Het zal jullie wellicht verbazen, maar ook voor EV rijders is het niet altijd rozengeur en manenschijn. Een overzicht van grote en kleine ergernissen van ev rijders.
Ergernissen EV rijders
Ergeren en irritaties. Altijd goed om die niet mee te nemen het weekend in. Dus wij gooien op de vrijdagochtend nog even alles eruit. En nee, deze keer niet benzine- of dieselverstokers die iets vinden van de buurman die van zijn werkgever wel voor een half tientje bijtelling een auto mag rijden. Nee gewoon de elektrische auto gebruikers zelf. En zoals altijd, feel free om het in de comments aan te vullen. Hier komen ze ergernissen van ev rijders.
“ik heb deze laadpaal aangevraagd”
Ja, het woord laadpaal gaat een paar keer vallen… Maar laten we beginnen met de buurman die als eerste een Nissan Leaf ging rijden met een actieradius van 50km. Of een Outlander PHEV. Dat was de man (vrouw) die jaren terug als eerste de lokale gemeente wakker maakte met zijn vraag: “doe maar een laadpaal”.
Inmiddels zijn we 10 jaar verder en heeft de hele straat een Model 3 en is steeds vaker ‘zijn’ laadpaal bezet. Dat is op zich prima, maar dat hij met zijn Ampera het hele weekend de paal bezet houdt om 1kwh te laden omdat die laadpaal voor zijn huis staat uit nijd. Dat is best irritant! Of dat hij je elke keer meedeelt: ” maar ik heb hem aangevraagd he”. Zucht.
Slecht laadpaalbeleid gemeente
Bovengenoemde ergernis is simpel op te lossen. Want als iedereen in de straat een elektrische auto heeft, dan plaats je toch een aantal laadpalen extra? Nee, de gemeente kijkt “naar de bezettingsgraad van de laadpaal”. Huh?! Ja, deze moeten we even uitleggen.
Wat we bedoelen is dat de gemeente kijkt naar hoeveel kw een paal verstookt per 24u. Als de grenswaarde niet wordt gehaald, dan wordt hij nog niet voldoende gebruikt volgens die gemeente en dan hoeft er dus geen extra paal bij. Waar de gemeente naar zou moeten kijken is hoeveel % van de tijd er een auto staat bij een laadpaal. Want een plug-in-hybride die je op vrijdagmiddag neerzet is vrijdagavond al vol en gebruikt dus weinig van de capaciteit van de laadpaal maar houdt wel het hele weekend een laadpaal bezet.
Te kleine laadplekken
Nee, we rijden niet allemaal met een elektrische Smart. Dus het zou fijn zijn als de gemeente een klein beetje rekening zou houden met het feit dat EV’s over het algemeen niet kleiner zijn dan ‘normale’ auto’s. Waarom zijn die plekken dan WEL kleiner? Hieronder een goed voorbeeld van de laadplekken in de buurt van Autoblog HQ in 010.
Laadpaal lijkt beschikbaar, is het niet
Deze komt in verschillende gedaantes voor. Als je een app gebruikt om laadpalen te zoeken, zeker in een gebied waar je niet bekend bent, dan rij je daar vol goede moed naar toe. Om er vervolgens achter te komen dat het bijvoorbeeld helemaal geen openbare laadplek is. Of erger nog. Dat hij gewoon bezet is. Toch vrij irritant als je jouw route rond die laadplek hebt gepland.
PHEV’s
Ja, gewoon maar een hele categorie over 1 kam scheren. En zoals altijd moeten de goeden onder de kwade lijden. Natuurlijk is het irritant dat jij met je Full-EV wilt laden en dat de enige laadplek bezet is door een Outlander PHEV waarvan je toch op je minst afvraagt of het wel nodig is dat hij in het centrum van de stad die schaarse parkeerplek van jou heeft ‘afgepakt’.
Maar dat is nog tot daar aan toe en vooral van de categorie ‘deal with it!’. Irritanter is het wanneer die nieuwe Range Rover PHEV wel zijn laadkabel inplugt maar niet eens een laadactie start (dat kun je zien aan de niet brandende ringen). Top Tip: trek de kabel bij de laadpaal los en bel de politie. Want kabel los is boete. Kabel vast zonder laadactie is geen boete…
Het duurt zo lang..
Dan hebben we het niet over het laden ‘an-sich’, maar vooral over het starten van de laadactie. Zeker in de herfst heb je geen zin om in wind en regen en kou te moeten wachten totdat je zeker weet dat de laadpaal en jouw auto elkaar lief vinden. En dan hebben we het nog niet eens over het aantal keren dat een laadactie NIET juist start en je het riedeltje dus moet herhalen.
Het alternatief is de ergernis die hiermee samenhangt: terugkomen bij je auto en er dus achterkomen dat hij helemaal niet opgeladen is. Deze ergernis kan nog eens dubbel zo hard aankomen wanneer een Autoblog-lezer jouw laadkabel heeft losgetrokken en de politie heeft gebeld…
Missen we belangrijker ergernissen van ev rijders? Laat het hieronder weten.
Iedereen bedankt voor het inzenden van bovenstaande ergernissen. Samengesteld met input van Mobility Service.
MF zegt
Giga-ergernis: Waarom auto’s niet met een stekkermogelijkheid zowel aan de voor- als achterkant uitrusten. Mercedes heeft ze bijvoorbeeld enkel aan de achterkant, waardoor je als alleen de achterste plek nog vrij is altijd de kabel over heel je lak moet trekken.
simonferrari zegt
@m007: Audi heeft de mogelijkheid om aan de twee zijden een laadpoort te krijgen. Met mijn PHEV VW had ik er eigenlijk ook nooit laat van, deze was te vinden aan de voorzijde achter het logo.
MF zegt
@simonferrari: bij VW heb je hetzelfde probleem, maar dan andersom (voorste plek vrij = kabel over de auto)
gromit zegt
simonferrari, en dat moet ook weer een pak centen kosten!
Off topic: op YouTube zijn er videofilms te zien van een Britse eigenaar van één van de eerste Audi e Trons.
De ellende dat die man met z’n auto heeft gehad, dat hou je niet voor mogelijk. Het gaat van slecht lakwerk, nutteloze cameraspiegels tot waterinsijpeling (bij een electrische auto!)
mashell zegt
Ik heb die filmpjes gezien en die man maakt best wel een zeurende indruk. Zo’n type mens dat denkt dat ze een snellere behandeling kan afdwingen als ze hun ongemak aan de grote klok hangen op youtube of twitter.
Een paar water spatters en hij is al gelijk bang geëlektrocuteerd te worden… Maar het ergste dat hij doet dat de problemen van zijn wagen universeel zijn voor alle e-trons. Hij heeft een beetje pech, is een beetje veeleisend en is als Brit in Frankrijk in een ongunstige positie om op een normale manier de juiste service te krijgen.
gromit zegt
Het is verdorie toch geen gezicht, zo’n auto met een stopcontact! Je maakt je gewoon belachelijk met zo’n ding voor je deur.
HyperTeHK zegt
Nee een tankslang erin staat intelligent.
Doe mij maar een stekker erin. Ben je altijd zo bekrompen?
MF zegt
@simonferrari: blij dat Audi het gelukkig ondertussen wel begrijpt :-)
dndeeef zegt
@m007: of je parkeert hem achteruit erin of andersom?
MF zegt
@dndeeef: Ook geen oplossing helaas. Je moet namelijk in de rijrichting parkeren. Overigens zijn er genoeg straten en boulevards, waar je überhaupt maar 1-richtingsverkeer hebt.
Friez zegt
@m007: in Nederland hoeft dat toch niet? In België dan weer wel, voor zo ver ik weet.
MF zegt
@friez: in België is dat inderdaad verplicht
pramm zegt
Waarom zouden we dat ook niet bij benzine auto’s doen? In de praktijk omdat je ook dan nog goed genoeg uit de voeten kan aan de andere kant met de slang. Zelfde geldt voor een ev. Zorg dat de kabel die je hebt lang genoeg is. Autofabrikanten moeten gewoon een goede kabel meeleveren en niet van die idioot korte kabeltjes.
mattr zegt
@m007: Ja goed idee. Ik vraag me ook altijd af waarom ik niet zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant een klep heb om mijn auto vol diesel te tanken. Nu moet ik altijd nadenken aan welke kant de klep ook alweer zit…
ar156sw zegt
@mattr: dr staat als het goed is een pijltje naast het tanklampje in je dashboard om te laten zien aan welke kant de dop zit ;)
alpina007 zegt
@mattr: staat gewoon met een pijltje aangegeven op je dashboard ?? bij je tankinhoudsdingtje.
ritzevespa zegt
Ah dat word dan het volgende model, ze moeten toch geld verdienen met een nieuw model en nieuwe opties ? nieuw! De nieuwe tesla met 2 oplaad plaatsen, nooit meer gekloots bij de paal
fabian159 zegt
Als die laadkabel zo kan losgetrokken worden, worden deze dan niet regelmatig gejat?
bmw2coupeeigenaar zegt
Krijg je niet zomaar los nadat de auto is vergrendeld.
simonferrari zegt
@fabian159: Aan de auto zijde zit deze altijd vast wanneer de auto op slot zit.
pramm zegt
Als je aan t laden bent, ook op de laadpaal.
SpeedGeek zegt
Niet om het een of ander, maar als je bewust de stekker van een ander uit de paal trekt en vervolgens de politie gaat bellen ben je in mijn ogen een redelijke sneuneus.
mobieler zegt
Nee. Die kabel kan alleen maar los omdat de auto niet wordt opgeladen. Als je een laadactie start hoor je ‘klik’, wordt de stekker vergendeld en gaat het lampje branden. Iemand die op een vrije plek gaat staan en doet alsof hij aan het laden is maar dit niet doet is pas een sneuneus
SpeedGeek zegt
Ah oké, geen idee dat die stekkers dan pas vergrendeld worden. Maar men kan toch ook aannemen dat de boosdoener in kwestie een fout heeft gemaakt? Aangezien in de laatste alinea’s wordt geplaatst dat het heel lang duurt en je soms het proces moet herhalen?
Waarom zou je immers zoveel moeite doen om met een EV een plek te bemachtigen en vervolgens bewust niet gaan opladen terwijl je al wel de stekker er in hebt geplugd.
michaelras zegt
@speedgeek uhhhh, omdat de enige vrije parkeerplekken in de stad vaak laadplekken zijn. Dat is helaas het hele punt.
HyperTeHK zegt
Als je pas echt gemeen bent geef je hem gratis stroom. Maar dan is de kabel wel gelockt en kan hij zijn kabel niet mee meenemen zonder de laadpaal aanbieder te gaan bellen.
Dutchdriftking zegt
En wederom ben ik enorm blij met mijn oprit. Tegen de tijd dat ik elektrisch rij is actieradius een stuk minder spannend dan nu, en kan ik lekker twee auto’s voor de deur opladen. Erg prettig.
Hubert zegt
Nog een ev ergernis : doodleuk je auto bij benzinepomp neerzetten en vervolgens binnen op je gemak een broodje bal gaan eten.
erikhj zegt
@Hubert: Nou inderdaad. En waag het niet er wat van te zeggen. Egoïsme ten top. Net als onmogelijk hinderlijk dicht bij de ingang van de sportschool parkeren. Om vervolgens op een loopband te gaan hardlopen……
deeberton zegt
lol uberhaubt mensen die met de auto naar de sportschool gaan missen een beetje het grotere plaatje
Dutchdriftking zegt
@deeberton: Doe ik altijd. Echter ga ik dan vanaf de sportschool wel meteen door naar het werk.
koeberg zegt
“je auto bij benzinepomp neerzetten en vervolgens binnen op je gemak een broodje bal gaan eten.”
Da’s best asociaal ja. Komt dat vaak voor? Ik kan me niet voorstellen dat ik dat zou doen?
SimonMc zegt
Ergernis nr. 7 : de constante middelvingers van ICE-rijders.
hiostu zegt
Ik heb serieus een tijdje terug een Coal Roller gehad op de A2. Een sneue kerel in een Mercedes diesel die elke keer langs mij een dieselrookspoor trok met hoge snelheid. Zich dan weer af liet zakken tot ver onder de toegestane snelheid en als ik dan weer voorbij was gereden, opnieuw vol gas een rookspoor achterlaten. Wat voor kut leven moet je dan wel niet hebben, om daar je plezier uit te halen.
SpeedGeek zegt
Wat voor type ICE bestuurders doen dit?
boomhauwer zegt
@simonmc: hoe vaak kom je dat tegen? Nog nooit meegemaakt. Misschien ligt het aan je rijstijl?
SimonMc zegt
en @berlinetta: Ik rijd niet met een elektrische wagen. Ik noemde enkel een ergernis, welke overigens maar half serieus bedoeld was.
berlinetta zegt
Ligt het niet aan jezelf dan? ;) dit heb ik ook nog niet vaak gehoord.
jelle1990 zegt
Ik heb het andersom, wordt altijd uitgedaagd door sneue figuren met hun lease EV. Die stakkers willen altijd racen tegen mij in m’n Impreza WRX.
hiostu zegt
De mensen met een ICE die hem bewust op een laadplek neerzetten, vind ik nog het sneust. Ik heb er zelf nooit last van, omdat ik gewoon thuis laad. Maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen vervelend is. Je ziet het hier in het centrum regelmatig, zat plek op het parkeerterrein, maar dan toch bij de EV laadplek neerzetten. Hoe sneu is je leven dan.
throwingstars zegt
Ik laad thuis op en als ik al eens verder van huis moet, zorg ik wel dat ik voldoende reserve heb om de volgende snellader nog te kunnen halen voor het geval de publieke laadpalen bezet/stuk/te traag zijn.
Mijn grootste ergernis is dat je als EV-rijder nog vaak wordt gezien als DE verantwoordelijke voor alle elektrische auto’s. Dan spreekt een wildvreemde je aan net op het moment dat je vierjarige uk bij het instappen beslist dat hij eerst zijn schoenen wil uitdoen of neen toch niet papa doe je ze weer aan nu neen ik ga ze toch maar uitdoen… kortom, wanneer je weerloos bent: “Mijn diesel verbruikt maar 2 koffielepels per miljoen kilometer en het maken ervan kost een miljoen miljard keer minder energie dan voor jouw batterij op wielen”. “En wat met recyclage, hé? hé?”. “En die raketten van Elon Musk, zijn die dan niet vervuilend?”. “Zo’n stille auto is le-vens-ge-vaar-lijk voor kinderen mijnheer, die horen je niet komen”. “De kindjes in Congo”.”Nou, zo’n dure auto en maar één in plaats van twee achteruitrijlichten, dat is toch een beetje goedkoop?” Enzovoort.
Laat me met rust. Ik ga toch ook niet tegen elke dieselrijder die uitstapt gaan lullen over hoe slecht die roetfilters in de praktijk werken, hoeveel oorlogen er worden gevochten om aardolie te kunnen oppompen, hoeveel energie een olieraffinaderij verbruikt enzovoort?
SimonMc zegt
@throwingstars: Gewoon niet op reageren of enkel reageren met een opgestoken duim. Of leer een paar woorden Pools ofzo en als ze er over beginnen zeg je ” Pocałuj mnie w jaja” en brabbelt je er nog wat bij. Dan houden ze wel op.
berlinetta zegt
Als ik het zo lees, zijn alle ergernissen dus te herleiden naar die te kleine actieradius van de huidige EV’s.
P1m zegt
Haha wat een toestand allemaal, blij dat we een eigen oprit met 2 oplaadpunten hebben. Wat een gedoe, dat openbaar laden.
Robert zegt
Sorry, ICE-n00b hier: ik snap ergernissen over die openbare laadpalen niet. Het stroomverbruik wordt geregistreerd en doorberekend aan de eigenaar van de (PH)EV; hoe moeilijk moet het dan zijn om de meter extra te laten ‘lopen’ als de accu’s volledig zijn volgeladen? Gewoon 10-15 euro o.i.d. per uur aftikken als je er wel op aangesloten staat maar niet meer aan het (bij)laden bent. Da’s namelijk de enige manier om langparkeerders te dwingen de plek op te geven nadat ze volgeladen zijn.
phr34k zegt
EV rijders moeten niet zo zeuren.
nvhs75 zegt
Ja, EV ergenissen:) First world problems……maar toch.
Eigenlijk de laadpaalklevers! (zowel EV als PHEV)
Die zouden het echt beter moeten weten.
Het is een laadplek en geen parkeerplek.
Nog wat te winnen voor de connected cars en connected laadpalen.
Tussen 09:00-21:00 een appje dat je vol bent geladen en graag auto weghalen. (en anders gewoon betalen per uur dat je aan de kabel hangt en geen stroom afneemt.)
Zo opgelost.
Ik zie wel steeds meer Social Charging mensen. Die halen hem dan keurig weg zodat de paal vrij is voor de volgende, erg netjes (probeer ik ook altijd te doen).
gaat helemaal goedkomen!
xjs678qr zegt
De ID3 heeft een optie om automatisch de stekker te ontgrendelen wanneer vol. Dan je de kabel lostrekken en zelf beginnen laden.
Natuurlijk alleen als je dicht genoeg kan parkeren!
nvhs75 zegt
Dat wordt lastig denk ik. Want aan de paalzijde krijg je de kabel er toch pas uit nadat de juiste pas er tegenaan wordt gehouden of niet?
Of stuurt de ID3 een bericht naar de paal om aan de paalzijde te ontkoppelen?
wel een fijn idee.
Hubert zegt
Kun je niet reguliere parkeertarief gaan heffen zodra de auto aangeeft dat hij helemaal opgeladen is?
Desnoods met kwartiertje speelruimte tussen melding op je app en dat parkeertarief ingaat.
Kun je op je gemak nog even je latte macchiato opdrinken en vervolgens rustig naar je auto wandelen om deze op normale parkeerplaats te zetten.
RobTWo zegt
In Rotterdam betaal je sowieso het parkeertarief als je op een laadplaats staat in een gebied voor betaald parkeren. Dan kan je hem alleen onbeperkt laten staan, als je een parkeervergunning hebt.
mashell zegt
Waarom zijn het eigenlijk de gemeenten die de laadpalen plaatsen? Net als een telecom netwerk zouden marktpartijen dat moeten doen en zou de gemeente alleen de vergunning moeten stempelen.
RobTWo zegt
De gemeente is opdrachtgever. Zij maken een verkeersbesluit en leggen dat ter inzage aan de inwoners voor. Als het is goedgekeurd door de gemeenteraad, geeft de gemeente aan een commerciële partij (bijvoorbeeld Engie) de opdracht om palen te plaatsen.
mashell zegt
En dat is precies wat er verkeerd is. Ik pleit voor een wet als de telecom wet, als een telecombedrijf een kabel wil aanleggen dan kan de gemeente daar alleen maar mee instemmen. Ze kan hoogstens vragen, kunnen jullie dit een weekje uitstellen want dan ligt de weg toch al open voor een nieuwe riolering? Niet de gemeente zou de opdrachtgever voor de laadpalen moeten zijn maar de marktpartij die aan de stroomprijs denkt wat te kunnen verdienen.
eklasse zegt
De politie bellen voor een parkeerplek. Zullen ze blij mee zijn. Zo’n melding is nog spannender dan ongeval materieel of poes in de boom.
blackeye zegt
Gelijke monniken, gelijke kappen. Wil je overal in de straat/stad laadpalen, dan wil ik ook op de plek er naast een klein benzinepompje. Is het bereik van je auto een probleem? Dan heb je een niet uitontwikkeld product gekocht.
Ik loop niet te zeuren dat de V8 van de Chevelle 1 op 3 loopt. Heb niet de behoefte aan een benzinepomp voor de deur.
406_v6 zegt
@blackeye: amen
koeberg zegt
> Is het bereik van je auto een probleem? Dan heb je een niet uitontwikkeld product gekocht.
De genoemde ergernissen komen niet door een te laag bereik van de auto. Ook een auto met veel bereik zal moeten laden.
RobTWo zegt
Wat dacht je van deze ergernis:
Je hebt een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken, en vraagt een paal aan. Die krijg je niet, omdat er even verderop al een paal staat. Het gevolg is, dat je dus door de gemeente verplicht wordt twee parkeerplekken bezet te houden.
406_v6 zegt
@RobTWo: je rolstoel kun je binnen opladen, heb je geen laadpaal voor nodig ;-)
mashell zegt
Dat meen je niet serieus? In zo’n geval vraag je toch een gesprek aan met de wethouder die na je verhaal aangehoord te hebben de kamer uitloopt en naar de ambtenaren in kwestie loopt en hen op luide toon vraagt of ze nou helemaal gek geworden zijn?
jometdebanjo zegt
Samengevat: ikke ikke ikke.
Ik heb de paal aangevraagd
Ik vind de plek te klein
Ik moet in de rij wachten
Ik was eerst
Ik ben daarna
Pfff inderdaad.
michaelras zegt
@jometdebanjo: niets ouder dan de buurman die vindt dat de parkeerplaats voor zijn rijtjeshuis van hem is. Dus ergernissen zijn niet nieuw hè ;-)
koeberg zegt
Is dat niet inherent aan ergernissen, dat het iets is dat jou persoonlijk raakt? Waar je persoonlijk last van hebt?
uranj16 zegt
Pffff, wat ben ik blij met mijn benzine wagen. Alleen al om met de kabel bezig zijn zou me al ergeren. Zeker op zo’n regenachtige dag.
RutgerK zegt
Of mensen die ‘maar even’ hun auto op de vrije laadplek zetten omdat ze even de kinderen uit school moeten halen of even wat afgeven op een adtes. Ala jij met je EV dus net in dat EVEN moment daar aan komt rijden zie je dus niet dat de autober maar even zal staan en rijd je vloekend en tierend weg naar een andere plek of andere laadplek. Loop je vervolgens naar huis blijkt de laadplek weer vrij.
AdriaanPrius zegt
Lostrekken van een nietladende EV is 1 optie. Een andere streek is om de collega EV te ‘helpen’ met je eigen kaart. Dan wordt de auto netjes geladen (kost je al snel een paar euro). De autoeigenaar kan deze echter niet ontkoppelen en zal dus op zoek moeten naar ondersteuning van de laadpaalbeheerder.
Ik heb dit van horen-zeggen. Niet heel sjiek, ik vermoed wel heel leerzaam…. natuurlijk wordt er geregistreerd op welke naam er geladen is (doe het dus vooral niet bij iemand wiens relatie je lief is)
koeberg zegt
Mijn grootste EV ergernis: dat mijn auto maar één fase laadt. Staat de auto aan zo’n mooie 11kW paal op z’n gemakkie slechts 3,7kW te trekken.
993carrera4s zegt
ICE auto’s voor je tijdens het optrekken. Zoooo ? ?
Henrico zegt
Eén van de meest grappige vind ik bij een bedrijf/winkel hier in de buurt.
Hun laadplekken zijn vrij ver achteraan op de parkeerplaats, omdat daarnaast een trafo staat van de netwerkbeheerder.
Bedrijf heeft klachten en bedreigingen gekregen omdat men vond dat dergelijke plekken vlak bij de ingang horen. Je bent als ev-rijder toch niet per definitie gehandicapt en dat je niet dat stukje kunt lopen?!
Eshuis zegt
@Henrico: bij garage ziekenhuis Breda heb je naast de deur eerst de laadpalen en daarna pas plaatsen voor minder validen! Dat is blijkbaar de norm voor EV rijders….
ritzevespa zegt
Tja, er komen steeds meer van die autootjes en dan worden plaatsen schaars
Ik zou een laad parkeerplaats zien als een last resort, zorg dat je thuis komt met jouw lading
Of pak de 107 van het vrouwtje als je echt heel ver moet rijden
Wel leuk dat ze zich zo ergeren, ik heb dat niet mijn mijn Mercedes die over 2 maanden 25 jaar word ?
tge2 zegt
Heerlijk dat er op 500m van mijn huis een tankstation staat. Laat de (kleine hoeveelheid) electromobilisten het maar lekker onderling uitvechten.