Toch niet weer, Esteban?
Esteban Ocon is duidelijk nog een beetje gefrustreerd dat Max Verstappen eerder de F1 haalde dan hijzelf. Wat wel spreekt voor de Fransman: hij geeft dit (inmiddels) ook gewoon toe. Zoals bekend won Ocon het Europese F3 kampioenschap in 2014. Max werd dat jaar derde. Drie jaar eerder kwamen de twee kemphanen elkaar tegen in het WSK KF3 kartkampioenschap, waarin Max zegevierde en Ocon tweede werd. Eerder gaf Ocon al aan dat hij Max toen al een ‘ijskoude’ vond en betichtte hij de Nederlander zelfs van gevaarlijk rijgedrag. In de F1 podcast Beyond the Grid doet Esteban (nogmaals) een boekje open over zijn oude Nederlandse rivaal en wederom kan hij het niet nalaten stiekem wat kritische opmerkingen te plaatsen.
Met alle respect: ik weet hoe hard Max kan knokken en hoe snel hij is, maar hij was niet altijd constant. Er waren races bij dat hij het opeens liet afweten. Ik werd kampioen omdat ik elke race punten scoorde.
Gevraagd of Max nu nog steeds dezelfde rijder is als toen, kopt Esteban de bal ontiegelijk hard binnen:
Ja, hij is altijd hetzelfde gebleven. Het is goed om te zien dat Max nog altijd hetzelfde is.
Toch wel een gevalletje low key schaduw dus, hoewel als we eerlijk zijn heeft Max in het begin van het jaar zijn haters ook de nodige munitie gegeven voor deze afgevuurde schoten. Ocon zegt dat de relatie tussen hem en Max nu beter is dan destijds, maar dat dit waarschijnlijk ook te maken heeft met het feit dat Max nu nog geen rekening met hem hoeft te houden in de Force India. De schriele Fransman verheugt zich ondertussen al op het moment dat hij de strijd met zijn oude rivaal kan hervatten:
Hij hoeft nu niet naar mij om te kijken, want we rijden niet in gelijkwaardige auto’s. Hopelijk in de toekomst wel. Ik ben er klaar voor om te strijden tegen Verstappen in een gevecht voor de wereldtitel.
Het lijkt er inmiddels sterk op dat Ocon hiervoor moet hopen op een stijgende lijn bij Renault. De Fransman wordt steeds meer in verband gebracht met het Franse team nu Force India financieel in zwaar weer zit en de deur bij Ocons droomteam Mercedes voorlopig op slot zit. We gaan het zien…
Rick-dos zegt
Lekker belangrijk wat Ocon heeft te zeggen.
Denk je dat een leeuw zich druk maakt over wat een haan te zeggen heeft? Nou dan…
panam1 zegt
@Rick-dos: haha – mooi gesproken –
denniss00 zegt
@Rick-dos: Esteban Oh Cock
w0o0dy zegt
@rick-dos: je had evt Varken kunnen gebruiken ipv haan. (Cochon) maar wel leuke comment.
Orichy zegt
@w0o0dy: Nederlandse kenmerk de Leeuw, het Franse kenmerk de Haan. Vandaar de terechte vergelijking.
onnes zegt
Ja hij heeft wel een punt.
Ocon reed heel volwassen F3, en dankzij zijn consistentie werd hij kampioen. Max heeft wat meer rauwe snelheid (ook al in F3 tegen Ocon). Gelukkig is consistentie makkelijker te “leren” dan snelheid.
duckmefaddy zegt
@onnes: precies dat was ook de gedachten bij red bull waarschijnlijk
michaelknight zegt
@onnes: denk dat een groot deel van de f3-titel van Ocon ook met de auto en team te maken had. Ocon reed bij het team dat elk jaar de kampioen levert, en Verstappen bij Van Amersfoort met een van de weinige VW-motoren van het veld. Nou weet je, ik zet mn oranje pet wel weer af…
onnes zegt
@michaelknight: ja dat scheelt vast ook wel. Maar ik herinner me dat hij best vaak (eenzijdig) de muur in ging. Vooral op (semi) stratencircuits.
jprc zegt
@michaelknight: En volgens mij hadden ze in t begin veel problemen met de koppeling/versnellingsbak waardoor hij wat punten is misgelopen. Prema had ook net een beetje voordeel met de Mercedes krachtbron tov Volkswagen. Max heeft op een gegeven moment 6 races achter elkaar gewonnen (Spa en Norisring) waardoor hij de aansluiting hield in het kampioenschap. Daarna kwamen de stickers van Redbull ook op de auto.
beetec zegt
“Ik werd kampioen omdat ik elke race punten scoorde.”
Nee, je werd kampioen omdat je in een Prema reed.
RuVi zegt
@beetec: inderdaad, ook geen gelijkwaardig meteriaal (waar hij zich nu achter verschuilt).
Edge zegt
@beetec: Precies. Alle respect voor Frits van Amersfoort, maar Prema is toch wel net even een tandje beter. Bovendien reden de Prema’s met Mercedes blokken, terwijl Van Amersfoort met de minder sterke en minder betrouwbare Volkswagen blokken reed.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Ocon maar wat roept, want zijn ervaring en consistentie hebben hem zeker geholpen, maar het is absoluut niet zo dat Verstappen’s derde plaats dat jaar enkel te wijten is aan zijn inconsistentie.
hammerman zegt
@beetec: ik meen me te herinneren dat Max in het begin van het seizoen met tegenslag te maken had. Zo moest hij nogal wennen aan de F3 omdat hij een (paar) klasse(s) had overgeslagen. In de tweede helft van het seizoen ging het toen veel beter en heeft hij meer punten gescoord dan Ocon.
maferick74 zegt
@beetec: ja dit dus, en Hamilton is zo verdomde goede racer, euh is dat zo? Volgens mij rijd hij gewoon in de snelste auto. Tuurlijk is het geen pannenkoek maar t maakt verdomde veel uit waarin je rijdt.
cloverleaf zegt
Ik zie niet wat hij verkeerd zegt. In mijn ofen weinig verbittering hoor, is toch gewoon een sportman!
henk_he zegt
Ronde 6. Max eruit. “no power” ?
rhellema zegt
Ik denk dat Ocon het niet helemaal kan verkroppen dat Toto Wolf ook nog eens heeft uitgesproken dat hij het niet erg zou vinden als Ocon naar een niet Mercedes team zou gaan, wat natuurlijk niet echt motiverend werkt.
w0o0dy zegt
Leuke keuze voor Ocon: geen salaris of zelfs geld meebrengen om Force India te redden of met een Renault motor op pad en kijken hoe vaak je de finish kunt halen.. zonde wel, die gozer is echt wel goed.
slickrick zegt
Zo lang iedereen in ongelijke auto’s rijdt zullen we nooit weten wie nu de beste coureur is. Wat dat betreft Kan je beter al die coureurs in een simulator stoppen….dan is alles gelijk en meetbaar.
Orichy zegt
@slickrick: En is er geen kloot aan, want vergelijken kun je nog niet.
De ‘mindere’ goden hebben altijd een obstakel te veel in hun toekomst, zodat zij net de top niet halen. Of dat ligt aan het mindere talent, domme pech, de verkeerde keuze, of net niet de juiste gereedschapskist, is altijd een kwestie van ieders eigen visie, dus iets wat je kan betwisten, maar nooit een echt antwoord op zal krijgen.
Duidelijk is, dat degene die wel de wereldkampioen worden, dat zij wel de juiste gereedschapskist tot hun beschikking hadden, noem het talent, geluk, of juiste keuzes maken. het klopt in het geheel.
willeme zegt
Jammer dat het zo slecht gaat met Force India en er voorlopig geen topstoeltjes beschikbaar zijn. Er gaat een periode komen dat de senioren ein-de-lijk Le Mans ouzo gaan rijden. Als die dertigers er eindelijk uitgewerkt zijn denk ik dat jongens als LeClerc, Verstappen, Sainz en zeker ook Ocon in aanmerking komen om te strijden voor de titel.
Verder geen woord aan gelogen wat Ocon zegt: Verstappen is snel, maar niet constant. Ook na enkele jaren F1 niet. Wel lijkt hij iets sneller te zijn. Benieuwd hoe beide jongens zich gaan ontwikkelen!
Orichy zegt
@willeme: De omstandigheden zijn ook nooit hetzelfde. Maar je kunt Max niet constant noemen, hij doet altijd zijn ding hetzelfde, dus is er wel degelijke een constant gedrag, want hij is door de jaren heen niet anders gaan rijden. Wat voor de andere rijders wel geldt, die zich veel meer aanpassen aan de omstandigheden en mogelijkheden, daar past Max zich zonder benodigde rede niet aan. Omdat hij altijd wil winnen, waar anderen bereid zijn voor de nodige punten te gaan en dus concessies doen met hun rijgedrag.
Wie is dan beter, beide hebben hun voordelen, maar met meer vuur om echt en alleen maar echt te willen winnen, heb je net even wat meer lef en doorzettingsvermogen nodig en soms werken de omstandigheden niet, of niet mee, dan moet iedereen het doen, met wat het is.
Persoonlijk heb ik liever 15 Max Verstappens op de grid staan, dan 15 Ocons, als het erop aankomt, is de strijd het leukst met 15 Verstappens, als iedereen echt wil rijden voor de winst.
De optocht die tegenwoordig vaak in de F1 te zien is, is het benadrukken dat de sport geen echte topsport is en daarmee zonder verandering ten dode opgeschreven staat, om wille van te veel veiligheid en zekerheden.
Gevaar zit hem niet in de sport, maar in de actie van de sporter, die omgaat met de situatie waarin hij zit. Grosjean vind ik een gevaarlijk potentieel, hij liet in acties meermaals zien, niet de juiste beslissingen te nemen voor ieders veiligheid en dat als rijdersvertegenwoordiger, is een heel kwalijk iets.
Daarbij als het echte talent met een mindere wagen, regelmatig veel punten weet te scoren en sons niet, zegt mij dit dat een contante coureur, die elke race op plaats 8-10 eindigt gewoon meer lef moet tonen en elke race minimaal 6-7 moet kunnen worden. Maar het gaat te veel om geld en punten voor het team, voor mij geldt dat alleen de laatste 2-3 races van het jaar, als er misschien echt nog wat te winnen valt, maar om bij race 5 al te gaan racen omdat de punten voor het team zo belangrijk zijn, gaat mij veel te ver en maakt de sport ook ‘dood’ in een bepaald opzicht.
De F1 moet terug naar de top van de top, daar mag en moet je risico’s voor durven te nemen, anders hoor je niet in die sport thuis en kun je beter in een lagere klasse voor eigen veiligheid kiezen en daarmee je prijzenkast vullen. Ben je waarschijnlijk ook nog goedkoper uit.
kempenaer zegt
Stokbrood Ocon is wel vee met Verstappen bezig zeg.
Begint pathetisch te worden.
Gooi je frustratie er op een andere manier uit.
Zoek in Frankrijk een gat in de grond en ga erin zitten kakken ofzo.
Toedels.
olivierc zegt
Oei, Ocon wat zeg je nu. Ik zou niet meer naar Nederland komen nu hoor. Een verkeerd woordje over hun crashboy.
elemento zegt
Fransen mopperen altijd…. Als men in hem iets zagen dan haddrn ze voor hem gekozen.. suc6 in je cocon