Wie weet, misschien kun je straks gewoon op vakantie met je EV zonder een hoop laadstress.
Als je een eigen laadpaal voor de deur hebt én je woont in Nederland, dan is elektrisch rijden heel goed te doen. Het wordt echter een heel ander verhaal als je de grens over gaat. Dan bespaar je jezelf gewoon een hoop ellende als je een benzine- of dieselauto onder je kont hebt.
De verschillen tussen Nederland en buitenland zijn écht heel groot, zo bleek afgelopen maandag nog. Toen deelden we de cijfers van ACEA met betrekking tot het aantal laadpalen per 100 kilometer. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat er in België gewoon ruim 7 keer minder laadpalen staan per 100 kilometer.
In Frankrijk staat er zelfs 18 (!) keer minder laadpalen. Je moet dus niet voor de lol met een EV naar Frankrijk gaan. Alhoewel mensen met een benzineauto onlangs ook stil kwamen te staan in Frankrijk. Misschien moet je daar gewoon helemaal niet heen gaan.
Enfin, als de EU wil dat iedereen op korte termijn massaal elektrisch rijdt (en dat wil de EU), dan moet er dus wat gebeuren. Het Europees Parlement heeft daarom het plan opgevat om te zorgen dat er elke 60 kilometer een laadpaal te vinden is op de belangrijkste snelwegen.
De Europarlementariërs hebben hier gisteren mee ingestemd. Er moet echter ook nog overlegd worden met de lidstaten, dus alles is nog niet in kannen en kruiken. Het is daarnaast de vraag wanneer dit doel behaald gaat worden. Het streven is 2026.
En waterstof dan? Ook dat is de EU niet vergeten. Het aantal waterstofstations moet eveneens flink uitgebreid gaan worden. Het doel is minimaal één waterstofstation per 100 km in 2028. Dit heeft logischerwijs minder urgentie dan het uitbreiden van de snelladers, maar dit is wel eerder dan aanvankelijk gepland was.
Het Europees Parlement wil niet alleen meer laadpunten, ze wil het laden ook zo makkelijk mogelijk maken. Je moet dus bij alle laders met alle auto’s terechtkunnen en makkelijk kunnen betalen. Gewoon met je bankpas dus. Dat zou een hele welkome ontwikkeling zijn, want dat gehannes met laadpassen is verdraaid onhandig.
Turbo S zegt
Wauw 1 laadpaal per 60km waar straks miljoenen automobilisten moeten kunnen laden.
W115 zegt
Ze kunnen er meteen een ziekenhuis naast bouwen.
1ercoupe zegt
Beetje een non-issue. Met de ranges die tegenwoordig al gehaald worden (laat staan in 2026) evenaren ze gewone benzine auto’s. Laden doe je dus vooral thuis en de navigatie geeft aan welke laadpalen vrij of bezet zijn als je toch onderweg moet laden. Helemaal niemand laadt van 0-100% dus wachttijden blijven binnen de perken als het aanbod goed is.
Turbo S zegt
Ik kan niet thuis laden. En velen met mij.
steephh zegt
@mercedesbenze350cdi
Wanneer je dagelijks met een EV zou rijden wil je in de wijk toch een laadvoorziening? Lijkt me bijzonder vervelend als iedereen langs de snelweg moet gaan laden.
Turbo S zegt
Ik heb helemaal geen zin om in mijn geval ca 300m afstand tot een laadpaal naar huis te lopen, om vervolgens wanneer hij vol is meteen weer naar de auto te lopen om hem op te halen. Bovendien voel ik me dan gedurende die tijd zeer beperkt in wat ik dan kan gaan doen. Altijd eraan denkende dat ik zo meteen de auto moet halen.
Nee laat mij maar lekker ouderwets die slang in de tank hangen en een paar minuten later rij ik weer lekker verder.
herve11f zegt
Idd
steephh zegt
@mercedesbenze350cdi @herve11f
Vooropgesteld: helemaal prima natuurlijk dat jij nog lekker blijft tanken. Ik kan me goed voorstellen dat met de door jouw genoemde argumenten je daar helemaal geen zin in hebt.
Maar even kijkend naar een stukje historie en de toekomst: in den beginne van het autotijdperk moest je langs de apotheek voor je “benzine” (ligroïne om precies te zijn), er waren namelijk nog helemaal geen tankstations; Laat staan dírect de duizenden tankstations liet bouwen die we nu al hebben.
Net als met de groei van het aantal tankstations, kennen we ook een groei van het aantal laadpalen. Hoe meer mensen een elektrische auto aanschaffen, hoe dichter en fijnmaziger het laadpalen netwerk zal worden. En dat zal wellicht betekenen dat je in de toekomst wellicht nog maar 20-30 meter hoeft te lopen en dat je je auto gewoon kan laten staan ipv moet weghalen omdat er een overvloedige hoeveelheid aan laadpalen beschikbaar zal zijn.
Als je dan een EV wil rijdt, wil je over het algemeen gewoon lekker dichtbij en in de wijk kunnen laden. Of op je werk als die mogelijkheid er is. Snelladen zou enkel nodig moeten zijn voor langere ritten. En dat is prima mogelijk als er maar voldoende laadpunten zijn op korte loopafstand in de wijken.
mashell zegt
Ik ook niet. Maar dat is nog helemaal geen probleem gebleken. Met de huidige stroomprijzen is openbaar laden ook gewoon goedkoper.
Turbo S zegt
Vertel waar laad je dan?
In de wijk? Heb ik geen zin in (zie mijn bericht hieronder) Op het werk? Kan ik ook niet. Dus op de enige 2 plekken waar ik met regelmaat gedurende langere tijd ben, thuis en werk, kan ik niet laden.
Alle andere plekken zou voor mij ook aanvoelen dat ik daar ben om een andere reden dan dat ik daar naartoe wil. Je moet jezelf dan maar wat bezig houden terwijl je daar helemaal niet wilt zijn.
herve11f zegt
Wacht nog een paar jaar als de halve wijk aan jouw geliefkoosde lader staat.
steephh zegt
@herve11f
Omdat het percentage elektrische auto’s nu nog relatief laag is en daarom mede het aantal laadpalen in de wijk, is het logisch dat ook het aantal laadpalen mee gaat groeien in de toekomst. Daarom zal niet “de halve wijk” aan één lader staan. ;)
Zo ging het namelijk ook met de brandstofauto: het autobezit was 100 jaar geleden slechts 1 op 1000 inwoners. Dat is heel wat anders dan de nu 500 auto’s op 1000 inwoners. Het aantal tankstations begon met enkele en groeide uit tot het dekkende netwerk van duizenden tankstations die we nu hebben.
Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/autobezit-in-nederland-blijft-toenemen/
herve11f zegt
Je vergeet één detail. Laden duurt veel langer.
berlinetta zegt
Thuis laden is voor heel veel mensen niet mogelijk. En als je tegenwoordig eens om je heen kijkt in een nieuwbouwwijk, dan zijn er nog maar weinig woningen met een eigen oprit.
Vehicle zegt
Wat nu als ze gewoon elk pompstation verplichten om EV-snellaadpunten en waterstofpompen te realiseren, dan heb je toch gelijk een beter dekkend netwerk voor beide.
petroldrinker zegt
Lol, dlke 60km een, geeft al genoeg aan over hoe “geweldig” de EV transitie is dat je een laad mogelijkheid moet hebben zovaak, om de 60km, dat is ongeveer het verbruik van 10l benzine (in mijn geval)… kompleet kansloze techniek
weetikveel zegt
Je tankt toch ook niet elke 60km bij met je benzineauto, ook al staan er onderweg veel tankstations?
berlinetta zegt
Gezien zijn naam zou je wel verwachten dat hij bij elk tankstation stopt om even een benzineproeverijtje te doen.
steephh zegt
@petroldrinker
Ik krijg niet het idee dat je het begrijpt. Je hoeft een EV niet elke 60 km te laden, men wil langs snelwege elke 60 km voorzieningen hebben zodat men kán laden.
Met deze vreemde redenering van je moet je bij elk tankstation waar je langs komt even je tank volgooien. 🤣😂
petroldrinker zegt
Overigens probleem van laadpassen is zo opgrlost, ram dat konijnenhok in de verkoop, koop een fatsoenlijke auto (lees een met brandstof motor) en je kan gewoon je pinpas overal gebruiken om te vullen… opgelost!
steephh zegt
@petroldrinker
Wauw… Wat kan jij je druk maken om wat andere mensen rijden. Je lijkt wel een compressor.
Negeer alle artikelen die over EV’s gaan want daar schiet jij helemaal over op tilt en rij nog een rondje in je brandstofauto om tot rust te komen. En geniet daar dan de komende 50 jaar nog van. :-)
MR zegt
Heel schattig van de EU een laadpaal elke 60 km… Ze vergeten alleen 1 ding en wellicht zelfs 2… Hoe gaat de stroom naar die paal getransporteerd worden? Door de lucht? In een batterij achterop een vrachtwagen die op diesel loopt?
We hebben geen infrastructuur voor het laden van auto’s, omdat het elektriciteitsnetwerk zelf niet naar behoren is opgebouwd en nooit de vraag aan zal kunnen van een laadpaal elke 60 km. We hebben de afgelopen maanden zoveel verhalen gelezen over dit feit en dan nog roepen ze in Brussel dat ze elke 60 km een laadpaal of meerdere zelfs willen hebben:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1148729808/elektriciteitsnet-in-steeds-meer-wijken-overbelast
https://www.telegraaf.nl/financieel/1034918057/liander-stroomnet-overbelast-in-grote-delen-nederland
https://tweakers.net/nieuws/186394/alliander-stroomnet-dreigt-vast-te-lopen-door-windparken-en-zonnepanelen.html
Voordat dat elke 60 km een laadpaal gaan neerzetten, moeten we eerst serieus het elektriciteitsnetwerk aanpakken. Zonder ook maar eerst daar aan te denken en de wijze waarop we nu een kaalslag maken op de hoeveelheid capaciteit in het netwerk, zijn laadpaaltjes schitterend maar totaal nutteloos.
Hoe ga je laden als je bij die laadpaal aankomt en je bent niet zeker of het netwerk voldoende stroom en vermogen kan leveren aan je auto omdat er al veel meer mensen staan te laden op datzelfde punt? Op die manier is laden niet voorspelbaar en dat is het vullen van je auto met brandstof wel.
De voorspelbaarheid en betrouwbaarheid van het vullen van een auto zorgt voor het gemak dat mensen nodig hebben om vertrouwen te hebben in het elektrisch rijden. Natuurlijk is een groot aantal mensen die hiermee overweg kunnen, maar niet iedereen en daardoor is elektrisch nooit de oplossing, alleen een gedeelte van de oplossing.
Het wordt eens tijd dat ze daar in Brussel wakker worden… Leuk idee elektrisch rijden, maar zo wordt het niks natuurlijk.
steephh zegt
@marc_rutten
We hebben geen infrastructuur voor het laden van auto’s? LOL… We hebben nu al ruim 100.000 laadpalen:
Bron: https://incharge.vattenfall.nl/laadpaal-en-opladen/hoeveel-laadpalen-staan-er-in-nederland
Verder zijn je zorgen over het elektriciteitsnet wel terecht. Dat betekent overigens niet dat we nu géén laadpalen meer kunnen plaatsen, maar wel dat op sommige plekken eerst het net verder uitgebreid zal moeten worden voordat er méér laadpalen geplaatst kunnen worden.
In Nederland kan het zo zijn dat op sommige plekken het net juist qua invoeding vol zit, waar op andere plekken de afname juist een probleem is. Voor een leuk overzichtskaartje, zie: https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/
Zoals je ziet zijn er nog héél wat plekken waar het bijplaatsen van laadpalen geen énkel probleem is.
mashell zegt
Brussel is juist heel erg wakker. Om de energie transitie mogelijk te maken hebben we meer laadpalen, meer zonneparken, meer zonnepanelen op daken van bedrijven en huizen, meer windmolens nodig met andere woorden versterkte lokale distributie netten. En dus moet daar wat aan gedaan worden, regels aangepast, directeuren en raden van toezicht van liander achtige bedrijven wegens lanterfant en kat uit de boom kijk gedrag uit hun functie worden ontheven. We hebben al van die netten, ze moeten gewoon verzwaard worden, dat is niet bijzonder ingewikkeld, dat iets gewoon iets van mouwen opstropen en doen.
Rick-dos zegt
Zoveel moeite genomen, zo een lap tekst geschreven en niet één steekhoudende argument gelezen waarom men het niet zou moeten doen.
Je bent zeker ook van het type dat als je gootsteen verstopt is dat je dan roept dat je beter een nieuw huis kunt kopen want je zal never nooit niet die verstopping kunnen oplossen.
gregorius zegt
Die laadpalen elke 60km, met een beetje moeite moet dat toch wel lukken (misschien in 90-95% van de gevallen). Vraag me alleen wel af welke bedrijven het willen doen voor de zeg 30% slechtste plekken die waarschijnlijk minder/niet rendabel zijn.
Elke 100 km een waterstof station lijkt me lastiger te bereiken. Ik kan me voorstellen dat de investering daarvoor een stukkie hoger is en op het moment de verwachte opbrengt geeneens in de buurt gaat komen van de investeringen.
schreute01 zegt
Volgens mij hebben vooral ICE rijders het idee dat je laadstress hebt als je elektrisch rijdt