Onze overlords zijn opnieuw van plan ons regeltjes op te leggen. Dit keer betreffende verplichte medische keuringen om periodiek je rijbewijs te mogen verlengen.
Het wordt steeds duidelijker dat de afstand tussen burger en overheid groter en groter wordt. Vroegah kozen wij parlementariërs en indirect bewindslieden die dan ook écht gingen over de beslissingen. Als Henk of Ingrid van de jaren ’80 kende je Dries van Agt ook niet persoonlijk. Maar hij kende wel mensen die mensen kenden die een beetje het profiel hadden als jij. Een totale vervreemding was er nog niet.
Nu echter is een post als Tweede Kamer lid of zelfs Minister-President meer een tijdelijk opstapje om daarna verder te klimmen in de ladder van het bedrijfsleven of de cornucopia aan hogere supranationale organisaties. De Wobber wordt klimaatpaus van de EU. Markie Mark stoomt door naar de NAVO top. Sigrid zal vast ook nog wel ergens in een denktank eindigen voor ESG promotie.
Anders in de wedstrijd
Probleem is een beetje: dit beïnvloedt onherroepelijk hoe men ‘in de wedstrijd zit’. Van Agt moest liefst toch weer herkozen worden en moest daardoor dansen naar de pijpen van het volk. In ieder geval tot op zeker hoogte. Zoals het heurt dus. Maar Markie Mark cum suis, moeten vooral zorgen dat ze aantrekkelijk blijven voor een hogere post in het woke-industrial complex, de nieuwe variant van het aloude military-industrial complex.
Hun beslissingen en beleid wordt daar automatisch door gevormd. Hoe meer lagen overheid, hoe groter de afstand. En dus nemen mensen die steeds verder verwijderd zijn van Henk en Ingrid de échte beslissingen. Mensen die totaal geen binding meer hebben met diezelfde Henk en Ingrid. En het dus ook aan de derrière kan roesten wat die daarvan vinden en wat de impact voor hen is.
Het gaat dan om mensen zoals Karima Delli. Wie? Ja, precies ja. Lieden waar wij nooit van gehoord hebben en vice versa, maar die wel opeens wat mogen zeggen over wat wij mogen doen en laten. Karima Delli is namelijk een Europarlementariër uit Frankrijk. Zij heeft de schone taak gekregen om met nieuwe voorstellen te komen omtrent rijbewijzen. En dat heeft ze nu gedaan.
Verplichte medische keuring om de 15 jaar
Veel voorstellen zijn in lijn met wat wij in Nederland nu al hebben. Zoals het omgaan met je telefoon en nieuwe rijhulpsystemen als onderdeel van de les. Maar er zitten ook elementen in waarvan ‘wij’ tot op heden hebben gezegd: dat doen we niet. Zoals een verplichte medische keuring om de 15 jaar, om in aanmerking te komen voor verlenging van je rijbewijs. Dergelijke keuringen zijn er bij ons momenteel alleen nog voor oudjes van 75+.
Nanda van Troost van het CBR legt in het AD ook precies de goede redenen uit waarom dat zo is:
In Nederland gaan we qua gezondheid en rijvaardigheid vooral uit van de eigen verantwoordelijkheid. Je moet dus zelf aan de bel trekken als je niet gezond genoeg bent om goed te kunnen rijden, bijvoorbeeld door gezondheidsproblemen of medicijngebruik. Ook kunnen instanties zoals de politie meldingen doen, waarna de Divisie Rijgeschiktheid van het CBR kijkt of je nog wel zou mogen rijden.
Nanda van Troost, het laatste bastion van vrijheid en zelfverantwoording binnen de Nederlandse overheid
In andere landen is het al anders geregeld. Daar zijn soms bijvoorbeeld artsen verplicht te snitchen als je misschien een aandoening of medicijn zou kunnen hebben dat je rijvaardigheid beïnvloedt. Iets wat mij als arts in spe niet echt een gezonde basis voor een vertrouwenswekkende behandelrelatie lijkt. Enfin, de EU wil nu Europa-wijd dus een medische keuring invoeren om elke 15 jaar je rijbewijs te mogen verlengen.
En natuurlijk: het rijbewijs moet digitaal worden
Iets waar de meeste publicaties even geruisloos langsaf gaan is dat het rijbewijs daarnaast van de EU digitaal moet worden. Dit past natuurlijk in het beleid om een digitaal ID voor iedereen aan te maken. Waarop dan al je personalia, maar ook je genoten opleidingen en dergelijke geregistreerd zijn. Liefst totdat je ook een digitaal internet-ID hebt waardoor alles volgbaar is wat je op internet doet en zet. Wellicht ook gelinkt aan de verplichte module in je nieuwe auto die bijhoudt hoe hard en waar je rijdt. Kortom, de totale controle die nodig is voor een Equilibriumesque uitermate eng sociaal krediet systeem.
Het is er nog niet door
Gelukkig is deze nieuwe stap naar de Orwelliaanse dystopie er voorlopig nog niet door. In een sterk staaltje van Europese eenwording, leverde de eerste stemming namelijk een compleet eenduidige en gebroederlijke eendracht op. Precies zoals je zou verwachten bij zoveel gezamenlijke waarden en normen tussen de ledenstaten. Of euhm…oh nee wacht toch niet.
De eerste stemming in de relevante commissie, leverde 22 stemmen vóór de plannen op. En leverde tevens 21 stemmen tegen de nieuwe plannen op. Twee stemmers onthielden zich van stemming. In januari moet het voorstel nu naar het Parlement en daarna moet ook nog de Europese Commissie akkoord gaan voordat het wordt ingevoerd. Die ambtelijke molen, mocht het zo ver komen, draait naar verwachting nog minimaal tot eind 2025.
Het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur is (voorlopig) tegen
Hilarisch genoeg is het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur tegen het voorstel. Niet per se omdat het eng is, maar omdat het een -jawel- te grote rompslomp met zich mee zou brengen. En dat in het land waar de afgelopen jaren het CBR te kampen had met een ambtelijke nachtmerrie aan vertragingen en werk dat men niet aankon. Woordvoerder van het Ministerie Liz Zoetekauw (goeie naam ook) zegt:
Op dit moment is Nederland nog kritisch over een verplichte medische keuring bij elke rijbewijsverlenging. Het huidige Nederlandse stelsel functioneert goed en is een risicogestuurd systeem. We denken dat het voorstel van de commissie leidt tot een stijging van de administratieve lasten met naar verwachting geen of weinig effect op de verkeersveiligheid.
Liz Zoetekauw, houdt vooral van de zure beren en kaneelstokjes bij het Kruidvat
Een stijging van de administratieve lasten en geen of nauwelijks positief effect op de realiteit. Een fantastische analyse van dit voorstel. Jammer alleen dat men nooit inziet dat dit ook geldt voor rekeningrijden, CO2-taks, bijtelling, enzovoorts…enzovoorts…enzovoorts.
Een beetje als de Ajax-fan die een perfect steekhoudende analyse kan maken van alles wat er mis is met de Feyenoord-fan. Maar die niet inziet dat de Ajax-fan zelf exact hetzelfde is. Onbegrijpelijk om te zien. Zeker voor PSV-fans als ondergetekende (campione).
HZW zegt
“Equilibrium” prima film.
Robert zegt
Weinig accuraat alleen, dat dan weer wel. (Movie geek fact: de ‘echte’ Mona Lisa die wordt verbrand, is veel groter dan het origineel).
Persoonlijk vind ik het geen probleem dat rijbewijs bezitters periodiek worden gekeurd; te veel mensen rijden rond met verminderd gezichtsvermogen en/of medicatie die de rijvaardigheid negatief kan beïnvloeden. Maar dat hele black box verhaal waarmee je locatie en snelheid op elk moment kan worden herleid en gecontroleerd, dat is wel een heel enge ontwikkeling.
Rokende Wielen zegt
Ik kom op de leeftijd dat de ouderen in mijn omgeving aan die 75+ keuring komen. Daar hoor ik de meest achterlijke verhalen over dat het een wassen neus lijkt te zijn dat ook die 75+ keuring voor meer veiligheid zou zorgen. Kennelijk is de keuring al afgerond als je als 75-plusser zelfstandig de ruimte in kunt lopen, “goedendag” kunt zeggen en dan vervolgens de betaling per pin kunt voldoen. Slaag je daarin, dan wordt je al “goedgekeurd”. Zo zijn een paar van die ouderen echt oud aan het worden, geheugen dingetjes en toch wat meer slecht zicht dan ze zelf willen toegeven. Maar ze komen allemaal door de keuring heen…
revstars-net zegt
Wat is hier mis mee? Van mij mag het bij elke verlenging.
jaapiyo zegt
1) dat het de zoveelste intrusie is van de overheid in je autonome zelfbeschikking
2) dat het regelgeving is van een overheid komt die ons opgedrongen wordt waar we niet of nauwelijks voor kunnen kiezen. Dat je het eens bent met dit specifieke voorstel wil niet zeggen dat je het eens bent met het volgende voorstel dat je dan ook opgedrongen wordt.
jelmer zegt
Met deze argumentatie kun je ook tegen een rijbewijs an sich pleiten.
jaapiyo zegt
Naar mijn weten wordt dat niet opgedrongen door de EU.
ronnys zegt
Beetje eenduidigeheid in de EU is ook niemand minder van geworden.
Dat oeverloos gejank over het opdringen door de EU, waardoor spullen makkelijker en goedkoper in de markt gezet kunnen worden, begint nu ook als een sleetse plaat te klinken.
En ondertussen “vergeten” wat de voordelen zijn.
maotje zegt
@jaapiyo dus eigenlijk zeg je ja het is eigenlijk geen verkeerd idee maar omdat ik vind dat het opgedrongen wordt moeten we het maar niet doen?
Voel je je hier in dat land zo opgedrongen door regeltjes?
jaapiyo zegt
Ik vind het ook geen geweldig idee maar dat is wel van minder belang idd. En ja is het antwoord op de tweede vraag. Trajectcontrole. Straks vlees- en suikertaks…
maotje zegt
@jaabiyo.
Als je je aan zoveel dingen hier stoort. Wat doe je dan nog in dit land? Je bent vrij om te vertrekken. Ga naar een land waar je het beter hebt dan.
moveyourmind zegt
Ik ben voor een jaarlijkse keuring, inclusief een hele strenge psychologische geschiktheidstest.
Én dat voor alle bestuurders, of ze nou in de lokale politiek zitten, in Den Haag of in Brussel.
jaapiyo zegt
Jaja…mooi.
jelmer zegt
Complimenten Jaap, zo veel ongefundeerde verdachtmakingen over politici las ik zelden in één stuk.
jaapiyo zegt
Dank, maar zoals we eerder besproken hebben: zonder een uiteenzetting van wat er ongefundeerd is en een fundatie daarvan, is dit een volstrekt onnuttig, inhoudsloos statement dat louter een echo is van het inmiddels wanhopig wordende Khalid en Sophie establishment. Begrijpelijk daar je zelf een politicus bent met ambities met een bepaalde kleur. Ik heb je al eerder uitgenodigd mij te mailen met feiten. Maar daar kwam toen weinig respons op. Dus, je mag het (wat mij betreft) allemaal zeggen hier hoor. Echter het voegt niks toe op deze manier. Het is alleen maar roeptoeren en zelf verdachtmakingen uiten jegens mensen die feiten benoemen zonder ooit concreet in te gaan op feiten. Rutte heeft altijd gezegd dat hij leraar wordt, nu gaat ‘ie voor de NAVO top. Wobber en Sigrid idem. Zelfs Russische Datsja-afficionado Halbe zit zonder enige kwaliteiten behalve het toestaan van het dumpen van gif in een recreatieplas in Flevoland op de leiderspost bij VolkerWessels. Iedereen met ogen en een paar hersencellen snapt inmiddels hoe de worst gemaakt wordt. Abre los Ojos.
KEV9 zegt
Meer dan prima. Direct invoeren
lekkerlinksrijden zegt
Maar wie gaat het doen? Het CBR van veel achterstanden en lange wachtlijsten?
PunicaOase zegt
Daar is toch totaal geen medische capaciteit voor beschikbaar??!
Frankypanky zegt
Als vrachtwagenchauffeur moet ik mij om de vijf jaar laten keuren, samen met de code 95. De keuring snap ik…code 95 totaal niet!
Maar van mij mogen automobilisten -vooral- psychisch worden (her)keurt. Onvoorstelbaar wat voor mafklappers ik tegenkom om de Nederlandse wegen. Echt, in Duitsland of Frankrijk is dat veel minder!
Gegevens koppelen over het internet is nooit een goed idee. Overheden en ICT zijn altijd wel een dingetje geweest. Niet doen dus!
escort77 zegt
Denk jij echt dat die mensen “door de mand vallen” als ze zich bij een keuringsarts melden, laten zien dat ze goede ogen en een fatsoenlijk reactievermogen hebben? Of verwacht je een uitgebreid psychologisch onderzoek waarbij gekeken wordt hoe je in stressvolle situaties reageert en waardoor 10-20-30 of weet ik hoeveel procent van de automobilisten niet meer mag rijden? Dat gaat niet gebeuren
escort77 zegt
Gek hè, dat er bij nationale verkiezingen steeds vaker partijen winnen die kritisch zijn op de EU.
Hou het bij een vrij verkeer van goederen en personen, wat randvoorwaarden voor een gelijk speelveld en klaar. Maar nee, we krijgen een steeds groter en onbestuurbaarder systeem dat een eigen leven gaat leiden waar niemand op zit te wachten. Ik zit echt niet op een nexit te wachten, maar een “tot hier en niet verder” zou prima zijn.
thomassnelweg zegt
Kom maar op met die Nexit!
Opnieuw beginnen met de Britten, de Noren, de Duitsers enzovoort en zonder Sunak, von der Leyen en de rest van de marionetten.
Robert zegt
Moet je voor de aardigheid eens aan een doorsnee Brit vragen hoe deze nú over de Brexit denkt. Bijna 80% van de mensen die destijds vóór stemden, hebben nu spijt als haren op het hoofd.
Nee, een relatief klein land als Nederland zou, als het de Euro en de EU zou opgeven, compleet verzuipen in een economische recessie die z’n weerga niet kent, en vervolgens volledig afhankelijk worden van hoe de pet er bij onze omliggende EU-buren er bij staat. Een beetje zoals de gulden in de laatste decennia van z’n bestaan grotendeels afhankelijk was van de wisselkoers van de Deutsch-Mark. Maar dan nog veel strikter.
Flutterbear zegt
Die andere 20% is inmiddels overleden..
gdjnl zegt
Klopt, maar het gewoon houden bij die zaken waar de EU voor is opgericht, oa vrij verkeer van personen, goederen etc. met de euro zou mooi zijn. In Brussel en Straatsburg zit een als maar groeiend ambtelijk apparaat. Allemaal mensen met een goedbetaalde baan die iets (lees nieuwe regelgeving opstellen) willen bewerkstelligen/ergens een plasje over doen. Op veel (economische) vlakken en eenduidige regelgeving prima, maar het gaat alsmaar verder. Met dit soort nutteloze “verbeteringen” tot gevolg. Eigenlijk heb je als lidstaat nu al weinig te willen. Moeten we dat wel willen met elkaar?
Robert zegt
Harmonisatie van wetten en regelgeving is een integraal onderdeel om dat vrije verkeer van personen, goederen en diensten etc. als ook het betalingsverkeer met de euro goed uit te kunnen voeren.
Waar de EU m.i. wel de plank volkomen mis slaat, is de handhaving van de werkelijk bizarre bedragen aan landbouwsubsidies, als ook het gebrek aan controles op ‘ontwikkelsubsidies’, wat vooral in de voormalige Oostbloklanden een aantal vooraanstaande zakenlui en politici ontiegelijk rijk en ongelofelijk machtig hebben gemaakt.
jelmer zegt
@ Jaap;
Eén van je stellingen is dat de genoemde politici niet voor hun idealen opkomen. Je argument daarvoor is dat ze dan doen omdat ze nog carrière willen maken. Je werkt niet uit of deze politici echt wat anders doen dan je zou verwachten. Je werkt ook niet uit hoe deze corruptie werkt. Je noemt twee feiten en verbindt die aan elkaar. Dat is geen bewijs; waar moet ik beginnen met het ontkrachten er van? Het is bovenal emotie, wantrouwen, ‘waar rook is is vuur’-achtige redeneringen. Je gaat er trouwens aan voorbij dat Rutte – helaas, vanuit mijn optiek – verkiezing na verkiezing won. Blijkbaar voelde zijn achterban zich niet zo genegeerd.
Maar als ik het echt verkeerd heb: leg me dan even stap voor stap uit wat het betekent dat Halbe Zijlstra bij VolkerWessels werkt.
Volgens mij moeten we oppassen voor dit sentiment, dit populisme. Het baant de weg voor politici die uiteindelijk het voorzien hebben op de democratie.
jaapiyo zegt
Dat van die idealen zeg ik niet. Wat ik zeg is dat hun belang niet per se meer ligt bij het goed bedienen van het volk, omdat het TK-schap of ministerschap niet langer het einddoel is. Er zijn zoveel supranationale instanties en bedrijfslagen ‘boven’ dat, dat het meer een opstapje is richting het volgende doel. Dat verandert onherroepelijk de manier waarop men functioneert en dat zien we keer op keer.
Vwb Halbe: de beste man heeft natuurlijk niks bijzonders gedaan wat een topfunctie van VolkerWessels legitimeert qua opleiding. In de politiek is ‘ie vervolgens gigantisch op zijn snufferd gegaan en hij spreekt steenkolen Engels. Toch heeft ‘ie nu die topfunctie, niet toevallig omdat hij wat vrindjes heeft bij Rijkswaterstaat waarbij volgens kwaliteitspublicaties ‘alle integriteitsprincipes gebroken zijn’ https://www.gelderlander.nl/west-maas-en-waal/halbe-zijlstra-oefende-flinke-druk-uit-en-loog-over-zijn-rol-bij-het-goedkeuren-van-granulietstort~a33baf33/.
De functie kwam overigens nadat Mark Rutte zelf getracht heeft Halbe een baantje te bezorgen bij de Wereldbank na zijn Putin faux pas https://www.ad.nl/politiek/rutte-wil-zijlstra-op-topfunctie-in-washington~a0e6edc9/. Iets waar destijds ironisch genoeg uitgerekend Wobke Hoekstra zich fel tegen uitsprak. Dezelfde Hoekstra die nu in dat EU baantje gekatapulteerd is na gefaald te hebben als CDA voorman. Zo wordt de worst gemaakt.
jelmer zegt
Als je zegt “dat verandert onherroepelijk” is het nog niet zo. Het is een theorette, geen bewijs.
We worden het niet eens.
Halbe Zijlstra is overigens een ploerterige vent, van het type waar ze bij de VVD patent op lijken te hebben. Maar het voorbeeld wat je aanhaalt laat juist zien waarom zo’n bedrijf geïnteresseerd is in dit type: ze krijgen dingen voor elkaar. Wat natuurlijk hartstikke mis gaat is dat de ambtenaren niet hebben gezegd: alles goed en aardig, maar je werkt hier niet meer Halbe.
jelmer zegt
We worden het niet eens.
Dat Halbe Zijlstra een personificatie is allerhande vormen van verkeerd handelen, deel ik dan weer wel met je. Hij krijgt wat voor elkaar (alle verkeerde dingen trouwens), maar die leugens en op z’n minst schijn van oninteger handelen… niet te doen. Of dat wat zegt in het algemeen deel ik dan weer niet.
Ik was van plan een uitgebreidere reactie te schrijven, maar een half opzet daarvoor is blijven steken in de moderatie (?).
jaapiyo zegt
Ik zie verder niks in moderatie. En voor zo ver ik kan zien hebben collegae ook niks verwijderd. Die suggestie zelf vind ik bovendien wat onheus gezien het feit dat vrijwel alles (in ieder geval door mij) doorgelaten wordt behalve de meest enge nonsens en persoonlijke aanvallen die inherent zijn aan het internet. Tot aan het punt dat ik hierop wel eens aangesproken wordt door de redactie. Maar goed, ook dit bij deze dan maar weer doorgelaten…
tenaci zegt
Gast, kap nou eens met het spuien van een politieke onvrede op dit forum waar we komen om over auto’s te lezen.
Berichtje over dit topic: prima, er wat van vinden: ook goed.
Maar je politieke beschouwingen die niet weinig doorspekt lijken van allerhande samenzweringen komen me echt de keel uit! Het verdorie wel of je alleen maar aan het zoeken bent naar een onderwerp om je eigen politieke ideeen aan op te hangen.
por100 zegt
Ik vind die (h)erkenning wel prettig, maar snap dat andersdenkenden hier moe van worden.
Voor mij heeft het juist meerwaarde omdat er anders geen gelijk speelveld is in Nederland. Voor een evenwichtige nieuwsvergaring kan men niet meer bij gebruikelijke media terecht. Getuige de nooit (door media) bekritiseerde ongebreidelde hypocrisie van politiek Europa en Nederland.
Ik wil niet in een land van Wilders leven, maar blijkbaar is het nodig …
eMiz0r zegt
Volledig met dit voorstel en liever zelfs om de 5 jaar. Als je een aandoening hebt die de rijvaardigheid beinvloed zal verreweg het gros zijn rijbewijs niet zelfstandig inleveren maar levert intussen wel een gevaar op de weg voor zichzelf en met name anderen.
En verder top dat Rutte voor NAVO secgen gaat. Lijkt mij op dit moment de beste kandidaat voor die positie. Nog andere niet-auto gerelateerde dingen die we moeten behandelen? Klimaat? Asielzoekers? Economie?
marcomanta zegt
En dan ook de rijvaardigheid testen.
zjos zegt
Welk verdien- en controle model zit hier nu weer achter ? Hoe meer EU bemoeienis des slechter het meestal functioneert. Europa hoeft dat dus helemaal niet te regelen. Wij hebben hier in Nederland een goed systeem voor rijbewijzen en rijvaardigheid en dat werkt prima.
mlo zegt
Helemaal mee eens.
pomoek zegt
@zjos: ik zelf vind, bijvoorbeeld, dat vrije verkeer van personen wel een toppertje.
Maar als je van slagbomen houdt.
zjos zegt
Slagbomen hebben voor en nadelen. Het is een grens en die kan je als automobilist als de slagboom dicht is wat moeilijker passeren. Lastig als je even naar het buitenland gaat maar handig als je gestolen auto daar wordt onderschept.
Ik woon in de buurt van een grens. En toen de duitse politie daar tijdens de corona ging controleren kwamen ze er achter wat er allemaal de ongecontroleerd die grens over ging. Sinds die tijd controleren ze regelmatig paar km achter de grens. En als ik vervolgens een dag later lees wat ze daar onderscheppen zijn de resultaten buitensporig goed !
pomoek zegt
Nederlanders en eigen verantwoordelijkheid:
Na 22 november weten we dat voor 3/4 van de Nederlanders het niveau van de eigen verantwoordelijkheid is blijven steken op dat van een 16-jarige bromfietsrijder.
Dus ja. Goed dat de EU daar niet blind op vertrouwd.
Waarvan akte. Of zoiets.
toniominestrone zegt
Gelukkig kunnen we ons prijzen met 1/4 ubermenschen, waar jij je natuurlijk onder schaart, dat leidt geen twijfel.
pomoek zegt
@toniominestrone: geen dank. Het is overigens Gutmensch.
roadster zegt
Dus Nederlanders hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel omdat ze jouw politieke voorkeur niet delen? Het is toch wat, democratie.
pomoek zegt
@roadster: Ja. En ja.
jelmer zegt
De reactie staat er nu. Ongeveer een halfuur stond mijn reactie er een deel van de tijd, met daarboven cursief de tekst: je reactie wacht op moderatie. Als ik de pagina vernieuwde was de reactie niet zichtbaar. Ondertussen kon ik ‘m niet meer aanpassen (ondanks dat ik binnen de vijf minuten zat). Volgende keer maak ik een screenshot, ik heb het vaker.
jaapiyo zegt
Dit is simpelweg een automatisme van het systeem bij draadjes waar dezelfde gebruikers meerdere keren op elkaar reageren. Niets meer, niets minder. Sterker nog dan heeft een andere collega dit op de zondagavond nog even doorgelaten voor je. Dit is nu de tweede suggestie dat het anders zou zijn en ik ga ervan uit dat het de laatste is.
BMW330Ci zegt
Wat schrijf jij toch lekker!
Hans zegt
Lang verhaal. Helaas bol van populistisch gebazel, loze beschuldigingen en vingertje wijzen.
Misschien verstandiger om het bij auto’s de houden.
roadster zegt
Kennelijk heeft iemand bij de EU bedacht dat de wachttijden in de zorg nog niet lang genoeg zijn.
Nu alleen mensen van boven de 75 dit moeten doen, levert het al problemen op. Wanneer de keuringsarts het nodig vindt, wordt je doorgestuurd voor verder onderzoek. Daar moet je dan weer op je beurt wachten. En dat kan even duren, in NL anno 2023. Als je dan niet op tijd aan de beurt bent geweest en je rijbewijs verloopt, mag je niet meer rijden totdat de keuring rond is. Daar hebben nu al mensen mee te maken die maanden van te voren op keuring gaan.
Maar ik neem aan dat de zo bejubelde EU ook gelijk het capaciteitstekort in de zorg voor ons oplost. zodat dat geen probleem hoeft te zijn.
Gulli zegt
Ik wil bij dezen mijn schoonvader nomineren voor een medische keuring, mag dat ook?
cossiekiller zegt
De headerfoto… De VW rijders zaten altijd al op de kap van de Opelrijders…