Kennen we het eCall-programma van de Europese Unie nog? Sinds 2008 wordt er al over gesoebat, maar sinds vandaag is het officieel gemaakt door Neelie Kroes (Digitale Agenda): het systeem dat automatisch hulpdiensten inschakelt in het geval van een ongeluk wordt vanaf 2015 verplicht voor alle nieuwe auto’s in de EU.
Dit systeem is enige tijd geleden omgedoopt tot eCall en zal gebruik maken van het netwerk van mobiele operators. Laatstgenoemde zag het systeem wel zitten en biedt dan ook ‘gratis‘ hun netwerk aan. De ANWB is in hun nopjes met het hele eCall-gebeuren en liet vorig jaar nog weten dat ze dit systeem het liefst al in 2013 ingevoerd zien worden.
Hoe werkt eCall ook alweer? Welnu, ieder auto die is uitgerust met HET SPIONAGEKASTJE een eCall device stuurt in het geval van een ongeluk (voor het systeem te herkennen aan ploffende airbags en dergelijken) een noodoproep door aan de hulpdiensten. Wat de GPS-locatie is en op welke rijbaan de gecrashte auto staat is hierbij de vitale informatie die ook direct wordt meegestuurd. Ook is het kastje handmatig te bedienen. Dit, beste automobilisten, zou ieder jaar 2.500 levens kunnen redden. Tot voor kort, want nu is het plots ‘honderden mensenlevens per jaar’ geworden. Rekenfoutje, Neelie?
Aangezien een vrijwillige invoering sinds 2009 niet lijkt te werken -0,7 procent van het Europese wagenpark is anno 2011 uitgerust met het eCall-systeem- wordt het nu verplicht voor auto’s vanaf 2015. Volgens de Volkskrant zijn landen als Frankrijk, Groot-Brittanië, Denemarken, Ierland, Letland en Malta zich nog aan het verzetten, aangezien het auto’s gemiddeld honderd euro duurder maakt.
Maar nu de grote vraag: hoe zit het met onze privacy en waar blijft al die opgeslagen GPS-locatiedata? Die gegevens zouden niet worden bijgehouden, maar of die belofte alleen de paranoïde in onze samenleving en overige personen met anti-big-brother-sentimenten kan overtuigen is nog maar de vraag. Zeker in Nederland kan het idee van ‘een kastje in de auto’ tot flinke opschudding en publieke verontwaardiging leiden. Nietwaar, Camiel?
jack_abarth zegt
Hmm, gauw in 2014 een nieuwe auto kopen, en dan volledig afrijden totdat het alsnog verplicht wordt.
bigcar zegt
we hebben geen privacy meer. net als gisteren:iedereen die naar amsterdam rijd word geregistreerd ofzo…
aan de ene kant geen privacy, maar ook geen verspilling van kostbare tijd aan de andere kant..
…ik ben ff de draad kwijt.. is het nou goed of niet..???
zou het niet beter zijn als er auto’s komen waarbij je elke ongeluk overleeft ook als rijd je met 120 op een tegenligger ofzo.. net als die eenzijdige ongeluk van gister: die SLR die volop tegen een boom aan reed (200km +). die waren dood. maar als de auto steviger ofzo was???
anyone??
timberleek zegt
@bigcar:
met 200+ km/h zijn de krachten die om de hoek komen kijken echt gigantisch.
het is praktisch onmogelijk om een auto te maken die dat aankan. praktisch onmogelijk omdat het technisch wel kan, maar de zo’n enorm grote, zware lompe en trage en schijtdure auto creert dat niemand meer kan autorijden.
bigcar zegt
@timberleek: andere vraagje (denk dat je er verstand van zou moeten hebben):
nu weten we dat er crashtest van auto’s worden gedaan van om en nabij 50 km/h. de hele voorkant van de auto is dan echt weg gewoon.
hoe zit het dan bij een zwaar gepantserde auto..?? krijg die ook maar een deukje als die tegen een hele sterke betonnen muur aan knalt?
timberleek zegt
@bigcar:
die zal waarschijnlijk wel een stuk minder indeuken. Maar vergeet niet dat dat indeuken juist goed is. hoe meer een auto verkreukeld hoe meer energie daarin gaat zitten. de krachten worden daarbij uitgesmeerd over tijd in plaats van 1 harde klap. Dat redt juist levens.
als je bijvoorbeeld deze test ziet:
http://www.youtube.com/watch?v=1bORT8C9EG8
als die kegel oneindig hard was zou hij meteen een keiharde klap krijgen. nu wordt de energie langzaam overgenomen. de klap duurt wel langer, maar de krachten zijn kleiner. en dat telt.
bigcar zegt
@timberleek: maar met een gepantserde wagen, wil ik nog door kunnen rijden tijdens een achtervolging, ook na een crash, want hoe langer je stilstaat, hoe meer kogels je vangt. dat was toch het principe van een gepantserde wagen?
tstile zegt
100 euro per auto.
Hoeveel % van de auto’s eindigen in een zeer zwaar verkeersongeval?
In hoeveel van die gevallen maakt dit systeem écht een verschil?
Uiteindelijk kost ieder belangrijk telefoontje vele vele duizenden euro’s.
Net als met airbags geeft dit trouwens ook schijnveiligheid, dus riskanter weggedrag.
pininfarina zegt
@tstile: Ben het met je eens. Helaas denkt het gros van de (Nederlandse) automobilisten tegenwoordig onkwetsbaar te zijn in hun leasehok met asociaal weggedrag tot gevolg.
Benjamin1 zegt
@pininfarina: sterker nog, zelfs motorrijders wanen zich onkwetsbaar! Hoe idioot moet je dan zijn!?
Ot slecht idee, dot gaan ze hoe dan ook voor andere doeleinden inzetten
bigcar zegt
@Benjamin1: precies, net zoals Tom Tom info aan de politie leverde..
Northwestern zegt
En wat als het systeen een keer niet werkt?
bigcar zegt
@Northwestern: dan beland je in de huidige situatie zonder dat ding..
bobb zegt
@bigcar: En een hele nasleep met wie dan weer verantwoordelijk is geweest voor het niet werken van het kastje.
bigcar zegt
@bobb: dat ook, inderdaad..
potver7 zegt
@Northwestern: dan moet je maar hopen dat het wel werkt in de auto waar je zojuist tegenaan gereden bent
tstile zegt
Dit is trouwens wel een hele slinkse manier om toch in iedere auto een kastje te krijgen!
Het begint nobel ‘levens redden’. Mensen die er tegen zijn worden als outcast gezien.
De volgende stap is natuurlijk snelheidsmeting bij het ongeval. Dat gaan ze invoeren met een mooi verhaal na een ongeluk waarbij een onschuldig gezin de dood vond na een aanrijding door een dronkenlap.
De volgende stap is dan dat het uitbouwen van het kastje verboden wordt. Want mensen die dat willen, zullen wel moedwillig de regels overtreden!
Kortom uiteindelijk is zo’n kastje soort van verplicht. Hierna kunnen ze de mogelijkheden verder gaan benutten (zoals ze nu aan het doen zijn met wegcamera’s in amsterdam, maar ook om de ‘snelwegschutter’ te vinden.
Waar dit allemaal heengaat kan je lezen in een van de oudste boeken ter wereld
betonstaal zegt
stap 2 is natuurlijk dan live snelheidsmonitoring
Benjamin1 zegt
@betonstaal: nee eerst filedetectie…
timberleek zegt
@Benjamin1:
nee waarschijnlijk gaan ze eerst cashen. dan nadenken
RoT___ zegt
Wat als je lekker de hooligan uit hangt met je RWD, gaat dan het systeem ook af zoals in een Caddy die een tijdje geleden op AB stond?
Initial_D zegt
Straks heeft iedereen een GPS kastje in de auto, gaan ze alsnog met een omweg rekeningrijden invoeren omdat het kastje er toch al zit.
bigcar zegt
@Initial_D: plus 1
Hupke zegt
Zo je het er achteraf mogen uitslopen?
Ik wil zo’n ding echt niet, ik bloed nog liever dood ergens aan de kant van de weg, als dat een gevolg is van m’n eigen domme schuld.
Al zal dat dan waarschijnlijk ook gebeuren, wie gaat er na 2015 nu nog de neiging hebben om te bellen voor een ongeval? Zelfs als het met een old-timer of motorfiets gebeurt is?
Dit soort nany-state ideeën maken me echt woest.
meneersander zegt
@Hupke: ik ga ook liever dood in de auto, dan dat ik verlamd uit de auto gered wordt.
Hupke zegt
@meneersander:
Ik wil ook nooit verlamd zijn, als ik niets meer kan wil ik ook dood denk ik (nu).
Moesten enkel m’n benen verlamd zijn zou ik het niet weten, maar dan kan je nog altijd de hand aan jezelf slaan hoe cru dat ook klinkt, al is het dan belachelijk dat ze de moeite gedaan hebben van je te redden ipv je genade te schenken en je gewoon touringgewijs weg te slepen zodat de rest er geen last mee van heeft.
wimbers zegt
leuk dat de overheid dat wil, maar ik kan me niet herinneren dit in een enkel verkiezingsprogramma te hebben gezien toen ik mocht stemmen.
ik ben voor een heel nieuw stelsel. er wordt ieder jaar gestemd op onderwerp. niet op partij..
nutteloze geldverslindende diensten zoals deze krijgen dan nooit doorgang.
door al die onzin zijn auto’s 2 keer zo zwaar en 4 keer zo duur aan het worden..
wimbers zegt
dat wordt een auto scoren in 2014, en daar een kleine 20 jaar in blijven rijden. Beetje diesel doet toch wel een miljoen kilometer??
E34M5Touring zegt
Mijn pa’s A8 was uitgerust met dit systeem toen hij vol in een auto klapte. Hij was zeer te spreken over het systeem kan ik je vertellen. Goddank had hij weinig tot geen assistentie nodig, maar de andere auto moest wel degelijk noodhulp hebben. die kwam door het systeem razendsnel.
RoT___ zegt
@E34M5Touring: Precies om die reden snap ik de ophef ook niet. Ik vind het alleen maar goed dat bij een crash automatsch een SOS teken met GPS locatie wordt uitgezonden. Handelt alles sneller af, zowel de hulpverlening aan slachtoffers, alsmede het opruimen van de ravage.
GOD zegt
@RoT___: Was een zwaar ongeluk gebeurd midden in de nacht. Geen hond verder te bekennen. Mensen zwaar gewond en bekneld. Ik 112 bellen wist ik niet wat voor een straat het was. 1 lange weg en nergens een bordje te bekennen. Sta je daar ja ontiegelijk moeilijk te lullen met die 112 lui. eCall was toen zeer gewenst. Gelukkig kwam er een kwartier later iemand voorbij die daar uit de buurt kwam en de straatnaam wist.
GOD zegt
Ja hoor er komt een grote zendkast plus mast in jullie auto’s. Gewoon een stukje printplaat van hooguit 2 bij 2 cm van hooguit 50gram en de rest is stukje software wat niks weegt. Als het meer word snel de Telegraaf bellen.
Ram-G-maN zegt
Zolang het kastje geactiveerd wordt na een noodsituatie heb ik geen bezwaar. Maar ja, wie controleert zoiets of het stiekem toch permanent geactiveerd staat. De premium auto’s van tegenwoordig zijn al voorzien van blackbox’n. Alle data van voor en tijdens de laatste fatale minuten kunnen instanties al uitlezen. Daar is dan geen bezwaar? :?
pshyto zegt
kunnen ze wel goed file informatie in kaart brengen
fransefinesse zegt
Een groot aantal van de citroens is op het moment al uitgerust met dit systeem. Gekoppeld aan het navigatie systeem wat toch al automatisch start. Vind het een super systeem. Ook in geval van pech kun je op de double Chevron drukken en dan wordt je met assistance doorgeschakeld.
RoT___ zegt
@fransefinesse: Sinds vorig jaar zijn volgensmij alle auto’s met navigatie voorzien van het eTouch systeem. Inderdaad Chevron knop voor de gewone assistance, rode SOS knop voor noodoproepen. BMW heeft overigens het systeem ook als er Bluetooth en navigatie in de auto zit, SOS knop achter afdekplaatje bij de plafonnière.
ds3thp zegt
@RoT___: werkt ideaal kan ik je zeggen. Buiten dat het noodnummer gebeld wordt of dat je zelf met Citroen Assistance kan bellen kan ik ook via een APP op m’n iPhone het verbruik zien, de uitstoot bekijken, de huidige km stand zien, het percentage resterende brandstof bekijken, het aantal km tot aan de volgende beurt zien, een afspraak maken voor een beurt, APK vervaldatum zien, einde garantieperiode bekijken etc etc
bigrick zegt
heb er wel een manier voor http://www.dealextreme.com/p/mini-cigarette-lighter-anti-tracker-gps-jammer-blocker-max-10m-coverage-35827
dennisr zegt
allemaal heel leuk, lief en aardig, vooral boeiend ook.. maar als ze doorgaan met al die hybride rotzooi en elektrische meuk zal ik toch nooit van mn leven een nieuwe auto rijden.. dus heb er niks aan :)
zakar36 zegt
Snap niet dat al die mensen hier zitten te zeiken maar het is in mijn ogen een geweldig systeem(je HEBT er wat aan). Als hele goede voorbeeld lees @GOD verhaal maar is een van de goede redenen dat ze dit gaan verplichten want elke seconde telt!!!
Hupke zegt
@zakar36:
Da’s alles behalve een goede reden om het te verplichten.
Ik wil zo’n ding niet in m’n auto en ik neem de gevolgen er dan maar bij.
Ga jij mij zeggen dat ik verplicht ben om zo’n ding in m’n auto te hebben?
Daarbij deed God de moeite om hulpdiensten te verwittigen maar wist hij niet waar hij was (wat geen God hé). Als iedereen zo’n kastje in z’n (nieuwe) wagen heeft hangen doet niemand nog de moeite om te bellen. Terwijl mensen met een iets oudere wagen dat dan nog niet hebben.
Volgens mij is het dus een heel slecht plan.
zakar36 zegt
@Hupke:
Als jij het niet wilt prima dat kan ik begrijpen ik zeg ook niet dat ik dit systeem wil hebben in mijn auto integendeel, maar de meeste hier doen alsof het heeeeeeeeeeeeeeel erg is om zo iets te hebben wat het dus niet is. En je zal altijd mensen hebben die gaan bellen. We zullen zien hoe het afloopt.