2035 is eigenlijk ook heel wel heel snel, nietwaar?
2035. Dat is het jaar waarin we afscheid moeten nemen van de verbrandingsmotor. In nieuwe auto’s in ieder geval. We leven inmiddels al in 2024, dus we zijn nog maar 11 jaar verwijderd van het einde van de verbrandingsmotor. Of zal het toch zo’n vaart niet lopen…?
Porsche denkt dat het misschien toch nog uitgesteld gaat worden. Dat is in ieder geval wat Lutz Meschke, de CFO van Porsche, afgelopen donderdag zei. “Er is op dit moment een hoop discussie over het einde van de verbrandingsmotor. Ik denk dat het uitgesteld kan worden,” zo tekent Automotive News op uit de mond van Meschke.
Meschke deed deze uitspraak weliswaar bij de introductie van een volledig elektrische Porsche (de nieuwe Macan), maar dat betekent niet dat Porsche graag afscheid neemt van de verbrandingsmotor. De Duitsers zetten juist in op e-fuels, in de hoop de verbrandingsmotor op deze manier in leven te houden.
Los van de wensen van Porsche, kunnen er natuurlijk sowieso vraagtekens worden gezet bij de haalbaarheid van 2035. Zelfs in Nederland was vorig jaar nog maar 30,8% van de nieuw verkochte auto’s een EV. Terwijl er volop gestrooid wordt met subsidie en Nederland ver voor loopt op veel andere landen.
Het is dus zeker niet ondenkbaar dat Meschke gelijk krijgt en het uitbannen van de verbrandingsmotor uitgesteld wordt. En anders zijn er altijd nog e-fuels. Dat wordt misschien niet betaalbaar voor de gewone man, maar wel voor de Porsche-rijders.
Bron: Automotive News Europe
Foto: Twee Porsches mét verbrandingsmotor, gespot door @johan_duijnker
banderas zegt
Hoe de markt nu gaat, de prijzen omhoog schieten, van ook energie en tekorten, geef ik hem geen ongelijk.
Fernando zegt
Geen enkele EU lidstaat is klaar voor de transitie. In Nederland zijn er al steden die de laadpalen gaan afknijpen tijdens bepaalde uren, in Duitsland zijn de prijzen aan de laadpalen te duur + standgeld per minuut, De EU heeft een standpunt ingenomen zonder een plan te hebben om dat standpunt te realiseren. Zoiets als de Daltons die besluiten de Nationale Bank te overvallen maar geen plan hebben
mashell zegt
We hebben nog 6 jaar tot 2030 wanneer het verbod in Nederland in gaat (volgens de huidige plannen, in de nationaal socialistische heilstaat waar nu over onderhandeld wordt kan alles anders zijn) en nog twaalf jaar voor het in de EU in gaat. Er kan veel gebeuren in die tijd en dat wat er moet gebeuren is niet al te moeilijk (wat stroomkabels opgraven en vervangen voor dikkere). Dus niet bij de pakken neer zitten en gewoon doen.
DeWitteCondor zegt
Helemaal eens. We moeten niet nu al zitten doemdenken. Er moet dan nu wel echt iets structureels gaan gebeuren. EVs en laadpalen zijn leuk, maar de basis is het netwerk. Daar moeten ze liefst vandaag nog mee beginnen dan morgen. Dat is het eerste dominosteentje. En die regelgeving dat het netwerk niet of nauwelijks overcapaciteit mag hebben moet losgelaten worden, je kan er de donder op zeggen dat het alleen maar voller wordt op het net.
Edge zegt
“gewoon doen”, “niet doemdenken”. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan met een groepje formerende partijen dat klimaat niet echt hoog op de agenda heeft staan. Je moet hopen dat die partijen vanwege de woningbouw wel heil zien in het vernieuwen van het stroomnet, anders is het echt wachten op nog meer problemen.
DeWitteCondor zegt
Ik begrijp je punt maar niet doen is geen optie. Er is geen alternatief, er is geen middenweg. Wat mij betreft is dit geen links/rechts, welles/nietes discussie. Dit moet gebeuren, niet alleen voor het klimaat, maar ook als je als land en infrastructuur je aansluiting wil houden. Het netwerk moet grondig op de schop, en snel.
bassrt zegt
even stroomkabels opgraven en vervangen klinkt makkelijk idd. Echter in de praktijk is dat zeker niet zo makkelijk, want in Nederland staat zo beetje overal wel een dorp of weg in de pad waar je moet graven.
en al helemaal niet makkelijk wanneer ze met een rekening komen. Je slaat stijl achterover van de prijzen om een kabel te laten leggen speciaal voor jou.
mashell zegt
Er is een verdienmodel, met dikkere kabels kan er meer stroom verkocht worden, dus de business case is geen probleem. We hebben de afgelopen 100 jaar overal stroom kunnen aanleggen, dat ging zonder brandbrieven en artikelen in de krant. Nu moeten er dikkere kabels komen vanwege laadpalen, zonnepanelen, zonneparken en windmolens en dan zou dat niet meer kunnen? Sorry maar dat is gewoon probleemdenken. Er kan ook nu overal glasvezel worden aangelegd. Een stroomnet upgraden is niet veel moeilijker. Het probleem zit hem vooral in gebrekkige motivatie van de semi ambtenarij die er voor verantwoordelijk is.
Homer55 zegt
Het graven en vervangen van kabels is niet zo ff gedaan. Grote projecten duren maanden/jaren. Daar zijn veel partijen bij betrokken en kost gewoon veel tijd. 6 jaar is niks. 10 ook niet.
maotje zegt
@homer55. Heb je daar zelf ervaring mee in je vakgebied?
duckmefaddy zegt
Ik toevallig wel als medewerker van een van de netbeheerders in Nederland en de hoeveelheid werk wat nodig is om het net op orde te maken is onmogelijk met het aantal monteurs die beschikbaar zijn. Er wordt dan wel enorm hard gewerkt om het huidige net zo in te richten dat we het maximale eruit kunnen halen. Maar om “eventjes alles te verzwaren” is wel erg gemakkelijk gezegd helaas. 6 tot 10 jaar durende projecten zijn dan wel direct de grote uitschieters (tenzij je in de hoogspanning werkt), maar zelfs een klein lullig projectje is niet met enkele weken gedaan
chrisvis zegt
Hoor in de reacties enkel dat het netwerk moet verzwaard worden, ik weet niet precies hoe het bij jullie in Nederland zit maar in België was er enkele jaren geleden al sprake van een afschakelplan. We hadden en hebben op piekmomenten gewoon de productie niet(zeker niet na de sluiting van diverse kerncentrales). Als we geluk hadden konden we tegen een behoorlijke meerprijs importeren vanuit Frankrijk. Onze “groene” alternatieven ten spijt want de zon en wind zijn natuurlijk ook geen constante.
maotje zegt
@chrisvis
Hier in nl geen problemen met een te kort aan stroom. Hier hebben we problemen met overvloed aan stroom tijdens dagen met veel zon en wind. Waardoor het net overbelast raakt.
SanderB zegt
De olifant in de kamer is de laad infrastructuur die niet toereikend gaat zijn.
Voor mensen met een eigen oprit is het nog wel te doen, maar merendeel van Nederland heeft geen eigen oprit.
Zelf in nieuwbouw wijken is er zeer beperkte laad infrastructuur, dus dat gaat over 10 jaar echt nog niet opgelost zijn. En dan loopt Nederland al ver voor op de meeste andere Europese landen.
Ik zie het niet gebeuren in 2035 in ieder geval
tuutertuuter zegt
En wat dacht je überhaupt van het opwekken van de elektriciteit? Er wordt 48 TWh (equivalent) aan alleen benzine jaarlijks verbruikt. Laten we zeggen dat een EV iets efficienter met die stroom omgaat, en er nog 30 TWh opgewerkt moet worden in een jaar om dat voor elkaar te krijgen. Dat is 1.5x alles wat er met windmolens afgelopen jaar op land én zee opgewekt is. Veel succes.
mashell zegt
De plannen zijn er: “is in het Klimaatakkoord (2019) afgesproken in 2030 met windenergie op zee 49 terawattuur (TWh) aan elektriciteit op te wekken. ” Uit: https://windopzee.nl/onderwerpen/wind-zee/waar/
ericc zegt
Zeg ik al jaren!
Bert zegt
De voorwaarden om elektrisch te kunnen rijden zijn nog niet zo ver. Het stroomnetwerk is ontoereikend, de capaciteit op dit net (piek/dal) is inefficiënt, stroom productie zelf niet te vergeten, (voldoende en betaalbare) beschikbaarheid grondstoffen. Dit alles redden we niet in 2035. Een doel stellen is prima en het gaat alleen om de verkoop van de nieuwe auto’s.
Ik wacht de ontwikkelingen af, maar de beste oplossingen die zullen komen, zullen onze autonomie aantasten.
audirs3 zegt
@Bert het doel om 2035 is niet alle benzine auto’s van de weg, puur de nieuwe verkoop 100% elektrisch. Op dit moment is van de verkoop al ongeveer 1/3e EV en 1/3e PHEV. 2035 is best ver weg, dan 100% EV in de verkoop is best haalbaar. Het duurt daarna nog zeker 15 jaar voor het hele brandstof wagenpark wordt uitgefaseerd. Dus tot 2050 kan je probleemloos in je ICE blijven rijden.
Johanneke zegt
Wat een gepiep. Blijf je na 2035 toch lekker op benzine rijden. Kan je nog met gemak tientallen jaren doen.
mashell zegt
Als je ziet hoe snel de prijs van een postzegel stijgt dan krijg je wel het vermoeden dat de prijs van brandstof ook snel zal stijgen als de vraag afneemt.
maotje zegt
@mashell prijzen stijgen niet wanneer de vraag afneemt. Ooit gehoord van vraag en aanbod? Prijzen stijgen wanneer er veel vraag is en weinig aanbod.
NB#9 zegt
De olifant in de kamer is de vraag wat dat nu werkelijk bijdraagt aan het doel om ons klimaat te veranderen. Auto’s worden steeds groter, hebben meer grondstoffen nodig om te produceren en gaan minder lang mee. De groene energie heeft een volledig grijze backup nodig en om groen te produceren zijn ook veel grondstoffen nodig, die vrijwel niet te recyclen zijn. Zonnepanelen gaan maximaal 30 jaar mee, windmolens op ze ongeveer 12 jaar.
Het antwoord op de bovenstaande vraag is veel complexer dan ‘brandstof = slecht en stroom = goed’.
DeWitteCondor zegt
Wij krijgen over 2 maanden panelen van SunPower – Maxeon. Die produceren ook voor de Nasa. Zit 40 jaar garantie op met een restcapaciteit van ik meen 88% na 40 jaar. Dus er is echt wel verschil in de markt.
M3 comp. zegt
Ja ja 40 jaar garantie? En over 5 ‘a 10 failliet. Dag garantie 🤣🤣
Johanneke zegt
Het is: Brandstof = slecht. Stroom = minder slecht.
okdoei zegt
Ik denk het ook niet maar aan de andere kant: hoe veel laadpalen waren er 11 jaar geleden vergeleken met nu? Die infrastructuur is exponentieel gegroeid en dat was nog zonder echte druk. Cliché-uitspraak: onder druk worden dingen vloeibaar. Dus wie weet wat er gebeurd.
sirdrinksalotofpetrol zegt
En ook al heb je thuis en oprit en veel zonnepanelen dan heb je er nog geen zak aan want wanneer de salderingsregeling er af gaat heb je teveel / te weing stroom op de verkeerde momenten. In de zomer wek je veel op, maar ga je fietsen, de was an de waslijn hangen en staat de warme/hybridepomp uit. De winterdag ga je lekker met de warme auto, droogtommeltje aan en de warmte/hybride pomp vol gas, maar wek je geen drol op.
DeWitteCondor zegt
Daar zit een kern van waarheid in, maar je kan tot op zekere hoogte (en niet iedereen vermoedelijk) je leven er wel een beetje op inrichten. Mijn vriendin en ik werken allebei fulltime en daarvan 2/3 dagen p week thuis. Onze panelen komen te liggen op delen waar tussen ca. 12u en 19u zon is. In de lente en zomer gaan wij wel vruchten plukken van de zonnepanelen want we kunnen onze wasmachine, droger, vaatwasser en computers gewoon laten draaien zodra de zon erop staat (en dat gebeurt dagelijks in dit gezin waar bijna non stop was en afwas wordt geproduceerd …) en wij in de werkkamer aan het werk zijn. We hebben (nog) geen EV maar ook die zouden we op de meeste dagen overdag op de oprit kunnen laden. Dus zelfs zonder saldering kun je echt wel slagen maken, alleen je terugverdientijd wordt langer. Anderzijds is een set goede panelen wel een meerwaarde voor je woning. Verder wacht ik vooral op het moment dat thuisbatterijen enigszins betaalbaar worden met noemenswaardige capaciteit. We houden er bij de installatie rekening mee dat die er in de toekomst mogelijk nog naast komt te hangen.
Verder hebben we godzijdank nog geen warmtepomp maar gewoon gas. Ik hoop dat dit in de toekomst zo kan blijven en het aardgas vervangen kan worden door biogas. Ik heb wel eens begrepen dat dat technisch gezien gewoon kan maar de vraag is in hoeverre je biogas op grote schaal kan produceren. Ben je gelijk van die warmtepomp rommel af.
audirs3 zegt
Ik vind 2035 eigenlijk wel heel erg ver weg. Zeker omdat we vanaf 2050 geen grammetje CO2 meer mogen uitstoten. Dus een auto verkocht in 2035 heeft een levensduur van maximaal 15 jaar. En e-fuels zullen nooit een betaalbaar alternatief worden, leuk voor de happy few en klassiekers, maar veels te duur voor de meeste forensen.
Op dit moment is er in vrijwel elk segment wel een goed elektrisch alternatief. Zeker in 2030 zijn de meeste merken al volledig omgeschakeld. Ik hoop dat we in NL ook gewoon vasthouden aan 2030.
Edge zegt
@audirs3: Als ik zie met wat voor snelheid (of betergezegd het gebrek daaraan) onze overheid beslissingen neemt is uitstel nog helemaal niet zo’n gekke optie. Anders krijg je straks in 2030 alleen maar grotere problemen qua elektriciteitsnet dat niet berekend is op de toenemende vraag.
Bovendien, waarom veranderen we het niet: Vanaf 2030 alleen nog PHEV’s, vanaf 2035 (of later als de EU uitstel verleent) louter EV’s. Die PHEV’s zijn al een stuk schoner dan de vergelijkbare auto op benzine en diesel hoeven veel minder vaak en minder lang aan de laadpaal, en geven ons wat meer ademruimte om de infrastructuur op orde te krijgen. Want zelfs als de overheid nu zou zeggen “Oké, regel het maar” en de benodigde miljarden vrij kan maken, dan nog is het een meerjarenproject aangezien netbeheerders en aannemers ook niet kunnen toveren.
maotje zegt
@audirs3 je verdraait de worden. Er is nooit gezegd dat we geen grammetje co2 meer mogen uitstoten.
De doelstelling is een co2 neutraal europa dat wilt zeggen dat we net zoveel co2 mogen gaan uitstoten als er aan opname van co2 in europa plaats vind. De balans moet dus op 0 uitkomen.
audirs3 zegt
@maotje ja okay, fair enough. Dat betekent dat we danwel de benzine uitstoot moeten compenseren met carbon capture, danwel e-fuels moeten gebruiken die altijd inefficiënter en duurder zullen zijn dan electriciteit alleen.
Voor de happy few zal een e-fuel wel interessant blijven. Net zoals paarden ook niet zijn uitgestorven na de introductie van de auto en het nu een dure hobby is. Maar de ICE zal echt nooit meer mainstream worden na 2050.
maotje zegt
Dat zou een optie zijn. Alleen zitten er aan het verbranden van benzine natuurlijk nog meer milieutechnische negatieve aspecten dan enkel co2.
Een auto stoot niet alleen maar co2 uit.
Dat ondervang je allemaal direct met een ev.
pomoek zegt
En zo gaat dat dus, zo gaat de autolobby aan het werk. De boodschap blijven verkondigen: Dat het niet kan.
Maar waarom niet?
In 2017 waren het aantal nieuwe EV’s maar een paar procent. In 2023 dus 30,8 Als de groei lineair zou zijn dan zitten we in 2030 op op net geen 62%. Maar waarom zou de groei lineair zijn?
Zonne-energie leverde in 2010 111 GWh op. 10 jaar later is dat ruim 11.000 GWh Bina 100 keer zoveel dus. In 10 jaar.
trap niet in de praatjes van deze hobbyauto verkoper. Want meer is Porsche niet. Porsche verkoopt een product dat maatschappelijk niet meer relevant is. Maar wel vervuilt. Porsche kan prima de transitie naar minder vervuilende auto’s aan. Maar dan moet er worden geïnvesteerd. En waarschijnlijk verkopen ze er ook minder van. En dat gaat ten kosten van de ebidta. Of zoiets. En daar draait het uiteindelijk om.
trap er niet in. 2035 kan prima.
Robert zegt
Ik denk eerder dat de EU, en de overheden die zich aan de EU regels en voorwaarden hebben gecommitteerd, er in 2035 nog niet klaar voor zijn. Niet klaar als in: de infrastructuur is nog niet in staat de capaciteit te transporteren en leveren die ervoor benodigd is. De productie van groen opgewekte energie zal nog niet op niveau zijn. en vergeet niet, 2035 is ook ongeveer het jaar waarin veel van de windmolens en zonnepanelen die in de afgelopen 15 jaar zijn gebouwd of geplaatst, moeten worden vervangen vanwege het einde van de economische én technische levensduur.
Politici zijn net goudvissen: ze kijken niet verder vooruit dan
strikt noodzakelijk is om te eten en te bewegentot aan de eerstvolgende verkiezingen.pomoek zegt
Op september 1962 gaf Kennedy zijn beroemde speech waarin hij aangaf dat hij wilde dat, voordat het decennium voorbij was, mensen op de maan zouden lopen. Op dat moment ware 58% van de VS-ers tegen dit idee. Er waren nog geen 10 mensen in de ruimte geweest op dat moment.
Soms heb je politici nodig die wel verder dan 4 jaar kunnen kijken.
Robert zegt
True, maar we zijn nu dik 60 jaar verder en er zijn er maar weinig die dat nog willen of kunnen.
Kijk naar onze eigen recente politieke geschiedenis: de politici van de Kabinetten Rutte I t/m IV hebben zich veelal laten leiden door de waan van de dag (en de onderbuik), met bezuinigingsmaatregelen die op papier en op de korte termijn erg effectief bleken, maar op de lange termijn voor een explosie van kosten heeft gezorgd, met name in de zorg en het onderwijs – toevallig ook nog eens de twee grootste kostenposten op de begroting van de rijksoverheid.
Tel daarbij op dat veel (gewezen) politici soms ook nog drukker waren of zijn om zichzelf voor te bereiden op een
lobbyistencarrière na het politieke leven, dan met hun kerntaak, namelijk het land besturen en je snapt in eens waarom de doorsnee burger enkel nog drieën en vieren uitdeelt om het vertrouwen in de politiek te duiden.jippie zegt
Tenzij Europa een dictatuur wordt, is 2035 volstrekt onhaalbaar. Ga maar na: nog geen 4% van het Nederlandse wagenpark is elektrisch en nu al is het stroomnetwerk overbelast. Voordat de eerste paar voor 1 van de slechts 2 kerncentrales de grond in gaat zijn we minstens 5 jaar verder. En dan kunnen we het hele land en zee volstampen met windmolens en zonnepanelen dan nog hebben we een probleem met de momenten dat het niet waait en er geen zon is.
Dit betreft dan alleen nog klimaatkoploper Nederland. In andere Europese landen is het echt niet beter gesteld.
pomoek zegt
@jippie: Nederland stoot pp ruim 7 ton Co2 uit. Dat is meer dan de gemiddelde Fransman, Spanjaard, Zwitser Brit of Deen uitstoot. Maar inderdaad minder dan de gemiddelde Belg of Duitser. Maar dat verhaal dat we voorop lopen: Vergeet het maar. Hooguit hobbelen we achterin het peloton mee.
rollingstoned zegt
Aan de andere kant is Nederland (na Malta) het meest dichtbevolkte land van de EU., dus dat Nederland qua uitstoot vrij hoog scoort is niet zo heel vreemd…
Edge zegt
@pomoek: Maar is in dat cijfer ook rekening gehouden met de rol die de Nederlandse boeren in het hele broeikasgassenverhaal spelen? Want hier wordt vanwege de intensieve veehouderij natuurlijk veel uitstoot gegenereerd, maar omdat het gros van dat vlees geëxporteerd wordt besparen andere landen in de vorm van veeteelt die zij niet hoeven te doen. Het zou natuurlijk erg flauw zijn als dat niet gecorrigeerd wordt en het vlees dat de Spanjaard consumeert op onze rekening komt.
rollingstoned zegt
Inderdaad. Nog even afgezien van het gegeven dat boeren in het niet vallen bij grootvervuilers als Tata Steel en Shell…
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5247243/grootste-vervuilers-nederland-co2-uitstoo-ipcc-shell-tata
Misschien kunnen ze daar beter hun pijlen op richten.
pomoek zegt
@rollingstoned en @edge: ik ben het helemaal met jullie eens, maar ik reageerde op het bericht dat Nederland “klimaatkoploper” is, en dat valt dus wel mee.
maotje zegt
Het probleem met de boeren gaat niet over CO2 dat gaat over stikstof.
het zijn 2 totaal verschillende dingen. waarbij de boeren op dat vlak weldegelijk de grootste veroorzaker zijn van uitstoot.
pomoek zegt
Geen idee, maar boeren zijn ook Nederlanders…
maotje zegt
@edge. Hij heeft t over co2. Dat heeft niks met de boeren te maken. Dat gaat over stikstof.
maotje zegt
@jippie,
het stroomnetwerk is niet overbelast door de vraag aan energie, het raakt overbelast door de levering van energie.
Op dagen waarbij er veel wind en zon staat is de levering van stroom zo groot dat het netwerk overbelast raakt, de energiemaatschappijen geven daarom op die tijdstippen geld aan de consument voor het afnemen van stroom ipv betalen voor afname.
MarcoM zegt
Brandstof motoren zullen altijd blijven. De EU misschien niet.
Specht zegt
De hele EV transitie is gedoemd te mislukken. Trek er maar gerust 100 jaar voor uit. Al was het maar omdat alle landen in middelandszee gebied en het oostblok een gebrekkige infrastructuur hebben 100x slechter als Nederland.
mashell zegt
Landen als Roemenië, Bulgarije, Estland, Letland etc hebben een veel betere telecom infrastructuur dan ons. Omdat ze dat wel moesten aanleggen toen het communisme ophield. Op die zelfde manier kunnen de middenlamdse zee landen ons voorbij gaan qua electriciteitsnetwerken. Geen “kan niet, wil niet, heb geen zin” houding zoals je bij ons ziet maar gewoon doen want het moet. Elk huis heeft stroom, dat is gelukt dan is elk huis een dikkere kabel toch niet zo moeilijk.
pomoek zegt
@specht: Juist in landen met een gebrekkige infra is dit een kans. Je hebt niet op alle plekken dure infra nodig (lees bekabeling). Zet ergens een powerbank neer van 100kwH en laadt deze op met zonnepanelen (een stuk of 10, elke dag 10-40kwh laden). Zeker op plekken waar weinig verkeer is kun je dan met deze relatief goedkope oplossing EV’s laden.
flow82 zegt
Ik denk dat netcongestie in de EU de beperkende factor gaat zijn. Niet zozeer de automotive sector qua aanbod.
petroldrinker zegt
Ik blijf mij maar verbazen over hoe effectief de greenwashing is geweest op diverse personen hier in de comments…
steephh zegt
@petroldrinker
Kan je hier ook concrete voorbeelden van op noemen en waarom dit dan greenwashing is volgens jou? Ben erg benieuwd naar jouw inhoudelijke kijk hierop!
inflatable zegt
Ik hoop dat hij gelijk krijgt, maar vrees dat het op dit moment grotendeels wensdenken is van Meschke.. Wat voor problemen het ook gaat opleveren, ik vrees dat de politiek het verbod er gewoon doorheen gaat drukken.. Dan maar niet meer voor iedereen een auto zal de gedachte worden.. De obsessie met klimaatverandering en geloof in maakbaarheid van de wereld en natuur is te groot in de politiek..
M3 comp. zegt
Tjonge jonge wat een berekeningen allemaal een voorstanders voor EV. Jullie hebben het hier over alle voor en nadelen maar zie nergens de werkelijkheid. Deze discussie gaat alleen maar over Nederland, wat dachten jullie van de rest van Europa? Wij zijn één van de kleinste. En de rest dan?
Mijn motto: laten we eerst eens naar de (grote) rest kijken voordat we niets meer te eten hebben (omdat mede daardoor alles onbetaalbaar wordt) en allemaal elektrisch kunnen rijden. Lekker belangrijk!!!