Er wordt wel eens geklaagd over de bureaucratische en trage EU, maar soms doen ze ook wel eens iets nuttigs. Zo heeft de Europese Commissie besloten om het gemakkelijker te maken voor mensen om hun auto meenemen als ze naar een ander EU-land verhuizen, of als ze een occasion uit een ander EU-land willen importeren.
Als je een deel van het jaar in je tweede huis in Spanje woont en daar je auto op Nederlandse platen hebt staan moet je nu nog je auto ook lokaal registreren en dat zorgt voor veel frustratie en rompslomp, dit wil de EU nu gaan versoepelen. Ook mensen die bijvoorbeeld in Nederland wonen, maar een auto van een Duitse werkgever hebben hoeven dit straks niet meer te melden. Ook het importeren van een occasion uit een ander EU-land moet makkelijker worden.
Jaarlijks wisselen zo’n 3,5 miljoen voertuigen van het ene EU-land naar het andere EU-land en dat kost gemiddeld zo’n 400 euro per voertuig en een heleboel rompslomp. Door de regels te versoepelen hoopt de EU dat burgers voortaan zo’n 1,5 miljard euro per jaar kunnen besparen. (via: nu.nl)
Foto via autojunk
Adanali zegt
je mag tegenwoordig niet eens meer in een buitenlandse huurauto rijden, ik was staande gehouden bij een algemene controle, en een jaar later volgde een beslissing dat ik de BPM van een duitse auto die niet op mijn naam stond moest betalen..
TimoBac zegt
@Adanali: Serieus? Dat is een flink kostenplaatje neem ik aan ?
ramshoek zegt
@Adanali:
Volgens mij mag je als Nederlander 23 dagen rijden in een auto uit een ander land.
Misschien FF checken via Google?
james125 zegt
@Adanali: hopelijk geen A6 ofzo?
Leuk, huur je een 458 Italia voor een dag, moet je een bedrag betalen waarvan je een aardige BMW kan kopen…
Design_Driven zegt
@Adanali: en heb je dit uiteindelijk ook moeten betalen?
Adanali zegt
@sketcher: het was een BMW 335 cabrio, ik moest een BPM bedrag van circa 8000 euro per acceptgiro betalen(helemaal gek?;)), ik heb hierop bezwaar ingediend welke hierna vernietigd werd omdat het de eerste keer was. ik reed er maar 4 dagen in. niet eens 23 dagen,
Reinbergen zegt
@Adanali: 8k BPM op een 335ci? Valt erg mee!
spotu2 zegt
Goed, imports zijn meestal goedkoper dan hier gewoon een auto kopen.
Quintin zegt
Top… deze moet het dan gaan worden: http://bit.ly/HgVbbU
midasracer zegt
@Quintin: Kwijl, wat een mooi ding. Daar laat je toch je Huyarya voor staan.
stanny zegt
@Quintin: mmm prachtige wagen.
Als deze regeling actief wordt gaat de duitse tweedehandsmarkt nogal zaken doen…
norge zegt
Ben blij dat ik niet in de EU woon .
SanS zegt
@norge: maar wel in de EER. Het zou kunnen dat deze nieuwe regels ook werking gaan krijgen in de EER. Gelukkig ben ik geen jurist, dus het zou ook kunnen dat git niet onder het acquis valt…
norge zegt
@SanS: “verhuisauto” mag hier al lang niet meer ,Norge heeft zijn eigen regeltjes…….
griffendahl zegt
Kan je dan straks ook gewoon probleemloos met een auto rijden op duitse platen die je geleend hebt van een vriend die over de grens woont ??
tombiesheuvel zegt
Hopelijk een einde maken aan het gezeik van de nederlandse duane omtrent BPM.
Ik woon in belgië aan de grens met Nederland en haast iedere week staat de duane wel aan de grens ergens te wachten, waarbij ze alle dure auto’s op belgische plaat aan de kant halen. Ze hopen telkens dat er juist op dat moment een nederlander (die niet in BE woont) in rijdt, want dan kunnen ze weer BPM cashen.
De dealer waar mijn moeder haar auto heeft gekocht had zo eens een ruil auto gegeven aan een nederlandse (woonachtig in nederland). Die vrouw hebben ze staande gehouden en heeft een aanslag van een tiental ruggen in de bus gekregen. Na een heel juridisch proces is dat uiteindelijk opgelost geraakt, maar als de fiscus eenmaal geld ruikt…
midasracer zegt
Een paar keer Engelse auto’s naar huis gereden op Engels kenteken, maar nooit problemen mee gehad. Ook niet toen ik door de douane werd gecontroleerd.
tweede_woning zegt
in de Eu geldt vrij verkeer van goederen en personen . Landen willen graag hun geldende wetgeving graag uitoefenen zonder te willen kijken naar het EVRM en ander, vaak tegen beter weten in . De burger is snel geintimideerd .
Wel goed deze gelijktrekking , we moesten toch Europa slikken ?
tstile zegt
@Tweede Woning: Europa is f*cked up.
Er is vrij verkeer van geld, zolang het maar uit jouw zak gaat naar een EU iets.
Wel de lasten niet de lusten. Ik zet m’n auto liever in Polen op kenteken. Stuk goedkoper en de verzekering ook! Maar nee, tot zover ‘één europa’
cathrozar zegt
Haha, wat grappig dat is mijn spot in Parijs. Was te huur voor +/- 20 min voor 90,-
Design_Driven zegt
@cathrozar: que?
tstile zegt
@sketcher: In het Nederlands zou ik lezen dat hij de foto heeft gemaakt danwel die auto had gespot, en dat die auto te huur was voor 90,- euro per 20 minuten :P
RickB zegt
Dit zal zeker op elk land betrekking hebben, behalve op Nederland, want dan doen we net alsof de neus bloed!
spykerboy zegt
Hoe zit het trouwens als je als nederland maar niet in nl bent ingeschreven een buitenlands auto rijd, zoals me ouders zijn ingeschreven in kuwait, kunnen zij dan gewoon legaal een auto met kuwait kenteken in nl rijden? is dat bekend bij iemand?
lincoln zegt
tja ..
als de EU regels gaat versoepelen ..
dan pakt het in praktijk alleen maar stroever uit ..
en dat “goedkoper” wordt alleen maar duurder ..
Design_Driven zegt
Ja dat mag maar niet onbeperkt. Als uw ouders nederlanders zijn maar (aantoonbaar door b.v. een verblijfsvergunning) in het buitenland zijn ingeschreven dan mogen zij in een auto met buitenlans kenteken rijden maar enkel een bepaalde periode. 6mnd dacht ik. Jij mag dan overigns absoluut niet in die auto rijden tenzei je daat een ontheffing voor vraagt. Die krijg je dan van de RWD. Je mag dan 2 weken van de autogebruik maken, na de 2 weken krijg je die ontheffing niet meer.
Ik woon in B en mag dus met mijn Belgische auto in NL rijden. Het is ook aannemelijk dat ik terug naar Belgie rij binnen korte tijd. Misschien dat met een auto uit Kuwait ze wat moeilijker doen maar in princiepe mag het.
Design_Driven zegt
RWD moet natuurlijk RDW zijn, het is nog vroeg
blag zegt
Ik ben verhuisd van Belgie naar Portugal in 2005 en mijn bmw 330ci die in Belgie was ingeschreven moest na 6 maanden ingeschreven worden in P’gal. De de Belgische verzekering wilde mijn wagen ook niet langer dan 6 maanden verzekeren. Dus moest ik 12500 Euro (twaalfduizend vijf honderd) afdokken in Portugal om mijn autootje in P’gal te laten registreren (inschrijvings belasting) wat mij in staat stelde om dan een P’gese autoverzekering af te sluiten. Die 12.5 K belasting is volgens EU richtlijnen onwettig [vrij verkeer van goederen, diensten en personen) maar ik heb ze toch maar moeten betalen anders kon ik niet rondtoeren met de auto. Toch laten vele buitenlanders hun wagen niet inschrijven in Portugal en lopen ze het risico dat hun verzekering ingeval van een accident in Portugal (ttz langer dan 6 maanden verblijf in buitenland) niet voor de kosten zal opdraaien…om nog niet van een boete van de fiscus te spreken… Gelijkaardige toestand voor Spanje…
autoimporterenduitsland zegt
Het importeren van een auto is niet voor niks zo populair… Klote BPM hier in Nederland. Stelletje uitzuigers bij de overheid