De prijzen voor ‘korte-tijd vignetten’ liggen te hoog, en buitenlanders worden – tegen het EU-recht in – gediscrimineerd (goh). Nee, de EU-commissie die de Duitse tolplannen beoordeelt is niet bepaald onder de indruk.
Er is al veel gezegd en geschreven over de tolplannen voor personenauto’s van de Duitse CDU/CSU en zijn verkeersminister Dobrindt, de regering zei ‘JA‘, de Bondsraad zei ‘NEIN‘. Maar wat vindt Europa er eigenlijk van? Welnu, volgens Der Spiegel niet veel.
Vooral het feit dat Duitsers gecompenseerd worden voor de tol, en buitenlanders volstrekt niet, is hen een doorn in het oog, En terecht. Wat er nu gebeurt zal de tijd uitwijzen, dit soort processen verloopt altijd tamelijk stroperig, maar het lijkt ons toch dat de plannen in hun huidige vorm het niet gaan halen.
En zo gaan we nog even door met het gezeur om een paar lousy symbolische centen…
rottepeer zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
lekkaah zegt
@rottepeer: Moet jij geen fonteinen slopen in Rome?
audirijder zegt
@rottepeer: Als Duitsers hier in Nederland komen, spenderen ze hier ook hun geld aan een vakantie of gaan ze winkelen. Nederland is geen doorreisland het zou dus uitermate dom zijn om hiervoor tol te vragen aangezien dan de toeristen weg blijven, weer zo’n kortzichtige reactie van een holbewoner. Duitsland wordt echter wel vaak gebruik als doorreisland.
Jipp zegt
@audirijder: heel zeeland leeft van de Duitse toeristen. Als belgie met een dergelijk plan komt zal dit ook funest zijn voor de regio Zeeuws-Vlaanderen.
super zegt
@audirijder:
ja, groot gelijk! al die spulletjes die in rotterdam met de container komen of vertrekken gebruiken we allemaal zelf of zijn made in nl, natuurlijk.
audirijder zegt
@super: 2/3 van de economie van Nederland draait op export. Het zou uitermate dom zijn om van die transporteurs extra belasting d.m.v. een tolsysteem. Het gevolg is dat ze uitwijken naar andere havens zoals Antwerpen
drivingpleasure zegt
@audirijder: Ik dacht hier ook aan maar toen dacht ik ook dat er spreiding plaats vind omdat er niet genoeg ruimte is, omdat men niet van 1 plaats en afnemer/leverancier afhankelijk wil zijn, omdat men meer kilometers moet maken van ergens anders, omdat de bedrijfsvoering ergens ander zit en de kosten dus vaak heel hoog oplopen wil je dit verplaatsen. Daarom denk ik dat een beetje extra tol op doorvoer niet heel slecht zou zijn.
drivingpleasure zegt
@audirijder: Nederland is daarentegen wel een doorvoerland, hier kan wel iets mee gedaan worden.
lekkaah zegt
Grieken mogen lekker doorpauperen, maar DLD mag geen tolletje..
Go EU!
Alfarobert zegt
Dan gooi ik hier de grens dicht en mogen ze eerst betalen voordat ze naar de markt kunnen.
berlinetta zegt
@Alfarobert: Jij hebt een eigen land?
gregorius zegt
Het gaat DUI eigenlijk total niet om die tol.
Het is eigenlijk veel belangrijken om te kijken of ze met zoiets (alleen voor buitenlanders) wegkomen.
en prijzen voor korte tijd vignetten te hoog?
Oostenrijk 10 dagen = 11.65.
Luxemburg – NIce = 70.90
Dagje parijs? Lille Parijs 1 way = 16 eur.
Zwitserland: 40 CHF, ook al kom je voor 5 minuten.
Italie? Kom je ook snel boven de 10 euro als je vanaf Milaan naar t zuiden of oosten wil.
Dus die 10 eur voor 10 dagen die ze van plan zijn; is de goedkoopste van de omliggende landen.
Jipp zegt
@gregorius: Zwitserland heeft met de huidige koers 38 euro voor een vignet. Dus dat valt mee. Enige nadeel is dat ze permanente stipheidscontrole hebben waardoor er files ontstaan bij grensovergangen..
gregorius zegt
@Jipp: Simpel, neem niet de standaard grote grensovergangen.
Voor Basel neem afslag Lörach en je komt bij Rheinfelden de grens over. Heb ik nog nooit langer dan 3 minuten stilgestaan. Ook mis je de camera’s rondom Basel.
En als het voor Como vast staat, rijd je gewoon via Varese.
willemseles zegt
@gregorius: bedankt voor deze tip. Zie inderdaad nu ook rondom Basel ook de boel stilstaan, terwijl er via Lörrach niets aan de hand is. Normaal gaan we altijd over Füssen (A.) naar Italië.
Jipp zegt
@gregorius: ik heb 2 weken geleden het via een overgang bij een dorp geprobeerd. Ik heb hierdoor 1,5 uur gedaan over de laatste km tot de grens…
voiture zegt
@gregorius: Sinds wanneer is Zwitserland onderdeel van de EU? Heb ik iets gemist?
gregorius zegt
@voiture: Stel dat we hier stemmen dat we het vignet op 240 CHF doen en dat we 200 CHF terug krijgen van de belasting.
Wil me geeneens voorstellen wat dat teweeg brengt in de EU.
fejjie zegt
Das pech, tol(weg) weg
trustmeiamanengineer zegt
Dat hele systeem kost ook vele malen meer dan het oplevert, dus sowieso kansloos. Maar voor Oostenrijk plakt ook iedereen zonder te huilen zo’n sticker op z’n raam, dus tik dat tientje gewoon af als je per se in Duitsland moet zijn.
pdaalder zegt
Wat ik niet snap (en dat komt mss omdat ik me er niet volledig in heb verdiept), maar waarom zo’n fuss over het Duitse systeem, en Frankrijk kan hun extreem dure tolsysteem blijven exploiteren.
Btw, ik zie geen probleem met een vignette system, maar dan zouden we dat in NL ook moeten invoeren. Als we naar Oostenrijk rijden, dan betalen we toch ook gewoon onze bijdrage aan hun wegennetwerk. Maar zoals ik zei, mss mis ik iets.
desjonnies zegt
@pdaalder:
inderdaad, je hebt je er niet in verdiept.
In Frankrijk, Spanje en Italië zijn de autobahnen privé bezit oftewel ondernemingen die eigenaar zijn.
In Duitsland is het openbare weg.
Dat wij o.a. de Spaanse autopista’s met EU geld hebben betaald, dat in de Slowaken en Tsjechen van hetzelfde verdenk dat is iets anders.
pdaalder zegt
@desjonnies: in frankrijk is het een prive bedrijf die het wegennet (peage) beheert, maar zij doen dit onder contract van de overheid. Ik zeg liever een vignette dan wegen die beheerd worden door een privebedrijf waar je ook nog een files gratis bij krijgt als het iets drukker wordt op de weg. Ik weet niet of de wegen in oostenrijk beheerd worden door prive of overheid instantie maar doe komen er wel mee weg. Ik denk dat het probleem is dat mensen niet tegen verandering kunnen. Telkens als er iets bedacht wordt of dit nu om extra inkomsten te creeren is of niet, zijn er altijd mensen tegen. Fact of life
e1000bmw zegt
Gewoon de landelijke wegenbelasting afschaffen en naar 1 Europese wegenbelasting.
jrk68 zegt
Zo zie je maar, wij Duitsers zijn geen haar beter dan jullie nuchtere Hollanders….
Al dit gesteggel heeft nu al meer gekost dan het ooit gaat opleveren.
JAWOHL wij Bayer kunnen er wat van….
mercedesbenz63 zegt
Wat er allemaal aan onzinnige betalingen in NL is doen ze niks mee maar als Duitsland het is een keertje probeert gaat het direct fout…
db87 zegt
Nu Frankrijk nog!
desjonnies zegt
Simpel.
Noemen ze flessentrekkerij, boeren bedrog oftewel politiek :
1. Duitsland accepteert die zgn toezeggingen van de Grieken voor ‘bezuinigingen’
2. Grieken verzieken het -alweer- maar krijgen toch weer geld
3. Fransen zien geen reden om te bezuinigen naar de 3% norm (doen ze gewoon niet)
4. Duitsland betaalt weer het meeste van een donatie, sorry “lening” aan de Grieken
5. Duitsland mag als compensatie cq goedmakertje hun tolplannetjes uitvoeren
NEXT !
e1000bmw zegt
@desjonnies: en wij Ne’erlanders komen weer van een koude kermis thuis aangezien onze “leiders” dit voor zoete koek slikken.
Kortom: Slikken en weer doorgaan.
mrrallycross zegt
Gunstig voor ons, Duitsland zal het wat minder leuk gaan vinden…