Rijden er over tien jaar opeens vijftig keer zoveel EV’s rond in Europa? Als het aan de EU ligt wel.
Veel landen willen graag de CO2-uitstoot omlaag halen. Op zich een nobel streven, alleen de manier waarop dit gebeurd is voer voor discussie. Niet iedereen is dan ook te spreken over de nieuwe doelstelling die de EU gisteren wereldkundig heeft gemaakt.
Doel
Wat is precies het doel dat de EU gesteld heeft? In 2030 – over welgeteld tien jaar dus – willen de hoge heren in Brussel dat er 30 miljoen elektrische auto’s rondrijden in de EU. Voor de goede orde: momenteel zoeven er nog geen 615.000 EV’s rond. Dat is een luttele 0,25% van het totale Europese wagenpark, dat uit 243 miljoen auto’s bestaat.
ACEA
Naar aanleiding van deze doelstelling laat ACEA, de brancheorganisatie van Europese autofabrikanten, van zich horen. De grote baas van ACEA is toevallig een Nederlander: Eric-Mark Huitema. ACEA is helemaal vóór vermindering van de CO2-uitstoot, maar volgens Huitema is de toekomstvisie van de Europese Commissie “ver verwijderd van de realiteit van vandaag.”
Niet haalbaar
Uit de eerder genoemde cijfers, die bij ACEA vandaan komen, blijkt dat er werk aan de winkel is, om het mild uit te drukken. Huitema rekent het even voor ons uit: om de doelstelling te behalen moet het aantal EV’s op de weg bijna vijftig keer zo groot worden. Volgens hem is dat niet haalbaar.
Infrastructuur
Een van de redenen dat de doelstelling niet reëel is: de infrastructuur moet evenredig toenemen. Huitema ziet de EU-doelstelling wat infrastructuur betreft momenteel niet in overeenstemming is met de doelstelling van 30 miljoen auto’s. Volgens een conservatieve schatting van de EU zijn er 3 miljoen oplaadpunten nodig in 2030. Dat zou betekenen dat het aantal laadpunten over een periode van 11 jaar vijftien keer zo groot moet worden, aldus ACEA.
Ouwe bak
Naast de oplaadpunten heeft ACEA nog een aantal bezwaren. Zo wijzen ze erop dat de gemiddelde Europeaan momenteel in een 11 jaar oude auto rondrijd. Alle mensen die nu in een ouwe bak rondrijden gaan niet opeens een splinternieuwe EV kopen. Daar komt bij dat de economische vooruitzichten vanwege corona niet heel rooskleurig zijn. 30 miljoen EV’s in 2030: het klinkt misschien leuk, maar ACEA ziet het nog niet gebeuren.
Via: ACEA
flutterby zegt
Het gaat ook niet om het vervangen van die 11 jaar oude auto maar om het vervangen van die gloednieuwe auto zodat over 11 jaar de gemiddelde Europeaan elektrische rijdt.
Echt waar; horen sommige mensen zichzelf wel praten?
fransananas zegt
@flutterby: klopt helemaal. De organisatie verklaard zichzelf al, welke Europese autofabrikant kan er leveren? Geen. Dus daar is het antwoord
flutterby zegt
@fransananas: en hoezo kunnen die Europese merken niet wat dat Chinezen en Tesla wel kunnen? Ik dacht de Duitser het neusje van de zalm was met betrekking tot auto’s bouwen. Een simpele EV met winst verkopen, ho maar.. dat lukt ons over 5 jaar nog niet?
fransananas zegt
@flutterby: ik laat mij graag verbazen maar de startups uit China en Amerika zijn veel belovend. De Europese orde moet daar nog een hoop voor veranderen
flutterby zegt
@fransananas: BYD en Geely zijn geen startups. Nio en Xpeng zie ik hier niet zo maar 100.000 auto’s per jaar verkopen.
fransananas zegt
@flutterby: nee klopt. Alleen Europees gezien nog klein. Dat gaat zeker veranderen ten nadele van de Europese autobouwer.
mpgc zegt
@fransananas: uw weet waar de bestverkochte electrische auto laatste maand vandaan kwam?
fransananas zegt
@mpgc: u weet waar ze het laatste jaar op een vliegveld stonden?
flutterby zegt
@mpgc: in Europa, China of de VS?
maotje zegt
@fransananas: @fransananas: hoe kom je daar in hemelsnaam bij? De europese merken
Hebben inmiddeld al een redelijk aanbod. Dat is de afgelopen 2 jr echt hard gegaan. Zet die trend eens de komende 10 jr door.
fransananas zegt
@maotje: als de Europese regelgeving strak wordt en blijft dat geloof ik daar wel in. Die groei is puur ontstaan uit sancties. Het aanbod groeit maar de aangeboden techniek is al achterhaald als de doos er nog omheen zit
maotje zegt
@fransananas: en waarom zouden de sancties niet blijven? Die zikn juist om de doelstelling van het klimaatakkoord te halen. Geloof jij dat de sancties verdwijnen?
Als je een auto met verbrandingsmotor koopt is de techniek niet verouderd? Dat is toch met alles wat je koopt? Als je een nieuwe tv of smartfoon, laptop of tablet koopt is dr na 6 mnd toch altijd weer een betere. Welkom in de wereld van vooruitgang en ontwikkeling.
rrfm zegt
De vraag is vooral hoe goed houden de huidige batterijen het uit?
Als je het pakket zou moeten vervangen is het amper rendabel om 2de hands te kopen bij de meeste zijn ze waarschijnlijk zelfs economisch total loss
Rick-dos zegt
“Zo wijzen ze erop dat de gemiddelde Europeaan momenteel in een 11 jaar oude auto rondrijd. Alle mensen die nu in een ouwe bak rondrijden gaan niet opeens een splinternieuwe EV kopen.”
Volgens mij worden er nu al EV’s verkocht. Over tien jaar zijn deze auto’s tweedehands en 10 jaar oud. Tegen die tijd prima betaalbaar dus. Er is niet gezegd dat men in SPLINTERNIEUWE ev’s moet rijden.
“Daar komt bij dat de economische vooruitzichten vanwege corona niet heel rooskleurig zijn.”
In 2008 begon de economische crisis, 10 jaar later bereikten we economische record na record.
M.a.w. ik denk dat Huitema wat minder spruiten moet vreten want hij l.lt uit z’n nek.
tge2 zegt
@Rick-dos: Ik denk er niet aan een tweedehands batterijvoertuig te kopen.
Rick-dos zegt
@tge2 Niemand verplicht je daar toe.
MetalLaires zegt
In het jaar 2000 hebben we vliegende auto’s.
sudbina zegt
@msfiorentina: de Moller Skycar!
raoufff zegt
Over 10 jaar bestaat de EU geeneens meer omdat alles aan Rusland is verkocht.
michaelb zegt
@raoufff: nee hoor, China
larsdeijsbeer zegt
Deze week nieuwsberichten voorbij zien komen over nieuwe ontwikkelingen rond “vaste” batterijen ipv de “natte” die nu worden geproduceerd:
https://www.google.be/amp/s/www.businessinsider.com/quantumscape-battery-cells-can-charge-faster-than-tesla-company-says-2020-12%3famp
mikee368 zegt
Duurt nog zeker 5 jaar voor dat deze commercieel ij productie gaan en dan nog een goed aantal jaar voor deze ook op een grote schaal geproduceerd worden voor dit een flink aandeel kan gaan uitmaken van de EV accus productie.
Vergeet niet dat Tesla bezig is om in 2030 3 TWh te gaan produceren. Ter vergelijking, de rest van alle accu fabrikanten hebben net aan 2 TWh aan productie in de planning staan voor 2028.
1 TWh moet genoeg zijn voor om en nabij de 10-12 miljoen EV’s per jaar. Dus alle accu fabrikanten samen plus Tesla moeten dik 50 miljoen EV’s kunnen produceren als het niet dichter bij de 60-70 miljoen ligt.
Veel van de solid state accu voordelen lijken inmiddels steeds minder voordeel te hebben doordat de “natte” accu’s steeds hogere dichtheden krijgen, steeds beter ontwikkeld worden om geen thermal runaway te krijgen en sneller te kunnen ontladen.
Maar wel zeer interessant!
En vooral door bv JB Straubel en nog 1 of 2 board members zeer zeer hoop gevend en de eerste echte SSB fabrikant met echte potentie dat gesteund word door sterke namen.
meetsysteem zegt
Het gaat er niet om of er elektrische auto’s geleverd kunnen worden maar om de infrastructuur. Dat behelst niet alleen meer laadpalen maar een complete revisie van het Europese stroomnet. Want we hebben nu eenmaal niet allemaal onze auto naast ons huis-met-zonnepanelen-en-wallbox staan.
Ook worden op grote schaal kolen- en kerncentrales gesloten. Het komt wel, maar niet binnen tien (10) jaar.
maotje zegt
@meetsysteem: het hoeft ook niet binnen 10 jr. Want dan rijden er nog genoeg rond op benzine diesel en lpg. Tegen de tijd dat t echt noodzaak gaat worden zijn we 20 jr verder. In 20 jr tijd kan een hoop gedaan worden en zijn technieken enorm verbeterd.
meetsysteem zegt
Dat is wat ik zeg. Maar de EU wil het zo.
‘Bezint eer ge begint’ en niet ‘begint eer ge bezint’ zou ik zeggen tot vader Abraham met z’n GreenDeal.
mashell zegt
@meetsysteem: als een politicus eens een keer wat ambitieus is en Europa naar voren wil brengen omdat we anders de strijd met China verliezen moet je deze juist toejuichen en niet met conservatieve dooddoeners aankomen.
meetsysteem zegt
Een meer realistische blik een conservatieve dooddoener noemen lijkt op framing. Ik draag de electrische auto an sich best een warm hart toe, we willen allemaal een schonere wereld. Maar de stroom moet er nu eenmaal zijn, en het moet naar de juiste plaats getransporteerd. Denk niet zwart-wit en geniet van je dag.
mashell zegt
Een conservatieve blik een realistische blik noemen is jezelf voor de gek houden. Dan kom je nooit ergens.
Die stroom is nu ook al overal. Die stroom wordt nu al opgewekt, overdag is de vraag nu veel groter dan nachts (vanwege industrie) en elektrische auto’s laden vooral in de nacht. We moeten dus in de nacht meer stroom gaan opwekken. Zelfs al zouden we die stroom zouden gaan maken met een aardoliecentrale zijn we nog stukken beter af omdat we door het veel hogere rendement bij elektrisch rijden per kilometer minder energie nodig hebben.
Het probleem is de distributie in de woongebieden, daar moeten meer laadpalen en een sterker net komen. Daar moeten de netbeheerders concreet aan de slag. Probleem is die vooral uit conservatieve semi-ambtenaren bestaan die liever de kat uit de boom kijken als dat ze nu actie ondernemen.
pramm zegt
Nederland heeft ivm aardgas een van de lichtste uitgevoerde ls netten van de EU. En toch, op een paar plekken in Nederland daar gelaten, zal het nog wel meevallen, mits het akkoord wordt bevonden dat het laden van auto’s wordt gestuurd op basis van congestie bij de netbeheerder. Gedurende de nachtelijke uren is er ruim voldoende capaciteit voorhanden op het net. De uitdaging die we hebben is het plaatsen van laadpalen. Mooi voor de werkgelegenheid. Werklozen omscholen tot monteur.
henkp1 zegt
30 miljoen over 10 jaar, dan moeten er dus een kleine 3 miljoen per jaar verkocht worden in Europa. Moet kunnen lijkt mij. Van de Renault Zoe zijn er het afgelopen jaar dik 80.000 verkocht, als er nog een stuk of 30-40 modellen dat lukt, ben je er al.
ericd zegt
Ach, zolang het streven maar aanwezig is. Als we nooit doelen stelden, zoals de industrie het het liefst wil, reden we nog rond in auto’s zonder katalysator. Waterstof kan complementair aan batterijen mee bijdragen aan nul uitstoot, zolang als het maar groen wordt opgewekt.
faithnomore zegt
Perfect haalbaar. Ik heb me voorgenomen dat huidige auto de laatste met ontploffingsmotor is. Heb me daarop bij aankoop ook bewust wat laten gaan.
Ik denk dat dit de houding is van het merendeel van de zelfstandigen en bediendes met bedrijfswagen.
En idd, zoals iemand anders al aangaf, in 2030 is een model s uit 2019 11j oud, dus die kopers kunnne het tegen dan ook wel.
speedster72 zegt
As we nu allemaal om 17:00 naar huis rijden en daar aangekomen tegelijk de auto willen opladen, dan gaat het mis. En daar doelt hij o.a. op. We gaan veel grotere pieken en dalen krijgen qua stroomlevering en stroomverbruik als we massaal elektrisch gaan rijden. En we ontkomen er niet aan om dat intelligent te gaan sturen. Laadpalen die de maximale stroom aanpassen aan de prijs bijvoorbeeld. Vraag en aanbod zoals dat op de grote energiemarkt al gebeurt. Kan overigens ook de andere kant op werken: Soms is er een overschot en krijg je geld toe voor afname.
maotje zegt
@speedster72: waarom zouden we allemaal tegelijk gaan laden? We gaan nu toch ook niet allemaal tegelijk naar het tankstation? Dat zouden ze ook niet aankunnen
speedster72 zegt
Omdat we allemaal tegelijk in de file staan, allemaal tegelijk beginnen op kantoor, allemaal tegelijk thuis komen.
En met tegelijk bedoel ik dan in een tijdsbestek van 1 a 2 uur. Een accu laad al gauw een paar uur op 32A. Stel dat er op een kantoor met 100 man 30 in de ochtend aankomen en hun auto daar opladen. En we uitgaan van 32A laadstroom, is er dus bijna 1000A nodig op dat moment. Terwijl de rest van de tijd het kantoor zelf waarschijnlijk al af kan met een kwart van dat vermogen. En als ze zonnepanelen op het dak leggen zelfs nog minder. Maar tegen de tijd dat de zon fel schijnt hebben de auto hun accu al vol, en gaat die stroom terug het net in.
pietervs zegt
Zo heftig als je ’t voorsteld is het nog niet hoor. Mijn ervaring is dat je meestal je accu niet volledig vol hoeft te laden, maar in veel gevallen alleen het retourtje woon-werk wilt bijladen. Op vollast laden ben je dan meestal binnen 2 h wel klaar op 16A per auto (uitgaande van bijladen van 100-140 km range, laadsnelheid +- 70 km/h bij 11 kW – 3f).
In praktijk kan je dat nog wel verder omlaag schroeven als je het over de hele dag kan uitsmeren. Apps zoals Jedlix helpen al om het net te stabiliseren door het laden te starten, te verlagen of te verhogen op basis van de huidige markt & weersvoorspellingen. Als de zon dan bijvoorbeeld fel schijnt ga je het overschot aan zonnestroom in de autoaccu’s opslaan. Als je thuiskomt wacht je auto met opladen totdat de piek van koken e.d. voorbij is, en laad dan ’s nachts op. In het mooiste geval kan een auto bij grote vraag ook terugleveren, e.g. om jouw electrische kookplaat van stroom te voorzien. In dat geval heb je juist minder netverzwaring nodig.
Kortom, zo’n kantoor zal wel een stevige aansluiting nodig gaan hebben; maar ik denk dat ’t eerder op 3 x 150 200 A uitkomt dan die 1000 A.
maotje zegt
@speedster72: misschien moet je gewoon afstappen van het idee dat iedereen op t zelfde moment laad. Dat is grote onzin namelijk. We staan nu ook niet allen tegelijk te tanken. Als we dat binnen je 2 uur zouden doen staan de tankstations ook zonder benzine.
De gemiddelde mens zal misschien 1 x in de week vol tanken. Een ev heeft inderdaad minder range. Laten we zeggen 60%. Dan kom je nog steeds uit op 1 x in de 4 dagen laden. Dat is heel wat anders dan iedere dag. Je kan je stelling dus al door 4 delen. Daarnaast heeft niet iedereen t zelfde ritme er zijn ook mensen die werken snachts, parttime of savonds. Ook daardoor krijg je dus verschuiving.
mashell zegt
Nee, “intelligent sturen” door middel van middelen als “smartgrids” is slechts een lapmiddel om noodzakelijke investeringen in lokale distributie netten uit te kunnen stellen. Maar doordat ze de voorspelbaarheid “mijn auto is morgenochtend vol” wegnemen zijn ze een belemmering in de acceptatie van elektrisch rijden en daardoor een dom lapmiddel in plaat van een intelligente oplossing.
flutterby zegt
@mashell: smartgrids zorgen voor flatten de curve. Als jij morgenochtend vroeg weg moet kunnen misschien 4 buren wel 20% van hun batterij missen tot overmorgen.
Een goed smartgrid zorgt ervoor dat investeringen in het net niet nodig zijn omdat de pieken en dalen kleiner worden en er meer stroom continue rond geleid wordt. Nu is ons net berekent op wanneer wij allemaal gaan koken en de industrie nog draait (doordeweeks om 17:00). Die piek kan enorm afnemen met buffers hier en daar.
fabian159 zegt
Dit zal zeker haalbaar zijn, zeker als het aandeel elektrische auto’s zo blijft stijgen in de verkopen. Als gemiddeld 30% van de nieuwe auto’s elektrische zijn dan halen ze deze doelstelling met de vingers in de neus. Ik vermoed dat in 2025 die 30% al gehaald zal zijn en vanaf dan zullen bijvoorbeeld alle nieuwe leasewagens elektrisch zijn. Waardoor tegen 2030 50% van de nieuwe verkopen elektrische auto’s zullen zijn. Tegen die tijd zal een range van 1000 km ook al geen utopie meer zijn in de klasse bmw 3 serie.
RiKe zegt
Probleem is meer dat het een reden heeft dat men nog in die oudere auto’s rijdt. En dat heet koopkracht, of beter gezegd, een gebrek aan koopkracht. De auto’s zijn nog veel te duur, en dat zal voor deze mensen over enkele jaren nog steeds zo zijn, want dan zijn ze echt niet ineens 5000 euro
stationcar zegt
9 jaar, schattebolletjes, 2020 is al praktisch voorbij…
Anyway het klinkt allemaal heel erg spectaculair, en het gaat niet gebeuren. Net als het afschaffen van de zomertijd en het Europese leger en goed asielbeleid. En dat is allemaal heel erg logisch, de lidstaten hebben allemaal andere belangen en andere economische omstandigheden.
Jantje_555 zegt
hoe willen ze dan die auto’s (en warmtepompen) van groene stroom voorzien. Grijze is er genoeg, groene niet. Laat staan elk gezin 1 of 2 elektrische auto’s
pramm zegt
Beter deze auto’s van grijze stroom voorzien dan een auto op diesel of benzine te laten rijden. Immers zelfs dan zijn deze auto’s well-to-wheel en cradle to grave al snel 30% schoner.
probono zegt
Over 10 jaar is de beschikbare hoeveelheid 10 jaar oude ev’s toch heel erg laag? Er rijden er nu nog maar 0,25% of ruim 600000 van rond…..als de gemiddelde Europeaan in een 11 jaar oude bak rijdt, zijn we er over 10 jaar nog niet helemaal qua beschikbare ev’s
techniekmeneer zegt
Goh..
goodvibrations zegt
Ik denk dat het wel haalbaar is.. 1/5 deel van de nieuwe auto’s moet dan vanaf nu elektrisch zijn.
Infra wordt wellicht wel een beetje een uitdaging.. Denk overigens dat we in Nederland relatief verder zullen zijn dan deze doelstelling… Noorwegen heeft het wellicht al gehaald…
stationcar zegt
In Roemenië en Hongarije rijden ze nog met paard en wagen op het platteland. Haalbaar in Nederland misschien, maar zeker niet haalbaar in oost Europa, en samen met die arme sloebers zijn wij de EU.
tge2 zegt
Onrealistisch natuurlijk. Over een jaar of 10 heeft de brandstofcelauto de batterijmobiel al ingehaald. De eerste goed bruikbare electromobiel voor de massa moet nog steeds gebouwd worden trouwens. Wat er nu te koop is is idioot duur en onbruikbaar voor de man zonder oprit en eigen laadpaal.
chrisvis zegt
@tge2: zelfs voor veel werknemers niet interessant. In België was er een zaakvoerder die enkele jaren geleden zijn volledige wagenpark heeft geëlektrificeerd. De beste man zei dat reeds dertig procent van die wagens al gewoon niet meer gebruikt worden omdat ze gewoon niet praktisch genoeg zijn voor zijn vertegenwoordigers die naar alle uithoeken van het land moeten of voor de gewone werknemer die idd geen mogelijkheid heeft om thuis bij te laden. Dus heeft hij maar gewoon terug diesels bijgekocht.
mikee368 zegt
Zullen dan vast geen Tesla’s geweest zijn.
Er zijn zat mensen die 1 q 2 ton per jaar met een Tesla rijden.
Hun oplaad netwerk word ook steeds groter en dichter met hogere snelheden.
Klinkt als een broodje aap bijna… heeft u ook een echte bron?
paulvtec zegt
Ah lekker man, iedereen een elektrische auto. Kan ik ook nog eens een keer een V8 rijden ter compensatie, top!