Wopke Hoekstra, de kersverse klimaatcommissaris van de EU, wil geen water bij de wijn doen.
Het Europees Parlement heeft gisteren een nieuwe klimaatcommissaris gekozen en dat is niemand minder dan onze eigen Wopke Hoekstra. De bevlogen GroenLi… eh… CDA-politicus en voormalig Shell-medewerker is er nu in geslaagd om een topbaantje in de EU te bemachtigen.
Tijdens de hoorzitting in het Europese Parlement werden ook de standpunten van Hoekstra duidelijk. Met de aanzwellende kritiek op de ICE-ban in 2035 en de strenge CO2-eisen waren auto’s een heet hangijzer. Des te meer omdat de Europese auto-industrie in zwaar weer zit.
Nou, wat vindt Wopke Hoekstra…? Helaas voor Italië en Tsjechië heeft hij geen zin om de CO2-doelen te versoepelen. Volgens hem is de angst voor het niet halen van de doelen overtrokken omdat de boetes relatief laag zijn. In dat geval kun je wel afvragen of ze effectief zijn, want het idee is juist dat ze afschrikken… Zo laag zijn de boetes trouwens niet: Suzuki moest in 2020 160 miljoen ophoesten.
En 2035, hoe kijkt hij daar tegenaan? Ook daar wil Wopke niet aan tornen, om voorspelbaarheid voor de Europese auto-industrie te garanderen. Wel snapt hij dat het voor autofabrikanten allemaal niet makkelijk is, dus hij wil wel met ze in overleg.
Het moet volgens Hoekstra echt aankomen op elektrische auto’s want in biobrandstoffen gelooft hij niet. Volgens hem blijf je dan “CO2-problemen” houden. Kortom: als het aan Wopke Hoekstra ligt gaat de EU gewoon door op de huidige koers wat auto’s betreft.
Foto: Roel Wijnants
mashell zegt
Goed zo Wobke, houdt je rug recht! Duidelijkheid over een datum is extreem belangrijk, dus gewoon vasthouden aan 2035 dan weten de fabrikanten hoe de productplanning er uit moet zien en waar ze wel en waar ze niet in moeten investeren.
xahc zegt
CO2 problemen komen juist enkel en alleen door de Wobkes van deze wereld..!
audirs3 zegt
@xahc enkel en alleen? Okay dan…
lekkerlinksrijden zegt
Dat is mooi nieuws, Wobke uitfaseren en klaar, alles opgelost, bedankt.
mashell zegt
In Nederland hebben we Wobke uitgefaseerd en Rutte ook maar beter werd het niet. Ik denk dus dat de poppetjes niet uitmaken en de realiteit gewoon de realiteit blijft.
petroldrinker zegt
Vreselijk zulke lui. Biobrandstof zien als een probleem, maar die accu’s zijn toch echt vele malen slechter daarin…
ghengiskhan zegt
Mensen willen, als je het ze vraagt, alleen maar meer van hetzelfde. Als je daar je oor bij te luisteren legt hadden we nooit een Mini gehad, of een smartphone, of een Traction Avant, of etc.
harrie zegt
En die vernieuwing kwam van de overheid?
audirs3 zegt
@pertroldrinker Dit tik je zeker op je smartphone met een accu erin. Pot verwijt de ketel.
Biobrandstoffen zijn ook een probleem, is extreem ineffecient en zelfs al zouden we alle regenwouden gaan kappen voor lijnzaadolie dan nog hebben we niet genoeg.
Een accu is helemaal niet ‘slecht’, het winnen van de grondstoffen is niet schadelijker dan winnen van gas of olie, en het is 99% recyclebaar.
PrettyAwesome zegt
Politicus met het ultieme CDA-braafste-jongetje-van-de-klas-voorkomen, maar… hij heeft gelijk, als je nu niet consequent volhoudt, bereik je nooit wat.
audirs3 zegt
Gelijk heeft hij. 2035 is nog extreem ver weg, dat kan elke autofabrikant wel redden. En we hebben het vanaf dan puur over de nieuwe verkoop, het duurt dan alsnog 20-30 jaar voordat de meeste ICE occasions zijn uitgefaseerd.
ericc zegt
Dus 1 persoon houdt een ganse industrie in een wurggreep! Lijkt wel Noord-Korea ipv Europa. Dankzij Wobke kijken we aan tegen een massa banenverlies in Europa behalve zijn postje. Zielig Europa.
Joris24 zegt
In de EU zijn we met plusminus 450 miljoen inwoners. Onze aarde kent ruim 8 miljard bewoners. Dat betekent dus dat ‘wij europa’ ongeveer 5-6% van de wereldbevolking zijn, inclusief alle balkan/oostbloklanden (excl VK). De overige 7.5 miljard mensen geven geen pepernoot om het klimaat. Hier en daar tuigt men wat wind-of zonneparken op, maar daar blijft het bij. Elektrisch rijden is voor 99% van de wereldbewoners onbetaalbaar of totaal onpraktisch en daarnaast moet de energie toch ergens vandaan komen, meer dan eens uit dieselcentrales.
Ik heb best wat gereisd over de wereld, en werkelijk OVERAL flikkert men plastic tasjes, flesjes, blikjes et cetera gewoon in de berm. Ik heb hele woestijnen en rivieren vervuild van plastic gezien, en dan ben ik nog niet in de oksels van de wereld zoals bangladesh geweest. In Afrika en Azie, maar ook dichterbij in het oostblok rijden gewoon alle auto’s rond die men hier al decennialang verkettert.
Lang verhaal kort, we willen het braafste jongetje van de klas zijn ten koste van alles, maar daar gaan we de strijd niet mee winnen. We worden links en rechts ingehaald door fabrikanten die niet gebonden zijn aan onze europese wet- en regelgeving. Ikzelf werk bij een beursgenoteerde multinational, zie hoe wij helemaal uit de markt gedrukt worden door landen met ‘andere’ normen en waarden zoals China. Wij hebben onze fabrieken gesloten omdat we niet kunnen concurreren met bedrijven die niks geven om veiligheid en milieu. De chinezen lachen ons letterlijk uit als we zeggen dat ze een helm op moeten. Wij hebben een hele business unit verkocht omdat de chinezen de door ons uitgevonden producten voor 50% van de prijs namaken met 90% van de kwaliteit.
Hier in het westen graven we ons eigen graf op zoveel fronten. Vasthouden aan allerlei normen is nobel, maar niet realistisch meer. Laten we met z’n allen proberen te doen wat we kunnen om het milieu wat te sparen, maar niet koste wat kost.
lekkerlinksrijden zegt
Er is maar 1 ding dat echt zoden aan de dijk zet, maar is een beetje omstreden om de halve wereldbevolking om te leggen, maar ja
Joris24 zegt
Veelal worden kinderen gezien als een pensioen. Daar waar men arm is, worden meer kinderen gemaakt. Ook vanuit religieuze redenen (anno 2024 is dat met name islamitisch, waar dat vroeger katholiek was) is anticonceptie een dingetje, waar mensen wel seksuele behoeften houden. Dus geboortebeperking – vergeet het maar. De afgelopen 100 jaar is de wereldbevolking verviervoudigd. Dat belooft weinig goeds voor de komende 100 jaar.
mashell zegt
Omdat elektrisch rijden voor 99% van de wereldbewoners onbetaalbaar is moeten wij dat gaan doen, zodat het betaalbaar wordt. Innovatie schaft welvaart en omdat de industrie uit zichzelf niet geneigd is naar innovatie (de aandeelhouders willen liever korte termijn winst) moeten wij burgers dat via onze overheden afdwingen.
Ook in die landen waar ze het plastic gewoon op straat en rond hun huizen flikkeren zullen ze nog gaan leren dat het niet een goed idee is. Wij zijn het rijkste continent ter wereld en wij als Nederland daar binnen één van de rijkste landen, wij lopen voor en dat moeten wij blijven doen voor onszelf, voor onze welvaart maar ook voor die van de anderen. Roepen “kijk eens zij daar doen niks dat is gemakkelijk dat wil ik ook”, dat is een luie destructieve houding die onze eigen welvaart ondermijnt, dat doen we dus niet!
schuimbekje3 zegt
kreeg net bericht dat als je in je mansion in utrecht je houtkachel laat verwijderen dat je subsudie krijgt… de huizen met houtkachelS (plural) zijn niet de goedkoppste huizen zoals de utrechtse flatjes met enkelzijdig glas omdat de woningbouw vwreniging ze niet mag modernisersen omdat ze dan er een apparatement van 20x zoveel euro huurpeijs neer moeten zetten..
maar de rijkste utrechtse poeperts krijgen nu subsidie om hun houtkachels te laten verwijderen EN subsidie om hun warmtepomp voor de garage te laten installeren, anders stap je in je koude bentley, dat is natuurlijk voor paupers..
mashell zegt
Die subsidie om je houtkachel te verwijderen zorgt er natuurlijk wel voor dat er minder houtkachels gestookt worden en dat heeft een grote impact op de luchtkwaliteit. De gemeente had de houtkachelstook natuurlijk ook gewoon keihard kunnen verbieden maar ze kozen eerst voor een vriendelijke methode, netjes toch?
willemveenstra zegt
De duitse auto industrie straks mooi buiten de EU en europa krijgt meer werkeloosheid en armoede!
Heel doordacht Wopke!
Svda zegt
Daar komt hij binnenkort wel op terug als de fabrikanten een grote rechtzaak gaan aanspannen
BMWbankier zegt
Je kan wel vasthouden aan dit doel, maar als straks half Europa zonder werk zit, omdat de auto Europese industrie kapot gaat dan kunnen mensen hun boodschappen niet betalen. Op dat moment zitten we met een veel groter probleem dan wat extra CO2 in de lucht door brandstofauto’s. Europa loopt economisch al zwaar achter t.o.v. USA en China. Tijd om juist gas te geven.