Met de Estrema Fulminea kun je alle andere supercars pesten.
Een nieuwe dag, een nieuwe hypercar-fabrikant. Het is bijna routine. Het idee erachter is ook bijna altijd hetzelfde. Een kleurrijk persoon bedenkt op een zolderkamertje een idee voor een supercar. Uiteraard doen ze dat met minimaal budget en maximaal enthousiasme. Altijd schoppen ze het altijd tot een paar tekeningen en natuurlijk veelbelovende specificaties.
Maar ja, Christian von Koenigsegg en Horacio Pagani begonnen ooit ook heel klein. Die hebben het uiteindelijk gered. Waarom zou dat niet voor Automobili Estrema gelden? Mocht je die naam nog niet kennen: dat is niet verwonderlijk. Want op hun YouTube-kanaal hebben ze, eh, 18 volgers en nul videos. Een heel verse fabrikant dus.
Estrema Fulminea
Achter Automobili Estrema zit Gianfranco Pizzuto. Gianfranco was ooit betrokken bij Fisker als aandeelhouder en distributeur van het merk in Italië. Het eerste project is de Estrema Fulminea. Het is (uiteraard) een hypercar. In plaats van een spectaculaire V12, zitten er elektromotoren in. Gezamenlijk leveren deze 2.040 pk. Daarmee kan de 1.500 kg zware hypercar in minder 10 seconden naar de 320 km/u sprinten.
Solid State
Dat zijn indrukwekkende cijfers die de Estrema Fulminea etaleert. Maar in de wereld van theoretische ‘hypercars die er écht aan gaan komen’ is het bijna de standaard. Nee, het grote verschil is het accupakket. Zoals je kon lezen gaat het om een 1.500 kg zware hypercar. Dat gewicht valt redelijk mee voor zo’n sterke elektrische sportauto. Het is evenveel als een Honda e. Elektrische auto’s zijn nu (nog) erg zwaar.
Dat komt doordat het solid-state accu’s zijn. Volgens Estrema is de Fulminea de eerste productie-auto die hier gebruik van maakt. De solid state-accu’s hebben een hogere energiedichtheid, waardoor je minder grote accu’s hoeft mee te zeulen. Een lager gewicht zorgt voor betere rijeigenschappen.
Het accupakket heeft een capaciteit 100 kWh en weegt volgens zijn maker zo’n 300 kg. Dat is nog altijd (veel) meer dan een volle 100 liter benzinetank. Maar hey: je moet ergens beginnen. Volgens de WLTP kun je op een volle accu 520 km ver komen. Dat is niet verkeerd, toch? De eerste ‘live’-onthulling staat gepland op 13 mei. In de tweede helft van 2023 moeten de eerste exemplaren worden afgeleverd aan klanten.
Charles Taycan 4S zegt
Schitterende auto en mooie specs! Nu nog ff afwachten…
mashell zegt
Dat accupakket zo rechtop zetten lijkt me niet fijn voor het zwaartepunt.
Jochen zegt
@mashell: maar resulteert toch wel in een vergelijkbare gewichtverdeling over de lengteas en lager zwaartepunt dan een ICE middenmoter. Het lijkt me mogelijk dat daarbij de karakteristieken (gewichtsgerelateerd) van deze EV gelijkwaardig zijn aan die van de ICE hypercars
SimonMc zegt
*middenmotor
ericc zegt
Wie zit daar nu op te wachten? Lotus krijgt hun 2000pk sterke EV ook niet verkocht en zij zijn toch een gevestigde waarde in autoland.
Rimac breekt ook niet veel potten met verkoop van auto’s wel met technologie aan andere constructeurs.
Als al deze constructeurs nu een keer samenkomen om gezamelijk een EV-sportwagenmerk uit de grond te stampen, zouden ze veel verder mee komen.
ericd zegt
Solid state batteries, nog geen enkele OEM is zover, en dan zou deze uk daar al mee komen? Lijkt me niet erg waarschijnlijk, tenzij het op deze manier in de aandacht poogt te komen van toekomstige SS batterij producenten.
Robert zegt
@ericd: juist dit soort innovatieve technologie wordt bij voorkeur eerst in kleine series toegepast, voordat de grote modellen series ermee worden uitgerust. Zo ging het met de lithium accu’s destijds ook.
KEV9 zegt
Nog even en ze rijden een nitro gestookte funnycar het snot voor de ogen
frank2b zegt
Ik heb de @2B ontworpen. Deze heeft lightspeed accu’s en de Buzz electromotoren IN elke band. De banden zijn verder magnesium solid state shells, die ultralicht zijn en een enorme grip hebben. De wagen beschikt over 4000KW motorvermogen in totaal, 1000KW op elke hoek, en rijdt geheel autonoom.
Nu nog even iemand zoeken die een leuk rendertje weet te maken.
tjorque zegt
@frank2b blijven zoeken! De specs klinken heeel veel belovend 🤣
Start maar een crowdfund ik heb nog wel een paar duizend virtuele munten veil… 🤣
harrie zegt
Solid State is achterhaald, mijn ontwerp heeft een kernfusie mini-reactor achter de voorstoelen liggen.
Edge zegt
Leuk, zo’n luchtkasteel!
tjorque zegt
@edge als ik zeg tegen de kinderen “papa heeft een luchtkasteel gekocht” gaan ze wel heel blij zijn (voor heel heel heeel even)
clubbtraxx zegt
Alleen jammer dat Solid State accus nog niet bestaan, ja kleinschalig in een laboratorium.
Grotere voordeel dan het gewicht is dan weer juist de supersnelle laadtijden die met deze techniek mogelijk zou moeten gaan worden (over een jaar of 25).
Dus… Next!
dutckk9 zegt
100 kw daar kan je een tijd mee bellen.
Prachtige techniek dat wel maar functioneel nul. Als auto liefhebber speelt de sound van de motor/uitlaat voor 99 procent mee. Prachtige lijnen dat dan weer wel. Mocht het ooit tot productie komen dan zal het net zoals zoveel hyper cars, kijken naar een plaatje en filmpjes op YouTube.