Nog nooit eerder importeerden wij Hollanders zoveel auto’s uit Duitsland, maar als de Europese Commissie haar zin krijgt, worden dat er mogelijk nog veel meer.
De EC ziet graag dat het registreren van voertuigen bij in- en uitvoer binnen de landen van de Europese Unie eenvoudiger wordt. Het moet afgelopen zijn met de huidige administratieve rompslomp. De commissie wil de regels van de verschillende landen hieromtrent in kaart brengen, om vervolgens één registratiesysteem uit te werken dat voor alle landen gelijk is.
De regelgeving rond import en export van auto’s is nu vaak ingewikkeld en verschilt per land. Van alle klachten die de EC via haar klachtenportaal ontvangt, gaat 5 procent van de meldingen over problemen bij grensoverschrijdende voertuigregistratie. Deze treffen burgers, autobedrijven en zakelijke gebruikers van voertuigen zoals verhuurmaatschappijen.
Hmmm, hadden wij niet tegen Europa gestemd? (via: automotive online)
Northwestern zegt
Kunnen we net zo goed Europese nummerplaten nemen.
RickB zegt
@Northwestern: Puik plan, ben je ook meteen af van de BPM :)
bassie zegt
@Northwestern: Dat gaan lange kentekenplaten worden !…
NLBUURMAN zegt
@bassie: als je de laatste 2 letters voor een land houdt, 2 cijfers voor het district, en een 4 tallig cijfer/lettercombinatie, dan is 8 nog wel te doen. tegen extra hoge betaling kun je een kenteken naar wens laten maken.
zounds010 zegt
@NLBUURMAN: De Fransen hebben al 8+ tekens nodig, je zou minimaal naar 10 moeten. Maar onze nummerborden zijn al Europees: de landaanduiding staat in het blauwe vlak aan de linkerkant.
mashell zegt
Volgens mij valt het allemaal wel mee. We rijden vrijwel allemaal in een geïmporteerde auto (want er is vrijwel geen productie in Nederland), dus zo moeilijk is het niet. Je kunt je afvragen of het eenvoudiger maken van importeren van gebruikte auto’s wel een verstandige beslissing is.
lambo4all zegt
@mashell: dus wat jij eigenlijk zegt is: nee ik wil mijn (bijvoorbeeld 2e hands e klasse) niet uit duitsland halen zodat ik 5000 euro goedkoper uit ben, dat administratieve gedoe neem ik wel op de koop toe. nou dat laatste verdwijnt dus waarschijnlijk. dus zie ik geen nadelen meer. jij wel?!
davidve zegt
Geef mij die Koenigsegg maar.
ascari15 zegt
Zet die trailer maar voor mij huis.
Misschien als er steeds meer auto’s geïmporteerd worden word het nog aantrekkelijker.
rogers zegt
@ascari15: Oké jij de trailer en ik de auto’s die erop staan…
ascari15 zegt
@rogers: haha bedoel ook de auto’s natuurlijk :D
kevinelten zegt
Waar komt die foto vandaan vraag ik me dan af… :)
Esprit_de_Flandre zegt
@kevinelten: Albanië…
Quintin zegt
haha.. volgens de overheid moet het eenvoudiger. Je zou voor de gein eens naar website moeten gaan die ze in het kader van dit probleem hebben geopend: http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=CARREGISTRATION
Hoeveel vragen moet je wel niet invullen om tot de uiteindelijke vraag te komen! Aah!! Kom op zeg!
Esprit_de_Flandre zegt
@Quintin: Als je het grondig wil aanpakken, moet je eerst deftige info verzamelen…
Quintin zegt
Oh ja… en die trailer mag mijn kant ook wel op komen ;) … eigenlijk een samenvatting van mijn ‘once to be’ auto’s!
rockandroll22 zegt
Die foto!!! Hoeveel euro’s moeten dat wel niet zijn? !!!•
NLBUURMAN zegt
@rockandroll22: veel meer dan wij allemaal als autoblogbezoekers bij elkaar hebben. tenzij iedereen de staatsloterij gewonnen heeft.
norge zegt
Europeese kentekens zou het beste zijn en vrije keuze van land waar je de auto koopt ,ik droom lekker verder.
Nv zegt
-edit: ff dimmen t.a.v. onze adverteerders-
Nv zegt
@Nv: Mijn excuses.
Jokkebrok zegt
Niet heel verkeerd die trailer!!
Nico94 zegt
Geef mij die vrachtwagen maar! Tering, wat een mooie auto’s staan daarop!
lourensdegroot zegt
Goooddssamme! Vrachtwagen kapen..
citroenvtr zegt
doe mij maar de pagani zonda die er op staat das echt een g**l* wagen
Citrofiel zegt
Een heel goed idee van de EU. Ik heb me wel eens proberen te verdiepen in het importeren van een auto uit Frankrijk, maar dat is niet echt simpel zeg. Rijdend terug is legaal al bijna helemaal niet mogelijk. :|
spykerboy zegt
mmhmm dan word een mooie e46 m3 een stuk goedkoper om te halen uit duitsland ofzo :D
Stopwearingpants zegt
@spykerboy: veel goedkoper zijn ze ook weer niet in duitsland hoor, kijk maar es rond op mobile.de ofzo, sneup er zelf ook altijd rond voor een e39 m5. Vergeet niet dat je bij import ook nog es belasting móet betalen!
spykerboy zegt
@Stopwearingpants: nog altijd goedkoper dan nederland :P en als de regels verslappen word het de moeite meer waard…
RickB zegt
@Stopwearingpants: Dan nog, je krijgt korting op de ouderdom van het voertuig, buiten dat kan je in Duitsland de belasting terugvorderen, wat je wel weer hier moet betalen :)
ukbob zegt
He verdomme, daar is m’n trailer met supercars gebleven :) !!
jeanclaude zegt
helemaal mee eens, import wordt steeds moeilijker en als je het voor het eerst doet is het echt lastig. er zijn wel sites die je erbij helpen maar die willen al 250 euro om de bpm voor je te berekenen, laat staan de rest.
xilver zegt
Lekker vrachtwagentje….
lamdi zegt
iemand link naar de HD versie van de foto? of bestaat deze niet?
verder: buiten het vergemakkelijke van in en export vind ik dat er gewoon eindelijk een gelijke heffing moet komen over auto’s in elk land binnen de EU.. naderhand BPM bijlappen is dikke onzin in mijn ogen..leuk dat ze zo hun schatkistje vullen.. maar practisch is het niet en echt eerlijk vind ik het ook niet van de nederlandse overheid.
Freewarefreak zegt
Morgen in de krant.. “..Oud vrachtwagentje kantelt.. schade: 10 miljoen! ..” ;)
OT: Als dit alles resulteert in gelijke monniken gelijke kappen (lees prijzen) dan zeg ik “doen!”
Quintin zegt
@lamdi: http://bit.ly/hZyxll
Priusje zegt
Lekkere foto… Parkeer maar voor m’n huis!
Cantago zegt
En ehh, wanneer komt die trailer van de foto bij mij thuis langs? Maar even zonder dollen: het zou niet verkeerd zijn als het straks makkelijker wordt om auto’s te importeren. Dat betekend goedkoper leuke auto’s kopen geloof ik!