Met je gewone benzine- of dieselauto parkeren op een parkeervak voor elektrische auto’s. In Breda is er grote ergernis ontstaan onder buurtbewoners als het gaat om de oplaadplek.
Het is een nieuw probleem dat de laatste jaren ontstaan is. Met name op plekken waar parkeernood hoog is en waar de gemeente de verantwoordelijk bij de bewoners legt. Zoals in Breda. In deze gezellige stad in Brabant is een niet zo gezellige vete aan de gang. In Breda mag je namelijk een benzine- of dieselauto parkeren op een oplaadplek voor PHEVs en volledig elektrische auto’s. Tot ergernis van de inwoners. In bijvoorbeeld steden als Amsterdam en Rotterdam is een dergelijke plek verboden terrein voor ICE-voertuigen.
Oplaadplek bezet in Breda
Daardoor komt het onder andere in de wijk Boeimeer in Breda voor dat buurtbewoners hun ICE op de oplaadplek zetten. Want het mag. Gevolg, bewoners met een EV kunnen niet laden en blijven achter met een lege accu. Er zijn briefjes geplakt op de laadpaal vanuit EV-rijders om de ICE-rijder erop te attenderen dat op deze plek parkeren asociaal is. De ICE-rijder beroept zich op de lokale wet, aangezien het in Breda is toegestaan om met je ICE op een laadplek te staan. Kortom, de verhoudingen in de wijk worden er niet gezelliger op.
Volgens BN DeStem heeft de gemeente Breda geen behoefte om de regelgeving te veranderen met betrekking tot wat wel en niet mag met een oplaadplek. Dezelfde regels opstellen zoals in Rotterdam, Eindhoven, Utrecht en Amsterdam ziet de gemeente blijkbaar niet zitten. Parkeren op een laadplek met je ICE. Is het netjes? Nee. Mag het? Van de gemeente Breda wel. En de frustratie kibbelt voort..
stekkerkoning zegt
Alle automobilisten zijn gelijk, maar sommigen zijn net wat gelijker dan anderen.
sportabgasanlage zegt
Beide partijen hebben een punt. Als er plek genoeg is, parkeer je uit fatsoen geen ICE op een laadplaats. Maar als de parkeerplaats vol is, en ’t mag, waarom niet?
Het leven is geven en nemen, en begrip voor elkaar hebben.. Niet alleen maar ikke ikke ikke.
Die bewoners moet gewoon samen koffie, of beter, bier gaan drinken. Dan komt ’t vast goed.
sportabgasanlage zegt
Even een aanvulling: er is ook ontzettend veel onduidelijkheid over parkeerplaatsen, laadplaatsen, parkeerplaatsen met een laadpaal en alle varianten. De meeste mensen weten helemaal niet wat de regels zijn en hoe ze de (verkeers)borden op zo’n laad- of parkeerplaats moeten interpreteren. Ze zouden daar eens wat duidelijkheid over moeten verschaffen en mensen voorlichteng via een campange.
Anekdote: mijn vader woont in een autovrije straat, dus aan het einde is een openbare parkeerplaats. Daar staat 1 laadpaal voor 2 auto’s. 1 van die 2 laadplekken is aangewezen als een parkeerplaats voor (PH)EV-voertuigen, aangegeven door een duidelijk bord met onderbord. De andere laadplek is een “gewone” parkeerplaats, en mag dus ook gebruikt worden door niet-(PH)EV’s. Mijn vader heeft een gewone ICE en heeft ook al vaak zat gediscussieerd met zijn buren (mét PHEV) over wat nou wel en niet mag, maar de PHEV-buren snappen het niet, of willen het niet snappen en ze claimen beide plekken als hun privé-parkeerplaatsen. In de coronatijd was het zelfs zo erg dat ze hun PHEV 7×24 (want 100% thuiswerken) op de gewone plek hadden staan, en de EV-P-plaats vrij was (en dus altijd leeg was, want er woont verder niemand met een EV).
mashell zegt
Een enkele laadpaal met twee aansluitingen, dus voor twee auto’s en dan slechts een parkeerplaats voor EVs aanwijzen? Daar heeft de gemeente het ook niet gesnapt.
Overigens vind ik dat je PHEVs niet bij openbare laadpalen zou moeten opladen, dat doe je alleen thuis. PHEVs laden traag en houden de laadpaal lang bezet terwijl ze anders dan echte EVs er niet echt afhankelijk van zijn. Fabrikanten zijn daaraan ook schuldig, PHEV’s zouden geen type 2 maar slechts een schuco aansluiting moeten hebben.
flutterby zegt
@mashell: hier stond ook z’n dubbele paal met enkele laadplaats en één PHEV maakte daar uitstekend gebruik van door op een parkeerplaats te staan en te laden. Wat mij betreft juist een betere oplossing dan gelijk twee parkeerplaatsen op te offeren.
redbeams zegt
@mashell: Traag of niet het gaat erom dat je kan stekkeren en dan moet je geen onderscheid in phev en ev maken.Of vind je ook dat iemand die slecht ter been is zijn auto niet vol met brandstof mag gooien omdat die er langer over doet?
mashell zegt
Ik vind dat PHEVs kreupele auto’s zijn, ze kunnen niet ver elektrisch, niet ver op brandstof, zijn zwaar, laden langzaam, kunnen niet aan de snellader. We moeten zo snel mogelijk van PHEV af, dat dient alleen maar om lage emissie waarden te halen in de WLTP tests maar de eindklant zit met een onhandig compromis.
RobTWo zegt
@ Sportgasanlage: Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Als je PHEV opgeladen is, zet je hem op een andere parkeerplek, zodat iemand anders daar kan laden. Op dat moment claim je toch maar 1 parkeerplek?
Van Epschoten zegt
@RobTWo: En dat is dus het probleem. Een (PH)EV auto heeft dus twee parkeerplaatsen nodig, een ICE maar 1. Dat wil de gemeente Breda dus voorkomen. Bij familie van mij is ook een laadplek voor de deur, de enige EV uit de straat woont 150 meter verderop. Die parkeert de auto weer voor de deur zodra het laden klaar is. Gevolg; parkeerplek met laadpaal blijft de rest van de dag onbenut omdat daar uitsluitend (PH)EV mogen staan. Mijn zwager moet daardoor de auto 100 meter verderop parkeren.
RobTWo zegt
@megaturbopowerboost: Waar woont die familie, dat er maar 1 elektrische auto is? Hier zijn er een stuk of zes in de app-groep, die twee plekken delen. En dan gebruik je altijd maar één plek per auto.
Van Epschoten zegt
@robtwo: in een straat met ca. 50 auto’s, prima afspiegeling van het huidige wagenpark. Probleem is dat de laadpaal/laadpunt alweer achterhaald is maar dat bestaande opdrachten/ contracten nog lopen. Momenteel zijn er ook lantaarnpalen met een stekker aansluiting. Die staan om de ca. 50 meter.
r3fl3x zegt
Die lantaarnpalen lijken me de perfecte (tussen)oplossing: er is al stroom aanwezig, het zijn er best veel en je hebt niet nog een lomp object op de stoep staan.
ghini zegt
@sportabgasanlage: helaas is daar het probleem van opladen niet mee opgelost toch?
sportabgasanlage zegt
Als een EV-eigenaar vindt dat een ICE-eigenaar best een stukje mag lopen om een laadplaats vrij te houden, dan mag een EV-rijder ook best een stukje lopen als er geen laadplaats beschikbaar is. Dat is precies wat ik bedoel met geven en nemen. Is je dichtstbijzijnde plek bezet? Dan zoek je een andere laadplaats en maak je van jouw probleem niet iemand anders’ probleem.
kas_par zegt
Behalve dan dat een volgende parkeerplek voor een ICE vaak 30 seconden langer lopen is en een volgende beschikbare laadpaal soms 30 minuten lopen…. toch wel een verschil.
BeQuietAndDrive zegt
Precies mijn gedachte. Waarom iemand graag de verhoudingen expres op scherp zet met zijn buren om een parkeerplekje begrijp ik niet. Parkeer even ergens anders, of maak afspraken over tijdsvakken enz. andersom gelijk even afspreken dat bij een volle accu, de EV weer even verplaatst wordt.
bassrt zegt
en deze situatie kan erger worden als de niet heel snel een gigantische aantal laadpalen geplaatst gaan worden overal. En dat is nog niet zo makkelijk aangezien alles overhoop moet om de kabels te leggen.
por100 zegt
Waren er maar voldoende verspreide plekken/laadstations waar je even in 5 minuten je auto kon opladen en weer door kon rijden. Dan hoefden er alleen naar die plekken kabels worden gelegd of anders als die kabels dan te groot worden, waarheen met een vrachtwagen grote volle accu’s kunnen worden gebracht.
Dat zou het probleem van miljoenen losse laadstations, in een oververhit elektriciteitsnetwerk, wel mooi oplossen.
maotje zegt
@bassrt: alles overhoop? Trottoirtje eruit. Sleufje graven, kabel leggen sleufje dicht, trottoirtje dicht.
Sander zegt
De EU of Den Haag kan anders ook groots gaan inzetten op accuwisselstations. Bromfiets-/Motorfietsfabrikanten Piaggio, KTM en Honda zijn in ieder geval bezig met accuwisselstations voor brommers en motoren. Qua autofabrikanten overweegt alleen Renault dit buiten het Chinese Nio. Tesla weet hoe het moet, maar doet voorlopig niks met die techniek. Als de overheid gewoon eist dat accu’s van auto’s verwisselbaar worden en desnoods met subsidie een netwerk van accuwisselstations optuigt, dan kunnen mensen zonder eigen oprit ook gewoon elektrisch gaan rijden.
por100 zegt
Motoren hebben veel lichtere accu’s en een beter bereikbaar chassis. Dat is handmatig te doen, ik heb ooit eens een zero crossmotor gehad. Redelijk te doen.
Maar wat voor installatie moet je wel niet bouwen om één auto accu te verwisselen? Je hebt een brug nodig, en daaronder een krik om die 500kg aan accu’s eruit te halen. Vervolgens komt een andere krik met verse accu en dan moet het ook nog perfect in elkaar passen en moet de techniek bullitproof zijn. Een losschietende accu op een elektrische fiets (gebeurt mij soms) of op een crossmotor is nog niet zo erg, maar in een auto op de snelweg is dat desastreus.
En je hebt dus miljoenen van die hefbrug installaties nodig en ook nog opslagruimte daar vlakbij voor genoeg accu’s. Sowieso moeten er heel veel extra accu’s achter de hand worden gehouden, want niemand wilt wachten met rijden totdat er een accu beschikbaar is. En er is nu al een tekort aan accu’s terwijl in het meest vooruitstrevende land wat betreft EV’s, slechts 3% van het wagenpark EV is.
Vindt jij het nog steeds een goed idee om accu’s te verwisselen?
flatsix010 zegt
Ik snap het wel. Is natuurlijk ronduit asociaal als er nog andere plekken vrij zijn. Maar in sommige wijken is dat nou eenmaal niet het geval als je thuis komt. EV rijders kunnen ook gewoon onderweg ‘tanken’.
Maar het is zeer vervelend voor de EV rijder die elke dag zijn auto daar standvastig parkeert met 85% accu.
kas_par zegt
Dat is dus evengoed niet de bedoeling. Een laadplek is om te laden, dus daar hoort geen ICE en ook geen reeds volgeladen EV. IMO
billymobiel zegt
Denk dat ik mijn Tesla voortaan ook maar gewoon onder het afdak van het tankstation parkeer. Staat nergens dat dat niet mag. Staat hij tenminste droog.
Nog erger zijn de EV-rijders die er parkeren zonder te laden. Die weten zelf hoe irritant het is.
roadster zegt
Aangezien een tankstation geen openbare weg is, maar privé terrein, bepaalt de eigenaar wie er mag staan. En dat zijn dus klanten die komen tanken. In deze woonwijk gaat het wel om de openbare weg. Domme vergelijking dus, maar van een Tesla rijder verwacht ik dan ook niet anders.
RutgerK zegt
Het staat er in de meeste gevallen niet. Wat ook kan is met een ICE een beetje tanken en vervolgens rustig binnen een bakje koffienuttigen, een broodje bal te gaan eten en afsluiten met een langdurig toilet bezoek terwijl je auto bij de pomp staat. Staat ook niet op een bord dat dat niet mag. Het zijn fatsoensnormen dat je dat niet doet!
Maar goed ik herken de discussie wel. Heb hem meer dan eens gevoerd. Vele ICE rijders denken dat de EV een extra auto is in de buurt wat niet klopt. De EV die bij de laadpaal staat laat een ‘open’ parkeetplek achter waar anders de ICE had gestaan. Grootste probleem zijn de PHEV rijders die binnen 2 uur bijgeladen zijn maar de auto een hele dag laten staan.
brimstone zegt
Juridisch is een tankstation gewoon openbare weg…. Niet zonder meer een domme vergelijking dus. Ook Tesla rijder, of heb je nog geen rijbewijs?
Ot92 zegt
@brismtone Nee. Een tankstation valt niet onder openbare weg. Het is een privé terrein.
brimstone zegt
Dan ken je de definitie van openbare weg duidelijk niet. Zelfs de meeste parkeerterreinen zijn openbare wegen. Google maar even, veel jurisprudentie over te vinden. Een tankstation is ook gewoon openbare weg. En daardoor heb je je ook daar aan de verkeersregels te houden.
Ot92 zegt
@brismtone Een parkeerterrein is weer heel wat anders dan een tankstation…
Als de Shell bijvoorbeeld zich daar wilt vestigen, dan moet ie toch echt dat terrein gaan huren/kopen. Op dat moment is het geen openbare weg meer.
brimstone zegt
Laatste wat ik erover zeg: 1. Google even, 2. Priveterrein kan ook openbare weg zijn, ook parkeergarages met slagbomen en dus tankstations. 3. Shell kan zich niet zomaar zich ergens vestigen door grond te huren of kopen, deze concessies worden geveild door de overheid. 4. Een tankstation is openbaar terrein, tenzij er bv “verboden toegang” borden staan. Maar dat lijkt me niet waarschijnlijk bij een tankstation.
Omdat een tankstation openbare weg, gelden daar dus ook de normale verkeersregels.
por100 zegt
Dat staat er waarschijnlijk wel. En de laadslang voor ICE’s is meestal wat langer dan jouw tesla breed is.
Edge zegt
Ik snap de ergernis als het een gebied is waar de laadpaaldekking enorm slecht is en je echt aangewezen bent op die ene laadpaal. Maar als de parkeerdruk hoog is en de regels het toestaan, snap ik ook goed dat die ICE-bestuurder zijn auto daar gewoon parkeert. Waarom zou jij telkens de sigaar moeten zijn en je auto ver weg moeten parkeren en meneer of mevrouw EV-rijder niet? Ook zij kunnen prima een parkeerplek een paar straten verderop zoeken en de auto een keer niet aan de laadpaal hangen. Met de range die de EVs van tegenwoordig hebben, kan dat prima.
Maar dat is natuurlijk alleen het geval als de parkeerdruk hoog is. In een rustige straat waar parkeerplaatsen te over zijn, zul je mij nooit een ICE op een laadplek zien parkeren om EV-rijder te pesten of zo. Als dat de motivatie van de ICE-bestuurder is, vind ik dat ronduit lachwekkend en zielig.
por100 zegt
Ik snap niet dat als je echt afhankelijk bent van die ene laadpaal dat je dan een EV gaat rijden. Koop dan een PHEV of gewoon zuinig klein ice’tje. Ben je net zo duurzaam bezig.
EV kiezen terwijl het elektricitetisnetwerk er nog niet aan toe is, en je ook nog afhankelijk bent van goede wil van buren is misschien iets te optimistisch.
RutgerK zegt
Sommigen moeten EV rijden van de baas.
berlinetta zegt
@RutgerK: Niks moet. Je kan ook gewoon een auto privé kopen.
brimstone zegt
Ik snap niet dat als je afhankelijk bent van een schaarse parkeerplaats dat je dan een auto koopt.
kas_par zegt
Tijden veranderen he. Toen ik een jaar terug de EV kocht was ik de enige in de straat. Geen probleem met de laadpaal. Inmiddels zijn er 5 EV’s in de straat en wordt de laadpaal regelmatig gebruikt door zo’n 6-7 andere auto’s die in hun eigen buurt kennelijk geen paal hebben staan…. Drukke bedoeling dus bij de paal. Maar dat is het risico dat ik heb genomen.
Vind niet dat we naar een situatie moeten waar enkel rijke mensen met eigen parkeerplaats of oprijlaan goedkoop een EV mogen/kunnen rijden… dus moeten de gemeentes aan de bak. Meer laadpalen en vooral duidelijke regels.
lecomte zegt
Als het mag, dan mag het.
mashell zegt
De vraag is dan ook eigenlijk: hoezo mag dit? Waarom niet gewoon keihard verbieden en zodat de BOA’s met afsleepwagens paraat staan.
por100 zegt
Mensen met een sleepwagen (op diesel) hebben het al druk genoeg.
En geld voor meer boa’s met vrachtwagenrijbewijs en een nieuwe diesel sleepwagens is er niet en het personeel is er ook niet,en de nieuwe sleepwagens zijn er ook niet.
Gewoon tanken langs de snelweg met je ev, of thuis als dat kan en anders verhuizen. Als je genoeg geld hebt voor een ev kan je jezelf ook wel huis met oprit veroorloven in een goedkopere gemeente
mashell zegt
Je begrijpt er maar weinig van. Ik rijd een EV omdat het lekkerder rijdt (en ik een veel dikkere auto kon krijgen voor hetzelfde geld) maar de meesten rijden een EV als auto van de zaak omdat deze goedkoper zijn (lage leaseprijs vanwege geen MRB en lage bijtelling), deze mensen hebben dus juist niet geld genoeg voor een huis met een oprit. En langs de snelweg tanken (snelladen) noemen we dat, is iets wat je niet al te vaak moet doen met je EV, is niet zo goed voor de batterij. Dus als je geen eigen oprit hebt dan laadt je gewoon een of twee keer per week in de nacht bij een openbare laadpaal. Gaat prima, zolang er daar maar genoeg van bijgeplaatst worden.
por100 zegt
Ja daar gaat het toch om! Het elektriciteitsnetwerk is onvoldoende voor al die stroomvraag. Dus gewoon nog ff op de blaren zitten of je batterij naar de klote. Alsof dat zoveel boeit: is toch maar een leasert. En nogmaals, als je een ev kan kopen of leasen dan verdien je wel genoeg om naar een goedkopere gemeente met oprit te verhuizen (deze uitspraak durf ik wel te doen voor 90% van de gevallen).
Maar jouw eis: er moeten gewoon meer openbare laadpalen bijkomen: ga ze zelf lekker aanleggen. Niemand die het werk wilt doen, te weinig grondstoffen/materialen, netwerk onvoldoende. Ze wachten maar ff 5 jaar voor een acceptabele laadinfrastructuur.
berlinetta zegt
@por100: Mashell blaat gewoon graag vanuit zijn ivoren leasetoren.
redbeams zegt
@mashell: Klagen over trage phev’s dat ze de laadpaal te lang bezet houden maar ondertussen je eigen “snellaad” ev de hele nacht bezet houden bij de laadpaal…hoezo hypocriet?
mashell zegt
Schatje de wagen doet er toch ook gewoon de hele nacht over om vol te geraken?
kas_par zegt
Niet helemaal begrepen hoe het zit…. In de lease is een EV veeeel goedkoper dan een ICE. Eén van de redenen dat ik EV rij. Daarnaast rijdt het zoveel fijner en is het duurzamer….
Maar een eigen oprit heb ik uiteraard dus niet, niet zoveel centen! Daarom was die goedkope EV voor mij juist een uitkomst.
jeffbras zegt
Hoezo mag dit?!?……waarom verbieden kan je beter vragen,echt de arrogantie gewoon….ice rijders betalen alle openbare parkeer plekken dmv wegenbelasting en dan ook nog eigen plekken opeisen.
verbieden prima maar dan ook andersom….geen ev,s op normale plekken…..het ziet er sws niet uit al die palen en kabeltroep overal,wat een armoedig zooitje
redbeams zegt
@mashell: Stel de vraag eens anders want het mag…waarom verbieden?
flyerbunch zegt
Tja als er parkeer tekort is en de wet is dat beiden er mogen staan heb je geen poot om op te staan. Wie het eerste arriveert heeft geluk! Onder EV rijders is er nog een grotere erfenis dan een ICE op de laadplek namelijk de EV die zich parkeert (en de kabel aansluit), maar dan niet gaat laden! Deze mensen zouden beter moeten weten. Hier vond deze man een trucje voor om ze terug te pesten!
https://e-drivers.com/de-valsspelers-bij-ikea-column-door-maarten-hachmang-e-driver-laadpasspecialist/
MrHyde zegt
@flyerbunch dat verhaal van die Hangmach is geniaal: al wordt het wel duur bij een Model X waarvan je niet weet hoe leeg die is.
flyerbunch zegt
@MrHyde: denk dat dat wel zal meevallen, tenzij je er een hele dag uitstap van gaat maken met als afsluiter het ballenbad erbij hehe..
Ikea zegt dat dit de kosten zijn:
https://knowledge.ikea.com/nl/nl/66bcc155-34db-4716-9fgg-0fd3ef5g38ee
ghini zegt
@flyerbunch: beste streek, heb nog geen ev maar wat als je net klaar bent met laden? Gaat dat lampje dan niet uit? Zou lullig zijn als die kale vent eerst wel aan het laden was, vol maar nog niet terug bij auto. Miss moest ie zn kinderen wel ergens ophalen en kan ie uren niet weg.. nogal harde streek voor iemand die gewoon nog naar huis had kunnen rijden?
flyerbunch zegt
@ghini: men heeft het verhaal zelfs opgepikt via een juridisch forum en gekeken of zoiets strafbaar is om iemand anders auto op te laden met je eigen pasje:
https://blog.iusmentis.com/2018/11/07/hoe-illegaal-is-het-om-andermans-elektrische-auto-op-te-laden-bij-de-ikea/
flyerbunch zegt
@ghini: een juridisch forum heeft dit verhaal toevallig opgepikt en gekeken of het laden van andermans EV met jouw pasje strafbaar is:
https://blog.iusmentis.com/2018/11/07/hoe-illegaal-is-het-om-andermans-elektrische-auto-op-te-laden-bij-de-ikea/
pindakoning zegt
@flyerbunch: haha wel lachen
mashell zegt
Als iemand vergeten is zijn pasje te swipen, of de app deed het weer eens niet of de paal las het pasje niet goed vind het het wel kinderachtig iemand zo “vast te ketenen” aan die laadpaal. Maar goed, dit is iemand met voorgeschreven post-it’s met #evhole in zijn auto, een op en top sympathiek persoon dus…
flyerbunch zegt
@mashell: inventief is ie wel en dacht mss: een goed voorbereid persoon is er 2 waard?
roadster zegt
Als hij een keer tegen een vuist oploopt, is het natuurlijk janken geblazen. Dan is hij slachtoffer. Wanneer je ruzie zoekt, vind je vroeg of laat wat je zoekt.
RutgerK zegt
Ik ben wel benieuwd naar de specifieke situatie. Plaatst Breda de laadpalen zelf of wordt het plaatsen uitbesteed? Allego plaatst namelijk laadpalen en doet het beheer. De kosten worden door Alkego terugverdiend door de ‘verkoop’ van kWh’s op de laadpaal. Een laadpaal waar niet geladen kan worden omdat er een ICE staat is alleen een kostenpost ipv dat kosten terugverdiend kunnen worden.
Overigens hoeft de gemeente alleen maar het juiste onderbord te plaatsen om de maatregelen onder de Wegenverkeerswet te kunnen beboeten. In veel gemeenten wil de politie er echter niet aan om actief te handhaven aangeziennde grootste problematiek zich afspeelt op de momenten dat de gemeente dicht ia en handhaven naar huis.
flyerbunch zegt
@topless: tja, andersom zullen er ook wel heethoofden zijn die de kalende man zullen opwachten. Dit leek me meer op een storm in een glas water..
ghini zegt
Lekker kortzichtig Breda..
MrHyde zegt
En dat is dus het verschil tussen Breda met wethouders van de VVD die verantwoordelijk zijn voor parkeren en bereikbaarheid, en de andere gemeentes.
Blijft overigens een lastig verhaal: de EV’er die na het boodschappen doen met 90% accu zo verzekerd is van een plekje, is een ander verhaal dan de EV’er die nu niet naar z’n werk kan omdat zijn accu van 10% nu niet opgeladen kan worden.
Henkie zegt
Sorry maar dat is vooruit denken. Die parkeer problemen zijn niet van de laatste 3uur. Met een brandstof auto denk je ook na over waar en wanneer ga ik tanken. Dat is dus bij een ev ook zo.
Dat je als je thuis komt en je hebt nog maar 10% dan ben je dus enorm dom bezig.
mashell zegt
Nou, nou. Als je EV een actieradius van 350km heeft dan kun je met 10% nog 35km rijden, dan is met 10% over thuis komen helemaal prima, genoeg om in een ruime straal rond je huis een laadpaal te vinden.
dijan zegt
Toekomst,: parkeerplaatsen op parkeerdek alleen voor invalide en ev s .
ID3 zegt
Hoe krijg je een EV-rijder gek…
omarrs6 zegt
Ah dit wist ik niet eens! Volgende keer in Breda dan lekker op een EV plek parkeren :)
Maar zonder gekkigheid, al mag het, doe ik het uit respect niet.
Sanitarium zegt
Als er geen plekken meer zijn snap ik het wel.
Echter heb ik ook hier last van lui die m bewust erop zetten terwijl rest leeg is. Dat vind ik een beetje sneu…
Net als ICEs die hun auto op tesla superchargers parkeren terwijl er enorm veel plek elders is bij een hotel. Inmiddels ook meerdere malen zelf gezien.
Heb wel medelijden met die lui. Zo’n klein piemeltje en zoveel overcompensatie. Wat voor vrouw zou daar op vallen?
DeGoudenRaket zegt
Enigszins off topic, maar ik vraag me regelmatig af waarom er voor het opladen per se een bepaald parkeervak nodig is. Beetje afhankelijk van het parkeerterrein/parkeerplekken en de ruimte die er is, zou een centraal oplaadpunt met nét wat langere kabels toch ook geschikt kúnnen zijn?
Nu is het een beetje als de parkeerautomaten vroeger (?) in de VS, elke parkeerplek een eigen. Niet heel efficiënt… Gaan we over tien jaar ook bij elke twee parkeerplekken zo’n oplaadpunt neerzetten? Wordt het straatbeeld ook niet beter van. (Van overal kabels overigens ook niet, maar die springen dan denk ik toch minder in het oog.)
bernoulli zegt
Tot iedereen zijn nek breekt over al die kabels. ;)
koeberg zegt
Volkomen begrijpelijk dat een eigenaar van een ICE-auto zijn auto gewoon plaatst op een geldige parkeerplaats. Wel ontzettend frustrerend wanneer je aan komt rijden met een elektrische auto en ziet dat er nog diverse plekken in de straat vrij zijn, maar niet die twee plekken aan een laadpaal.
Als rijder van een ICE-auto is het wel vriendelijk om indien er plek vrij is op een parkeerplaats zonder laadpaal, dat je eerst die gebruikt. Maar daar moet je dan wel aan denken. Je kunt niet van iedereen die zelf niet afhankelijk is van laadpalen verwachten deze conventie te kennen.
Dat moet de gemeente oplossen.
Charles Taycan 4S zegt
Ben 13 jaar geleden geëmigreerd uit NL, en was er onlangs weer even… wat een drukte en lawaai en vervuiling en gestresste agressieve mensen, zo blij dat ik weer weg was daar! Sterkte allemaal! 😉
Sanitarium zegt
@charles groot gelijk!
bernoulli zegt
Maar na 13 jaar nog steeds niet op Voitureblog.
Variomatic zegt
En in de steden waar het niet mag ergeren de EV rijders zich dan weer groen en geel aan de PHEV rijders, helemaal als die hun Phevvie lekker een paar dagen aan de laadpaal leggen, waha.. heerlijk dit soort leed.. zonder eigen laadgelegenheid wist je dat dit het risico was dat je nam, verblind door die lage bijtelling :-)
Sanitarium zegt
@variomatic Zit het diep?
por100 zegt
Simpele reactie op terecht punt, al zou het diep zitten: als ev-rijder moet je toch wel hebben nagedacht over hoe je gaat tanken. Ik zou mijn phev oid ook niet verplaatsen als ik hem toevallig een paar dagen niet gebruik. Wat als je er gewoon niet aan denkt?
Je kan het ook omdraaien: beste ev-rijder zorg zelf voor uw laadgelegenheid.
Sanitarium zegt
@por100 ik hou mij niet bezig met het leed van anderen en gun iedereen de wereld. ongeacht het onderwerp. Ik vind dat behoorlijk verwerpelijk niveau en zegt wat over iemands karakter.
por100 zegt
Daar heb je wel een punt, leedvernaak is ook vaak ronduit triest. Toch kan enig leedvermaak helpen iemand tot inzicht te laten komen: je kan niet verwachten dat de samenleving zich aanpast aan jouw nieuwe manier van transporteren. Je zal daar zelf ook actie toe moeten nemen.
Als iemand én op een drukke plek gaat wonen én geen eigen laadmogelijkheid heeft of kan creëren en tegelijkertijd verwacht, nee eist, dat hij niet wordt belemmerd in zijn groene daad, is wat mij betreft enig leedvermaak wel toepasselijk als die persoon de deksel op de neus krijgt in de echte wereld.
Sanitarium zegt
@por100 Vooropgesteld: koop/lease pas een EV als het past binnen je patroon.
Dan verder. Het is geven en nemen. Drukke plek of niet, eraan laten staan is onzinnig en vind diegene zelf wss ook irritant als het hem overkomt. Dus als een grote groep op een drukke plek woont en het allemaal irritant vinden als mensen blijven plakken aan zo’n paal, pas je allemaal aan en zet m weg als je klaar bent.
Dat allemaal gezegd hebbende. Ik zag al lang van te voren dit soort gedrag aankomen (de Nederlandse mens blijft een apart fenomeen) en laad niet bij openbare palen tenzij ik ergens moet zijn en er toevallig eentje zie. Ik heb geen zin in dat gedoe en irritaties die ik hierboven heb beschreven.
Daar krijg je rimpels en grijze haren van. En neen. Ik heb geen eigen paal.
Goed weekend 🌞
por100 zegt
Danke, du auch!
RobTWo zegt
@por100 Wat nu als dat niet kan/mag? Bijvoorbeeld omdat je de kabel niet over het trottoir mag laten lopen?
por100 zegt
Ja, dan hopen op een beetje assertieve gemeenteraad die dat toe gaat staan: in maart zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen, ik zou zeggen schrijf de politieke partijen in je gemeente nu aan, want ze zijn nu bezig met het schrijven van hun verkiezingsprogramma
roadster zegt
Wanneer je betaalt voor het gebruik van de infrastructuur (BPM/houderschapsbelasting), heb je wat mij betreft meer rechten.
janstehouwer1954 zegt
@topless: spijker op zijn kop!
Dit gedoe lijkt ook een tweedeling in de maatschappij te veroorzaken.
mashell zegt
Doen ze toch ook? Leaserijders betalen bijtelling, daarom is de meest linker rijstrook voor hen gereserveerd en mogen ze ervanuit gaan dat er voldoende openbare laadpalen geplaatst worden.
berlinetta zegt
@mashell: *EV-leaserijders betalen minder bijtelling. Bedoelde je dat?
RobTWo zegt
Wat ik trouwens van diezelfde Bredase wethouders wil weten: mag je in Breda dan ook zonder GPK op een gehandicaptenparkeerplaats staan?
En hoe zit het met het verkeersbord bij de laadplaats? Die heeft zeker ook geen betekenis? In het kader daarvan kunnen we alle verkeersborden in Breda wel afschaffen. Zal wel een rommeltje worden op de weg daar.
bernoulli zegt
Houding en gedrag… volwassen mensen die kinderachtig over en weer lopen klieren met briefjes. En volgende keer vast een dikke kras of een lekke band.
En dan moet ‘de gemeente’ het maar weer dichtregulelren zeker straks… zodat de buurtjes elkaar lekker kunnen verklikken bij handhaving.
Sanitarium zegt
@bernoulli verzuurde maatschappij hè. Best jammer… zelf maar dan de bloemetjes buiten zetten. Of verhuizen naar Frankrijk en een Taycan rijden
bernoulli zegt
Haha. En dan maar hopen dat je niet onthoofd wordt. :)
dree16v zegt
Ik zal eerlijk zijn, ik maak me er in mijn woonplaats soms ook schuldig aan als ik snel een boodschap moet doen. Maar alleen als alle andere vakken vol zijn, en helaas is dat vaak het geval. Volgens mij betaal ik met mijn ICE wegenbelasting en heb ik daarom een streepje voor ;-)
Loek zegt
Ik als ICE-rijder betaal de wegenbelasting om die plekken te betalen. De EV rijder niet ;)
Ik vind het verder niet netjes hoor, daar niet van. Maar zoals veel gezegd in dit topic, als er nergens anders plek is moet je als EV-rijder ook niet zo zeuren. Kunnen laden op je thuislocatie is een voordeel maar niet een noodzaak, je zet ook niet voor het slapen even snel een benzineslang in je ICE-auto dus je kan best zonder.
Ot92 zegt
Tsja… Als er geen plek is, dan zet ik ‘m ook daar neer. Het mag van de gemeente, dan moeten ze bij de gemeente gaan klagen i.p.v. bij mij. Sorry not sorry.
Sanitarium zegt
@ot92: en je hebt groot gelijk. Soms zit het leven effe tegen. Ook als EV rijder. Niks aan te doen en door ;-).
rogerzz zegt
Wat een zure mensen heeft Autoblog toch. Als mijn auto vol is, krijg ik een melding op mijn horloge/telefoon en haal ik hem weg. Sowieso vergeet ik niet dat ie er staat, behalve als ik na 22:00 aan de lader hang met een lege accu laat ik hem de nacht er aan staan en haal ik hem weg als ik wakker wordt. Laadpalen zijn nou eenmaal schaars. Wel zo fijn voor een ander als die kan laden, houd toch een rekening met elkaar in dit zure egoïsten-postzegellandje.
Ongelofelijk kromme regel in Breda dan ook, plekken die schaars zijn en nodig vergeven aan ICE’s. Als het echt laat in de avond de allerlaatste plek is dan snap ik het. In Den Haag heb je overigens een onderbord, dat tussen 22:00 en 9:00 lege laadplekken kunnen worden gebruikt door niet-EV’s, dat lijkt mij een betere oplossing.
Sanitarium zegt
@rogerzz Plusje van mij kerel. Zeer 🍋
frans928 zegt
Als ik de gemeente Breda was zou ik dit toch maar gaan regelen. Mensen gaan anders eigen rechter spelen en is het hek van de dam.
Flatsix zegt
Pfff…. het is toch common sense hoe om te gaan met een laadpaal als ICE/ PHEV en EV eigenaars. Onenigheid hierover laat mooi het ontbreken van saamhorigheid en egoïsme in de maatschappij zien. Ik vind @charlesikheblekkereentaycanenjullieniet vaak wat pedant maar hij heeft nu wat mij betreft wel een punt.