
Er komen nieuwe regels voor een bepaald type uitlaat.
Hier volgt een korte ‘how can I make this about me‘. Bij mijn vorige werkgever (dag, oud-collega’s!) stond het kantoor aan een snelweg. Terwijl ik met mijn rug naar de weg zat te tikken, hoorde ik geregeld uitlaatgegil voorbijkomen. Negen van de tien keer draaide ik enthousiast om, om erachter te komen dat er een motorrijder voorbijkwam en geen supercar. Verdorie.
De Europese Unie is klaar met motorfietsen die veel decibellen de wereld in slingeren. En ook van de motormerken hoeft het kabaal niet. Daarom hebben de industrie en het overheidsorgaan akkoord gegeven op een aanpassing in de regelgeving. Met de nieuwe regels moeten de tweewielers minder geluidsoverlast veroorzaken, maar ook minder vieze luchtjes uitpoepen.
Het onderdeel dat de klos is
De Europese Unie, de Europese vereniging voor motorfietsfabrikanten (de ACEM) en de Italiaanse fabrikant van tweewielers (ANCMA) willen specifiek één onderdeeltje aanpakken. Dat is de dB-killer. Dit is een demper die decibellen en uitstoot beperkt. Veel tuners halen deze demper weg voor wat lekkerder geluid. Je kunt het vergelijken met het weghalen van de einddemper bij een auto.
Wat moeten motorrijders doen?
Wie nu met getunede motorfiets rijdt waarbij de demper is verwijderd, moet de uitlaat aanpassen. Bouwers van deze aangepaste uitlaten moeten ook aan de slag. Hun producten zullen ook moeten voldoen aan de nieuwe eisen. Ik kan me zo voorstellen dat Akrapovic en zijn concullega’s niet super blij zijn met de nieuwe regels. We hebben Akra gevraagd om een reactie, maar hebben die nog niet ontvangen.

Hoeveel invloed heeft een dB-killer?
Motorcityamsterdam legt uit dat er twee typen geluidsdempers zijn bij motorfietsen: een reflectie- en absorptiedemper. Bij de eerste zitten schotten in de demper, bij de andere absorberen de materialen in de uitlaat het geluid. De dB-killer neigt meer naar een reflectiedemper.
Volgens dezelfde website is het lastig te zeggen wat een dB-killer toevoegt. Ze nemen een gemiddelde van zo’n 5 decibel. Geluid dat zo hard is, merk je wel op, maar is niet bijzonder groot. Het is dus maar de vraag of deze ingreep het gewenste effect gaat opleveren. Mocht oom agent het daar niet mee eens zijn en beoordelen dat je onnodig lawaai veroorzaakt, kun je (net als bij auto’s) een boete van € 310 krijgen.
Waarom willen merken van de demper af?
De voorzitter van het Italiaanse ANCMA geeft tekst en uitleg: ”Deze nieuwe voorschriften vertegenwoordigen een belangrijk keerpunt in de strijd tegen illegale modificaties van uitlaatsystemen. Ze helpen niet alleen om geluidsoverlast en schadelijke emissies te verminderen, maar beschermen ook Italiaanse fabrikanten tegen oneerlijke concurrentie van niet-conforme producten.”
Het is dus voor Ducati en dat soort merken belangrijk dat Remus en Akrapovic-achtige bedrijven een toontje lager gaan zingen. Letterlijk en figuurlijk. Ik ben benieuwd of de EU ook met automerken om tafel gaat om de laatste paar benzineauto’s wat minder herrie te laten maken.
Foto: Akrapovic gespot door @hhitalia
Ja lap wordt het nog erger. Jammer maar dan zal de standaard uitlaat er binnenkort terug onder gaan.
Het zal wel loslopen toch? De DB killer is volgensmij nu al verplicht..
Dit verhaal kwam ik al op meerdere sites tegen. Voor motorfietsen geldt al sinds de invoering van Euro-4 dat goedgekeurde, aftermarket dempers voorzien moeten zijn van DB-killers die niet (eenvoudig) te verwijderen zijn. Niets nieuws onder de zon dus. Veel aftermarket slip-ons die op motoren gemonteerd worden zijn echter “race-only” met verwijderbare DB-killers. Deze zijn, ook met de DB-killer erin, illegaal om op de straat te gebruiken. Bijna alle aftermarket leveranciers hebben een legale optie in hun programma, maar vaak is dit ook de duurste oplossing om de zware standaard kachelpijp te vervangen.
Sterker nog. De nog wat oudere exemplaren werden vroeger geleverd met een standaard affanriek open uitlaat zonder db killer. Mijn oude Ducati 900SL had standaard nietgekeurde open Bos dempers. Hoe zit het dan hiermee? Iets wat van uit de fabriek een standaard was kunnen ze nu toch niet meer aanpassen?
Je verwacht het niet he van een bemoeiende organisatie zoals de EU dan dat ze ons nog meer gaan betuttellen en beperken in onze vrijheid. Worden kinderen dan ook aangepast zodat ze minder luid schreeuwen/gillen/janken? veel irritanter dan die paar motorrijders die wat herrie maken
Nee, kinderen janken nou eenmaal af en toe. Hoe hard je ook je best doet, voorkomen kun je het niet. Dat ligt bij een (veel) te luide auto of motorfiets dus anders. Ondanks dat ik een hartgrondige hekel aan kindergejank heb, incl dat van mn eigen kinderen, vind ik de gemiddelde auto met catback uitlaat vele malen hinderlijker.
Vergeet die blaffende honden niet die van baasjes die het beest niet getraind hebben om bijvoorbeeld gewoon stil te zijn als de baasjes niet thuis zijn. Muilkorf die beesten dan ook als ze binnen en alleen thuis zijn.
Gelukkig heeft mijn hond daar geen last van, het beest blaft alleen als er echt onraad is. De buren zijn er oprecht (ja serieus) blij mee.
En ook heel fijn dat mijn kinderen zelf ook een hekel hebben een krijsende leeftijdsgenoten dus die van schreeuwen/gillen/janken niet.
Onder mijn auto’s zitten de goedgekeurde, originele uitlaten. Onder een hybride klinkt dat toch niet, zo’n knalpijp. Onder een VAG 1.0 TSI met 95pk is dat ook geen feest. Onder de MX-5 zou zo’n jappenklapper best kunnen, genoeg keuze en nog betaalbaar ook. Maar vanwege de rijwind heb ik oordoppen in. Als ik met die MX-5 aan kom rijden en ik geef dat ding flink van jetje, dan voelt ‘t alsof ie als een malle ervandoor gaat. De ervaring met al die wind, dat schudden en trillen geeft de sensatie van hoge snelheid alsof ik aan het jakkeren ben. Maar doordat de uitlaat geen teringherrie maakt, kijkt niemand er van op dat ik “wat vlotter dan gemiddeld” voorbij kom jakkeren. Ik trek zeker geen verkeerde/ongewenste aandacht.
Tegenwoordig zit de dB killer al vast met popnagels, dus even eruit trekken en weer monteren zo nodig is er al niet meer bij. Fabrikanten mogen daarnaast nog steeds illegale pijpen produceren, ze krijgen alleen geen typegoedkeuring voor op straat. Enkel voor ‘track use’ dus, waar tegenwoordig ook limieten gelden.
Ik vind het prima, mijn Ducati heeft een standaard uitlaat en mijn BMW een vervangingsuitlaat met kat en dB killer. Iets meer geluid dan de fluisterstille standaard pijp, maar alleszins acceptabel. Motoren die veel herrie maken vind ikzelf ook irritant, als je oordoppen moet dragen vanwege je uitlaat ipv windgeruis doe je echt iets verkeerd.
Eens, het kan inderdaad ook te! Maar wat meer dan standaard mag voor mij ook wel voor de rijbeleving. Plus niet elke motor maakt asociaal veel herrie met een illigaal systeem. Rij nu een Monster 1100S met een volledige Termignoni zonder DB killers en bij een Meting tijdens een Ducati Middagje kwam hij net 1DB over wat hij toegestaan is. Terwijl mijn vorige 1098S met enkel Slip-ons en de klep nog in de uitlaat daar al echt flink overheen ging. Die reed ik dus met DB killers vanwegen mijn oren.
Ik hou best wel van een beetje geluid, maar de herrie en volume uit sommige motoren slaat echt helemaal nergens op en klinkt ook totaal ruk (hallo Harley Davidson), dus goed als dit wat meer aan banden gelegd wordt.
Abarth met Akrapovič uitlaat.
Er waren ook verhalen dat de klep(pen) uitlaten verboden zouden worden, op auto’s.
Een kleppen uitlaat op een auto voldoet alleen aan decibel regels als de klep(pen) dicht zijn.
Verder hebben alle nieuwe auto’s kunstmatig uitlaatgeluid uit de audio speakers. (ook f#ckin irritant))
Met dank an weinige die het overdrijven.
Niemand zal een probleem hebben met wat meer geluid dan standaard (stofzuiger niveau), dus misschien een gouden middenweg vinden?
Had het niet beter kunnen verwoorden.
Mijn Yamaha heeft de standaard EU gekeurde uitlaat eronder zitten en ik moet echt hard m’n best doen om daar herrie uit te krijgen (soms een klein borreltje als hij warm is en ik de gashendel loslaat).
Ik heb wel eens gedacht aan de Akra die Yamaha aanbiedt voor deze motor, die klinkt best lekker. Maar dan rij ik weer eens achter mijn vriend met z’n KTM met een of andere race uitlaat mét dB-killer en dan schaam ik me echt de ballen uit m’n broek vanwege de teringherrie die daaruit komt. Voel ik me nog een soort van schuldig ook.
Iets er tussenin zou erg fijn zijn idd
Dat is te koop, een vervangingsuitlaat met E keur (dus met katalysator) is exact wat je zoekt. Wel duur, want katalysatoren zijn niet gratis natuurlijk… en daarom klinken zoveel motoren zo luid, een illegale pijp zonder kat is lekker goedkoop.
Van de week hadden we ook weer een absoluut mongooltje die een uur lang met zijn motor in de begrenzer aan het janken was op de rondweg. Ik hoop echt dat zo iemand zich minimaal verlamd rijdt in een eenzijdig ongeval. Beetje tienduizend mensen pesten met teringherrie.
Tikkeltje overdreven, een afgeschreven motor en een paar gebroken benen lijkt me ook afdoende.
Als je een uur de tijd had, had je ruim tijd om de politie te bellen om melding te maken. Dat had bij mij meer indruk gemaakt dan deze toewensing.
Dat werd tijd want het is ronduit Asociaal om als motorrijders de omgeving waarin je rijdt te verzieken met zoveel herrie. De mooiste delen van Nederland zoals het rivierengebied met zn dijken en de Hoge Veluwe worden tijdens mooie weekenden voor veel andere mensen onleefbaar gemaakt met onnodig lawaai.
En nu ook gaan handhaven anders hebben we de zoveelste papieren EU tijger.
Hear hear!
Ik ben het met je eens. De motorfiets gaat er geen klap harder van. Als je zelf niet doof wil worden van je eigen uitlaat moet je met dopjes in gaan rijden. Dus het enige waar je mee bezig bent is het vergallen van iemand anders plezier door dijken en natuurgebied als persoonlijke racebaan te gebruiken.
Dus tijd voor een fuik, een dB meter en een lasergun (ze rijden ook vaak veel te hard) en dan bekeuren waar nodig en wie met een niet-goedgekeurde uitlaat rijdt een WOK melding. U gaat lopen.
In Duitsland doen ze onverwachtste controles op geluid van uitlaten en tuning. Hier is men streng in.
Alles moet een TÜV keuring hebben en aangemeld zijn.
Velgen in Nederland kopen bv voor een auto in Duitsland is geen goed idee.
Niet in orde is dat je voertuig meteen getakeld word.
Ik heb liever een auto met 500 pk en fluister stil, dan een auto met 200 pk die je al 5 straten verderop hoort aankomen.
Motoren en brommers zijn gewoon een drama, die maken bij uitstek veel te veel geluid, en betaal je BPM voor ICE 2-wielers.
Wij willen van de Europese politici vanaf. Wij zijn hun gepamper en verwijzend vingertje k*tsbeu!
De excessen aanpakken prima, maar ze moeten eens af van het idee dat alles in de samenleving maakbaar is middels regulering.
Hoe minder herrie hoe beter imo. Liefhebbers zullen me wel haten daarom maja soit. De herrie hier door de straat slaat echt nergens meer op. Niet alleen hier maar in grote delen van een centrum overigens. Als je herrie wilt maken ga je lekker naar het circuit toe.
Succes om een circuit te vinden zonder geluidsbeperkingen
Waarom zijn er geluidsbeperkingen op een circuit?
Omdat circuits niet in de middle of nowhere liggen: geluidshinder voor omwonenden. Ze krijgen een aantal uitzonderingen per jaar, in Assen bijvb nodig voor MotoGP en WSBK, maar voor de hobbyist die een circuitdagje pakt geldt een dB limiet die doorgaans streng gehandhaafd wordt.
Liefhebbers van geluid vind je in concertzalen, op motorfietsen met luide uitlaten vind je geen liefhebbers maar mensenhaters.
Goede zaak. Er zijn vooral veel wappies op motorfietsen die denken alles te kunnen maken met een bak herrie. Op ieder tijdstip, ‘s nachts, overal, zoals in natuurgebieden. Een Ferrari-brul uit een standaard uitlaat is prima, maar die herriemakers: een slot erop. En niet vergeten om voldoende te handhaven, want het zijn niet zelden motorgangs. Dus extra politie is belangrijk.
Wat is dat voor een raar stuk over dat 5dB amper merkbaar zou zijn? Decibellen gaan met een logaritmische schaal. Als drie decibel minder een halvering van het geluid is dan is 5dB minder een enorm verschil en het verwijderen van de dB killer een terreurdaad.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)
Ik heb nooit zo goed begrepen dat motorrijders lijken te denken dat revvven met je akrapovicje op de boulevard als gevolg heeft dat de vrouwen zich vanzelf op je werpen. Volgens mij is die succes rate extreem laag.
Het ironische is dat als er dan eindelijk een vrouw staat te roepen “Oh stoere man met luide motorfiets, neem me” dat de luide motorfietser daar niets van kan verstaan en denkt “heb je weer zo’n k*twijf dat klaagt over mijn luide motorfiets”.
Gelukkig brul mijn Abarth 595 Turismo met custom einddemper er heerlijk op los zodra je de gaskraan open zet.
Tunnel bij Adam Z.O is een heerlijke plek om het kleine kind uit te hangen
1, een db killer is geen schotten demper, maar absorbtiedemper.
2, een db killer zorgt niet voor minder uitstoot.
Is dit stukje gewoon copy-paste zonder zelf na te denken?
Voor de goede orde.. hoe kun je bij een motor omdraaien denkende dat er een supercar aankomt?
Whatever je beweerd, het draagt wel bij aan de veiligheid dat je zo een motorfiets hoort aankomen, zeker tijdens de file.