Italië krijgt steun in de strijd tegen emissieboetes voor autoconcerns.
Als de plannen blijven zoals ze nu zijn, gaat het er nog slechter uit zien voor automerken in Europa. Vanaf volgend jaar mag de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s niet meer zijn dan 94 gram CO2 per kilometer. Nu is dat 116 gram CO2 per kilometer. Ieder gram CO2 die je per kilometer meer uitstoot, kost de fabrikant 95 euro. Om je daarbij een beeld te geven: volgens Renault-baas Luca de Meo staat de Europese auto-industrie voor een keuze: 15 miljard euro aan boetes betalen of de productie terug schalen met meer dan 2,5 miljoen auto’s.
Beide scenario’s zouden een flinke knauw zijn voor de Europese autofabrikanten. Dat zien verschillende regeringen ook, waardoor er actie wordt ondernomen. Als eerste meldde Italië zich om zich uit te spreken tegen de CO2-boetes van de EU. De Italianen riepen andere lidstaten op om ook van zich te laten horen. Dat doet Tsjechië nu bij monde van de minister van Transport, Martin Kupka.
Waarom autofabrikanten niet onder het nieuwe limiet gaan komen
Op Tsjechische televisie doet Kupka zijn verhaal. Hij legt uit waarom de nieuwe limiet onrealistisch is: ‘In de hele Europese Unie is de belangstelling voor elektrische auto’s aanzienlijk gedaald. Bij het opstellen van de limieten werd berekend dat er dit jaar een stijging van 20 procent zou kunnen zijn, maar in plaats daarvan was er sprake van een daling 8 procent’, zegt Kupka bij een uitzending van CNN Prima News.
Volgens Kupka werken de geplande CO2-boetes van de EU averechts. Door de fabrikanten boetes op te leggen, hebben ze minder geld om te investeren in de ontwikkeling van nieuwe EV’s. Daarnaast voel je hem al aankomen: Kupka doet ook nog even zijn zegje over het verbod van verbrandingsmotoren. Hij vindt dat de EU volgend jaar nog eens moet kijken of die plannen wel realistisch zijn.
Nog meer medestanders
Volgende week komen de afgevaardigden van alle EU-lidstaten bijeen tijdens een conferentie in Hongarije. Daar zullen de Tsjechen en Italianen hun plannen delen en proberen om nog meer landen aan hun zijde te krijgen. Volgens de Tsjechische minister zou ook de Duitse minister van Economie, Robert Habeck, voor het afschaffen van de sancties zijn. Dat is bijzonder, want de beste man wordt juist gezien als een groot EV-voorstander.
Foto: @emping, via Autoblog Spots
italned zegt
Tsjechië en Italië. Top!!
RutgerK zegt
Typische reactie. Je had moeten investeren om boetes te voorkomen ipv na stellen dat je niet kan investeren omdat je boetes moet gaan betalen.
Nog steeds denken de Europese autofabrikanten dat er toekomst is met het vertragen van verdere elektrificatie.
harrie zegt
Nee, de markt denkt dat gezien de verkoopcijfers.
rwdftw zegt
Het zijn niet de autofabrikanten die de elektrificatie tegenwerken. Er is keuze te over tegenwoordig. Betaalbaar is iets anders, maar er is in ieder geval keuze.
Het probleem is diezelfde overheid die steeds maar weer gekke bokkesprongen maakt waar je als consument niet op kan vertrouwen. Subsidies, lage bijtelling, MRB, netcongestie etc. Het speelt allemaal mee en als de consument aan een nieuwe wagen moet dan wordt dat er eentje waarvan de kosten zijn te overzien en waarmee je niet afhankelijk bent van de grollen van overheden. Met andere woorden : ICE.
En je kan als fabrikant wel een paar EV modellen in de showroom hebben staan, maar als je ze niet verkoopt dan tellen ze niet mee.
waterisnat zegt
Het verwisselen van doel en middel maakt dit gesprek blijvend kafka.
mashell zegt
Tja, als je nationale overheid niet wilt dat de fabrikanten boetes van Europese overheid moet betalen moet jij actie ondernemen. En dat is niet het hogere doel overboord gooien (dat is de gemakkelijkste manier en daarmee toon je je eigen incompetentie), nee dat is zelf jouw nationale consumenten sturen: maak schone auto’s met 116 gram of minder CO2 veel goedkoper dan wagens met meer uitstoot, dan kiest de consument zelf wel het juiste.
Willy500E zegt
De europese auto industrie hangt bijna met het hoofd door de strop. Dit heeft ook serieuze gevolgen voor de EU economie, maar ja, dat zien we dan wel weer
RiKe zegt
Dat boeit de beleidsmakers toch helemaal niet. Die duwen het er doorheen, de hele handel gaat naar de knoppen, ze roepen heel hard “hoe kan dat nou”, treden af naar een snoep baantje en laten de puinhoop achter voor de volgende die er een bende van maakt. Voila, de EU in een notendop omschreven
Richmond zegt
De auto industrie moet en zal gewoon mee bewegen. Net als ze ook meegegaan zijn van coach building naar de lopende band en naar de robots etc.
KEV9 zegt
Huh gedaald???De verkopen van hybride en elektrische auto’s neemt juist fors toe
In oktober 2024 zijn er in Nederland 32.198 nieuwe personenauto’s geregistreerd, een stijging van 13,7 procent ten opzichte van oktober 2023 (28.321 nieuwe personenauto’s). In totaal zijn er dit jaar tot en met oktober 310.378 personenauto’s geregistreerd, een daling van 1,5 procent ten opzichte van de 314.969 autoregistraties in dezelfde periode vorig jaar. Verder werden er afgelopen maand 10.984 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd, een stijging van 32,2 procent ten opzichte het aantal registraties in oktober vorig jaar (8.309 nieuwe elektrische auto’s). Dit blijkt uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC.
Top 5 geregistreerde automerken oktober 2024
1. Volkswagen (3.293 registraties, 10,2% marktaandeel)
2. Kia (2.890 registraties, 9,0% marktaandeel)
3. Volvo (2.347 registraties, 7,3% marktaandeel)
4. Toyota (2.303 registraties, 7,2% marktaandeel)
5. Skoda (2.260 registraties, 7,0% marktaandeel)
Top 5 geregistreerde modellen oktober 2024
1. Volvo XC40/EX40 (831 registraties, 2,6% marktaandeel)
2. Kia Picanto (760 registraties, 2,4% marktaandeel)
3. VW Tiguan (751 registraties, 2,3% marktaandeel)
4. VW Polo (741 registraties, 2,3% marktaandeel)
5. Hyundai Kona (736 registraties, 2,3% marktaandeel)
Top 5 geregistreerde EV-modellen oktober 2024
1. Volvo EX30 (701 registraties, 6,4% marktaandeel)
2. Tesla Model Y (635 registraties, 5,8% marktaandeel)
3. Tesla Model 3 (601 registraties, 5,5% marktaandeel)
4. Volvo XC40/EX40 (580 registraties, 5,3% marktaandeel)
5. Audi Q4 E-TRON (569 registraties, 5,2% marktaandeel)
Verhouding brandstofsoort nieuwverkoop oktober 2024
1. Hybride (14.426 registraties, 44,8% marktaandeel)
2. Full EV (10.984 registraties, 34,1% marktaandeel)
3. Benzine (6.361 registraties, 19,8% marktaandeel)
4. Diesel (262 registraties, 0,8% marktaandeel)
5. LPG (165 registraties, 0,5% marktaandeel)
RiKe zegt
Ah ja want Nederland is representatief voor heel de EU
RutgerK zegt
Er moet iets op gang worden gebracht en op deze manier blijft het aanmodderen. Europese autofabrikanten hoeven niet te vrezen voor goedkope ICE modellen van buiten Europa want die mogen niet worden verkocht.
Het wordt elektrisch en dan kan je maar beter vanaf het begin erbij zijn.
Nordvolt heeft in Zweden een grote batterijfabriek gebouwd. Helaas blijven de orders van Europese fabrikanten uit of worden afgesteld omdat die fabrikanten zo aan het kl*ten zijn.
Ondertussen zijn bijvoorbeeld de caravanbouwer al ver met hun plannen voor de toekomst. Lichtgewicht caravans, caravans met accupakketten en eugen aandrijving. De autoindustrie laat zoveel andere industrieën wachten. Het wordt tijd dat ze overgaan tot serieuze actie ipv dat gezeur de hele tijd.
O plaat zegt
Dat verbod komt er niet hoor. Bij elke verkiezing in om het even welk EU land straft men groene partijen af. Tegen 2035 zit er amper nog een groene politicus boven de kiesdrempel.