We leven in een tijd waarin op alles een labeltje geplakt moet worden: niet alleen maar witgoed, maar ook je auto, huis, en nu ook de banden onder je auto moeten zijn voorzien van een kleurig labeltje dat de wereld vertelt dat je supergoed bezig bent (A), fan bent van Chinese rommel (G), of iets daar tussenin.
Wat is precies de bedoeling van dit nieuwste label dat ons door de EU-overlords is opgedrongen? Hogere prijzen Bewustzijn natuurlijk. Het label bestaat uit drie categorieën: Brandstof-efficiency (rolweerstand), grip op nat wegdek, en extern geluid (m.a.w.: hoe veel herrie er van je banden af komt).
Alle banden die na 1 juli 2012 zijn geproduceerd dienen vanaf vandaag voorzien te zijn van een label. Dat komt goed uit, want bandentoko’s hebben rond deze tijd toch bijna niets te doen qua winterbandwissels ofzo. Aab
In deze PDF lees je meer over het nieuwe bandenlabel, en ook deze (niet neutrale) website biedt de helpende hand. Ondertussen huurde Goodyear Dunlop Ian Cook, een kunstenaar die veel met automotive doet, in om, via een reis door Europa, een kunstwerk te maken, ‘door en voor banden’. Hm, gewaagd in deze Eurosceptische tijd.
Ondertussen is er ook kritiek op het bandenlabel; tijdens een grote winterbandentest onlangs luidde het oordeel van de jury: “Het nieuwe bandenlabel zegt niets over de wintereigenschappen van een band en is derhalve slechts een vage oriënteringshulp. Echte bandentests met een veelvoud aan testcriteria kunnen niet door een ‘sticker’ worden vervangen.”
Het bandenlabel werd in 2009 aangekondigd, en is er nu dus definitief door. Suggesties voor een volgens auto-onderdeel om een label op te plakken?
Een testvideo vind je op autojunk.
glashelder zegt
Aaaaah, wat ben ik toch lekker goed bezig :)
jeanclaude zegt
Wat een onzin, Als er banden nu een A-label krijgen, hebben ze weer een reden om er een paar tientjes boven op de prijs gooien.
gerbie zegt
@jeanclaude: bij koelkasten houd iedereen er ook rekening mee, dus blijkbaar werkt het. De leek krijgt op deze manier meer grip en inzicht op de banden jungle.
bandensander zegt
wat gebeurt er als ik a banden onder mijn auto met c label zet…? gaat deze dan naar klasse B… raadsels raadsels raadsels
vale46 zegt
@bandensander: Daar heb je een mooi punt :D
Je zal er niet minder belasting op betalen, enkel aan de pomp kan je dan misschien ooit eens een litertje minder aftikken.
Lekker rijden met G-banden met A-grip ;)
Emile_Benz zegt
@vale46: lol!
Megakix zegt
@bandensander: tijd voor een EU-lobby inderdaad…met héél veel diners, dure hotels en privé chauffeurs…godnonde
Alwood zegt
Ah, super! kunnen we banden straks ook op labeltjes gaan ontwerpen in plaats van echt goed rubber te leveren.
Crashveiligheid en brandstofverbruik gingen u voor.
kaasboerin zegt
@Alwood: Wou net zeggen..
Alle (web)winkels assortimenten sorteren op: Label en BAM!
A new war among bandenboeren has started.
resulutionNL zegt
Waarom hebben ze niet een categorie erbij gezet waarop staat hoe goed de band presteert bij een burnout, of eventuele drift? Zou wel lagge zijn.
Megakix zegt
@VWTouran75: burnout is officieel nog geen ziekte ^^
Megakix zegt
god o god o god…dankzij mensen die geen eigen verantwoordelijkheid kennen en willen nemen…krijgen we een labeltjesleven…zielig volk.
AlexZjuH zegt
Mijn leaseauto komen banden onder die de dealer voorschrijft. Mijn Racer komen banden onder die IK uitkies. En dat is in geen enkel geval afhankelijk van een label, maar van mijn eigen ervaringen en die van anderen met een soortgelijke auto. Gekkenhuis, overal labeltjes op willen plakken.
nibor zegt
Het enigste dat ik wel handig (zou) vinden aan het bandenlabel is dat je in een oogopslag kunt zien welke banden de stilste zijn omdat ze allemaal op dezelfde manier getest worden. Alleen zelfs daarvoor is het label niet goed bruikbaar, want ze testen alleen het geluid buiten de auto… Dat kan mij dus echt geen poep schelen want ik zit in de auto en ik wil dus weten hoeveel geluid die band IN de auto maakt…
flutterby zegt
@RRenault: Ja want banden die buiten stil zijn maken binnen super veel herrie en andersom!
nibor zegt
@flutterby: vaak wel ja. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar een stille band buiten de auto hoeft binnen de suto helemaal niet stil te zijn. Lees er maar eens een paar testen op na. (ADAC, enz.)
911GT2 zegt
Te laat. Heb ze net gisteren besteld. Geen idee welk label. Weet alleen dat ik een redelijk merk besteld heb ipv Chinese rommel. Ik heb Falken, Japanse rommel, besteld.
nibor zegt
@911GT2: wat betreft prijs-kwaliteit zijn er maar weinig merken aan Falken gewaagd. Maar echt Japans zou ik het niet noemen hoor. Als ik mij niet vergis komen de meeste banden van hun uit Thailand.
kaasboerin zegt
@911GT2: http://nl.wikipedia.org/wiki/Falken
“Falken is een relatief jong merk op de Nederlandse bandenmarkt, maar de algemene verwachting is dat Falken zich binnen afzienbare tijd definitief vestigt binnen het A-segment.”
Geloof mij, heb ze zelf ook (FK452). Topbanden, en dan heb ik het niet eens over prijs-kwaliteit inderdaad.
Wees er snel bij want straks staan ze gewoon tussen Michelin, Pirelli etcetera. (ook kwa prijs).
911GT2 zegt
@kaasboerin: Ow ja ik was niet helemaal duidelijk. Maar ik wist dat Falken geen rommel was.Het is scherp geprijsd spul. Het was een tikkie sarcastisch. Maar smilies mogen niet meer hier dus dat is wat lastig soms. :)
vale46 zegt
Heel dat label systeem zit scheef in elkaar.
want binnen 5 jaar zit je weet met AAA+AAA*AA+AA banden(als ze nu al bij koelkasten aan AAA+ zitten)
Een systeem waarbij 0 slecht is, 5 gemiddeld en 10 goed is zou veel beter zijn. Als er dan een nieuwe technologie is kunnen ze nog stijgen in hun nummering.
Het bijkomende effect dat deze labels gaan hebben is dat bandenfabrikanten enkel nog aandacht gaan besteden aan deze 3 eigenschappen, de andere eigenschappen (gedrag op koud wegdek etc.) worden naar de achtergrond verschoven terwijl ze wel zeer belangrijk zijn!
Dankuwel Europa, je maakt mijn leven echt zoveel makkelijker *kuch*
VeniVidiVici zegt
Fijn die 3 categorieën, maar als de meerderheid van de mensen hun bandenspanning nauwelijks tot nooit goed zet dan heb je aan zo’n sticker ook geen hol!
Ferrari_Fan zegt
Ik zou graag een label willen zien waarbij een rapport cijfer wordt gegeven en in het kort de plus en minpunten van de band worden gegeven. En dit natuurlijk afkomstig van goede praktijktest door gerenommeerde bandentest organisaties. En dan nog een letter voor de energie en geluid en dan heb je pas een goed label!
Volgende label van de EU: ruitenwissers, apk (gradatie: veilig, kan er mee door, gevaarlijk, vermijd alle wegen buiten je eigen oprit), zicht naar rondom (gradatie: geen dodehoeken tot kan net zo goed een blinddoek om doen), verlichting (gradatie: zo fel als de zon tot fiat uno sterkte). En voor de toekomst een beter energielabel gericht op elektrische auto’s en mogelijk een leuk label voor zelfrijdende auto’s (A: volledig zelfrijdend tot G: zelf achter het stuur maar niet bellen, dronken zijn, etc.)
smotsholle zegt
Wordt net als witgoed denk ik. Fabrikanten halen alle mogelijke trucjes uit om een A’tje te krijgen. Over 2jaar hen je dan A, A+, A++, A+++, A++++ etc…
Reviews, en eogen ervaringen. Michelin Energy Savers. Kan makkelijk uit, en verder top band!
ts46 zegt
@smotsholle: Michelin Energy Savers, die hadden mijn ouders ook onder hun Peugeot 207 af-dealer. Grootste drama band die ik ooit gereden heb! De hele auto zwalkte over de weg, en de wielen waren zo groot dat pittig optrekken altijd tegenviel. Het beloofde brandstofvoordeel en de bijbehorende afnemende rolweerstand hebben we nooit iets van gemerkt.
En zelf ga ik mooi voor de Chinese/Japanse merken, bevallen me 100% goed!
nibor zegt
@ts46: Chinees en Japans zijn wel behoorlijk verschillende producten hoor…
mrmb zegt
Ik stem op ruitenwissers welke als volgende een label krijgen. Iets van duurzaam enzo…
flippert zegt
Wordt ook tijd voor herfstbanden. Al die fuk bladeren, dooie herten, eekhoorns, paddo’s en eikels op de weg, allemaal niet te doen met zomerbandjes..
renezzzz zegt
Ik vind dit op zich een goeie zaak. Jammer dat dit label niet een indicatie geeft van de slijtvastheid van de band.
TheMaster zegt
Oftewel, G banden zijn beste?
Immers, hoe hoger de slijtage des te meer grip. Des te hoger rolweerstand des te minder profiel, des te meer grip. En slechtere prestaties bij regen, zijn betere prestaties bij droog. Ik zou zeggen, banden met een A prijs en G label, zorgt voor meeste grip.
FelixF zegt
Hmm, twee weken terug 4 nieuwe bandjes gehaald en toen kwam ik ook al die labels tegen. Achter 255/35/18Y met labeltje G. En ik maar denken dat Conti Sportcontact 5’s goeie banden waren…
jrk68 zegt
@FelixF:
Klopt, dat zijn ze ook, maar de maat zorgt voor een slechter label. Kijk maar eens naar dezelfde conti in de maat 185/15 ofzo, dan is het ineens een C label.
Die labels zeggen geen F*ck over de grip en slijtvastheid maar alleen over geluidsproductie en relatief verbruik t.o.v eeen andere band.
Volksverlakkerij dus….
dotternetta zegt
Lol, de labels staan ook al op de grootste bandenhandel site. Ga gelijk een paar Falken bestellen
joskeboske zegt
Heey das toevallig, ik heb de banden van de foto. Goede banden die Goodyear Eagle F1’s hoor!
dennisr zegt
Nangkang FTW!!
Dunlop op mn zomersetje.. nieuw setje Falken in de schuur (voor zomersetje)
moveyourmind zegt
Nice try, maar uiteindelijk is dit label nietszeggend. Doe het dan goed en laat de banden op meer criteria testen. Zoals duurzaamheid, grip op droog en glad wegdek, etc. Ik kies mijn banden altijd uit op basis van eerdere ervaringen, maar ook op wat op dat moment gunstig geprijst is. Iig komen er bij mij nooit meer Chinese banden onder.
Emile_Benz zegt
Foto bovenaan artikel allemaal C-label. Die meid kijkt heel vrolijk. Die heeft dus minstens C…