Protectionisme gaat het helemaal worden dit decennium. De westerse economieën draaien nog niet helemaal naar wens, en dan is het altijd handig als je tariefmuren kunt bouwen tegen goedkopere buitenstaanders. In dit specifieke geval worden Chinese aluminium-velgen met tarieven van 22,3 procent bestookt.
Nu hoor ik menig lezer denken: ‘mooi, zijn we tenminste verlost van die Chinese inferieure rommel.’ Maar wat ze zich daarbij niet realiseren is dat er een grote kans is dat deze inferieure rommel onder hun premium BMW of hun Renault ligt.
Yep, sommige Europese autofabrikanten importeren naar hartelust Chinese aluminium-velgjes, en dat is tegen het zere been van producenten in de EU. Zij beschuldigen de Chinezen er van de wielen onder de kostprijs te verkopen (ook wel ‘dumping’ genoemd) om zo marktaandeel te veroveren.
De EU heeft ze daarin vandaag gelijk gegeven en zal vanaf november 2011 voor vijf jaar het tarief gaan heffen. Dit is zwaarder dan de voorlopige toeslag van 20,6 procent die eerder dit jaar al werd voorgesteld. Op dit moment is 12,4 procent van de Europese markt in Chinese handen. De voordelen voor de EU-producenten zijn groter dan de nadelen voor de importerende autofabrikanten, aangezien de wielen grofweg 1% van de kostprijs van een auto bepalen. (via Bloomberg)
bpc zegt
en waar kan ik die aleminuim velgjes aan dumpingprijzen krijgen voor het te laat is
sir_smokalot zegt
@bpc: Ik vermoed dat je dan meer dan een setje moet bestellen, maar het schijnt om YHI Manufacturing (Shanghai) Co. en Zhejiang Wanfeng Auto Wheel Co. te gaan. Stuur ze eens een mailtje zou ik zeggen.
bpc zegt
@sir_smokalot: bedankt!
bpc zegt
@sir_smokalot: http://www.enkeituning.com/index.php?option=com_content&view=article&id=109&Itemid=90#1
ze komen me inderdaad erg bekend voor ,sommige toch en ik zie niet hoe je kunt bestellen of prijzen heb een mailtje gestuurd afwachten maar
Laue zegt
Anti-dumpheffing invoeren zoals we in onze business zeggen. De handel met Iran is overigens ook stopgezet, maar ik geloof niet dat daar veel automotive meuk vandaan komt.
midasracer zegt
Ach je kunt altijd nog voor weinig geld Poolse velgen onder je pauperbak hangen.
Benjamin1 zegt
ik maak ze altijd zelf, van papiermacheeeeeeeee
RippiN zegt
@Benjamin1: lol!
Dev zegt
Dat onder de kostprijs verkopen weet ik zou nauw nog niet. Er zitten nogal wat kostbare metalen onder de grond in China en de arbeid is voor hen ook spotgoedkoop. Ik zou dan eerder kijken naar hoe China die kosten zo laag houdt, maar dat is meer een kwestie van de algemene economische situatie. Intussen kan op zo’n beetje elk import product 22,3 procent tax worden geheven want hier in Europa kunne we het zo goedkoop echt niet maken. Beetje concurrentievervalsing dit.
Erik Leijbregts zegt
@bpc http://www.shop4cars.nl
Svenska Aeroplan AB zegt
Tja, China doet het andersom natuurlijk ook… Alle import gigantisch belasten! 1 probleempje: als de EU en China wat dit betreft tegen elkaar gaan opbieden (als in China vehoogt de imprtheffing ook), wordt het huilen voor de EU! Dan zet ik mn geld op China…
Laue zegt
@Svenska Aeroplan AB:
China is groot, gigantisch groot. Maar ze verdienen aan de westerse landen. En wie betaald bepaald.
Merry zegt
Flauw maar Duitsland heeft nou eensmaal het meeste te zeggen in de EU en die maken ook nog eens de meeste spullen van de EU, zeker als het om auto’s gaat.
En die dikke bierbuiken moeten wel dik blijven dus daarom dit soort regels.
Zo doen ze het al jaren.
DeSjaak zegt
MOOI! China vraagt fucking 60% importheffing! Koekje van eigen deeg. En ze werken onder kostprijs door de munteenheid te laag te waarderen. Maken ze de Europeese handel kapot en nemen het daarna over.
Joe zegt
@DeSjaak:
Blijkbaar snap je niet dat Europa, China harder nodig heeft als andersom. Ze willen maar wat graag hun auto’s aan de chinezen verkopen omdat het een enorme groeimarkt is.
Als wij de Chinezen extra gaan belasten wat denk je dan dat zij gaan doen met onze producten?
Wat denk je van alle apparaten die je in huis zit waar Chinese onderdelen in zitten?
Chinezen liggen echt niet wakker van europa hoor.
Benz65 zegt
Ik vind het wel interessant om te zien hoe verschillende personen tegen Chinese producten zijn, terwijl zij de vraag creëren door in de winkel voor het Chinese product te kiezen.
DeSjaak zegt
@Benz65: Helaas wordt je soms gewoon genept als je de volle Duitse prijs betaald in de veronderonstelling dat je “made in Germany” krijgt maar het toch doodleuk uit China komt. En id. veel Nederlanders gaan nu eenmaal voor “veel voor weinig” en zal het een rotzorg zijn waar het vandaan komt totdat iemand het vraagt.
Joe zegt
@Benz65:
Ben het met je eens,Als europa nog zo lekker arrogant blijft en Duitse auto producten verheerlijkt, terwijl in Duitsland -Amerika-Nederland dmv tests aangeven dat Aziatische auto’s de beste ter wereld zijn. ook zijn ze de grootste autoproducent ter wereld.
Neal zegt
Het werd zo stillaan eens tijd dat dit ging gebeuren. Daarbij, de velgen van Europese autofabrikanten die in China worden gemaakt zijn hier wel ontworpen en getest, volgens Europese regels en maatstaven. Pas erna wordt het ontwerp door Chinese fabrieken gemaakt. Nog steeds onder Europees kwaliteitstoezicht.
Al die andere ‘meuk’ en copievelgjes staan onder geen enkel kwaliteitstoezicht.
Dus wil jij die rommel onder jouw wagen? jouw contact met het wegdek? Doe maar…
Joe zegt
@Neal:
het gaat erom dat Chinezen, niet onder hoeven te doen voor Europeanen wat kwaliteit betreft. maar als je B-keus hebben wil(rommel)
kunnen ze dit ook maken.maar de gemiddelde Europeaan wil toch niet veel uitgeven? nou dan krijg je ook slechte kwaliteit, maar dan ook niet zeuren
DTB zegt
@bpc
Enkei is Japans niet Chinees.
En goede ook!
bpc zegt
@DTB: mmm en de prijzen ?
Timmie zegt
Als ze bij de EU zo gaan beginnen, sta ik achter de Chinezen om hun munt kunstmatig laag te houden. Dat creert wel en domino-effect, maar maatregelen worden toch pas getroffen als het al te laat is…
Esprit_de_Flandre zegt
Huilebalk EU kan het niet halen van bullebak China. Dan maar onder de gordel.
Elke Europese velgenfabrikant die nu nog geen fabriek in China heeft, heeft tien jaar geleden niet ver genoeg vooruit gedacht. En dan ga je maar ten onder.
Rob USA zegt
En dan nog kosten ze geen drol. :)
super zegt
dat krijg je als ze steeds weigeren hun munt te devalueren.
Joe zegt
@super:
Hoezo ze laten hun munt niet devalueren, denk jij dat als europa in de zelfde positie geweest was als China dat zij dan ook de Euro zouden opofferen?
dit zeg je alleen maar uit pure jaloezie, omdat je het niet kan verkroppen dat Chinezen slimmere zakenlui zijn dan westerlingen en Europa links en rechts voorbij fietsen.
komt ervan als je als land optrekt aan die hersenloze domme Amerikanen.
Als Europeaan kom ik af en toe in china. weet niet hoe mensen erbij komen dat veel ontwerpen uit europa komen en dat chinezen alleen maar kunnen produceren.
tegen deze personen zou ik zeggen, droom maar lekker verder
Ian zegt
China heeft enige weken geleden de grootste en belangrijkste haven van Griekenland, genaamd Piraeus gekocht.
Verder hebben ze met tientallen miljarden aan staatsobligatie’s voorlopige invloed gekocht in Italie, Spanje, Portugal, Ierland en wederom Griekenland. Die landen staan financieel zwak en zijn dus makkelijke prooien. Verder heeft China in een aantal landen grond gekocht in Afrika. Deels mijnbouw en deels voedselproductie.
Afgelopen week hebben ze besloten om belangrijke grondstoffen zoals lichte -en edelmetalen voor zichzelf te houden. Die metalen komen voor 97% uit China, en de overige 3% word elders in de wereld uit de grond getrokken/gemaakt.
Europa en de VS hebben te lang boven hun stand geleefd.(China houdt met leningen ook de dollar overeind)
Het westen zal verarmen. Hogere pensioensleeftijd, duurdere zorg, duurdere energie enz…
Nu wordt er nog gelachen om chinese en koreaanse spul, maar als je bovenstaande goed intepreteerd zou dat lachen ons al lang vergaan moeten zijn.
RickB. zegt
Wat als die club de velgen naar Rusland exporteerd en vanuit daar naar Europa :D
Of ze gik nu iets doms?!
Joe zegt
@RickB.:
Dan moeten het zeeeer veel velgen zijn, daar kleine oplages zich niet loont omdat de transportkosten 2x zijn, en weet niet welke heffingen rusland kent voor Chinese producten. en de levertijd neemt ook toe.
CSL zegt
I Need Dubs…
lincoln zegt
nou en ..
dan gaan die Chinese velgen toch ergens anders vandaan komen ..
gewoon in Afrika een ventieltje erin doen ..
en we hebben ineens een velg waar de importeur subsidie voor krijgt ..
oldest trick in the book ..
(sinds er heffingen en subsidies bestaan) ..
Ralph zegt
@Neal.: wat denk je? Die O.E.M. velgen van BMW of Renault worden gewoon volgens dezelfde specificatie gemaakt als die de Chinezen aanbieden. Wat l*l je nou?
Er staat enkel een ‘merkje’ op… ze gaan gewoon mee in het produktie proces en dé kwaliteits controle.
Daarnaast 90% koopt velgen voor de sier ipv. rij eigenschappen.
Neal zegt
Klopt dat China zich in vele landen ‘inkoopt’, maar als je al eens naar kritische programma’s over hun doen en laten zou bekijken dan zou je beter weten. Het meerendeel van da mijnen die Chinezen in Afrika uitbaten zijn illegaal en stellen geen Afrikaanse werknemers te werk. Enkel Chinezen die voor een appel en een ei daar komen werken (meestal onder mooie voorwendesels die nooit worden waargemaakt. kijk maar naar de Indiërs die men in Dubai alles laat rechttrekken aan een hongerloon)
Chinezen zijn niet slimmer dan Europeanen. Het kleine beetje rijke Chinezen misbruiken hun macht en het politiek corrupte systeem om op de kap van arme Chinese boeren (lees hongerlonen, 12-14uren dagen en valse voorwendsels) zich rijk maken.
Aluminium kost voor hen net zoveel als voor Europeanen, dat zit vast aan een wereld markt prijs, ze halen het dus niet in hun grondstoffen. Ook de machines komen meestal uit Europa (ze copieren ze binnen de kortste keren dan wel maar OK). Dus waar halen ze het dan? Door corrupte politic die grote bedrijven met exportproducten (echt of namaak) te subsidiëren en door mensen uit te buiten.
Ik ben geen werelverbeteraar en ik zoek ook de beste prijs/kwaliteitsverhouding, maar aan dit soort praktijken laat je je beter niet vangen als een beetje zelfrespect hebt.
Neal zegt
@Ralph… ik zit al jaren in de OEM auto industrie, dus ik weet best wel hoe het wereldje draait. ik ben menig keer bij de TUV geweest waar allerhande merken velgen naast elkaar getest werden en ik kan je op een blaadje geven dat wat jij denkt NIET zo is.
90% van de Chinese copievelgen (hetzij gemaakt door ‘goede’ fabrieken of andere) raakt niet door de dynamische tril test en zeker niet door de impact test.
Dat l*l ik dus…
Fr€d€r!k zegt
Er zijn blijkbaar wel veeeeel mensen die japan en china niet uit elkaar kunnen houden..
ik rij met een honda crx vtec, en je zou eens moeten weten hoeveel er denken dat dat een chinees is ongelooflijk. zo erg zelf dat ik er stress van krijg…
Maar het ging om velgen zeker ;)