Bovenstaande uitspraak van Googles CEO kan je op twee manieren uitleggen.
Ten eerste: de zelfrijdende auto, waar het bedrijf vuistdiep in zit, gaat volgens Schmidt in de toekomst de wereld veroveren, en zal het belangrijkste vervoersmiddel worden. En ten tweede: Google schijnt op een niet nader gespecifieerde racebaan met zijn zelfrijdende Prius de vloer aan te vegen met door mensen (hu-màns) bestuurde auto’s.
Interpretatie 1 is een vrij veilige: in de toekomst zal technologie meer en meer de autonomie van de de bestuurder over zijn voertuig overnemen. Als je een dino bent: jamnmer dan, maar je ziet een F16-piloot ook niet zonder hulp van computers vliegen, of wel soms? Hoe dan ook, in Schmidts toekomstvisie heeft onze auto een Google Maps on steroids aan boord, en doet de hardware (de auto) vervolgens de rest.
De uitspraak over het circuit is een aardige. De autonome Prius was al bekend, maar omdat hij eigenlijk alleen in de staat Nevada de weg op mag, doet het bedrijf veel testwerk op niet-openbaar terrein. Het raceverhaal is overigens niet heel nieuw, bij Top Gear hebben we al eens een BMW gezien die hetzelfde deed, maar toch kan dit soort werk de scepsis van mensen tegen een autonome auto een zetje in de goede richting geven. Als we er niet meer door in de file staan vind ik het best.
Schmidt deed zijn uitspraken op de Allen and Co. Sun Valley conference, een jaarlijkse media- en technologieconferentie, die altijd grote namen als sprekers trekt. (techcrunch, via automotive online)
4991 zegt
autonieuwsgehalte: 0.01%
aja, die southpark begint te irriteren
sir_smokalot zegt
South Park irriteert nooit. Net zoals Sanex.
4991 zegt
@sir_smokalot: irriteert inderdaad nooit
btw, waarom zet je er geen @4991 bij?
sir_smokalot zegt
Omdat ik vanuit mijn modscherm de reavties check en zelf plaats, en dan komt het er niet bij te staan
4991 zegt
@sir_smokalot: dus je zit constant reactie’s te lezen?
bsxc2 zegt
Ik zou graag zijn bril stuk willen slaan.
Bij Topgear waren het trouwens een radiobestuurbare BMW en geen zelfrijdende BMW.
rotarypowah zegt
@bsxc2: http://www.youtube.com/watch?v=Kc5JED8TgwI
bsxc2 zegt
@rotarypowah: Ik dacht die oude 5 serie.
aallex zegt
@bsxc2: Niks radiogestuurd, Ze “leerden” die auto een rondje die die vervolgens zelf na reed. dus wordt niet bestuurd van afstand oid.
mashell zegt
@aallex: Yep. En dat is kinderspel bij wat die auto’s van Google doen. Die Schmidt kan stiekem wel eens gelijk hebben, die online advertentieverkoper is absoluut het verst als het aankomt op zelf rijdende auto’s.
pursuit zegt
Krijg je een beetje dat effect als in i-Robot. Kan je een chick onder de indruk brengen met het feit dat je eens ‘manual’ rijdt :)
jordy14 zegt
@pursuit: ja, met je all stars uit 2004
C220AMG zegt
Het autorijden wordt echt steeds minder leuk zo, eerst downsizen we de hele boel. Vervolgens worden we doodgegooid met traject-controles en nu gaat de auto het helemaal van ons overnemen. Hierdoor raken de controles overigens wel overbodig, dat dan weer wel.
Echter, de technische innovaties zijn uiteraard mooi, maar de consument is hier, naar mijn mening, nog niet klaar voor. Het in kleine stapjes invoeren is daarom noodzakelijk. Maar zoals ik al zei, het rijden wordt er niet leuker op. De veiligheid gaat er waarschijnlijk wel op vooruit.
bosje zegt
@C220AMG: in kleine stapjes invoeren zeg je? Wat denk je van alle veiligheidssystemen die automatisch voor je remmen, in de baan houden enz. Stapje voor stapje…
BaRa zegt
@C220AMG: Autorijden wordt zo eindelijk op het niveau gebracht waarop het hoort te staan: inividueel transport van A naar B.
4991 zegt
@BaRa: dan zit je hier niet op je plek
Alfarobert zegt
Als de auto vanzelf rijdt hoeven we dus in de toekomst ook geen rijbewijs meer te halen.Ongeluk is dan schuld van de auto,schade verhalen bij dealer,die bij importeur en die op z’n beurt weer bij de fabrikant?Geen verzekering meer nodig dus(mensen aanrijden ook schuld van auto).Kost dus miljarden aan premies,werklui,etc.Slecht idee.Mensen willen zelf kunnen beslissen in hun auto en zelf sturen,zal altijd zo blijven.
pursuit zegt
Dat het zelf rijden gaat verdwijnen moet natuurlijk geen verrassing zijn, lijkt me zelfs logisch. Kan je nagaan hoeveel tijd we meer kunnen werken. Ik zou graag mijn e-mailbox al leeg gedicteerd hebben terwijl ik onderweg ben naar kantoor – super!
MLTB zegt
“waar het bedrijf vuistdiep in zit” – Smokealot kijkt teveel verkeerde pr0n
Ontopic : En nee Google! Ik wil het graag zelf doen.
Mairsil zegt
Je krijgt vanzelf een scheiding tussen de auto-als-vervoermiddel en de auto-als-speelgoed. Die laatste zal op een gegeven moment alleen op speciale wegen voor recreatief rijden en circuits nog welkom zijn, terwijl het woon-werk verkeer op speciale snelle banen voor automatisch rijden zich verplaatsen. Waarmee de hand-bestuurde benzine-auto dezelfde kant op gaat als het paard. Die hebben ook eigen paden voor recreatief gebruik.
zdev zegt
Tsja. Vroeger moest je alles zelf doen: lopen.
Toen werd de koets bedacht, getrokken door paarden.
Toen kreeg de koets een motor maar moest je wel zelf aanslingeren.
Toen kwam er een startmotor.
Toen automaten.
Nu heb je meesturende achterwielen, intelligente tractie controle, dynamische cruise control. Eigenlijk doet de auto alles al behalve sturen.
De één wil gewoon van A naar B worden vervoerd.
De ander wil echt rijden. Die grens is ligt voor iedereen anders.
Klassiekerrally zegt
Ziet nóg een reden om klassieker te blijven rijden. Groetjes, Dino.
nostravinniedus zegt
Volgens mij bestaat er al sinds de jaren 80 een auto die zichzelf kan rijden.Als extra optie had die ook een knop om over obstakels te springen.
Klassiekerrally zegt
@nostravinniedus: Kreeg je ook een heel cool horloge bij. En een lekkere langharige en langbenige dame die voor de auto zorgde in een vette zwarte truck-met-oplegger. Hmm…
glashelder zegt
@zdev
Het leuke is dat het niet alleen voor iedereen anders is maar dat het ook voor iedereen de ene keer anders kan zijn dan de andere keer.
Soms vind ik het prettig om alles zelf onder controle te hebben en de andere keer schakel ik de (semi) automatische piloot in. Bijvoorbeeld als ik even wat anders wil doen dan de hele tijd mijn voorligger in de gaten houden.
norge zegt
Digitale kaarten zijn leuk , vooral als er weer een konvooi vrachtwagens hier de Hardangerbrug over willen ( is nog niet af) .Dus het zal nog wel een tijdje duren voor die Autonome auto’s aan de hand van een kaartje je na een zuippartij naar huis kunnen brengen.
ktype1 zegt
Ik snap niet goed waar de scepsis en weerstand tegen zelfsturende auto’s vandaan komt. Juist autoliefhebbers zouden hier enthousiast over moeten zijn. Minder files door veel betere doorstroming (dichter op elkaar rijden moet mogelijk zijn) en nooit meer achter een slome zondagsrijder vastgeplakt zitten. Daarnaast heeft Schmidt gewoon groot gelijk dat auto’s (zeker in de verkeerde handen) gevaarlijk kunnen zijn. Ik hoop echt dat hier binnen korte tijd wat goede doorbraken in kunnen worden bereikt.
kickass zegt
Off topic: Op Discovery Channel is Chasing Classic Cars bezig. Echt een extreem tof programma
OT: Ik ben tegen zelfsturende auto’s. 1. Omdat je er niet aan kan sleutelen. 2. De mensen die dat wel doen gaan dood…
Anoniem zegt
@kickass: +1
OT: Google moet heel gauw http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Glass in productie nemen!
Deus Ex in real life dus, beter dan autonome auto’s!
jordy14 zegt
Ik rijd later liever zelf denk ik.
Klassiekerrally zegt
Ik heb wel eens de indruk dat er al mensen zijn die denken dat hun auto vanzelf rijdt.
Heel erg vaak rijden ze in Opels, Suzuki WagonR+-dingen of Golf Plusjes. Niet zelden hebben ze zo’n grappig visje op hun achterklep geplakt.
Meestal komen ze op een 80 km weg niet boven de 70 uit. Behalve qua leeftijd dan…
mashell zegt
@Klassiekerrally: gezien de grote hoeveelheid middenbaanliefhebbers zal lane assist voor deze mensen al een hele stap in de richting van autonoom autorijden betekenen.
bsxc2 zegt
Waar blijft Kitt!
4991 zegt
Handig als je 2500Km moet afleggen
gedwongenleaser zegt
Gaat de goede kant op dit. ‘De auto’ is bedoeld voor efficient/veilig/comfortabel vervoer van A naar B en is helemaal niet bedoeld om leuk te zijn, daar hebben we circuits en daarvoor geprepareerde auto’s voor. Zeg nou heel eerlijk; autorijden wordt eigenlijk pas echt leuk zodra het asociaal wordt en/of je regels gaat overtreden. 120 met het verkeer mee op de snelweg is te saai voor woorden, laat mijn auto dan maar zelf rijden zodat ik iets zinnigs kan gaan doen (potje Forza ofzo lol)…
tomleeuw zegt
Autonome auto’s is niet zozeer een probleem of uitdaging.
De uitdaging zit vooral in de overgangsperiode met “oude” auto bestuurd door mensen en autonome systemen dat werkt niet lekker samen.
De vroege stap bij invoering zal zijn dat je op de snelweg aangeeft wanneer de auto autonoom mag rijden, invoegen moet je dan nog wel zelf doen.