Een merk als Ferrari krijgt langer de tijd om aan de strenge CO2-doelen van de EU te voldoen
In principe had Brussel één plan voor alle autofabrikanten actief in de EU. In 2030 moet de de CO2-uitstoot van een modellengamma streng gereduceerd zijn. Al snel trok Italië aan de bel om het op te nemen voor de kleinere autofabrikanten in het land. Of er geen uitzondering kon komen voor bijvoorbeeld een merk als Ferrari.
CO2-doelen EU
En met succes. Er komt nu inderdaad een uitzondering voor autofabrikanten die minder dan 10.000 auto’s per jaar produceren. Dat zijn onder meer Ferrari, McLaren en Aston Martin. De EU geeft deze merken vijf jaar langer de tijd om aan de CO2-doelen te voldoen.
Waar de grote merken als Volkswagen en Ford al in 2030 hun zaakjes op orde moeten hebben, krijgen de kleine merken de kans tot 2035 om de gemiddelde CO2 van het modellengamma te reduceren.
Helemaal in kannen en kruiken is het nog niet. De Europese Commissie moet nog akkoord geven, maar dan is het echt helemaal rond. Daarover bericht Automotive News.
In 2035 is het ook de bedoeling dat alle nieuw verkochte auto’s binnen de Europese Unie volledig elektrisch zijn. Uiteindelijk gaan ook de kleine merken overstag, willen ze overleven. McLaren heeft de hybride Artura en ook Ferrari heeft hybride modellen in huis met de SF90 en 296. Volledig elektrisch is dus slechts een kwestie van tijd. Ze hebben nog 13 jaar om dit voor elkaar te boksen.
okdoei zegt
McLaren is Brits. Dus wat voor invloed heeft de Europese Comissie hierop?
Overigens zal het me niets verbazen als er straks wat EU commissarissen plotseling in een Ferrari rondrijden.
RubenPriest zegt
McLaren verkoopt auto’s aan landen die in de Europese Unie vallen. De CO2 regels gelden voor personenauto’s in de EU: of ze nu van een merk uit Europa afkomstig zijn of uit Vietnam.
por100 zegt
hmmm, misschien toch wel een interessante discussie. Geldt dit ook voor producten uit ontwikkelingslanden? Producten uit China hoeven bijvoorbeeld niet aan het CE keurmerk te voldoen omdat China een ontwikkelingsland is.
In dat geval mag China van mij mooi wat lotusjes met verbrandingsmotor maken, zullen we ze het vragen?
okdoei zegt
Hoe kan China een ontwikkelingsland zijn als ze op de VS na het hoogste BNP hebben?
Ook hun staatsschuld (BBP) is lager dan bij bijvoorbeeld Nederland. Bij external debt staan ze wel 2e maar staat de US op plek 1 en UK en Frankrijk bv 3e en 4e. Ook geen ontwikkelingslanden.
Dus ja er is veel armoede “achter de schermen” maar dit is in de VS niet veel anders. Dus of VS is ook een ontwikkelingsland of China is het niet (meer).
mashell zegt
De WTO vind dat het een ontwikkelingsland is, daarbij zal ook wel ruimer gekeken worden dan alleen naar de cijfers, maar ook naar de welvaart van de bevolking.
Overigens is de minister het met je eens: https://www.trouw.nl/economie/kaag-china-is-geen-ontwikkelingsland-meer-maar-een-wereldmacht~bdde18a6/
padoempats zegt
Volgens mij moeten Chinese producten ook gewoon aan de CE-keurmerken voldoen om hier verkocht te kunnen worden.
911targa zegt
Dat was het vroeger. China is al tijden van deze lijst af.
mashell zegt
China is nog altijd een “developing country” oftwel een ontwikkelingsland.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/developing-countries
kadett83 zegt
Einde van merken als Ariel, BAC en Caterham.
neal zegt
ff updaten…
zie link voor artikel
https://www.autosportwereld.be/2022/06/29/verbrandingsmotoren-mogen-blijven-maar-met-synthetische-brandstof/?fbclid=IwAR1o3nOeZIT6dPjlBRqr5HxCt9MYn5549fQaTVPnhN8lqXMIS_6bi4CQ1kA
lekkaah zegt
Oef, krijgen we straks allemaal submerkjes van de grote jongens? :)
por100 zegt
wel een paar denk ik ja
petroldrinker zegt
over 13 jaar dus alle exoten merken failliet, want laten we eerlijk zijn, waarom zou je nog een ferrari kopen als er geen geluid meer uitkomt als je gas geeft? ja of je moet erop geilen om langs een straat te rijden met 10kph zodat mensen je kunnen zien, maja dan kan je beter te paard gaan….
rwdftw zegt
Zie de link die neal hierboven plakte. Elektrisch is het devies vanaf 2035 maar ook synthetische brandstoffen en e-fuels worden geaccepteerd.
Het WEC rijdt al synthetisch. Ik snap niet dat ze Le Mans apart noemen want dat is een ronde van het WEC. De Formule 1 wil per 2026 overschakelen op duurzame brandstof dus er is ontwikkeling genoeg.
flow82 zegt
Zijn synthetische brandstoffen ook geschikt voor de massa? Of is dit te kostbaar/technisch niet haalbaar om bestaande auto’s volledig op dit soort brandstoffen te laten rijden?
sabrerator zegt
Fossielvrij is Al mogelijk, als je een diesel hebt. Een groot aantal Tamoils verkoopt NesteMy renewable diesel. Kost momenteel wel zo’n € 2,55 de liter.
Dat is diesel die van b.v. olie uit frietfabrieken is gemaakt. En nee, je ruikt geen frituurlucht als je er achter rijdt.
Richmond zegt
Het gaat ook niet om de aandrijflijn, het gaat om dat er 0% uitstoot uit de uitlaat is.. en tot nu toe is elektrisch de enige manier waarop dat te bereiken is.
ty5500 zegt
Klopt, het verkoopt voor geen drol. kijk maar naar de verkoopcijfers van bv een Porsche Taycan. Ow wacht eens even…
mashell zegt
“ja of je moet erop geilen om langs een straat te rijden met 10kph zodat mensen je kunnen zien”
Zie daar de typische use case voor een supersportwagen. Niet snelle ronden op de Nordschleife maar stapvoets langs de boulevard met een “zie je me wel” blik in de ogen.
gekketurbo zegt
Ferrari is hard aan het werk om over die 10.000 te groeien. Met de puro sangue zal dat nog harder gaan. Dus om onder de 10.000 te blijven moeten ze op een gegeven moment de puro sangue uit het gamma gooien. Alleen maar mooi nieuws lijkt mij…
rwdftw zegt
Exclusiviteit is een dingetje voor Ferrari. Daar is het hele merk omheen gebouwd. Een limiet van 10.000 auto’s is absoluut geen probleem.
rubend zegt
Exclusiviteit hadden ze hoog in t vaandel. Tegenwoordig gaan ze daar anders mee om. M.a.w. niet te veel SUVs verkopen.
flow82 zegt
Vrij simpel op te lossen, ze limiteren de productie op 10k. Prijs kan dan omhoog, want nog exclusiever. Daardoor mogelijk ook lagere kosten, want minder volume vergt ook minder personeel, materiaal, etc. Dus de winst zal er niet sterk onder lijden denk ik.
pomoek zegt
Hier zit wel een logica in. Met deze auto’s wordt nauwelijks gereden. Vanaf 2030 mag er in Amsterdam alleen nog uitstoot loos rondgereden worden (elektrisch of waterstof). Dat zal in veel andere grote steden niet anders zijn in Europa. Dus je zal als Ferrari of Mclaren wel een hybrides moeten bouwen die je “on demand” elektrisch kan rijden. Anders worden dit soort merken alleen nog interessant als track day snoepjes.
Dutchdriftking zegt
Iemand enig idee hoe Donkervoort dit gaat doen? Het verdwijnen van die 5 pitter is toch wel een doodzonde.
berlinetta zegt
Het komt op mij over als uitstel van executie. Leuk dat die merken 5 jaar langer de tijd krijgen, maar ze moeten hoe dan ook veranderen. Voor veel van die merken betwijfel ik of ze dan nog wel bestaansrecht hebben.
ericc zegt
Tijd dat ze in Europa op andere partijen stemmen die de ICE behouden naast de EV!!! De klant beslist niet de politiek!!!!!!
911targa zegt
100.000 bpm op auto’s die een km-stand van 100.000 nooit zullen bereiken.
Tik aan de hoed voor de koper van deze auto’s!