Water is nat, poep is vies en verbruikscijfers zijn net zo fictief als het oeuvre van Stan Lee.
Als verbruikscijfers van auto’s tegenwoordig iets niet doen dan is het een indicatie geven van het brandstofverbruik van een auto in normaal verkeer. CO2-uitstoot en brandstofverbruik lijken in veel gevallen bergaf, met de wind in de rug met 90 km/u te zijn gemeten. Geinig maar je hebt er zo weinig aan. Dat denkt de Europese Unie nu ook, daarom willen ze vanaf 2014 de regels gaan aanpassen.
In 2014 al?! hoor ik u denken. Ja en nee. In 2014 wil de EU vaststellen hoe deze verbeterde meting plaats moet vinden. Veel later, in 2020, wordt mogelijk gestart met het feitelijke meten volgens nieuwe normen.
Een verbeterde meting is onder andere nodig om nauwkeuriger schattingen te kunnen maken van de werkelijke CO2 uitstoot. Vanaf 2020 moet de gemiddelde uitstoot van ‘ons’ wagenpark namelijk tot 95 gram CO2 per kilometer zijn teruggedrongen. Wil je dit in de praktijk bereiken dan heb je niet zo veel aan de huidige ‘boekjes CO2’. Een goed begin lijkt mij het kunnen terugfluiten van autofabrikanten. Zo gebeurde het BMW onlangs dat zij door de Amerikaanse toezichthouders zijn teruggeroepen omdat de nieuwe BMW 328i het opgegeven verbruik in de praktijk niet waar kon maken. Dergelijke maatregelen kunnen helpen fabrikanten zelf tot beter testen aan te sporen. (via autocar.co.uk, foto: autojunk.nl)
lincoln zegt
ik mis het woord “staatskas” in dit verhaaltje ..
fluvioglacialeafzetting zegt
@lincoln: ja inderd aad, dat zal wel weer de reden zijn van zo’n stomme regel…
darkpluisje zegt
dacht dat ze tegen die tijd bijna alles elektrisch dan wel op waterstof wilde hebben? Van mij zou een realistischer verbruiksmeting wel sneller mogen komen als 2020… Maar dan moeten alle bijtellings schalen ook weer worden herberekend natuurlijk
topless zegt
AutoBild heeft de testverbruikscijfers vergeleken met die van de fabrikanten. Chevrolet Camaro geen meer-verbruik, Opel Ampera 333%.
Wie wil weten welke fabrikanten eerlijk zijn en welke niet:
http://www.autobild.de/artikel/sprit-verbrauch-herstellerangabe-gegen-testverbrauch-1129421.html
lincoln zegt
@topless:
de Camaro 6.2 liter als enige zonder afwijking !!
E34M5Touring zegt
@lincoln: daarover liegen is een verloren zaak. 1 op 3 kun je biet verbloemen
lincoln zegt
@E34M5Touring:
mwah .. voor AMG is dat geen probleem hoor ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Hehehe True :)
Robert zegt
@topless: Dit is een trend die al decennia heerst. Hoe ‘zuiniger’ de auto, des te onzuiverder de meetwaarden. 15 jaar geleden reed ik een Golf 1.6 TD, theoretisch verbruik ca. 1:18, in de praktijk was 1:17 goed haalbaar. Recent kocht mijn zusje een Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive, theoretisch verbruik 1:30, in de praktijk 1:19.
En als er iets is dat na 2020 ook nog wel de aandacht op zich gaat vestigen dan is het dat beetje roetuitstoot dat er nog wél uit zo’n ‘schone’ dieselstoker komt; deze is zó fijn dat we over 10, 15 jaar waarschijnlijk veel meer longkanker hebben, want dieseluitstoot wordt de nieuwe asbest. Iets dat met ‘ouderwetse’ dieseluitstoot niet snel zal gebeuren, want die roetdeeltjes waren zo ‘grof’ dat het e.e.a. als het ware klontert en daarom nooit zo diep in de bronchiën van je longen terecht zal kunnen komen.
zakar36 zegt
Goh! Ze zijn eindelijk wakker geworden. Alleen duurt het nog 10 jaar voordat ze echt goed wakker zijn..
sacha zegt
Ik ben benieuwd hoe ze tegen die tijd de auto’s gaan straffen uit deze en vorige tijden die dan nog rondrijden…
4991 zegt
@sacha: in het kanaal duwen!
anakiet zegt
@sacha:
3 euro per liter tankt ook niet echt lekker.
Leer je snel af, dus geen verdere straf nodig :)
smartye36 zegt
Wat maakt het nou uit wat een auto verbruikt .
Gewoon 3 cilinders verbieden en de shredder in. Probleem opgelost
darkpluisje zegt
@smartye36: want dit lost wat precies op??
The360box zegt
@smartye36: 3 cilinders zijn niet echt het probleem, zit genoeg pit in en klinken ook nog eens ‘lekker’. Wel doortrekken. I.t.t. hybrides…
smartye36 zegt
@The360box: een 3 pitter die lekker klinkt? die moet ik nog horen denk ik.
ErikkNL zegt
@smartye36: De driepitter in de Up! Klinkt spannender en sportiever dan de 1.4 van VW
The360box zegt
@smartye36: Ooit in zo’n old Suzuki Swift gezeten, of in zo’n C1 i.t.t. @ErikkNL zegt kan je daar lekker doorhakkelen voordat je schakelt
smartye36 zegt
@The360box: mijn ouders hadden vroeger een apeldoorn swift 1.0, niet vooruit te branden dat ding
The360box zegt
@smartye36: Mwa, soms rijd ik wel eens mee en dan gaat het aardig hard. Hangt natuurlijk van je rijstijl af. Dat je laag bij de grond zit helpt ook wel een beetje ;)
harriehandrem zegt
@smartye36: Daihatsu Charade GTti van eind jaren tachtig. 101 pk (toendertijd!…). Woog 844 kg.
ErikkNL zegt
@The360box: Vooral aan het einde heb je een leuk roffeltje (behalve bij c1, aygo, 106)
sjoerdreverda zegt
World Harmonized Standards (nieuwe) en alle huidge duidelijk en overzichtelijk uitgelegd. De bijbel voor iedereen in de business:
http://delphi.com/manufacturers/auto/powertrain/emissions_standards/
Hubert zegt
Typisch,
ik heb een collega met Ampera die hem gebruikt zoals hij bedoelt is : thuis en op de zaak electrisch opladen.
Brandstofverbruik is nihil.
4991 zegt
hoe meten die gasten dat eigenlijk nu?
vale46 zegt
Ik las eerst 2014, ik dacht toen al, dat kan best wat sneller, eind 2013 ofzo.
maar toen las ik 2020…
My god! Mocht de industrie ook zo lang treuzelen waren ze al 100 keer failliet! Ok ja, Europa is nu wel failliet aan het gaan, maar dat bedoelde ik niet :D
Waarom kan Europa nooit iets écht nuttig doen op vlak van mobiliteit?
Enkel plannen en wat beloftes. & als het er door komt is het originele plan meestal zo verkracht dat het totaal geen nut meer heeft.
EU & mobiliteit… gaat nooit goed samenwerken.
kleinelettersengetallen zegt
@vale46: Wat een negatieve reactie. Bij mijn weten is de EU de enige in de wereld die stappen onderneemt. Dat er fouten gemaakt worden, dat is zeker een feit. En dat zou ook beter mogen, sneller en accurater. Maar, ze doen er tenminste iets aan.
Ik denk dat de autoindustrie toch voorop staat als het gaat over “gedwongen” innovatie. Andere transportsectoren, zoals luchtvaart en scheepvaart, worden volgens mij zo direct niet aangepakt (in ieder geval : hier hoor ik toch niet veel van).
In Amerika of Azië wordt er helemaal niet gekeken naar verbruikscijfers.
Vanuit het standpunt van de autoindustrie begrijp ik best dat ze geen “echte” verbruikscijfers opleggen, gezien zij het ook maar gewoon doen met de wettelijke testen die worden opgelegd.
Oftwel : als jij de wet moet volgen en dit komt beter voor jezelf uit dan doe je dit toch ook (ook al weet je dat het niet klopt).
The360box zegt
Even kort door de bocht misschien maar als je i.p.v. op een rollenbank test en nu onder echte omstandigheden worden je cijfers toch alleen maar slechter en hoger wat weer nadeliger voor de consument is..
ErikkNL zegt
@The360box: Dat dacht ik ook en zo betalen we weer wat meer om een land als Griekenland of Spanje vlot te trekken ;-)
mashell zegt
@The360box: De reeëlere teste zijn natuurlijk ook op een rollenbank anders zijn ze net zo onvergelijkbaar als rondjes op het Top Gear circuit. De omstandigheden kunnen nooit helemaal realistisch zijn.
The360box zegt
@mashell: Dan zou ik uit gaan van de best mogelijke omstandigheden, dus met warm weer en wind in de rug, lijkt me fair enough. Zonnetje, wind in de rug en van de berg af lijkt me iets te veel.
waxweazel zegt
Dit wil dus zeggen dat letterlijk ALLE Duitse merken nu in een paniek-situatie zitten ?
Aangezien echt wel geen enkel Duits merk (of aanverwanten zoals Seat en Skoda) nog hun normen van laag verbruik kunnen handhaven … ?
Duitse lobby zal overuren draaien !
mashell zegt
@waxweazel: Het wordt pas 2020 ingevoerd, conclusie: Duitse lobby is al geweest en succesvol geweest.
nibor zegt
Ik weet dat er maar weinig mensen zijn die de fabrieksopgave benaderen, laat staan behalen. Maar toch doen wij thuis het met beide auto’s.
A. Een Renault Twingo die volgens fabriek 1:17,5 moet doen. Wij doen 1:17:4. Deze auto wordt wel veel gebruikt voor kortere stukjes.
B. En Renault Mégane die volgens fabriek 1:13 moet doen. Wij doen van 1:12,8 tot 1:13, afhankelijk van het weer enzo.
Familie met dezelfde auto (Mégane) maar dan met 1.4TCe eco motor haalt net het zelfde gebruik. Ligt het dan aan de auto of aan de bestuurder dat je de cijfers niet haalt???
BaRa zegt
@RRenault: Het ligt deels ook aan de bestuurder. Ik rij met zo’n recent geval met verdacht lage CO2-cijfers: een Saab cabrio van 2011, 160 pk diesel. De fabrieksopgave is 5,2. Mijn laagst gehaalde verbruik is 5,2 – en dat 4 keer tot nu toe, op 79 keer tanken. Het gemiddeld verbruik na 65.000 km is 5,85. Ofwel een afwijking van 13 %. Kan je dus de fabrieksopgave halen? Ja. Maar je moet er ook naar rijden. De EU zou in afwachting van de nieuwe regels dus beter ook ecodriving-initiatieven promoten, of zelfs verplicht maken. En een handig hulpmiddel daarbij is je verbruik registreren, zoals via Spritmonitor.de.
dutchiehd zegt
@RRenault: renault is daar wel beter in ja, wat doet een laguna gt uit 2011? 1:21 ofzo? Hier wil hij de 1:23 wel halen, zelfs na het chippen naar 225pk.
nielsr zegt
@RRenault: Mijn nieuwe Renault Mégane Grandtour TCe 115 heeft een opgegeven gebruik van 5,3 l/100 km, maar ik moet toch wel goed mijn best doen om dit op het huidige gemiddelde van 6,5 l/100 km te houden.
Rijden als een oude oma is de enige manier om de opgeven cijfers van de fabrikant te benaden.
GOD zegt
2 jaar om vast te stellen hoe te meten, en dan nog 6 jaar om het in te voeren. Gewoon te erg voor woorden.
Die lui verdienen bakken met geld en worden 8 jaar lang betaald voor iets wat elke malloot in 1 dag gepiept heeft.
glashelder zegt
Goed idee om de verbruiksopgave te baseren op een normale rijsituatie,
Dat is dus NIET de huidige fabrieksopgave.
Dat is dus OOK NIET de verbruikscijfers volgens autojournalisten.
Iets daar tussen in dus.
Sorcerer zegt
De verbruikscijfers kloppen alleen als je heel erg anticiperend rijdt. Sommige auto’s kun je dan zelfs zuiniger rijden, zonder dat je als een opa rijdt (maar dus echt puur stoppen met gas geven als je op de snelweg ziet dat je toch moet gaan remmen, of als je ziet dat een stoplicht oranje wordt).
Alleen als je als een gek rijdt gaan ze dus heel erg uit elkaar lopen, en dan vallen die nieuwere auto’s door de mand. Zuinig zijn ze namelijk wel, maar vaak hebben ze ook nog wel een redelijk hoog vermogen (VW TSI’tjes bijv.) wat ook inhoudt dat er in hoog tempo brandstof doorheen kan bij volgas. De eco-karretjes zijn weer niet vooruit te branden bij normaal schakelgedrag en worden dus ver doorgetrokken in de toeren waardoor ze ook veel minder zuinig worden.
Conclusie: degene achter het stuur heeft verreweg de meeste invloed. Vaak meer dan de auto zelf (het lukt sommige petjes zelfs om 1:13 te rijden met een Prius, da’s die lage bijtelling toch ook niet waard?). Dit is trouwens ook een reden waarom km-heffing ook niet helemaal eerlijk is. Eerder extra brandstofheffing.
Hoe dan ook: anticiperen maakt echt heel veel verschil… Dus:
– hard optrekken, maar net niet volgas
– vroeg schakelen (icm hard optrekken!)
– zo min mogelijk remmen (zo veel mogelijk uitrollen)
Maak er ook een sport van om precies bij het stoplicht aan te komen als het weer groen wordt, bij bekende stoplichten. Dat is leuk (zelfs voor veel niet-neuroten) en ook nuttig, als je direct in de 2 kunt doorrijden, de 1 is namelijk de meest onzuinige versnelling (na de R).
Kom je even snel mee thuis en scheelt je gemakkelijk 15% brandstof, wat neerkomt op circa 10 euro per tank (afhankelijk van wat voor auto je rijdt).