De raceklasse begint mondiaal uit de gratie te raken. Over heel 2013 keken er al 50 miljoen mensen (zo’n 10%) minder dan een jaar eerder. Dit jaar lijkt het er niet veel beter op te worden.
Volgens het Spaanse Marca is de daling het grootst in Latijns-Amerika, waar het aantal kijkers het afgelopen jaar met 50 procent is gedaald. Zelfs in Italië, waar het kijkgedrag doorgaans door het succes van Ferrari wordt bepaald, wordt er 20% minder gekeken. De GP van Canada trok op RAI en Sky 3,5 miljoen kijkers minder dan een jaar eerder.
Het Alonso-gekke Spanje deed het ook niet veel beter. Daar zou een daling van 15% zijn genoteerd. In Duitsland zou er over 2013 10% minder zijn gekeken. Een daling die dit jaar voortzet met -3% tot dusver. Ook in China en Frankrijk neemt het aantal F1-kijkers af. In China nam het een duikvlucht toen staatszender CCTV stopte met de uitzendingen, in Frankrijk daalde het logischerwijs toen de koningsklasse van de autosport naar een betaalkanaal verhuisde. Over Nederland zijn geen cijfers gepubliceerd door Marca, maar we kunnen ons voorstellen dat zich hier een soortgelijk scenario als in Frankrijk afspeelt, aangezien het hier ook achter een decoder zit.
De reden? Daarover lopen de meningen uiteen. Voormalig teambaas Flavio Briatore speelt de motorgeluidkaart, en laakt het gebrek aan spannende inhaalacties.
“What we have now is not formula one. Formula one is something else. The audience is clearly enjoying it a lot less, because there are cars that do not make much noise. There are drivers who save fuel, drivers who only do ‘fake’ overtaking when their wing flap is open. Drivers who are doing their accounting in the car rather than being gladiators.
F1-uitbater en fraudeur Bernie Ecclestone, eveneens een notoir V6-hater, gaf eerder al social media als Facebook en Twitter de schuld van de dalend aantal kijkers. Tegen Forbes liet hij weten:
“I was talking to the people from RTL television in Germany. They said it is surprising that across everything they do, television ratings are down. Why? Because people have only got so much time. They are using Facebook, Twitter… there are so many things people can watch.”
Puntje voor Ecclestone, want TV sterft langzaam uit. Misschien toch eens een dealtje sluiten met Netflix of HBO GO. Maar Bernie is niet van plan om iets met social media te gaan doen. Hij denkt dat die hype wel weer overwaait, wat opnieuw aangeeft dat Mr. Berns met zijn desinteresse voor innovatie en vernieuwing nodig van het F1-toneel dient te verdwijnen.
siemi zegt
Huh? Formule 1? Loopt dat nog?
rijnooit zegt
@siemi: Het schijnt van wel. Ook heb ik spookverhalen gehoord over dat ene… Uhm… MotoGp.
Dat wordt ook al zo fijn uitgezonden op 0 reguluere kanalen….
Wat een sukkels. Zullen de sponsoren ook wel leul vinden. Minder ogen, minder interessant, minder geld, minder geld voor de sport, minder belang de sport door te laten gaan…. Afbouwende zaak voor dit soort sporten. Enorm jammer.
RazorHead zegt
Misschien eens terug gratis aanbieden met deftige commentatoren (BBC, Are you listening ??). Maar nee, lekker poen scheppen door het achter een decoder te steken en dan verbaast zijn dat er zoveel % er niet voor wilt betalen. Tuurlijk kijk ik dan via een gratis live stream (van Sky).
Eigen schuld dikke bult Bernie.
slkr170 zegt
@RazorHead: Idd, als ik in België elke race live wil kijken moet ik voor elke race een dag pas van 10 euro kopen, dan ga ik ook wel gratis streamen. En die hybride bullshit mogen ze ook achterwegen laten.
gregorius zegt
@slk r170: wattus? 10 euro om naar die race te kijken? Zijn ze nou helemaal van de zotte?
slkr170 zegt
@gregorius: Ja vindt het het ook schandalig, ofwel is het een extra abonnement nemen om alle sport te kunnen zien en dat is 16 euro per maand, maar ik kijk enkel Formule 1 dus dan is er de dagpas waarmee ik 24 uur sport kan zien en die kost 10 euro.
MrSkyline zegt
@slk r170: Ik ben de afgelopen jaren steeds minder gaan kijken en heb dit seizoen nog maar 1 race gekeken, deze heb ik halverwegen af gezet omdat er echt geen zak aan was. De “‘koningsklasse” moet geen “wie kan er het zuinigst rijden” battle worden. Gewoon een lading banden, V10 of V12 en geen (of een minder strenge) brandstoflimiet.
Ik vind het triest dat een traktor pulling event mij minder aan grasmaaiers doet denken dan de huidige F1.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Bernie bedankt!
CBR600rr zegt
Flaav heeft het weer eens bij ’t juiste eind… Wat een mooie kerel blijft het toch, een gemis voor de sport!
mashell zegt
@CBR600rr: je weet nog waarom hij eruit geschopt is? De oude truienverkoper had van sportiviteit niet genoeg begrepen.
CBR600rr zegt
@mashell: ik heb 4 woorden voor je: leven in de brouwerij.
Het is niet netjes wat hij deed maar je zal maar een hele rits teambazen hebben als RBR… Zo’n Horner wordt niemand vrolijk van… Het zijn de Tom Walkinshaws, Eddie Jordans en Flavio Briatores van deze wereld die het spelletje een beetje mooi maken.
awesome zegt
@CBR600rr: vergeet vooral Paul Stoddart niet te noemen!
Wat vond ik dat een fantastische kerel!
mashell zegt
@CBR600rr: het zijn de coureurs die dat moeten doen. De teamchefs zorgen voor dat de gasten hun drankje krijgen, de garage schoon is en de coureurs elkaar niet van de baan rossen. Net als een voetbaltrainer, eigenlijk helemaal niet zo belangrijk.
NiNja zegt
Het is gewoon niet zo leuk/spannend als vroeger. Steeds meer en meer van die k*t regeltjes die de sport bemoeilijken en coureurs springen alleen maar van team naar team zoekend naar meer ca$h, geen trouw meer aan een auto/team.
rob5nismo zegt
Ik denk dat de daling idd met de decoder te maken heeft.
En het is dit seizoen allemaal ff anders dan we gewend zijn.
Maar ik vind dat er tot nu al wel mooie races tussen gezeten hebben
ej20g zegt
Jep, ik kijk ook niet meer. De laatste wedstrijd heb ik wel gekeken, maar dat was ook alleen omdat die wél op een gewone zender uitgezonden werd. Het zou wel ideaal zijn als het via Netflix uitgezonden zou worden, daar maak ik toch al vrij veel gebruik van.
bedirhan zegt
Ben ik de enige die vind dat de toekomst voor autos steeds tammer en saaier word
mashell zegt
Geluid kan het niet zijn, dat was op TV altijd al een schim van wat het in het echt was. Ik denk dat het met de decoders te maken heeft (voor mij de reden om af te haken) en dat er niet al teveel echte competitie meer is. Tot voor kort won Vettel alles, nu verdelen de Mercedessen de prijzen. Het moet echt spannender en toegankelijker.
Hupke zegt
Vergeet het geluid en de regelgeving, dat het niet gratis word uitgezonden dat is reden nummer 1.
Ik vind het niet er om het op een waalse zender te kijken, maar een heleboel mensen spreken enkel NL of Engels…
arjontje zegt
Ik kijk het nog wel. Gewoon via de BBC. De herhalingen zijn daar erg goed. Ik vertik het ook om te betalen. Tevens al zal ik het willen, lukt dat ook geen eens.
n54coupe zegt
@arjontje: Live op de BBC, als zij niet live uitzenden dan via RTL+ in het Duits…
Ik vertik het echt om Sport1 €10 per race te betalen, en heb geen enkele interesse in alle andere voetbaluitzendingen van die lui, dus een abonnement op Sport1 zit er al helemaal niet in. + de commentaren op Sport1 zuigen echt enorm.
sjeppie156 zegt
@n54coupe: Dus olavje mol vind jij niks?
n54coupe zegt
@sjeppie156: Ehh, niet meer, nee. Sinds ik bij de BBC David Coulthard, Martin Brunddle en nu Ben Edwards gewend ben is Olaf’s gepraat niet meer wat het geweest is. Zelfs bij RTL+ zitten oud F1 coureurs die meer dingen opvallen als Olaf ooit zag. En Allard Kalff trek ik al heel lang niet meer als commentator. Da’s echt te vermoeiend voor mijn gehoor.
En de reportages van BBC, de ingangen die ze hebben bij de teams (rechtstreeks contact met C. Horner tijdens de race, bijvoorbeeld), Alan Mc Nish, Mark Webber en Eddy Jordan als specialisten/commentators/analysten, daar kan Sport1 een ruim puntje aan zuigen.
robert110 zegt
Het is ook niet interessant meer. Rally is tenminste leuk daar gaat het nog vaak flink mis, dat is dan ook bijna de enige reden dat ik kijk, voor de ongelukken.
heidekonijn zegt
De auto’s zien er niet uit, sommige zijn trager dan een GP2
http://www.f1fanatic.co.uk/2014/02/26/f1-fanatic-round-2602/
klinken naar niets en worden op Raikonnen en nog een paar backmarkers na bestuurd door gastjes die recht uit een shampoo reklame komen.
Boeien. Ze kunnen nog van geluk spreken dat we niet met een spannende GT klasse, WRC of DTM zitten of er keek geen hond meer naar.
bertuss zegt
Flavio heeft het uitstekend verwoord … daarnaast moet de sport op 1 staan en niet het grote graaien met decoders en belachelijke entreeprijzen!
rolov zegt
Ik kijk ook niet meer. Achter de decoder heeft het verpest voor een deel. Al ben ik al sinds het tanken id,afgeschaft een beetje afgehaakt. Daar gebeurde nog wel eens wat. Die 3 seconden nu gaat nergens meer over.
henkhupelschoten zegt
Vinden ze het gek als je het nergens meer kan kijken, wil ik f1 kijken moet da via bbc 2 en daar is het ook maar altijd afvragen of het op is anders is altijd da dooie tennis op. Geef mij dan maar mooi DTM of le mans binnekort net zo spannend.
reistje zegt
Ik denk niet dat het door geluid komt of door de V6 turbo motoren.
Dat het niet gratis is zal een groot punt zijn, maar ik denk ook de competitie. Ik vind KERS en DRS echt een te hoog Mario kart gehalte hebben, wat voor een groot deel komt door de regels om de systemen.
+ weinig emotie, de emotie van F1 piloten die absoluut op of over de limiet rijden, de emotie dat bepaalde favorieten elkaar tegenkomen en een gevecht hebben, een gevecht om de race en een gevecht om het kampioenschap. (Zoals Mika en Schumi vroeger bijvoorbeeld)
Dan komt er nog bij dat de auto’s zo braaf lijken, vergelijk een modern rondje is met een rondje uit 2005… of 1985… De 1985 F1 zal (relatief) weinig downforce hebben en enorme power waardoor de auto zenuwachtig over de baan danst. De 2005 auto’s hadden veel downforce maar ook veel power, hierdoor waren ze nog steeds zenuwachtig maar de snelheid was ongeloofelijk… En dan 2014, ook al is er minder downforce dan het jaar ervoor er lijkt veel te veel downforce te zijn of te weinig power, hierdoor is het een stuk minder spectaculair om naar te kijken…
ohoogeveen zegt
Waarom stappen we niet allemaal over naar NASCAR? Brullende V8s, meerdere inhaalacties per “lap”, grote crashes?!
OT: De kijkcijfers voor de F1 zijn al jaren aan het dalen. De F1 voegen sowieso erg weinig toe aan de kijkcijfers, door de tijdstippen waarop de races plaatsvinden. Dat gekoppeld aan immens hoge licentiefees maken dat broadcasters/omroepen liever kijken naar andere programma’s om hun zenders mee te vullen.
mashell zegt
@ohoogeveen: misschien omdat die idioten op ovals rijden. Leuk voor het publiek ter plekke, gebeurt nog wel eens een crash maar met racen heeft dat net zoveel te maken als een Renault Scenic. Niet dus.
ohoogeveen zegt
@mashell: NASCAR is een hele andere vorm van autoracen, dat ben ik met je eens. En over smaak valt niet te twisten.
Punt is dat NASCAR een veel betere “spectator sport” is dan de F1. Geldt ook voor Indycar overigens
n54coupe zegt
@ohoogeveen: Autoraces die stoppen met rijden als het een beetje begint te spetteren zal in Europa niet snel aanslaan denk ik. Te veel regenraces die dan helemaal niet meer verreden zouden worden. En racen op ovals is supersaai om naar te kijken. Heb je wel eens een Indy500 uitgezeten? Daar kom echt geen eind aan. En dat is niet alleen vanwege de commentaarstem van Allard Kalff.
awesome zegt
Decoder is de grootste bottleneck, maar laten we eerlijk zijn: het is gewoon een hele lame raceklasse geworden vol met te brave jochies en teambazen.
En over de V6: dat is echt wel een dooddoener! We all <3 de V10,
Voor de liefhebbers: Takuma Sato (ook zo'n B A A S) in de BAR Honda, met V10 die hem even lekker in de toeren jaagt!
http://youtu.be/YBxw4whvBiA
Alfarobert zegt
Ik gewoon RTL +.ga ook niet betalen om het treintje rijdende spectacel wat Formule 1 heet te kijken.Het zijn weer steeds dezelfde 2 die ver vooraan rijden.laatste jaren waren het de Renaults van Red Bull,nu weer 2 Mercedessen.Inhaalacties en elke race een ander die wint of er in elk geval kans op maakt,dat wil ik zien.
toyotafortuner zegt
T komt idd door de decoder.
Nu was Canada gelukkig live @ Veronica te volgen, maar dat was vast eenmalig.. BBC zendt het ook niet meer altijd uit.. Dan maar torrents/samenvattingen…
Balen….
konan zegt
een dreambox / IPTV doet wonderen om kanalen te bekijken die achter een decoder zitten!
roppp zegt
Het is niet alleen de V6. In het verleden is er zelfs met een 4-cylinder gereden.
Betalen om te kijken in combinatie met dat rare hybride-gedoe doet F1 de das om. Kijk eens naar zo’n stuur. Daar snapt toch niemand meer wat van…..
2cool4school zegt
Kut geluid, minder spanning, betaald kijken.. Noem het maar op! Zet moto tv op een willekeurig moment op en de race die je aantreft is spannender.
tweetienduizendste zegt
Daar tegenover staat dat de kijkcijfers van Le Mans hoger en hoger worden lijkt me. Dit jaar belooft ook weer een super race te worden! Radio Le Mans in combinatie met de tv doet het heel goed. Daar wordt nog echt geknokt op de baan. Volgens mij nekken al die regeltjes de F1 (die elk seizoen ook nog veranderen..)
jan072 zegt
En terecht
toniominestrone zegt
Wat een onzin verhalen over een decoder! “We kijken alleen als het gratis is” dat zijn de echte liefhebbers, me neus!
mashell zegt
@toniominestrone: de echte liefhebbers bezoeken natuurlijk de races. Doe ik echter ook al jaren niet meer.
toniominestrone zegt
@mashell: Kan ik daaruit concluderen dat je geen liefhebber meer bent?, je moet toch toegeven dat de gp van Canada de moeite waard was.
Okay, het geluid is waardeloos maar de spanning was aanwezig.
Er is in ieder tijdperk wel een team of rijder die het kamioenschap domineert, Andretti, Prost, Senna, Schumacher en Vettel.
Ik denk dat er met teveel nostalgische gevoelens op terug wordt gekeken.
gregorius zegt
Leuk dat Bernie iets van de RTL doorgeeft: ‘Everything we do”. –> Ja, reclameblokken van 6 minuten; dan zijn 4 rondjes. Als er iets gebeurt ondertussen, krijg je het ook niet weer te zien. En niet een paar reclame-blokken, gewoon erg veel. En ook niet 100% van merken, nee, de helft gaat verloren aan domme win dit en win dat met een stomme vraag die geen vraag is: dikke middelvinger naar de kijker toe.
desjonnies zegt
@gregorius:
La’me raden: je hebt nog slechts 4 bakkies troost op…
desjonnies zegt
Success kills itself.
Vooral achter de decoder houden, zodat je in b.v. Nederland en België Monaco niet kon zien.
Barst maar Ecclestone dacht desjonnies, als ik Monaco niet mag kijken WIL ik de rest van het seizoen niet eens meer zien.
Lat de F1 zichzelf maar kapot maken, er staat altijd weer een kerel op die het WEL begrijpt, dat de sport net zo populair is als het aantal fans wat ernaar wil kijken, en dat de zgn elite die de boel nu runt uitsluitend en alleen op eigen gewin uit zijn.
Ik moet ineens aan een hele rare oude Zwitser van de FIFA denken…
tupperware zegt
@desjonnies:
Nu je het over Blatter hebt, Heb je die slogan van Coca Cola al gezien?
Was de hele wereld maar als de Fifa, alsof de wereld nog niet verrot genoeg is..
sjeppie156 zegt
Ik snap dat mensen de kaartjes te duur vinden maar bijvoorbeeld ik ga met 4 vrienden een week naar Hongarije in de vakantie voor de formule 1 3 daagjes formule 1 a 262 euro. en de rest genieten. Maak er een vakantie van! Verder betaal ik sport 1 voor de formule 1. Ik zal wel gek zijn maar ik hou het er op dat ik gewoon van de formule 1 houd.
Alex_79 zegt
Het verbaast me helaas niet. Het is gewoon een optelsom:
– minder kijkers door pay-tv, de meeste mensen kijken liever een crappy stream die gratis is, of wachten op de nieuwsgroepen
– minder spanning doordat steeds één team dominant is
– steeds moeilijker regels omdat de FIA zich steeds meer vastpraat in hun eigen regelwijzigingen.
Overigens moet ik de FIA wel een compliment maken, in bijna ALLE raceklassen waar grote regelwijzigingen werden doorgevoerd (WRC, F1, WTCC) die bedoeld waren om het voor het publiek aantrekkelijk te maken, liep het er uiteindelijk op uit dat één team overheerst door veel langere voorbereiding (zowel Merc als VW (rally) als Citroen (wtcc) hebben minstens een jaar extensief testwerk gedaan, hetzij real life testing, hetzij simulatieruns) en de rest er achteraan hinkt. Ook de MotoGP met zijn Factory teams, Factory2 teams en Open Class teams komt geen steek verder al zit daar Dorna achter. De enige klassen die ik zo kan opnoemen waar grote veranderingen uiteindelijk het gewenste effect (spanning om races én kampioenschap) lijken op dit moment het BTCC en het V8 Supercars te zijn.
tk97 zegt
dat er minder wordt gekeken is puur doordat het alleen via betaalde kanalen is of dat kanalen het gaan aanbieden voor bepaalde wedstrijden voor gp van Monaco wow voor 7,50 kon je dan die dag net de race zien. puur doordat het door deze zenders te commercieel wordt gemaakt ben ook ik afgehaakt
tvr1974 zegt
vroeger keek ik elke race en kende de rijders uit mijn hoofd.. Bezocht als vast prik Belgie en Duitsland en soms Italië, Spanje, Portugal en Frankrijk..
De laatste 5 jaar nergens meer geweest en vorig jaar niet eens meer gevolgd op TV…
Voor mij is Formule 1 al een paar jaar min of meer dood.. Kijk liever naar Rally, DTM, MotoGp en een keer per jaar Le Mans en Indy.. Daar gebeurt altijd wel wat maar formule1 ? Zelfs Tennis en Golf zijn tegenwoordig spannender op TV.
mrrallycross zegt
Niks mis met die V6en, kijk naar uit m’n hoofd jaren 80 toen ze 1500pk uit een V6 trokken. Ik zeg meer vermogen!!!
1800es zegt
Het zijn een aantal factoren die een rol spelen: weinig spannende acties, decoder, slap commentaar (rtld), er gaat niets meer kapot, lange reclameblokke, geen helden die een keer extra risico durven nemen. Ik ben al een paar keer lettetlijk in slaap gevallen.