
Er komen maatregelen aan. Ook voor de kleinste vergrijpen.
Een tijd lang moest de Nederlandse politie een achtervolging staken zodra de verdachte over de grens ging. Inmiddels mogen Nederlandse agenten ”grensoverschrijdend optreden” en gewoon doorjagen. Binnenkort hoopt de Europese Unie om de agenten van de verschillende lidstaten nog beter te laten samenwerken. Het hoofddoel: meer buitenlandse verkeersboetes daadwerkelijk innen.
In Nederland werden vorig jaar 8.463.917 boetes uitgeschreven. Iets meer dan 10 procent daarvan (872.368 boetes om precies te zijn) was voor auto’s met een buitenlands kenteken. Hoeveel boetes daarvan aan het CJIB zijn betaald, is niet bekend. De EU heeft wel onderzoek gedaan naar hoeveel buitenlandse verkeersboetes er in het hele continent niet betaald worden.
Zoveel buitenlandse boetes worden niet betaald
Uit de analyse blijkt dat er gemiddeld 40 procent van de buitenlandse boetes genegeerd wordt. Reken je dit percentage door naar de Nederlandse cijfers, dan zou dat betekenen dat 350.000 boetes onbestraft blijven. Dat zijn er nogal wat, en volgens de Europese Unie is actie hard nodig.
De nieuwe regels moeten de EU-landen dichterbij elkaar brengen op politieniveau. Zo moeten de persoonsgegevens van wegmisbruikers makkelijker gedeeld worden. Daarnaast moet er een website komen waar iedereen informatie kan vinden. Denk hierbij aan de boetebedragen per land en welke regels er gelden, maar ook welke boetes jij nog open hebt staan in welke landen.
Alle boetes worden gecontroleerd
Het gaat hierbij niet alleen om veelvoorkomende vergrijpen, zoals te hard rijden of beschonken achter het stuur kruipen. Ook boetes voor bumperkleven, gevaarlijk inhalen of parkeren, een doorgetrokken streep overschrijden, of over een spoorwegovergang rijden terwijl de lampen branden, moeten gecontroleerd worden op betaling.
De EU-lidstaten hebben hierna 2,5 jaar de tijd om de regels op te nemen in de nationale wetgeving. We zouden je nooit aanzetten tot het ontduiken van buitenlandse verkeersboetes, maar de komende tijd ga je dus nog niet veel merken van de EU-aanpak. Of krijg je straks ook een dreigbrief als je de buitenlande boete per ongeluk vergeet?
Polen deed toch erg moeilijk over boetes?
GUILTY!!!
Ik ben absoluut pro EU en in de trend daarvan zie ik graag dat ze de infrastructuur op Europees vlak aanpakken. Dan liever wel op een iets andere manier. Nog meer single European Skies om maar te noemen. Bij boetes uit het buitenland wacht ik altijd tot de herinnering, die komt meestal niet
Zul je zien dat we straks ook een Europees puntensysteem krijgen…
Is er toch al? Le Pays Bas, douze points.
Is er toch al? Le Pays Bas, douze points.
Is er toch al? Le Pays Bas, douze points.
Dat zijn al 36 punten. Ik denk dat je je rijbewijs nu wel een tijdje kwijt bent ;)
Heerlijk die M2, foto van de maand materiaal
En dan draait het om de banden…
Verplichten om de buitenlandse boetes “over te nemen”. Dus CJIB stuurt die boetes op en handelt ze af. Heb je er 10 verzameld, licht een AT je van je bed om 5 uur ’s ochtends.
Klopt, meeste staan op oude kentekens!