Het begint nu wel steeds dichterbij te komen, zo’n woon-werkauto met stofzuigersnoer. Essent verlaagt de drempel en heeft een nationaal netwerk bedacht waarmee elektrotomobilisten makkelijk en snel overal hun vierwieler kunnen opladen.
In samenwerking met Van der Kooi Sportscars presenteerde Essent haar idee vandaag op het TT Circuit van Assen. De Mobile Smart Grid (MSG) houdt in dat de automobilist automatisch herkend wordt wanneer hij zijn auto in een willekeurig stopcontact in Nederland inplugt. Zo krijgt hij na het ’tanken’ automatisch een rekening thuisgestuurd voor de hoeveelheid stroom die hij afgetapt heeft.
De gebruiker kan hierin allerlei keuzes maken – zo kan hij aangeven dat de auto ’s nachts moet opladen, wanneer het stroomtarief lager ligt. Naast bestaande stopcontacten zullen er ook snelladers langs snelwegen geplaatst worden, die je accu in tien minuten volledig kunnen opladen. Dit alles is niet specifiek voor het Essent-netwerk ontworpen – ook andere energieleveranciers kunnen het systeem installeren.
Essent denkt dat elektrisch autorijden in Nederland hierdoor in een stroomversnelling terecht zal komen, al was het maar omdat eigenaren van elektrische auto’s geen BPM en geen wegenbelasting aan de staat verschuldigd zijn. Bovendien zijn de gebruikskosten aanzienlijk lager – op 1 kWh van €0,20 kan zo’n acht kilometer gereden worden – en mogen de hippies zich verheugen dat ze zonder CO2-uitstoot indirect op wind- en zonneënergie kunnen rijden.
Essent schat dat er in 2025 zo’n 1,8 miljoen zoemvoertuigen in ons land zullen rijden. Zelf neemt het bedrijf volgend jaar al enkele honderden bedrijfs- en personenauto’s in gebruik.
Kom maar door met die Tesla’s, Fetishes en ThoRR’s dan, dit begint ergens op te lijken!
Essent brengt grootschalig gebruik van elektrische auto’s in stroomversnelling
Arnhem, 17 juni 2008 – Essent brengt met Project ZER-X rijden in elektrisch aangedreven auto’s in een stroomversnelling. De introductie van een door Essent ontwikkeld intelligent netwerk, het Mobile Smart Grid, maakt rijden op elektra op grote schaal nu écht mogelijk. Op korte termijn neemt Essent zelf enkele honderden elektrische bedrijfs- en personenauto’s in gebruik. In samenwerking met Electric Cars Europe (en haar partners InnoSys Engineering en United Momentum Group) is de afgelopen periode hard gewerkt om alle voorbereidingen te treffen voor een grootschalige testfase waarbij de elektrische auto’s gebruik gaan maken van het Mobile Smart Grid.
Intelligent netwerk zorgt voor doorbraak
Essent startte vorig jaar, onder de codenaam ZER-X, met de ontwikkeling van het project. ZER-X staat voor Zero Emissie Rijden, de X staat voor de vele voordelen die rijden op elektriciteit biedt boven het rijden op fossiele brandstoffen en de huidige hybride voertuigen.
Hoge olieprijzen en milieuvraagstukken vragen om een drastisch andere benadering van het vervoer in Nederland. Op dit moment wordt 20% van alle energie in Nederland gebruikt voor particulier en zakelijk transport. Dit vervoer veroorzaakt uitstoot van CO2 en fijnstof, is erg duur, geeft geluidsoverlast en brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Elektrisch rijden heeft alles in zich om deze nadelen drastisch te beperken of zelfs helemaal weg te nemen: rijden op elektriciteit verslaat rijden op alle andere brandstoffen op alle fronten. Zo is er een zeer grote reductie van CO2 en fijnstof, is het veel goedkoper en kan men gemakkelijk opladen (‘tanken’) in elk stopcontact.Mobile Smart Grid (MSG)
Essent heeft een uniek distributieconcept ontwikkeld – het Mobile Smart Grid – dat een snellere introductie voor grootschalig rijden op elektriciteit mogelijk maakt. Het Mobile Smart Grid zorgt voor:
– Intelligent laden van de auto/accu met Groene Stroom: dit komt er op neer dat de (auto)eigenaar gegevens invoert waarmee hij aangeeft hoeveel en wanneer hij de energie wil hebben en voor welk tarief. Het Mobile Smart Grid haalt deze gegevens op en zorgt voor uitvoeren van deze wensen.
– Maximale benutting van wind- en zonne-energie door de toenemende opslagcapaciteit in de accu’s (bij groei van het aantal elektrische auto’s).
– Veel betere benutting van het net; op dit moment is het net op grote delen van de dag erg laag belast.<
– Het op een intelligente manier op maken van de rekening; de auto(eigenaar) krijgt de rekening ongeacht de locatie waar hij de auto oplaadt.Voordelen elektrisch rijden
Gebleken is dat de voordelen van elektrisch rijden buitengewoon (soms zelfs extreem) groot zijn voor zowel klimaat, automobilist als leefomgeving:
1. De auto’s kennen geen uitstoot van CO2 en fijnstof, maken vrijwel geen geluid en veroorzaken geen stank met uitlaatgassen. Door gebruik te maken van duurzaam opgewekte energie (wind en zon) wordt rijden zelfs volledig emissie vrij.
2. Rijden op elektriciteit biedt de mogelijkheid energie van wind en zon op te slaan in de accu’s van deze auto’s. Eerder was er geen opslagmogelijkheid voor deze duurzame energie, die meteen moest worden gebruikt. De nieuwe generaties accu’s bieden een enorm potentieel aan opslagcapaciteit van deze duurzame energie.
3. De kosten van rijden op elektriciteit zijn aanzienlijk lager dan rijden met benzine, diesel of hybride. De nieuwe elektrische auto’s zullen in de aantrekkelijke prijscategorie van kleine middenklassers gaan vallen. Er is geen BPM verschuldigd en geen wegenbelasting. Een kilowattuur kost 20 eurocent en de elektrische auto’s kunnen er nu al 8 km op rijden. Diesel kost 1 euro 40 en ook al rijden de zuinige auto’s er 16 kilometer op, het prijsverschil is aanzienlijk; elektrisch rijden is 3,5 keer goedkoper.
4. De technologie voor accu’s is zo in ontwikkeling dat de actieradius en de oplaadsnelheid aanzienlijk zijn verbeterd. Een actieradius van 300 km kan nu al, maar binnenkort is 500 km mogelijk.
5. Opladen kan gewoon via een stekker in het stopcontact. Wat anders zal gaan, is dat bijladen niet plaatsvindt als de accu’s bijna leeg zijn, zoals bij verbrandingsmotoren het geval is als de tank bijna leeg is, maar wanneer de auto werkloos stilstaat. Dus bij huis en op kantoor, terwijl er wordt gewerkt of geslapen, laadt de auto zich weer op voor de volgende rit. Alleen bij snelladen (binnen 10 minuten) is een oplaadstation met groter vermogen nodig. Die worden geplaatst op strategische plekken, zoals langs snelwegen. Deze techniek is al beschikbaar.
6. De prestaties van elektrisch aangedreven auto’s zijn beter (sneller, krachtiger).
7. De modellen die binnenkort op de markt gaan komen, hebben een aantrekkelijke vormgeving, maar ook bestaande automodellen kunnen worden omgebouwd.Over Essent
Essent is met een jaaromzet in 2007 van EUR 7,4 miljard het grootste energiebedrijf van Nederland. Essent levert elektriciteit, gas en warmte aan huishoudelijke en zakelijke klanten. Essent is actief in de gehele energieketen: van de productie van energie tot en met de levering aan eindverbruikers. De onderneming beschouwt Nederland als haar thuismarkt, maar heeft intussen ook een aanzienlijke marktpositie opgebouwd in Duitsland en is in toenemende mate actief in België. De milieutak van het concern verwerkt afval tot energie en reststromen. Bij Essent werken circa 11.000 mensen. Meer informatie over Essent kunt u vinden op www.essent.nl en www.essent.eu.
Essent Netwerk is een businessunit van Essent N.V. en de onafhankelijke netbeheerder in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Flevoland (Noordoost Polder), Overijssel, Noord-Brabant en Limburg. Zij verzorgt hier de aanleg, het onderhoud en het beheer van de transport- en distributieleidingen voor gas en elektriciteit. Het bedrijf staat met ruim 3.500 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit van levering (betrouwbaarheid, snelle
storingsafhandeling) en gerichte service. Meer informatie kunt u vinden op www.essentnetwerk.nl.
Gerrit zegt
€0.20 = 8 km
€1.60 = benzineprijs p.ltr
€1.60 : €0.20 = 8x
8 x 8 = 64
welke auto rijdt er 64 km voor de 1 liter bezineprijs??
Loewie zegt
Ik zei het net al op tweakers:
Ik zie toch nog een paar hobbels die genomen moeten worden:
Met name de duurzaamheid van de accu’s (snel laden is niet ideaal)
Wie zegt dat het elektrisch opladen van auto’s niet net zo veel grondstoffen nodig heeft bij de energiecentrale als dat we gewoon zouden blijven tanken.
De actieradius
Bevordering aanmoediging van de regering
Omgaan met afvalverwerking van de accu’s
Dus voor het zover is, zal er wel de zoveelste onzinnige heffing toegepast zijn zodat het autorijden wel efficienter wordt qua gebruik met grondstoffen maar dat je er zelf financieel niet op vooruit gaat. En dan krijg je ook nog een leuke jaarnota van je energieleverancier.
Kermit zegt
nou, mooi van Essent, maar ik dacht dat het grote voordeel van elektrisch rijden was dat je hem thuis kon opladen
Ik zie niet in waarom ik ergens anders zou moeten gaan ’tanken’
steek hem ’s nachts thuis in en ’s morgen is ie vol
alleen als je op een dag meer dan pakweg 500km (waar ze zelf over spreken) wil rijden, dan moet je tussentijds eens bijladen, maar anders zie ik niet in waarom dit echt een doorbraak zou zijn
de doorbraak van elektrisch rijden is wagens op de markt krijgen die betaalbaar zijn en voldoende goede specificaties hebben, en niet een netwerk van tankplaatsen, want iedereen kan thuis tanken
RubenBaeten zegt
@Kermit: Je kunt bij alle stopcontacten in Nederland opladen, dus ook thuis natuurlijk.
tss68nl zegt
Heel mooi verhaal van Essent, maar wat gaat er gebeuren als wij en masse over gaan op electrische auto’s?
Overheid krijgt dan geen BPM, accijns op brandstof meer binnen, plus nog de BTW. Of de overheid is binnen een paar jaar failliet, of ze leggen de accijnzen op electriciteit.
Iedereen springt er straks enthousiast in door het enorme prijsverschil, en vervolgens worden we gezamenlijk opgelicht ;)
Roel zegt
En gaan we ook echt alle energie voor die wagens van de zon en de wind vandaan halen? Of gebruiken we daarvoor ook nog andere, totaal niet milieuvriendelijke methodes? Want ik vraag me af hoe goed die enorme stijging in het stroomverbruik voor het milieu is.
Rob zegt
En waar komt al die elektriciteit vandaan?!
‘Warmtekracht- en kolencentrales zorgen samen voor bijna 70% van de door Essent geproduceerde elektriciteit.’
Bron: http://www.esent.nl
W!d zegt
welke auto’s gaan ze bij essent eigenlijk inzetten? Zijn er al plug in auto’s op de markt?
Luc Jagers zegt
Toyota zal binnende komende jaren ook elektrische auto’s op de markt brengen. Binnenkort krijgen we een overaanbod van allemaal nieuwe technologieën. Welk heeft de beste overleveringskans?
Racer X zegt
@ tss68nl
En dat is het moment dat ik in m’n vuistje lach. Vooral wanneer ik weer een paar liter van dat heerlijk ruikende goedje, genaamd Euro, in m’n tank giet!
Bert zegt
Ik heb alvast m’n dak vol zonnepanelen gelegd. Rijden op gesubsidieerde stroom ipv getaxeerde diesel. ‘k Kan niet wachten!
leon o zegt
mensen mensen! Natuurlijk komt de electriciteit van kolen- en gascentrales, het aandeel hernieuwbare energie is maar een procentje of 7.
Maar wanneer je ’s nachts thuis oplaadt is dat helemaal NIET ERG! ’s nachts produceren de centrales namelijk overbodige energie, omdat er niemand is die het afneemt, en je een centrale nou eenmaal niet een paar uurtjes uit kan zetten. Wanneer je daar je auto mee oplaadt, veroozaak je dus geen extra uitstoot bij de centrales.
Vincegail zegt
@Racer X
en tientallen van die flappen en muntjes, genaamd Euro’s, afdraag aan de staatskas…..
Roger zegt
@tss68nl:
Kijk een naar je laatste energie(af)rekening; hoeveel procent van hetgeen je moet betalen is belasting? Om het makkelijker te maken, hier mag je spieken: http://www.essent.nl/content/thuis/producten/elektriciteit/groene_stroom/tariefoverzicht_gs_flexibel.jsp. Valt tegen, hè?
Maar je hebt een punt: linksom of rechtsom, pakken doen ze je toch wel.
SjoerdV zegt
Als die groene hippies ook maar een klein beetje intelligent zijn zullen ze ook bedenken dat de electriciteit die hiervoor nodig is niet kan worden opgewekt door windmolens of zonnepanelen.
Kernfusie is er nog niet, dus erg milieuvriendelijk is dit alternatief niet. Of je moet heel Nederland bedekken met windmolens/zonnepanelen.
Denk ook eens aan al die accu’s die gemaakt moeten worden, dat zal ook niet geweldig voor het milieu zijn.
Ik ben benieuwd…
Mercedes zegt
@SjoedV
Dat de hippies en links/liberalen geen verstand hebben was toch al duidelijk?
Kernenergie is op dit moment de beste manier om energie op te wekken PUNT
TDJ zegt
@SjoerdV: Als je de boodschap van Essent goed leest dan blijkt dat wanneer je de volledige keten in beschouwing neemt, van chemische energie(olie, kolen, etc) tot kinetische energie(beweging) dat die van de elektrische auto een stuk efficiënter is en dus minder Co2 uitstoot.
Daarnaast is het kostenplaatje gewoon interessant(zie post #1). Dus voor iedereen die niks geeft om Auto’s en gewoon goedkoop van A->B wil komen is het imho wel interessant.
Zelf hoor ik nog steeds het liefst een gillende Ferrari V8 @ 8500rpm.. :D
TDJ zegt
@Mercedes.. hou jij de Amerikaanse definitie van liberaal aan?
Baztrd zegt
Hoewel de energie inderdaad in vervuilende centrales wordt opgewekt (voor een deel iig), is dit vaak toch “groener” dan een auto omdat zo’n centrale veel efficienter is door volume en constant opereren. Ook wordt er steeds meer geinvesteerd in “groene” stroom, dit is op het moment nog wel een beetje gebakken lucht, maar er zit wel vooruitgang in…
Dit systeem klinkt wel mooi, maar het is volgens mij vooral gunstig voor Essent :P die zouden er een hoop aan verdienen, en de benzinestations gaan failliet, terwijl die je denk ik ook best een beetje stroom willen verkopen…
Dat buitenshuis tanken niet nodig zou zijn omdat je thuis kan opladen is onzin, je kan het vergeten, je kan verder moeten, je er geen zin in hebben, maar, belangrijkste, je kan onverwacht opeens bijna leeg zijn door wat voor onvoorziene omstandigheid dan ook en dan wil je gewoon ergens kunnen tanken ;)
Baztrd zegt
Oh en @Mercedes:
Bedoel je Links-liberalen (D66) of denk je daadwerkelijk dat links en liberaal als term voor een ideologie uitwisselbaar zijn?
Alwood zegt
@ Gerrit
zit er nog niet snel aan te komen idd… echter een dieseltje dat 1:50 rijdt komt ook al in de buurt en dat is dan weer meer realistisch. De loremo wordt een geducht concurrent voor de elektrocar ;)
Misschien die Lupo 3L voorlopig nog maar eens in overweging nemen :P
Trekhaakduppie zegt
Of die elektrische auto’s netto schoner zijn dan de huidige auto’s durf ik niet te zeggen, maar bedenk wel dat de luchtkwaliteit in stedelijk gebied erop vooruit zal gaan. Dat neemt een groot struikelblok weg voor de aanleg van nieuwe wegen en maakt het wonen wat prettiger.
De vuile lucht komt dan uit de energiecentrale ipv de auto. Elke verbetering aan die centrale qua uitstoot heeft dan direct invloed, ipv pas bij de aanschaf van een nieuwe auto.
Accu’s zijn misschien niet bijzonder schoon om te maken. Maar denk je dat bijvoorbeeld een katalysator zo schoon is? De gemiddelde levensverwachting rond Norilsk Nikkel (een van de grootste platinum mijnen) is +/- 49 jaar, zo verschrikkelijk vuil is de omgeving.
Sjaak van den Flork zegt
@VinceGail
Good one ;)
VonStroke zegt
Hoe sneller hoe liever zie ik iedereen met zo’n elektrische stofzuiger rondrijden, echt waar. Als het hele gebeuren je toch geen zak kan schelen dan kan je evengoed de schaarse petroleum er niet doordraaien.
Zo kunnen de mensen die het wel wat vinden het tenminste verder blijven doen zonder elke euro in twee te moeten bijten.
NuttelozeBPM zegt
Waarom niet gewoon waterstof…als die Arabiers, of zelfs de overheid, niet zo corrupt deden reden we al langer waterstof…
Baztrd zegt
Trouwens, iets waar ik eigenlijk nog niet echt bij stil heb gestaan, maar is het produceren van een electrische auto niet goedkoper dan een gewone auto? Ik bedoel,’tis toch een stuk simpeler… Accu, electromotor, dynamo om remkracht her te gebruiken, klaar? Of zie ik iets over het hoofd hier?
Racer X zegt
@ Vincegail
Omdat de vraag naar benzine is afgenomen door alle elektrische rijders zal ook de prijs afnemen…
RCA zegt
Kijk, Wouter Bos houdt precies het reken(optel-)sommetje bij hoe elke Nederlander, alles bij elkaar opgeteld, een vooraf bepaalde hoeveelheid belasting betaalt. Auto’s vormen een leeuwendeel hierin. Als nu de benzineaccijns en BPM “weg” zouden vallen, kun je er op rekenen dat Wouter via een andere weg het optelsommetje compleet zal willen houden. Begrijpelijk ook wel, laten we redelijk blijven, want de staat moet ook wegen blijven aanleggen etc. Goedkoper zal autorijden dus niet worden; het is bovendien te makkelijk gebleken om hieruit inkomsten voor het rijk te genereren. Interessant is nu de vraag HOE de staat ons extra zal kunnen belasten als dat niet meer over de brandstof kan? Met benzine en diesel kon men nog wel verschil aanbrengen voor beroepsvaart versus pleziervaart, maar dit lijkt mij voor stroom wat lastig. Een windmolen op je dak is immers makkelijker dan olie boren in je achtertuin. Zal dan t.z.t. de BPM op electrische auto’s sky-rocketen? Of de inkomstenbelasting? Doe eens een gooi?
Muerte zegt
Zéér binnenkort is Truckland importeur van Micro-Vett:
Fiat Doblo, Fiorino, Scudo en Iveco Daily allemaal elektrisch.
Zeer snel al te zien in de regio Amsterdam.
http://www.micro-vett.it/eng/indexing.html
hans zegt
laat maar komen
die hoge benzineprijzen komen al jarem mijn neus uit!
voor mijn oldtimer maakt het nix uit, maar voor dagelijk A naar B mag het zo goedkoop mogelijk…
een leuke station voor 10K en ik sta in de rij bij de dealert..
Jimmie zegt
Als al die electrische auto’s zo goedkoop kunnen rijden, moet Woutertje Bos ergens anders die belasting van uitmelken, zal de automobilist die wel van echt autorijden houdt wel weer de dupe zijn :(
jack zegt
Vele reacties gaan over het feit dat de overheid toch zijn inkomsten op den duur wel zal pakken, ook op ‘schone’ auto’s. Er zijn vele andere aspecten die onderbelicht blijven. Zoals het milieu, wat wel ten goede komt. Het geluidsoverlast wordt enorm beperkt van het autoverkeer. De steden worden schoner. De afhankelijkheid van oliestaten wordt minder, natuurlijk zullen er altijd andere producten van olie gemaakt blijven worden. Tevens is de energie die nodig is om elektriciteit op te wekken weldegelijk schoon te krijgen middels kernenergie en allerlei nieuwe vormen.
ML zegt
En maar weer wachten tot de accijns op elektrische energie enorm verhoogt wordt…
Benny1 zegt
Oliemaatschappijen en de overheid –> hebben de macht
Energiemaatschappijen –> willen de macht en zien $$$$. Ow nee ze deden het NATUURLIJK voor het milieu. Het milieu is een positieve bijkomstigheid.
Zoals andere ook al melden, de energieplants blijven dan gewoon stoken op kolen zeker ;) ?
Josje zegt
beetje dom om het zo te doen.
waarom geen accustations (die zelf zorgen voor de energie, d.m.v. zonnepanelen op het dak ofzo)
maak de accu’s uitwisselbaar.
klant rijd tot aan de winkel, pakt de bijna lege accu eruit, wisselt die in voor een volle accu, en rije maar
trekhaakduppie zegt
Hoe zwaar denk je dat die accu’s zijn?
De accu van een prius weegt al 50 kilo en die is verre van groot genoeg om zonder extra generator te gebruiken. Li-ion cellen zijn wel een stuk minder zwaar, maar da’s nog steeds een flinke accu.
En dan zit je nog met het probleem dat elk voertuig een eigen accuconfiguratie heeft. Een volledig elektrische Prius zou bijvoorbeeld een veel goedkopere accu hebben dan een Tesla Roadster met dure high discharge performance cellen.
Bas zegt
Paar flinke kerncentrales erbij voor de auto’s van stroom te voorzien und fertig. zijn we meteen van de CO2 uitstoot af. overdag gebruik je ze om de fabriken enzo draaiende te houden en snachts ( op dit tijdstip staan toch de meeste auto’s stil) gebruik je t vermogen om de auto’s opteladen. kun je t ook nog rustig aan doen met opladen zodat de accu’s ook nog een langere levens duur hebben dan als ze met een snellader worden opgeladen.
Afval kunnen we toch gewoon in de sahara neerknikkeren daar woont toch niemand. Of schiet het de ruimte in
jan zegt
Prognose benzineprijzen en stroomprijzen in 2020, gebaseerd op 1 miljoen elektrische auto’s in Nederland.
Benzine. 2.88 euro per liter en stroom 0.48 cent per KW (dus ook flink duurder voor je huis!)
€0.48 = 8 km
€2.88 = benzineprijs p.ltr
€2.88 : €0.48 = 6x
6 x 8 = 48
1 Op 48 is zeer gunstig, maar vergeet niet dat ook je huisstroom kosten flink omhoog gaan omdat er meer vraag naar stroom zal zijn. En vergeet ook niet dat dit een prijs is exclusief de bijdrage van Den Haag! Als dat ook 70% is, dan zal stroom voor je auto 69 cent per KW zijn! Of wel, vergelijkbaar met 1 op 33!
10 Jaar geleden hadden we al auto’s die 1 op 30 reden (VW Lupo) en we zullen ongetwijfeld auto’s hebben in 2020 die 1 op 40 rijden!
Geloof niet dat elektronische auto’s een echte oplossing zijn, meer een tussentijdse oplossing voor 10-15 jaar.
Henk zegt
In landen als Noorwegen en Zweden kun je op veel plaatsen gratis “tanken” aan het stopcontact. En dat zijn dan oplaadpunten die door winkels en bedrijven zelf aangelegd zijn. Vanuit een service- en eco gedachte.
Helaas moet er in Nederland weer aan verdiend worden. Anders komt er niks van de grond.
Waar hebben we het over: één volledige lading zou ongeveer slechts 1 euro kosten. En de praktijk in de Scandinavische landen leert dat de verspreide laadplaatsen slechts gebruikt worden om tijdens het winkelen een beetje bij te tanken.
Ik mag hopen dat Essent ook voor een snellaad optie zorgt. Dan wordt het al weer iets aantrekkelijker.
Een EV rijder.
jopie zegt
Ik denk wel dat dit de toekomst is. Simpelweg omdat een elektrische motor efficiënter met energie omgaat dan een verbrandingsmotor. Dan moet men er wel in slagen om een netwerk te bouwen dat heel Europa dekt en in alle landen op dezelfde manier werkt.
Natuurlijk verdient de overheid hier minder op, maar daarvoor werken ze ook aan een kilometerheffing. Zouden die gasten in Den Haag echt rekening houden met de toekomst?
A. de Wit zegt
Er zal altijd keus blijven niet iedereen zit te wachten op een geluidlose electrische eenheidsworst techniek te wachten( onder de kap zit niets intresants). In de toekomst is het mogelijk om een verbrandingsmotor met enige aanpassing om te bouwen voor waterstof.
Let op Essent promoot dit uit pure eigenbelang.
herman zegt
Mensen hebben hier verschillende reacties,
– Jah de elektriciteit word opgewekt door kolen en is ook niet goed voor het milieu.
– De batterijen zijn slecht voor het milieu.
Ten eerste, een centrale is net een motor in jou auto.
Wat is er anders aan? Nou b.v. de gas centrale hier in de eems heeft een rendement van 55%. ( wow das wel veel beter als jou auto op benzine die 20% ofzo heeft. ) Daarnaast is de elektro motor ook nog bijna 90% efficient.
Je kunt met minder energie MEER kilometers maken, met benzine gooi je immers energie WEG! ( zonde zonde… )
Batterijen? Denk je dat die mensen ook dom zijn. We hebben hier niet meer te maken met oude lood accu’s enzo. De batterijen zijn volledig recyclebaar.
Het maken ervan kost natuurlijk wel energie en maakt ook Co2. ( maar een gewone auto kan daar nooit tegen op. )
Ook een mooi iets is, zonnecellen.
ik maak een vergelijking:
Zonnestroom “energie” tegen stopcontact “energie” in joules.
Zonnestroom is duurder als stopcontact. Dus daarom zijn ze niet echt populair. Maar kijk eens naar de volgende vergelijking?????
Zonnestroom “energie tegen: Benzine “energie”.. In joules is de zonnestroom VEEEEL goedkoper.
Dus als je op zonnestroom gaat rijden met je elektrische auto zou dat goedkoper zijn als dat je op benzine rijd. En verdien je die zonnepanelen eerder terug als dat je die stroom zou gebruiken voor je laptop of TV.
En als ik ECE kijk een golf die 350 km ver kan, ( wat voor NL behoorlijk wat is ) En op 3 fase punten van essent 3,5 uur oplaad. Vind ik prima voor mijn doen.
Waarom allemaal van die sceptische mensen? En niet van Oooh dat is een mooi initiatief van essent?? 1 of ander elektriciteit levering’s bedrijf moet toch een keer de knoop doorhakken.
De Belastingbetaler zegt
Wat leuk van Essent. Maar Woutertje in ’s Gravenhage vertrouw ik voor geen (euro)cent. Er zal wel weer een nieuwe belasting opduiken. In Engeland hebben ze de polltax. Getreiter van de overheid is niks nieuws.
Robert zegt
goede ontwikkelingen.
Electrische auto’s zijn veel energie efficienter, je kan energie grootschalig en centraal (duurzaam) opwekken, smog in de steden is verleden tijd, de actieradius is op dit moment bijzonder geschikt voor iedereen in Nederland, met uitzondering van ‘vertegenwoordigers’ en andere beroepen waarbij veel gereden moet worden.
Met de huidige generatie zonnecellen, kan electriciteit al opgewekt worden voor 3,3 tot 1,6 ct per Kilowatt!!!
http://www.neoweb.nl/forum2/index.php/topic,4759.0.html
Een hoop extra informatie over electrische auto’s en duurzame energie kun je ook op die site vinden .