Wopke Hoekstra, de kersverse klimaatcommissaris van de EU, wil geen water bij de wijn doen.
Het Europees Parlement heeft gisteren een nieuwe klimaatcommissaris gekozen en dat is niemand minder dan onze eigen Wopke Hoekstra. De bevlogen GroenLi… eh… CDA-politicus en voormalig Shell-medewerker is er nu in geslaagd om een topbaantje in de EU te bemachtigen.
Tijdens de hoorzitting in het Europese Parlement werden ook de standpunten van Hoekstra duidelijk. Met de aanzwellende kritiek op de ICE-ban in 2035 en de strenge CO2-eisen waren auto’s een heet hangijzer. Des te meer omdat de Europese auto-industrie in zwaar weer zit.
Nou, wat vindt Wopke Hoekstra…? Helaas voor Italië en Tsjechië heeft hij geen zin om de CO2-doelen te versoepelen. Volgens hem is de angst voor het niet halen van de doelen overtrokken omdat de boetes relatief laag zijn. In dat geval kun je wel afvragen of ze effectief zijn, want het idee is juist dat ze afschrikken… Zo laag zijn de boetes trouwens niet: Suzuki moest in 2020 160 miljoen ophoesten.
En 2035, hoe kijkt hij daar tegenaan? Ook daar wil Wopke niet aan tornen, om voorspelbaarheid voor de Europese auto-industrie te garanderen. Wel snapt hij dat het voor autofabrikanten allemaal niet makkelijk is, dus hij wil wel met ze in overleg.
Het moet volgens Hoekstra echt aankomen op elektrische auto’s want in biobrandstoffen gelooft hij niet. Volgens hem blijf je dan “CO2-problemen” houden. Kortom: als het aan Wopke Hoekstra ligt gaat de EU gewoon door op de huidige koers wat auto’s betreft.
Foto: Roel Wijnants
mashell zegt
Goed zo Wobke, houdt je rug recht! Duidelijkheid over een datum is extreem belangrijk, dus gewoon vasthouden aan 2035 dan weten de fabrikanten hoe de productplanning er uit moet zien en waar ze wel en waar ze niet in moeten investeren.
xahc zegt
CO2 problemen komen juist enkel en alleen door de Wobkes van deze wereld..!
audirs3 zegt
@xahc enkel en alleen? Okay dan…
xahc zegt
Er is namelijk geen probleem, eerder als er te weinig co2 is.. De helft minder en het leven hier zal niet meer mogelijk zijn!
lekkerlinksrijden zegt
Dat is mooi nieuws, Wobke uitfaseren en klaar, alles opgelost, bedankt.
mashell zegt
In Nederland hebben we Wobke uitgefaseerd en Rutte ook maar beter werd het niet. Ik denk dus dat de poppetjes niet uitmaken en de realiteit gewoon de realiteit blijft.
petroldrinker zegt
Vreselijk zulke lui. Biobrandstof zien als een probleem, maar die accu’s zijn toch echt vele malen slechter daarin…
ghengiskhan zegt
Mensen willen, als je het ze vraagt, alleen maar meer van hetzelfde. Als je daar je oor bij te luisteren legt hadden we nooit een Mini gehad, of een smartphone, of een Traction Avant, of etc.
harrie zegt
En die vernieuwing kwam van de overheid?
Redrum zegt
Nope, maar al zeker niet van de overgrote meerderheid van de bevolking.
audirs3 zegt
@pertroldrinker Dit tik je zeker op je smartphone met een accu erin. Pot verwijt de ketel.
Biobrandstoffen zijn ook een probleem, is extreem ineffecient en zelfs al zouden we alle regenwouden gaan kappen voor lijnzaadolie dan nog hebben we niet genoeg.
Een accu is helemaal niet ‘slecht’, het winnen van de grondstoffen is niet schadelijker dan winnen van gas of olie, en het is 99% recyclebaar.
petroldrinker zegt
Je bent in ieder geval goed geindoctrineerd door de EU…. en nee niet vanaf de smartphone gezien ik daarop niet kan inloggen, daarbij is mijn smartphone alweer 6+ jaar oud (wellicht dat het daarom ook niet lukt in te loggen) waarom zou ik vernieuwen als die nog werkt immers? dat is mijn manier van zorgzaam zijn voor het millieu, daar ga ik niet voor mn V8-en etc weg doen
audirs3 zegt
@petroldrinker fair enough. Zolang mogelijk met bestaande ICE doorrijden is Wopke ook niet op tegen, is op zich ook wel duurzaam, alleen die straks niet meer nieuw verkopen dus.
PrettyAwesome zegt
Politicus met het ultieme CDA-braafste-jongetje-van-de-klas-voorkomen, maar… hij heeft gelijk, als je nu niet consequent volhoudt, bereik je nooit wat.
audirs3 zegt
Gelijk heeft hij. 2035 is nog extreem ver weg, dat kan elke autofabrikant wel redden. En we hebben het vanaf dan puur over de nieuwe verkoop, het duurt dan alsnog 20-30 jaar voordat de meeste ICE occasions zijn uitgefaseerd.
ericc zegt
Dus 1 persoon houdt een ganse industrie in een wurggreep! Lijkt wel Noord-Korea ipv Europa. Dankzij Wobke kijken we aan tegen een massa banenverlies in Europa behalve zijn postje. Zielig Europa.
Redrum zegt
In een wurggreep? Ze hebben de regels zelf mee gestemd. Als je tegen 2035 je zaakjes niet op orde hebt als bedrijf dan heb je geen bestaansrecht meer als bedrijf.
Joris24 zegt
In de EU zijn we met plusminus 450 miljoen inwoners. Onze aarde kent ruim 8 miljard bewoners. Dat betekent dus dat ‘wij europa’ ongeveer 5-6% van de wereldbevolking zijn, inclusief alle balkan/oostbloklanden (excl VK). De overige 7.5 miljard mensen geven geen pepernoot om het klimaat. Hier en daar tuigt men wat wind-of zonneparken op, maar daar blijft het bij. Elektrisch rijden is voor 99% van de wereldbewoners onbetaalbaar of totaal onpraktisch en daarnaast moet de energie toch ergens vandaan komen, meer dan eens uit dieselcentrales.
Ik heb best wat gereisd over de wereld, en werkelijk OVERAL flikkert men plastic tasjes, flesjes, blikjes et cetera gewoon in de berm. Ik heb hele woestijnen en rivieren vervuild van plastic gezien, en dan ben ik nog niet in de oksels van de wereld zoals bangladesh geweest. In Afrika en Azie, maar ook dichterbij in het oostblok rijden gewoon alle auto’s rond die men hier al decennialang verkettert.
Lang verhaal kort, we willen het braafste jongetje van de klas zijn ten koste van alles, maar daar gaan we de strijd niet mee winnen. We worden links en rechts ingehaald door fabrikanten die niet gebonden zijn aan onze europese wet- en regelgeving. Ikzelf werk bij een beursgenoteerde multinational, zie hoe wij helemaal uit de markt gedrukt worden door landen met ‘andere’ normen en waarden zoals China. Wij hebben onze fabrieken gesloten omdat we niet kunnen concurreren met bedrijven die niks geven om veiligheid en milieu. De chinezen lachen ons letterlijk uit als we zeggen dat ze een helm op moeten. Wij hebben een hele business unit verkocht omdat de chinezen de door ons uitgevonden producten voor 50% van de prijs namaken met 90% van de kwaliteit.
Hier in het westen graven we ons eigen graf op zoveel fronten. Vasthouden aan allerlei normen is nobel, maar niet realistisch meer. Laten we met z’n allen proberen te doen wat we kunnen om het milieu wat te sparen, maar niet koste wat kost.
lekkerlinksrijden zegt
Er is maar 1 ding dat echt zoden aan de dijk zet, maar is een beetje omstreden om de halve wereldbevolking om te leggen, maar ja
Joris24 zegt
Veelal worden kinderen gezien als een pensioen. Daar waar men arm is, worden meer kinderen gemaakt. Ook vanuit religieuze redenen (anno 2024 is dat met name islamitisch, waar dat vroeger katholiek was) is anticonceptie een dingetje, waar mensen wel seksuele behoeften houden. Dus geboortebeperking – vergeet het maar. De afgelopen 100 jaar is de wereldbevolking verviervoudigd. Dat belooft weinig goeds voor de komende 100 jaar.
mashell zegt
Omdat elektrisch rijden voor 99% van de wereldbewoners onbetaalbaar is moeten wij dat gaan doen, zodat het betaalbaar wordt. Innovatie schaft welvaart en omdat de industrie uit zichzelf niet geneigd is naar innovatie (de aandeelhouders willen liever korte termijn winst) moeten wij burgers dat via onze overheden afdwingen.
Ook in die landen waar ze het plastic gewoon op straat en rond hun huizen flikkeren zullen ze nog gaan leren dat het niet een goed idee is. Wij zijn het rijkste continent ter wereld en wij als Nederland daar binnen één van de rijkste landen, wij lopen voor en dat moeten wij blijven doen voor onszelf, voor onze welvaart maar ook voor die van de anderen. Roepen “kijk eens zij daar doen niks dat is gemakkelijk dat wil ik ook”, dat is een luie destructieve houding die onze eigen welvaart ondermijnt, dat doen we dus niet!
Joris24 zegt
Kijk, nu verdraai je harstikke wat ik zeg. Ik zeg niet dat wij niks moeten doen, maar dat we het onszelf wel ten minste heel moeilijk maken door de extreem vergaande eisen die we onszelf opleggen.
Daarnaast leeft een aanzienlijk deel van de wereld rondom en 10% van de wereldbevolking onder de armoedegrens. Het is een illusie om te denken dat de meeste wereldbewoners OOIT een elektrische auto kunnen kopen of het zich kunnen permitteren om rekening te houden met klimaat, omdat dat simpelweg niet gefaciliteerd wordt. Daarvoor zal er nooit voldoende welvaart zijn om dat mogelijk te maken. In een aanzienlijk deel van de wereld wordt niet eens afval opgehaald, om maar eens wat te noemen. Daarom gooien miljarden mensen hun afval gewoon in de natuur.
We kunnen enorm ons best doen en ik denk ook dat we tot zekere mate ons best moeten doen omdat wij de grootste CO²-uitstoters zijn van alle wereldburgers en ook het rijkste zijn, maar als we er te ver in gaan zetten we onszelf wel buitenspel. En dan heb je óók geen impact meer!
maotje zegt
Europa is t continent dat op 2 staat met t meeste autobezit. Ja er wonen minder mensen dan in azie en afrika. Maar t autobezit is daar veel lager dan in in europa. Het is ook een illusie om te denken dat andere landen niks doen. China is koploper met de reductie van uitstoot. Daar wonen bijna 1,5 miljard mensen. Noord amerika begint ook in beweging te komen en zelfs in kenia is men al bezig.
We zijn als europa echt niet de enige die bezig zijn.
herve11f zegt
Jij bent nog nooit in azie geweest? Naast het feit dat ze daar ook dichtbereden zijn, hebben ze ook nog miljoenen 2-takt scooters rondrijden. En china koploper in reductie? De fabriek van de wereld? Hou toch op man.
schuimbekje3 zegt
kreeg net bericht dat als je in je mansion in utrecht je houtkachel laat verwijderen dat je subsudie krijgt… de huizen met houtkachelS (plural) zijn niet de goedkoppste huizen zoals de utrechtse flatjes met enkelzijdig glas omdat de woningbouw vwreniging ze niet mag modernisersen omdat ze dan er een apparatement van 20x zoveel euro huurpeijs neer moeten zetten..
maar de rijkste utrechtse poeperts krijgen nu subsidie om hun houtkachels te laten verwijderen EN subsidie om hun warmtepomp voor de garage te laten installeren, anders stap je in je koude bentley, dat is natuurlijk voor paupers..
mashell zegt
Die subsidie om je houtkachel te verwijderen zorgt er natuurlijk wel voor dat er minder houtkachels gestookt worden en dat heeft een grote impact op de luchtkwaliteit. De gemeente had de houtkachelstook natuurlijk ook gewoon keihard kunnen verbieden maar ze kozen eerst voor een vriendelijke methode, netjes toch?
schuimbekje3 zegt
het is verboden, per 1 jan 2025 mag je niet eens meer pizza bakken buiten, en 2030 is alles verboten
audirs3 zegt
Tja, enerzijds hou ik niet zo van betutteling en ben ik een groot fan van BBQ op hout, op z’n Zuid Afrikaans. Anderzijds, mijn vrouw heeft wel ernstige astma, en als in de winter meerdere mensen aan het stoken zijn dan krijgt ze het echt heel erg benauwd… Dus het ontmoedigen om je huis mee op te warmen kan ik me voorstellen, maar anderzijds moet je mensen ook hun hele sporadische lolletje gunnen…
willemveenstra zegt
De duitse auto industrie straks mooi buiten de EU en europa krijgt meer werkeloosheid en armoede!
Heel doordacht Wopke!
Svda zegt
Daar komt hij binnenkort wel op terug als de fabrikanten een grote rechtzaak gaan aanspannen
Redrum zegt
Een rechtszaak, vertel….met wat als argument?
BMWbankier zegt
Je kan wel vasthouden aan dit doel, maar als straks half Europa zonder werk zit, omdat de auto Europese industrie kapot gaat dan kunnen mensen hun boodschappen niet betalen. Op dat moment zitten we met een veel groter probleem dan wat extra CO2 in de lucht door brandstofauto’s. Europa loopt economisch al zwaar achter t.o.v. USA en China. Tijd om juist gas te geven.
Redrum zegt
En hoe juist gaan we door extra “gas” geven die Amerikanen en Chinezen inhalen?
kniesoor zegt
Hoekstra is slechts het reclamebureau van de Europese Commissie. Die heeft geen eigen mening, die hij kan ventileren, hij moet braaf uitdragen wat ‘Brussel’ uitdoktert. En dat zal-ie dus ook doen, bij hem moet de schoorsteen (wellicht van een houtkachel) ook blijven roken tenslotte.
Met de huidige stand der (EV) techniek, waarbij EVs alleen haalbaar zijn voor een relatief kleine bovenlaag van de maatschappij, en de problematiek op het stroomnet zal de datum van 2035 op moeten en gaan schuiven. Tenzij er ruim genoeg vóór die tijd een oplossing voor voornoemde bottlenecks is gevonden.
mashell zegt
Het is nu 2024, 2035 is dus nog tien jaar. In tien jaar kan er veel gebeuren maar als we het nu al over schuiven hebben dan gaan de leuningen van de bureaustoelen bij de netbeheerders weer in slaapstand en gebeurt er niks.
MarcoM zegt
Leuk van hem, maar in Nederland werd er ook niet naar hem geluisterd. Europa omvormen dat kan, maar dan hebben we een president nodig die de baas is over Europa en dat gaat hem niet worden.
herve11f zegt
Zolang er geen Europese grondwet bestaat mag je alle hoop opgeven.
Fernando zegt
Die klimaatkermis word nog wel aangepast want anders veranderd de EU in EUHHHH.
Italië, Duitsland en het Oostblok stapt eruit.
De EV is als naaldhakken. Prima voor sommigen maar niet voor iedereen.
Laat de ICE gewoon toegelaten, desnoods met hogere wegentaks en de EV zonder wegentaks om een duidelijk verschil te maken.
De komende jaren zal duidelijk worden dat wie van zijn/haar EV vanaf wilt dat enkel in de milieustraat kan.