Even klagen over de EU, want de leukste Mazda MX-5 is niet meer.
Alle leuke dingen moeten kapot! Nee, ik ga hier geen populistisch stukje pennen. Toch zal er een groep zijn die de titel als dusdanig ervaart. Je kunt er echter niet omheen dat strenge emissienormen roet in het eten gooien voor sommige leuke auto’s.
Motor houden of motor weg
Door steeds strengere eisen gebeuren er nu twee dingen in autoland. Of autofabrikanten krijgen het met een paar aanpassingen voor elkaar om de motor weer jaren mee te laten gaan, of de motor verdwijnt in de prullenbak. BMW heeft bijvoorbeeld met de nieuwe M135 het topmodel kunnen behouden, maar de tweeliter turbomotor levert wel minder vermogen in vergelijking met zijn voorganger. Toch een beetje achteruitgang. In dit kader zeggen we dan: beter iets dan niets.
2.0 SkyActiv-G is niet meer
Want als je gaat shoppen voor een nieuwe Mazda MX-5 sta je voor een kale configurator. De leukste motor is namelijk verdwenen uit het gamma! Door de strenge emissie-eisen van Brussel voldoet de 2.0 SkyActiv-G met 184 pk niet aan de normen. Mazda heeft de atmosferische viercilinder noodgedwongen uit het gamma moeten halen.
De leukste Mazda MX-5..
Een nieuwe MX-5 samenstellen kan nu alleen met de 1.5 SkyActiv-G met 132 pk. Er zijn Miata-fans die zeggen dat dit de leukste motor is. Daar ben ik het sterk mee oneens. We leven niet meer in de jaren zeventig. Een bergpas beklimmen met dit vermogen voelt gewoon niet uitdagend. Gewoon toeren is natuurlijk prima te doen met de power, echter schreeuwt het capabele onderstel om meer.
Het is nog steeds leuk sturen, maar de ‘reward’ voelt onbevredigend als je bij het uitkomen van een bocht het gas intrapt en je voelt nauwelijks een kick. Het was reden voor mij om jaren geleden te kiezen voor een tweeliter MX-5. Dit blok werd eerst geleverd met 160 pk en kreeg met een update later 184 pk. Met een BBR-pakketje ga je zelfs over de 200 pk en is het helemaal feest, helaas is deze hardware tuning flink aan de prijs. Met een chipje bij een turbomotor bereik je veel meer pk-winst voor veel minder geld.
Maar goed, die leuke motor is nu dood. Je moet dus aan de 1.5 bij het configureren van een nieuwe Mazda MX-5. Met een vanafprijs van 43.290 euro is het überhaupt de vraag hoeveel mensen nog een gloednieuwe kopen. Dat is echt wel veel geld voor een 1.5 liter 132 pk waarbij je het al moeilijk krijgt naast een Swift Sport bij het stoplicht. Het aanbod (jong) gebruikte auto’s groeit gestaag, er is genoeg keuze voor iedereen. Lekker voor gebruikt gaan en filter op 184 pk. Graag gedaan.
chrisvis zegt
Tja en die 184 pk voelde al niet als dusdanig aan. Paar jaar geleden een testrit mee gemaakt en dat viel me zo hard tegen dat we uiteindelijk niet tot aankoop zijn overgegaan. Als ze hadden gezegd dat het 60 pk minder was dan had ik het ook geloofd. Het prijsbestek was toen trouwens voor de coupé in metal gun Grey 32000€(in België) en dat vond ik toen al aan de prijs voor wat het was….
Johanneke zegt
Het is maar wat je gewend bent. Zo’n ding gaat in 6.5 seconden naar de 100, ik zou dat absoluut snel genoeg vinden om veel plezier mee te hebben in een kleine roadster. Plus, je moet er wel voor werken, enkel hoog in de toeren heb je dat vermogen en koppel.
Loeisnel in een rechte lijn, dan ga ik wel EV rijden.
kennone zegt
Klopt. Heb nu een Mazda 6 met de zelfde 2liter maar dan met 165pk. Alles behalve snel in deze station maar het blok trekt er pas boven de 5500tpm echt aan. Dus lekker doorjagen met die MX5 en je hebt toch best wel een rappe bak.
mashell zegt
“voelt onbevredigend als je bij het uitkomen van een bocht het gas intrapt en je voelt nauwelijks een kick.”
Gefeliciteerd, je bent rijp voor een turbo!
RiKe zegt
De lijst van dingen die de EU niet sloopt voor de autoliefhebbers is een stuk korter (en dan beperk ik me alleen even tot auto’s, er is veel meer).
mashell zegt
De verkiezingen voor het Europees parlement zijn geweest, je kunt stoppen met EU bashen.
Een paar dingen de EU positief gedaan geeft voor de automobilist. Open grenzen (goedkoop tanken in Belgie of Duitsland zonder files aan de grens), standaard benamingen voor brandstof, betalen met je eigen geld, met je Nederlandse pasje, etc.
roadster zegt
Zo werkt dat dus met pro-EU figuren. De EU zelf verzonnen successen toedichten. Goedkoop tanken in D en B kon ook voor de EU, files aan de grens heb ik nooit gezien en in de grensregio kon je ook gewoon in guldens afrekenen. Net zoals Duitsers die bij ons kwamen winkelen gewoon in marken konden betalen.
potver7 zegt
Ja, of je onthoudt alleen heel selectief alleen de negatieve kanten. ’t Is maar waar je je het prettigst bij voelt, hè?
Richmond zegt
Wat waren de positieve kanten dan?
roadster zegt
Die heeft Mashell zojuist voor je uit zijn duim gezogen.
mashell zegt
Klopt, dit pro-EU figuur die een blauwe vlag met 12 sterren aan zijn woning heeft hangen heeft in Engeland gewoond, in Duitsland gewoond, werkt voor een Italiaanse klant die weer voor een Duitse autofabrikant werkt kan zich de files vanwege grenscontroles en de onhandige tweede portemonnee met D-marken nog wel herinneren. Nederland is maar een klein land, moet het van de doorvoer van de zee- en luchthavens hebben, onze bouw, universiteiten en nationale trots ASML draaien op (arbeids-)migranten. Zeker nu extreem rechts met wat collaborateurs de macht heeft overgenomen in Den Haag moeten we het van Europa hebben. Nog twijfel? Kijk naar de troosteloze bende in het VK na de Brexit, de enige die nog in dat land geloven zijn de arme migranten die ze juist niet willen hebben. Europapa!
lekkaah zegt
Lol holy shit, even wat minder Joop lezen. Is beter voor je hart kerel.
joki zegt
Je kan dan wel alleen de positieve kanten van het instituut Europa zien, maar je kan er toch niet naast kijken dat dit te vergelijken valt met een rond zich schoppende tiener… De kleintjes, lees gewone burger, kunnen ze wel aan en persen ze uit, maar als er een grote jongen komt, neem nu de V.S . of nog erger Rusland, dan blijkt wel hoe ver de woorden en daden uit elkaar staan…
Je kan allerlei positieve punten noemen, maar je ziet zelf ook wel dat je, als het er op aan komt, er niet zal moeten op rekenen…
marcus zegt
Niet dus. De EU is de eerste organisatie waar de USA niet zomaar voorwaarden aan kon dicteren voor een handelsverdrag.
ponnie zegt
Nou, die 3 dingetjes zijn al die drieste ellende wel dubbeldik waard ja.
Die troosteloze bende in het VK is brexit niet zo zeer toe te dichten, maar meer de rancune van de anti brexiters die de brexit uit moesten voeren.
marcus zegt
Echt? Johnson, Rees-Mogg, Gove, Raab, Truss en nog veel meer van die mensen die in het kabinet zaten on Brexshit uit te voeren? Het is een zootje, nu nog steeds, en het gaat ook niet snel beter worden. We hebben hier in de UK nog redelijk vaak een leeg schap in de supermarkt. En alles wordt heel hard heel veel duurder…
Wat je zegt slaat echt nergens op. Verdiep je eerst eens even in de materie voor je wat zegt.
ponnie zegt
Precies wat ik zeg dus, wat er in het kabinet zit maakt helemaal niets uit als alle uitvoerende instituten vol zitten met raddraaiers.
Dit is ook de reden waarom er bijvoorbeeld in Nederland nooit iets zal veranderen, al krijgt een “rechtse” partij een absolute meerderheid.
Griffin zegt
Het had gewoon met de EEG moeten stoppen. Open grenzen als in “geen files” op de grensovergang? Boeie, die waren er al lang en breed voor de EU. Goedkoop tanken ook. Betalen in DLD met je NL debit pasje kan je meestal wel vergeten, die Duitsers willen (terecht, maar dat terzijde) keiharde cash.
De EU heeft best wel een paar dingetjes goed gedaan, maar voorlopig slaat de balans alleen maar verder en verder door naar de negatieve kant.
Richmond zegt
De autoliefhebber is ook geen doelgroep. Nationaal niet en Europees ook niet.
vaakbenjetebang zegt
@RiKe: Ach en wee, de grote boze EU heeft het weer eens gedaan. Tuurlijk, de EU legt een boel nonsens-regeltjes op die een auto iets verder verzieken (hallo, ISA!). Maar laten we even niet uit het oog verliezen dat de fabrikanten de zaak minstens zo erg verzieken, en dat doen ze alleen maar omdat de consumenten die daadwerkelijk nieuwe auto’s kopen, het willen.
Je kunt de EU er bijvoorbeeld echt niet de schuld van geven dat vrijwel iedere auto al jaren een vormeloze crossover-blob is. De RAV4’s en Santa Fes vlogen in de jaren 2000 de showroom uit, en de Celica’s, MR2’s en Coupés stonden alleen een plek in de showroom warm te houden zodat huisvaders er even in konden gaan zitten voordat ze uiteindelijk toch een gezinscontainer kochten.
Face it: moderne auto’s zijn sowieso ruk, EU of geen EU. Schermen overal, onzinnige uitrusting zoals loodzware meervoudig elektrisch verstelbare stoelen, kitscherige interieurverlichting, diamond cut 20 inch wielen, Android Auto, parkeersensoren en camera’s, regen- en lichtsensoren, elektrisch inklapbare buitenspiegels, dubbel glas, elektrisch sluitende kofferdeksels, voice control, ‘lopende’ LED-verlichting als clignoteur, een LED-balk om je koplampen met elkaar te verbinden, verlichte instaplijsten met een ///M-logo… Aan de lijst van onzinnige meuk die je voor leuk rijden niet nodig hebt en die de EU ook helemaal niet eist komt nauwelijks een einde.
tazmania zegt
Bij een MX-5 moet je altijd voor de sterkste motor gaan, bij voorkeur met een sperdifferentieel aan boord. Dat is altijd de leukste MX-5.
Roskampies zegt
Ach, de EV Cabrios komen er aan! Heb je de kick en de pks in de Mazda linglang. :(
roadster zegt
En een auto die voor geen meter stuurt i.v.m. ernstig overgewicht. Als een sumoworstelaar die een behendigheidsparcours moet afleggen.
Roskampies zegt
Idd. Haha
Robert zegt
Ik zou überhaupt niet weten waarom je een cabrio wil rijden. ‘De wind in je haren’ staat bij mij gelijk aan ‘het hoofd rood verbrand’ en ‘ doof van alle herrie op de trommelvliezen’.
Rokende Wielen zegt
Er zijn petjes en verschillende zonnebrand producten. Oordoppen zijn er ook. Ideaal is het niet, dat ben ik met je eens. Maar menig Nederlander stapt ook graag op de fiets, ook dan is een petje/zonnebrandcreme een aan te raden product. En voor de fanatieke e-biker tegenwoordig zijn zelfs oordoppen ook te overwegen want met zo’n gemiddelde snelheid van 25 km/h ervaar ik veel geluid op een beetje e-bike. Maar op zo’n apparaat is een fietshelm tegenwoordig ook het overwegen waard. Als ANWB-koppel op de e-bike heb je tegenwoordig fietshelmen met ingebouwde headset. Dus naast de wind in je oor, tettert je wederhelft via die headset ook in je oor.
Maar ik weet amper nog wat het is, met een verbrand hoofd rondlopen… De kans doet zich bijna niet meer voor…
lekkaah zegt
Niet iedereen is van papier mache. Jokes aside, het is idd af te raden om met 30gr vol zon met het dakje open te rijden, idd. Nederland is wat dat betreft een zeer goed cabrio land. Tussen de 12-25 graden prima te doen.
Roskampies zegt
Ik had er nooit 1. Nu ik m heb rij ik zoveel mogelijk open ;).
PunicaOase zegt
Het was al nooit een auto die vlot aanvoelde, net zoals die GT-86 van Toyota. Op de S2000 na moet je eigenlijk wel naar een turbo of meer dan 4-cilinders om echt een flinke duw in de rug te voelen..
vaakbenjetebang zegt
@PunicaOase: Als er toch één auto is die wat mij betreft niet ‘een duw’ geeft, is het de S2000. Die moet je echt uitwringen. De eerste driekwart van het toerenbereik is er niet heel veel te beleven. Wel een gave auto, maar een duw…?
ponnie zegt
Een s2000 is best een draak om te rijden op straat. Tot de 6500 toeren is het in principe een iets zwaardere mx5.
Boven de 6500 toeren rijd je al gauw dubbel de toegestane snelheid, dus dat wil je ook niet.
ericc zegt
Wat de BMW 135 betreft. Chippen doet wonderen. Ken iemand die zijn Alfa Q van 510 naar 1000 pk bracht. Jammer genoeg viel er niet mee te rijden en is de wagen terug geschroefd naar een 700 pk. (Heeft zijn eigen tuning bedrijf)
donjunior zegt
“Het is nog steeds leuk sturen, maar de ‘reward’ voelt onbevredigend als je bij het uitkomen van een bocht het gas intrapt en je voelt nauwelijks een kick.”
Precies mijn ervaring enkele jaren geleden in de bergen in Frankrijk met een MX-5 NB.
Hele toffe auto, maar in de bergen, haarspeldbochten niet vooruit te branden. Jammer
dare2think zegt
Atmosferisch heeft daar nog een ander nadeel; bij turbo’s is er gereguleerde drukvulling en blijft de luchtdruk/luchtaanvoer dus constanter op grotere hoogte, bij atmosferisch verlies je gewoon vermogen per extra hoogtemeter.
roadster zegt
Juist een turbo heeft veel last van ijle lucht. Een turbo blaast extra zuurstof in de cilinder, maar dan moet die zuurstof wel voor handen zijn.
Rokende Wielen zegt
Had je de 1.6 of de 1.8? Ik heb die laatste en op bijvoorbeeld de Grossglockner had ik daar geen last van. Je moet dat pookje ook wel gebruiken hè. In die wijdere omgeving kon ik bij de locals met diesels prima aanhaken een berg/heuvel op en ze zelfs een beetje opduwen, voorbij was dan wel weer lastig bergop.
pomoek zegt
Wat me even was ontgaan, ondanks dat het hier op AB is gemeld, was dat de het zusje van de MX-5, de Fiat 124 al 5 jaar geleden het loodje heeft gelegd. Daar werden er in 2019 nog 46 van verkocht, tegen 186 Mazda’s. Van de MX-5 werden er vorig jaar nog 75 op kenteken gezet. Dus ook niet echt een verkooptopper dus. Dat is dan denk ik ook de reden dat ze die motor niet verder gaan ontwikkelen. Het ding verkoopt niet voldoende om een dergelijke investering nog aan de aandeelhouders te kunnen verkopen.
Rokende Wielen zegt
* veroorzaakt door overheidsingrijpen. In markten waar de belastingdruk lager is verkoopt zoiets als een MX-5 of een Mustang/Charger/… best nog wel. Misschien dat Mazda Stellantis nog eens belt of ze nog een 1.4 Turbo hebben liggen die Mazda kan hergebruiken tegen weinig investeringskosten?
pomoek zegt
Geen idee? Over welke landen heb je het?
spidermann zegt
Ik treur nog altijd om de 124?Abarth, dat geluid 👌