Ah, de EU komt weer met een paar maffe voorstellen. Levert een paar leuke artikelen op en over een paar jaar is het het nieuwe normaal.
De Europese Unie is weer lekker bezig. Ongekozen (min of meer) beleidsbepalers kunnen middels flinke vergoedingen lekker proefballonnetjes opgooien. Voor nu hebben de mensen de aanval frontaal geopend op jonge automobilisten en de SUV-rijders.
Jazeker, want beide doelgroepen worden keihard aangepakt. Er ligt een wetsontwerp klaar voor een speciaal SUV-rijbewijs. Daarnaast moeten mensen die net hun rijbewijs hebben gehaald zich houden aan een lagere maximumsnelheid. Juist, dingen die normaal bepaald worden op nationaal niveau, kunnen nu dus op Europees niveau erdoorheen gedrukt worden.
Dit zijn twee voorstellen van ‘groene politici’, aldus De Telegraaf. Er moeten op dit moment nieuwe richtlijnen gesteld worden aan de Europese rijbewijsregels en daar zijn een paar fanatieke mensen die het leven van andere mensen wat zuurder willen maken.
EU: beginnende bestuurders maximaal 90 km/u
Laten we beginnen met beginnende bestuurders. Daarvan is het de bedoeling volgens de groene politici dat deze niet sneller mogen rijden dan 90 km/u. Juist, terwijl vrachtwagens 80 km/u mogen en touringbussen 100 km/u, mag een beginnende bestuurder niet harder dan 90 km/u. Nu moeten we niet zo dramatisch doen, diezelfde EU heeft er inmiddels ook al voor gezorgd dat er geen kleine, milieuvriendelijke en betaalbare auto’s verkocht worden.
Dus ach ja, waar zou je in moeten rijden dan? Naast een maximumsnelheid voor nieuwe bestuurders geldt er ook een alcoholban. Nu is dat laatste niet echt een slecht idee, maar er zijn natuurlijk al strikte regels omtrent alcoholgebruik achter het stuur.
Speciaal SUV rijbewijs
Maar het wordt nog ridiculer. Zo heeft Karima Delli van de Europe Ecologie-partij ook een voorstel voor een speciaal SUV-rijbewijs. Het gaat hier om grote zware SUV’s en pick-ups. Die nemen meer ruimte in beslag op de weg, zijn onveiliger (voor de andere weggebruikers) en uiteraard veel minder schoon. Omdat deze voertuigen ook onveilig zijn voor voetgangers, kun je pas vanaf je 21e een SUV-rijbewijs krijgen.
Dan de maximumsnelheid. Die moet ook aan banden worden gelegd. In Polen mag je bijvoorbeeld 140 km/u rijden en uiteraard zijn we bekend met de Tempo-limit vrije Autobahn. Als het aan de politica ligt, is het daarmee ook afgelopen. Ondanks dat Duitsland en het Duitse volk het niet wil, wil Europa het (wellicht) wel. De nieuwe topsnelheid mag simpelweg nergens hoger zijn dan 130 km/u.
Opa en oma keihard aanpakken
Daarnaast moet ook bij ouderen het leven ietsje zuurder gemaakt worden. Die moeten keihard aangepakt worden, zeg maar. Ze vinden dat mensen al vanaf 60 jarige leeftijd zichzelf moeten herkeuren. Naarmate men ouder wordt, moet de herkeuring telkens frequenter zijn.
Uiteraard zijn dit slechts proefballonetjes. Maar hey, die zwarte George Orwell-esque doos die alles volgt zit nu ook in elke nieuw te introduceren auto. Dus je weet het maar nooit met die rakkers. Immers is minimaal 50% van alle nieuw verkochte auto’s in Europa een SUV.
Fotocredits: speciale G63 met putdekselvelgen door @justawheelchairguy via Autoblog Spots.
fanboy zegt
Wederom wat rare proefballonnen.
Wat betreft SUVs, welke 18 tot 21 jarigen rijden daar nou in? Vast een paar, maar de oudere mensen die zich massaal verplaatst in die hogere dingen heb je er niet mee.
Terwijl ze gewoon onveiliger zijn, en inderdaad minder efficiënt.
Er was een tijd dat de zuinigheidswinst van EVs te niet gedaan werd door de groei in benzine en diesel SUVs die dus meer gebruikte. Dat zal nu wel niet meer zo zijn, maar treurig is het wel.
Verkeersdoden stijgen weer, door de e-bike en de SUV.
Johanneke zegt
MPV? Pfff bejaarden vervoer.
MPV maar dan minder aerodynamisch, gevaarlijker, krapper, met ongespoten bumpers, neppe skidplate en neppe uitlaten? 50% van de nieuwe verkochte auto’s.
Flutterbear zegt
Ben vooral benieuwd naar de definitie van de term SUV. Waar ze hier aan de ene kant willen beperken wil de EU vervolgens ook juist zwaardere campers toestaan wanneer ze elektrisch zijn (4250kg). Nee z’n gevaarte van 7 meter lang bij 2.50 meter breed is echt veiliger dan een “SUV”.
kilum zegt
Ik vermoed wel de gewicht een rol gaat spelen. Daarnaast misschien de hoogte van de motorkap. Want daar achter zit je dode hoek.
O plaat zegt
Wat een wereldvreemde voorstellen weer. Een bestelwagen zo als een Renault master of VW crafter is moeilijker te besturen dan een suv, dan ook bestelwagens verbieden voor studenten? Bijklussen als pakketjes dienst of als catering kan je vergeten dan. En dit komt van de grootste suv hater hier (zelf verklaart). Die snelheid slaat ook nergens op, laat staten zelf beslissen, wij Belgen lachen toch ook niet met de 100km/u regel in NL. En de ongevallen met beginnende bestuurders komt ook niet van 100/u op snelwegen te rijden. Ooit was ik voor de EU, zodat we als Europese landen op kunnen tegen grootmachten zo als de vs,Rusland en china. Maar nu is het regeltjes maken om regeltjes te hebben, een soort van maakbare samenleving. Maar zowel de fascisten, communisten als de nationaal socialisten hebben al ondervonden dat een maakbare samenleving in je gezicht ontplot. Hier zal dit ook zo zijn.
petroldrinker zegt
Vooral aandacht aan dit soort onzin besteden, als dat stopt, zullen ze ook minder snel dit soort achterlijke ideeen operen…
rwdftw zegt
Er is iets voor te zeggen. Jongeren veroorzaken nog altijd relatief veel ongelukken, net als ouderen. En een losgeslagen SUV van 2.5 ton maakt meer schade dan een Polo van 1200 kilo. Maar dit is niet de oplossing vrees ik.
Beter is het waarschijnlijk om hetzelfde te doen als bij de motorfiets. Nog geen 5 jaar je rijbewijs? Dan maximaal 150PK. Daarna een volwaardig B rijbewijs. Doe ik er nog eentje bij : wordt je gepakt terwijl je onder invloed rijdt, of onder invloed een ongeluk hebt veroorzaakt, dan normale procedure maar bij teruggaaf van je roze pasje ga je weer terug naar 150PK.
Flutterbear zegt
Het B rijbewijs gaat tot 3.5 ton. Waarom zorgen maken om een SUV van 2.5?
karhengst zegt
Dus zou je SUV’s ook voor 60+ moeten verbieden. Hup terug naar je Wagon R / Agila.
Edge zegt
Dit soort voorstellen kunnen ook alleen maar komen van mensen die elke vorm van realiteitszin kwijt zijn. Van die figuren die het hele jaar geen flikker uitgevoerd hebben op het pluche in de EU, en nu snel nog wat domme dingen moeten roepen zodat het lijkt alsof ze relevant zijn.
DeWitteCondor zegt
Bij ieder fatsoenlijk commercieel bedrijf zou zo’n figuur al lang het veld moeten ruimen wegens compleet ondermaatse levering van arbeid. Waar halen ze dit soort malloten vandaan? Het lijkt daar soms wel een speeltuin voor gekken.
Volgende stappen zijn:
– speciaal rijbewijs voor EV’s die als een kanon naar de 100kmh schieten, want dat is levensgevaarlijk
– speciaal rijbewijs voor supercars, want die zijn in alle opzichten levensgevaarlijk
– speciaal rijbewijs voor auto’s waarvan de stereo harder kan dan 80db, want dat is natuurlijk schadelijk
– speciaal rijbewijs voor BMW rijders met aanvullende instructies om richtingaanwijzers te gebruiken
– speciaal rijbewijs voor pakketbezorgers want ook zij zijn in alle opzichten levensgevaarlijk
– speciaal rijbewijs voor Tesla rijders zodat ze niet met 95 kmh de linkerbaan bezet houden
– speciaal rijbewijs voor FvD politici zodat ze leren hun gordel te gebruiken
– speciaal rijbewijs voor profvoetballers en hun vrienden zodat ze leren dat ze niet met hun zeecontainer de binnenstad van Amsterdam aan gort moeten rijden
– speciaal laadpaalbewijs voor EV rijders zodat ze niet ongewenst laadpalen bezet houden
– speciaal rijbewijs voor Cupra rijders, want dat zijn hele lelijke auto’s en daar moeten ze op gewezen worden
Dit is gewoon een aflevering van Monty Python: ministry of silly driving licenses
Vult u maar aan!
ukbob zegt
Én gouden tijden voor rij instructeurs en het CBR! :)
Yannick zegt
Ik moest hier erg om lachen, maar eigenlijk is het triest gesteld. Speciaal rijbewijs bij hoge acceleratie/veel PK zou me nog niks verbazen… het zou fijn zijn als we ons van die clownshow zouden scheiden
gregorius zegt
Ik vind het prima plannen, zolang ze met cijfer aan kan tonen dat deze maatregelen een significant verschil maken bij de problemen die we hebben.
Bijv: zijn het jongeren die op plaatsen waar je tussen de 100 en 130 mag rijden, die significant meer ongelukken veroorzaken? En zo ja, gaan we dan een speciale jongeren sticker krijgen die elke jongere op zijn auto moet plakken en dan moet elke verkeerspaal ook alle auto’s die harder dan 90 rijden gaan beoordelen of ze die sticker OOK kunnen zien? Kortom: gaat t nooit halen.
En hoeveel jongeren tussen de 18 en 21 rijden er nou in een grote SUV of pick-up? En deze groep is dan ook nog significant gevaarlijker in het verkeer? Geloof er niks van.
En meer dan 130 rijden; volgens mij is er in Duitsland al lang aangetoont dat er op de onbegrenste stukken niet significant meer zware ongelukken vallen. En, dat het voornamelijk gaat om minder bevolkte gebieden (dus directe uitstoot valt ook wel meer), en dat het als het gaat om het verschil van de totale uitstoot, het ook wel mee zal vallen als je naar het totaal kijkt.
Elke 60+er die zich moet laten herkeuren: prima idee. Zal overigens ook een positief effect hebben op de verzekeringen van 60+ers.
auto62 zegt
Eerst maar eens alle verplaatsingen tussen Brussel en Straatsburg verbieden. Scheelt gelijktijdig een hoop uitstoot.
kerre zegt
Exact dit. En ook even de diplomatieke onschendbaarheid aanpassen, a.u.b.
sizedoesmatter zegt
Dat zou héél veel uitstoot schelen en een énorme besparing zijn. En zó veel minder verkeersbewegingen betekent vast dat op die route minder ongelukken gebeuren.
Habanero zegt
Xenofobie in de EU wordt zeer terecht onverbiddelijk hard aangepakt behalve als het over de oudere inwoner gaat. Die mag je moeiteloos het leven zuur maken met clichés. Waarop dit gebaseerd is weet ik niet, maar ik zou graag de ongevallencijfers per categorie jong/oud/suv-gebruiker kunnen vergelijken met de dagelijkse lading hospitalisaties veroorzaakt door electrische steps, electrische bakfietsen en andere speedelecs of oversized twee-wielmateriaal. Allen vliegen ze door drukbegane voetgangerszones zonder enige beperking of rijbewijs, met alle gevolgen vandien (wat vreemd toch als ergens het woord elektrisch voor staat, politici andere opinies schijnen te hebben)
pomoek zegt
@willeme: Wat is er gebeurt met uw SUV-haat?
willeme zegt
@pomoek: die is niet relevant, lijkt mij. Als liberaal vind ik dat iedereen zijn eigen keuze moet kunnen maken. Dat dat een domme keuze is naar mijn mening, is niet relevant.
In Nederland betaal je BPM tov de uitstoot, enorm veel accijns én MRB. Met een SUV zit je dan drie keer aan de verkeerde kant. Dus in principe zijn bovenstaande plannetjes voor ons land overbodig. De redenen waarom ze aangepakt dienen te worden, wordt dus min of meer al aangepakt door belastingmaatregelen.
pomoek zegt
@willeme:Min of meer ja. De flinke toename van suv’s binnen het wagenpark laat zien dat belastingen en accijns die nu wordt geheven nauwelijks effect hebben. Vrijheid blijheid is wat mij betreft prima. Je mag van mij op de rand van mijn bord poepen zolang het maar niet spettert. En dat is het probleem met de suv. Die spettert enorm.
willeme zegt
@pomoek: dat laatste is natuurlijk heel subjectief en lastig te bepalen. Daar kun je geen beleid op maken.
Maar verder wel eens. Hoge accijnzen op brandstof is een methode dat veel oplost. Dan hoef je rekeningrijden niet in te voeren, dan is motorrijtuigenbelasting niet meer nodig en kan de BPM er ook af.
Rijd je veel in een zware auto die veel verbruikt: dan betaal je veel.
Rijd je weinig in een lichte auto: dan betaal je weinig.
Soms zijn dingen heel erg makkelijk ;-)
karhengst zegt
Een hogere maximumsnelheid helpt ook als incentive lagere en zuinigere auto’s te kopen ipv SUV’s. Maar daar wil men dan weer niet aan :(
zjos zegt
Wat de EU aangaat kan ik maar 1 ding over zeggen NEXIT ! Want ook deze maatregelen zijn weer 100 % theoretisch bedacht achter een bureau. Wat ze daar verzinnen werkt alleen in Brussel. Maar niet op de Duitse autobahn of een onverhard kronkelweggetje langs de Middellandse zee of een besneeuwde weg in Noorwegen.
a110 zegt
Wat een aanmitegende titel en artikel. Het gaat hier om voorstellen van een Europarlementariër van een of ander obscuur partijtje. Niet om een officieel standpunt van de EU.
pomoek zegt
@a110: haha, inderdaad. Werkelijk niets van dit is “vanuit de EU”. @willeme: “Ongekozen (min of meer) beleidsbepalers kunnen middels flinke vergoedingen lekker proefballonnetjes opgooien. Voor nu hebben de mensen de aanval frontaal geopend op jonge automobilisten en de SUV-rijders.”
De “de beleidsbepaler” in kwestie is dus juist wel gekozen.
herve11f zegt
Het gedacht alleen dat er één frustro van een EU parlementair zoiets kan bedenken en naar de pers lekken jaagt me echt schrik aan. Het tempo van opeenvolgende “neem onze vrijheid af” en andere boete genererende waanzin wetten lijkt wel een opbod van wereldvreemde gekken om de hoofdprijs meest gehaat door de doorsnee burger te winnen.
Het meest verbazende is dan ook nog om op een auto forum te moeten lezen dat zulks toch weer niet volledig afgebrand wordt. Sterker nog, er lijkt deels draagvlak te zijn voor dit?!?
Hoe is het mogelijk? Worden die mensen die hier mee instemmen niet oud? Hebben die nooit een auto nodig en indien wel, hebben die dan zoveel tijd in hun leven alles in slowmotion te beleven?
Ik ben zelfstandig, kan niet zonder mijn auto en moet dagelijks rennen om alles betaald te krijgen.
Al is het maar omdat, zelfs al heb ik mijn ganse leven zoals elke ambtenaar en werknemer correct in de sociale kas betaald, ik slechts recht heb op een flutpensioentje van max €1500 in België.
Sorry, maar ik doe waarschijnlijk iets totaal verkeerd.
Mijn draagvlak voor veel van de EU hun opdringerige en bepamperende wetten is al lang weg, maar dit spant echtde kroon. Ik heb er geen woorden voor.
Ik herhaal het nog een keer: Je kan een volk onderdrukken tot op een bepaalde hoogte. Op een dag krijg je een revolutie. Men moet wel over een zeer roze bril beschikken om niet te kunnen inzien dat het brand in Europa. Het lijkt wel een afleidingsmanoeuvre voor de pers omdat ze de echte problemen niet aankunnen.
MarcoM zegt
EU…. Laat maar. Regel eerst maar eens dat alle verkeersregels gelijk zijn, brandstofprijzen etc in plaats van weer zo een regeltje.