BMW’s zijn verdacht goedkoop de laatste tijd. Oh nee, wacht…
Het loopt die spuigaten uit met die Chinese auto’s. Zo’n beetje iedere week wordt er weer een nieuw elektrische merk geïntroduceerd op de Europese markt. Veel mensen zien dit met argusogen aan, zo ook de EU. Ursula en co zijn daarom een grootschalig onderzoek gestart, zoals we vorige maand al schreven.
Het staat Chinezen natuurlijk geheel vrij om producten in Europa te verkopen, maar de EU verdenkt China van oneerlijke concurrentie. De prijzen zouden namelijk kunstmatig laag worden gehouden, met een enorme berg Chinese subsidie. Vandaar dus dit onderzoek.
Nu blijkt dat het onderzoek zich niet alleen toespitst op Chinese autobouwers, maar ook Europese fabrikanten die in China produceren worden onder de loep genomen. In ieder geval BMW wordt meegenomen in het onderzoek. De iX3 (ook de exemplaren voor Europa) wordt namelijk in China geproduceerd.
Nu kunnen we niet zeggen dat de iX3 zo goedkoop is, dus van oneerlijke concurrentie is alvast geen sprake. Toch wordt het onderzoek kennelijk met Duitse gründlichkeit uitgevoerd, en worden ook de niet-Chinese fabrikanten onder de loep genomen.
Walter Mertl, CFO van BMW, is totaal niet te spreken over dit onderzoek van de EU. Volgens hem kan het meer kwaad dan goed doen. De Duitser waarschuwt dat deze actie als een boemerang terug kan komen en potentieel een hevige tegenreactie tot gevolg kan hebben.
Het is niet zo gek dat Mertl dit zegt, want BMW heeft er absoluut geen baat bij als de EU en China elkaar dwars gaan zitten. Naast de BMW iX3 zal namelijk ook de nieuwe MINI Cooper (S)E in China van de band rollen. BMW heeft dus nog aardig wat EV’s te importeren vanuit China.
Bron: Automotive News Europe
potver7 zegt
“[…] dat deze actie als een boemerang terug kan komen en potentieel een hevige tegenreactie tot gevolg kan hebben.”
Er zit zoveel onzekerheid in dit zinnetje (kan, potentieel, kan) dat het duidelijk is dat-ie zelf ook wel snapt dat het met die tegenreactie wel los loopt.
basman147 zegt
Als BMW geen auto’s meer in China mag laten bouwen weet ik nog wel een fabriek die vanaf volgend jaar nog wat capaciteit over heeft😉.
stekkerkoning zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
De nieuwe Mini is samen met het Chinese Great Wall ontwikkeld. Europese automerken zoeken vrij intens naar geschikte partijen in China om hun elektrische auto’s beter en goedkoper te maken.
V8Vantage zegt
Als niet Chinees bedrijf mag je in China niet zelfstandig een vestiging openen. Je moet een Chinees bedrijf erbij betrekken . Soort van verkapte bedrijfsspionage zeg maar. Dus dan maar een bedrijf uitkiezen waar jezelf ook nog wat van kan leren.
mashell zegt
We laten vrijwel alles in China produceren, de havens in Antwerpen, Hamburg en Rotterdam varen er wel bij en dan doen we een onderzoek naar auto’s? Ik snap dat als je het assortiment van de Action of de H&M gaat onderzoeken je wel even bezig bent maar daar geldt hetzelfde voor als voor auto’s.
potver7 zegt
Dat onderzoek komt er onder druk van de Europese autofabrikanten, die hun concurrentiepositie in gevaar zien komen. Hun lobby in Brussel is gigantisch. Ze hadden niet verwacht dat ze daarmee zelf óók onder de loep werden genomen, en dan krijg je dus dit soort vage opmerkingen.
ericc zegt
EU moet iets doen omdat hun eigen onderzoek dit voorspellen. De komst van de EV verzaakt een verlies van 600 000 arbeidsplaatsen in Europa. Nu beginnen de politiekers in paniek te raken daar ze niet verwacht hadden dat de Chinezen en Koreanen sneller grote hoeveelheden EV’s produceren. Nu gaan ze een onderzoek doen naar hun eigen beslissing om CO2 neutraal te zijn tegen 2050. (Terwijl CO2 slechts 0,04% is in de atmosfeer) Terug ICE bouwen!
mashell zegt
Dat CO2 slechts 0,04% van de gassen in de atmosfeer uitmaakt (stikstofgas en zuurstofgas zijn veel meer aanwezig) wil natuurlijk niet zeggen dat het slechts een klein effect heeft. Ik zou alleen terug willen naar een ICE als die net zo soepel rijdt en de brandstof niet uit twijfelachtige landen in het midden oosten komt.
V8Vantage zegt
Is natuurlijk om ‘Objectief’ te lijken in de ogen van China.
ghost zegt
Is toch logischer om de wagens daar te bouwen, goedkopere arbeid, meer grondstoffen voorhanden (met name voor accu’s). Enige wat bmw dacht ik in Duitsland ontwikkelt zijn de motoren voor de iX3. Anyhow; rijdt heerlijk en je merkt nergens dat het in China is gemaakt!