijpelt dit wel door naar de langzamere laadpalen – alleen kan het dan best lang duren voordat die allemaal zijn aangepast als er geen wetgeving voor is. Het is denk ik ook een beetje koudwatervrees van de laadpaalexploitanten, als ze eenmaal doorhebben dat het werkt, dan willen ze niet anders meer.
rutgerg zegt
Die eerst alinea klopt al niet. Ik heb tot nu toe overal in Europa gewoon kunnen laden met m’n shell recharge pas. Van fastned tot gehucht in Tirol tot buitenwijk Parijs. De tijd van meerdere passen is niet meer.
Allison Burgers zegt
Klopt, je kunt het prima af met 1 pas. Ik heb deze vakantie ook maar 1 pas gebruikt voor alle laadsessies. Feit is wel dat het niet transparant is wat het kost. Zag achteraf dat ik met andere passen goedkoper uit was geweest bij sommige sessies. Geen schokkende bedragen, maar wel gek. Bij Shell maakt het ook niet uit met welke bankpas je het dinosap afrekent.
mashell zegt
Die Shell Recharge pas ook wel een van de best geaccepteerde. Dat is mijn backup pas, dus als die van Joulz het niet doet. Komt een paar keer per jaar voor, vooral in Duitsland bij laadpalen van één of andere Stadtwerke.
Maar hele stapels passen hoeft inderdaad niet meer. Ga je verder weg, Spanje, Scandinavië, Balkan dan kan het nog wel lastig worden, maar Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië (dus daar waar Nederlanders graag op vakantie gaan met de auto) werkt gewoon.
werf76 zegt
Het feit dat het niet te doen is om met een pas te kunnen betalen geeft al aan dat een EV een faal product is.
Zie het al voor me om bij de Esso xx liter 95 af te rekenen. “Ja meer met die betaal pas kan je niet betalen”
Vervolgens bij de Shell: “ja maar met die betaalpas kan je hier niet betalen”.
Het feit dat het niet mogelijk is met een EV overal met een pas te betalen os gewoon pure onwil.
mashell zegt
Ja dat is onwil. Iedereen wilde graag betaalprovider worden (soort banksysteem, want dan verdien je per transactie geld terwijl een computer al het werk doet) waardoor je meerdere pasjes systemen hebt die via roaming constructies aan elkaar geknoopt moeten worden, daar zijn grote stappen gemaakt maar het is eigenlijk de verkeerde oplossing. Dat je bij een laadpaal niet weet wat het gaat kosten, niet weet of jouw pas geaccepteerd gaat worden, er geen beveiliging is zoals een pincode, de laadpalen niet ge-eikt zijn, geeft aan dat het allemaal nog erg wilde westen is.
Allison Burgers zegt
Het is prima te doen om met 1 pas overal te laden.
potver7 zegt
Rare redenatie. Het product EV is niet de oorzaak van de pasjesellende, dat zijn laadpaalexploitanten die een beetje moeilijk doen (of in ieder geval: deden, want het probleem is al lang niet meer zo groot als een paar jaar geleden).
Los daarvan, het is niet zo heel lang geleden dat je in Frankrijk je zojuist getankte benzine nergens kon pinnen met je Hollandse bankpas. Cash, en anders moest je maar zorgen voor een credit card (waarbij ook bepaald niet alle merken werden geaccepteerd). Dat maakte de plofmotor toch ook geen faalproduct?
Flutterbear zegt
Laat de markt zijn werk doen. Als je de gebruikelijke passen niet ondersteund rijden vanzelf steeds meer potentiële klanten je voorbij naar de duurdere concurrentie.
hehe zegt
Ik merk juist dat mijn American Express pas de laatste maanden steeds minder geaccepteerd wordt bij tankstations.
Was altijd goed punten sparen met tanken, maar dat is inmiddels zo goed als afgelopen.
Dus het komt met benzine tanken ook gewoon voor
mashell zegt
Laadpalen moeten ge-eikt zijn, hun tarieven vermelden en meerdere betaalmethoden accepteren. En dat hoort ook voor langzame laadpalen te gelden.
Hier heeft de laadpalen lobby weer eens teveel invloed gehad op de politici ten kosten van het belang van de consumenten.
dromedaris zegt
Ik heb een europese laadpas. Ik vind zo’n pasje prima ipv onkosten te moeten indienen als het gewoon via bankkaart gaat.
Voor een particulier wel vooruitgang, maarja welke idioot gaat privé nu elektrisch rijden.
utregcity zegt
Ik.
Flutterbear zegt
Ik, ben wel gek om het niet te doen. Comfort, performance, rust en nog voordeliger ook!
grrrrrene zegt
Ik overweeg het serieus. Ze kunnen hier roepen wat ze willen, maar het rijdt gewoon fijner, met eigen zonnepanelen ook goedkoper en onderhoud is er bijna niet voor nodig. Ik mag minder en minder terugleveren zodra de salderingsregeling op de schop gaat. Dan kan ik het maar beter in een grote accu stoppen en als ik dat toch geld aan uitgeef, maak er dan een auto omheen, dan heb ik er echt wat aan.
dalmore zegt
Als ze eens iets kunnen doen aan de transparante kosten, dat zou top zijn.
De semi-openbare laadpalen is echt een ramp. Bijv. paal bij eigen bedrijf. Heb ze hier getest: prijzen lopen van €0,26/kWh tot €0.70/kWh (inclBTW) afhankelijk welk pasje er tegenaan houdt. Waarbij vooraf NIET zichtbaar is welk tarief je gaat betalen, want ze zijn niet “openbaar” (op terrein van een bedrijf, die zijn tarief vast heeft gezet op €0,20/kWh exbtw)
Pordon zegt
Ik heb mijn tag van de leasemaatschappij die ik ook in Europa kan gebruiken en deze heeft het tot nu toe bij elke paal gedaan. Ik had een paar apps achter de hand met wat digitale passen maar deze heb ik dus nog niet nodig gehad.
subarusvx zegt
Het zou fijn zijn als het artikel een link naar die richtlijn zou bevatten, of tenminste de preciese naam van die richtlijn zou geven zodat we hem kunnen opzoeken en kunnen uitzoeken of die wellicht zelf duidelijk maakt waarom het niet voor alle laadpalen geldt.
Zou het om deze gaan: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-25-2023-INIT/nl/pdf? Dat is echter een verordening, geen richtlijn, dat is best een verschil. Als het deze is, dan lijkt die aan te geven dat de grens ligt bij 50, niet 59 kW. Maar als ik het goed lees was dat ook al zo in het voorstel van de Europese Commissie (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A52021PC0559) uit 2021, dus welke belofte is de EU dan nu precies niet nagekomen?
pomoek zegt
Dus, om met het goede nieuws te beginnen, dankzij de EU kunnen we straks langs alle snelwegen in de EU met een betaalpas laden? Dat is dus gewoon top!
Jammer dat het dus niet is gelukt bij de tragere laadpalen. Wellicht omdat die worden aangeboden door kleinere bedrijfjes?
Johanneke zegt
Dit zijn perikelen voor nu. Over 10 jaar laad je 3 of 400km in 5 minuten. Dus op weg naar de camping nog even kort pauze, en dan door naar de vakantiebestemming.
marh zegt
Tien jaar is nog best lang maar mijn V8 redt dat wel.
grrrrrene zegt
Compensatie ergens voor?
fanboy zegt
Ik kom net terug van de UK, en daar heeft 2/3e van de laadpalen een betaalterminal. Dus gewoon je bankpas/creditcard er tegenaan houden en het werkt. Dat is in ieder geval prima voor snelladers.
marcomanta zegt
Gaat net zolang duren als van de laadkabels van tablets, smartphones etc naar USB-c standariseren.
wimof zegt
Dat usb-c verhaal doet me denken aan de VHS – Betamax – Video 2000 verhaal in de jaren ’80, diegene met de grootste ging er mee lopen.
marcomanta zegt
Inderdaad, Apple is sinds kort ook eindelijk naar USB-c gegaan, eindelijk 1 type kabel in de auto.
eaudi zegt
Zomerrit gemaakt door Scandinavie. Met veel (NL) laadpassen die het allemaal NIET deden. Noorse en Zweedse laders (ook snelladers) willen zo ongeveer per dorp lokale passen (in lokale taal ook nog eens en app eenmaal geladen niet te activeren met een +31 telefoonnummer). Dus thuisgekomen met een x-tal accounts via de laptop ipv apps, geen overzicht wat de kosten waren tot alle credit card overzichten binnen zijn en boekhouder die extra lang bezig is. Leve elektrisch rijden. ‘Vroeger’ met 1 Shell pas door heel Europa gereden en nooit geweigerd. Andere tijden. Met name Noorwegen heeft prima infra voor elektrische auto, maar laden was toch een hele uitdaging. Infra in Zweden viel tegen, niet alleen het betalen maar juist/ook de beschikbaarheid van snelladers.
audirs3 zegt
Na een 6 weken roadtrip door Zuid en Oost Europa, inclusief de gehele Balkan, heb ik inmiddels 12 (!) apps van laadpaal providers op mijn telefoon…
De verschillende pasjes vind ik niet eens zo’n probleem (heb er 3), maar wel dat je in de 35 graden naast de auto staat, app downloaden, account aanmaken inclusief credit card gegevens, QR code op de paal moet scannen en dan hopen dat het werkt… Voor de locals natuurlijk niet zo’n probleem, zo kon ik in heel Kroatië na die eerste keer makkelijk laden, maar die eerste keer (die als toerist vaak eenmalig is) is nogal irritant.