Ze zijn maar druk met de auto-industrie daar in Brussel.
De Europese Commissie wijst met het vingertje naar drie Japanse producten van auto-onderdelen. Een heel duur vingertje. Zo kreeg Mitsubishi Electric (Melco) en Hitachi een boete van dik 137 miljoen euro opgelegd. Denso, het derde bedrijf, wist een boete te ontlopen.
De reden dat de EU de Japanse bedrijven op de vingers tikt is vanwege oneerlijke concurrentie. De drie firma’s stemden hun prijzen op elkaar af voor een periode van vijf jaar. Ook werden projecten en klanten onderling verdeeld. De reden dat Denso de dans ontspringt is omdat het bedrijf melding had gemaakt van de praktijken. Omdat de onderdelen ook werden verkocht binnen de grenzen van Europa kon de EU deze sanctie opleggen. De drie Japanse bedrijven hebben alledrie bekend, waardoor de uiteindelijke boete lager uit zou komen te vallen. (via ABC)
Foto: de Denso Sard Supra GT uit 2001
martinus zegt
Nu aan het licht is gekomen dat een aantal Europese fabrikanten sjoemelen met de ‘uitstoot’ zoals VW, Renault en Opel.
Is het wel prettig dat je ook naar buiten kan komen met ‘boetes’ voor Japanners die “Sjoemelen” met de elektra.
Kartelvorming is naar, de timing van dit schandaal is wel prettig voor de Europeanen.
norge zegt
@martinus: Sjoemel electra? Hier praten we over prijsafspraken …Niet over produkten die niet aan de norm voldoen… En zijn Opel en Renault al officieel beschuldigt dan?
Zie zelf eigenlijk geen link tussen het sjoemel diesel gebeuren en kartel vorming …
martinus zegt
@norge: sjoemelen met de prijsen van Elektra.
TNO, DUH en onderzoekers van de VRT hebben allemaal bij zowel Peugeot als Opel sjoemelgedrag en illegale uitstootwaarden gevonden.
Maar net als bij VW heeft geen rechter in Europa zich nog daarover uitgesproken.
remcott zegt
@martinus: zolang de rechter nog niet heeft besloten dat het bij VW, Renault en Opel bewuste misleiding is geweest is het geen sjoemeldiesel zeg je nu toch?
Tussendoor valt me op dat dit je stokpaardje is maar dat er nog maar weinig hierover in het nieuws is geweest.
Ook suggereer je dat Opel en Renault illegale praktijken bezigen, puur op basis van uitslagen die afwijken van de norm. Maar is er nog steeds niet bewezen dat deze fabrikanten dit bewust hebben gedaan.
martinus zegt
@remcott: Dat staat er niet. Maar is een principe uit het strafrecht. Voor veel andere takken van recht, geldt wie eist bewijst.
Dat er bij alle drie de merken sprake van norm-overschreiding in de praktijk is lijkt mij evident. Dat de software daar een centrale rol in speelt zijn TNO, de VRT en de DUH in geval van de Zafira ook vrij duidelijk in.
TNO geeft aan dat, er sprake is van “selectief gebruik van de NOx regeltechniek”.
VRT: “Na een software update daalt de NOx uitstoot sterk”.
DUH: Wanneer de achterwielen stilstaan tijdens de cyclus dan daalt de NOx uitstoot sterk.
bimmert zegt
@martinus:
In jou golfje 2 zit sowieso geen software, maar blijkbaar zit het je nog steeds heel dwars voorzittervandevagfanboyclub?
martinus zegt
@bimmert: Ik ben blij, dat ik geen vag-je rij.
87sandyd zegt
Tsja, heel leuk dit….ben benieuwd welke afspraken wel onder de radar blijven. Maar daar zullen we vast nooit achter komen..;)
Esprit_de_Flandre zegt
@87sandyd: Dat soort afspraken blijft nooit onder de radar. Het is gewoon moeilijk te bewijzen.
Zo hebben in Belgique de tele-operatoren Proximus en Telenet nagenoeg dezelfde (hoge) tarieven voor al hun producten (tele, tv, web, mobiel). En – ahum – héééél vreemd genoeg, zijn hun prijsverhogingen altijd maar één à twee dagen van elkaar verwijderd.
Totaal niet verdacht natuurlijk…
roppp zegt
@Esprit_de_Flandre: tja België. Hier in Nederland gebeurt dat echt nooooooooooooooit. ??
barchettadriver zegt
Kun je nagaan hoe hard we zonder de EU op allerlei vlakken genaaid werden. Zeker wij autoliefhebbers.
Author zegt
@barchettadriver: of worden we ondanks optreden van de EU nog steeds genaaid en strooien dit soort boetes ons slechts zand in de kijkers?
barchettadriver zegt
@MauritsH: 10% van de wereldwijde jaaromzet als maximale boete lijkt me zeker geen zand in de ogen strooien. Dat de Commissie tandjes heeft, hebben al veel bedrijven mogen merken. Laatst nog MicroSoft die nog een extra boete van 500 miljoen kreeg wegens het niet naleven van een deal.
ihrte zegt
Dit vind ik zo krom hé. Wie betalen al die jaren teveel geld door de prijsafspraken? Wij, het volk. Wie int de boetes? De EU. Zien wij daar ooit iets van terug? Nou neen.
gregorius zegt
@ihrte: indirect ja. Alles wat ze via een boete innen gaat naar hun budget.
Dat hoeft NL dan niet meer aan te vullen in t budget. Alsnog druppel op gloeiende plaat.
ihrte zegt
@gregorius: je denkt echt dat wij minder hoeven te betalen omdat er uit andere bronnen meer geld binnen komt? Dan weet je echt nog niet hoe de politiek rolt.
gregorius zegt
@ihrte: nee natuurlijk niet. Hence die druppel.
ihrte zegt
@gregorius: haha top ;-)
jack_abarth zegt
@ihrte:
We hoeven inderdaad niet minder te betalen, maar ze kunnen meer uitgeven, dus alsnog indirect heb je er wat mee verdiend.
berlinetta zegt
Dus Denso heeft jaren kunnen profiteren van deze afspraken en ontspringt nu de dans, omdat ze een melding doen? Hebben ze goed voor elkaar dan.
gregorius zegt
BTW: Denso heeft in 2012 al een keer gedokt in Amerika; voor hetzelfde vergrijp, maar met andere spelers.
mrrallycross zegt
Ja ze moeten wat om te zorgen dat van niet omvalt na dat sjoemelverhaal
Dutchdriftking zegt
What`s new?
norge zegt
Mooi kartel vorming moet aangepakt worden ….
thimochand zegt
Kartelvorming, in mijn mening oneerlijk maar toch heel slim. Zolang je niet gepakt wordt natuurlijk.
e1000bmw zegt
Hitachi zit ook echt in elke industrie, hè…
pinut187 zegt
@e1000bmw523i: Ze doen schijnbaar ook iets in magische wanden…
Design_Driven zegt
@e1000bmw523i: Ja is een heel groot bedrijf. Wij hebben deze voor ze ontworpen, ook iets met wielen:
http://www.dca-design.com/transport
Esprit_de_Flandre zegt
@e1000bmw523i: Idem voor Mitsubishi…
Design_Driven zegt
Dit is natuurlijk niet goed te praten en de boete is terecht maar de onderdelen leveranciers worden door de auto merken enorm onder druk gezet. Ergens is kartel voriming in deze sector wel te begrijpen
Wij zijn ook een soort van supplier voor een aantal automerken al leveren wij diensten i.pv. onderdelen en zijn gelukkig vaak de uitzondering die de regel bevestigen maar ik zie nog regelmatig de “terms and conditions” die ze leverancier laten tekenen.
Op onderdelen wordt regelmatig verlies geleden om het werk te kunnen krijgen of behouden. Krijgen ze het niet dan moeten ze vaak flink inkrimpen dus soms moeten ze wel.
Dan krijgen de leverancier vaak ook alle verantwoordelijkheid in hun schoenen geschoven. Terugroepacties waar jouw product bij betrokken is (terecht of onterecht) komt op jouw bord terecht en de autofabrikant schroomt niet jouw overal de schuld van te geven.
Wij hebben hier allemaal geen last van behalve dat de T&C’s altijd een heel gevecht zijn maar ik zie het vaak genoeg. De autofabrikanten zijn eigenlijk gewoon te machtig voor een gezonde markt. Dit komt natuurlijk vooral omdat er nog maar zo weinig van zijn en die er zijn heel groot zijn.
Denk maar eens na hoeveel onderdelen er niet in een auto gaan en dat er sommigen voor maar 7000 euro verkocht worden dat weet je dat de marges ergens in de lijn onder druk staan.
VeniVidiVici zegt
Die Europese Unie moet gewoon eens opflikkeren met hun bemoeizucht! Gewoon zichzelf bezig houden met Schengen (al lijkt mij dat momenteel onhoudbaar) én economische items! Verder met NIKS!
cthijs zegt
Ze moeten hier in nederland is wat onderzoek gaan doen over prijsafspraken op de energiemarkt en niet te vergeten de oliebranche inplaats van fabrikanten van autospoilertjes