Chinese automerken kunnen hun borst nat maken…
Chinese auto’s zijn het ultieme kwaad. Althans, dat zou je kunnen denken, want auto’s uit China liggen onder een enorm vergrootglas. Eerder deze week schreven we al dat de Amerikanen een onderzoek naar mogelijke spionage via Chinese auto’s zijn gestart. Intussen loopt er hier in Europapa ook nog een groot onderzoek. Dat draait weer om wat anders: mogelijk oneerlijke concurrentie van de Chinezen.
Helaas kunnen we de uitkomsten van dit onderzoek nog niet met jullie delen, om de eenvoudige reden dat het onderzoek nog niet afgerond is. Er wordt vandaag echter al wel een tipje van de sluier opgelicht.
De Europese Commissie zegt namelijk dat ze voldoende bewijsmateriaal hebben dat elektrische auto’s uit China worden gesubsidieerd. En volgens Ursula von der Leyen wordt op deze manier de prijs kunstmatig laag gehouden, oftewel: oneerlijke concurrentie.
Het onderzoek is waarschijnlijk pas in november afgerond, maar de EU onderneemt nu al een eerste stap om extra importheffingen in te kunnen voeren. Ze gaan vanaf nu alle Chinese EV’s registreren bij de douane. Dit maakt het mogelijk om straks met terugwerkende kracht importheffingen te eh… heffen.
De EU gaat mogelijk ook al vanaf juli voorlopige heffingen invoeren, op basis van de voorlopige conclusies van het onderzoek. De EU wil er geen gras over laten groeien, want voor je het weet hebben de Chinezen natuurlijk de hele Europese auto-industrie kapot gemaakt. Of zal het wel loslopen?
Foto: vrachtwagen met BYD’s, gespot door @moondustfocus
Willy500E zegt
Gaat gebeuren
Autokenner zegt
Mooi, terecht en nodig. Verbied ook alle Chinese bedrijven zonder joint venture in de eu, gelijke speelregels
slakkie zegt
Voila, meer is daar niet aan toe te voegen !
driver79 zegt
Wie betaalt de heffing met terugwerkende kracht? Consument of auto merk?
wimof zegt
Consument (zoals altijd)
jaso013 zegt
Alles wat uit Chona komt dat wordt door China gesubsidieerd…. Hoe denk je anders dat wij voor 1,40€ een oplaadkamveltje kunnen kopen voor een Iphone. Of via Ali dozen vol met handel voor een €1…. Zonder verzendkosten. Dat dit bij auto’s hetzelfde is dat mag hopelijk niet als een verrassing komen voor de politiek….Persoonlijk koop ik het niet allang meer via Ali, Temu etcetc. En bij de Action in ieder geval zo min mogelijk.
vbarchetta zegt
Oké dus je koopt je kabeltje voor 10x meer bij de plaatselijke computer winkel? Die winkel die ook z’n kabeltjes inkoopt voor een appel en een ei via Aliexpress? Slim…
jaso013 zegt
Ja, alles komt uit China. Dat klopt. Maar een origneel Apple of een ander merk kabeltje bijvoorbeeld kost meer maar gaat ook 10x langer mee en je huis vliegt niet in de fik. Dat is ook iets waard. ik geloof gewoon niet in die goedkope rommel. Goedkoop is nog steeds duurkoop. Dus zolang ik de keuze heb dan hou ik me daar aan.
detroitv8 zegt
Ik deel je mening voor de volle 100%. We moeten met elkaar maar eens inzien dat goedkoop duurkoop op de lange termijn is. China koopt zichzelf letterlijk in het Westerse leven in.
mashell zegt
Yep. Een welvarend China is een enorme afzetmarkt voor onze producten. Dus mensen koop goedkope waar uit China, zie het als ontwikkelingssamenwerking. Op termijn kopen zij onze dure producten. Profiteer er van zolang het kan.
Robert zegt
We moeten anders ook eens af van het cliché dat alles uit China per definitie goedkope troep is. Die tijd is wel echt voorbij hoor. Er komen inmiddels genoeg producten vandaan die de kwaliteitstoets met westerse, Japanse of Koreaanse producenten met verve kan doorstaan.
De Chinezen hebben in het afgelopen decennium een leercurve neergezet die zich verhoudt als de Mount Everest tot de VAM berg in Drenthe.
tjorque zegt
Terecht!
Want maak je geen illusies, BYD had BXD moeten heten. Met de X van Xi ipv the Y van Your.
(Ik ben er helaas ook in mee gegaan. Hier in de garage staat ook een BYD, eentje van 12kWh die nog even de stroom levert wanneer de zon alweer onder is. Iets wat ik na wat ik de afgelopen twee jaar heb gehoord en gelezen toch ga proberen te vermijden)
Met de importheffingen krijgt onze eigen industrie wat ademruimte. Alleen zou Europa wel een soort ultimatum mogen stellen: Als de industrie hierdoor op zijn luie reet blijft zitten zoals het de afgelopen decennia heeft gedaan (behoudens wat uitzonderingen) dan zullen daar best consequenties aan hangen.
In de droeve staat onze industrie van sommige sectoren zich bevindt is echt ongelofelijk.
haroldv zegt
🙈
mashell zegt
Die Ursula… Voorzitter van de Europese commissie, moeder van zeven kinderen, minnares van Volodymyr Zelensky en handpop van de Duitse automobiel industrie. Hoe combineert ze dat toch allemaal?
Zonder gekheid, het idee achter de Europese Unie is dat vrije handel welvaart, wederzijdse afhankelijkheid en begrip brengt en zo vrede bewerkstelligt.
Elke vorm van handelsancties is daarom per definitie verkeerd. Kwaliteitseisen stellen helemaal prima, import heffingen niet doen!
Jochen zegt
Wat een kortzichtig beleid houden veel politici er toch op na. Enorme duurzaamheidsdoelstellingen opleggen, maar dan jezelf stokken in de wielen steken. De Chinezen boden als enigen ruime keuze in enigszins betaalbaar elektrisch vervoer, dat door de EU weer ongedaan wordt gemaakt. En dan in 2030-2035 huilie huilie doen omdat we toch niet het groenste kindje van de klas blijken te zijn geworden.
Jantje_555 zegt
en zo gaat china ook extra heffingen vragen op Europese producten en we worden nu al een economische woestijn hier in de EU