De nieuwe M3 is nog maar net verkrijgbaar. Toch klinken nu al geluiden over de komst van een BMW M3 CS G80.
Met de vorige generatie M3/M4 was er eerst gewoon het standaard model, pas later kwam de Competition en nog later de overige varianten. BMW lijkt dit anders aan te gaan pakken met de huidige generatie M3 en M4. Ten eerste is er nu al keuze uit een ‘gewone’ en een Competition. En voor de CS hoeven we mogelijk ook niet ontzettend lang te wachten.
Bronnen zeggen tegenover BMWblog dat de ontwikkeling van de M3 CS officieel is begonnen. CS staat voor Competition Sport en is eigenlijk de kers op de taart. Een bijzonder kleurtje, nog meer power, andere velgen, minder kilogrammen. Je kent het wel.
De grote vraag is natuurlijk hoe BMW vorm gaat geven aan de nieuwe M3 CS G80. Er zijn nog geen details hierover bekend. Bijvoorbeeld of de M3 CS achterwielaandrijving krijgt, of enkel M xDrive vierwielaandrijving. De heetste 3- en 4-Serie hebben met meer dan 500 pk voldoende in hun mars. De vermogenstoename zal dan ook een pk á 10 of 20 zijn.
Iets waar we minder naar uitkijken is het prijskaartje. Naar verwachting kost de CS zo’n 20 tot 25 mille meer in vergelijking met een gewone M3. Vink vervolgens de nodige opties aan en je gaat naar -helaas in Nederland- krankzinnige bedragen.
karhengst zegt
Ik zou wel eens willen weten hoeveel procent van de kopers nu daadwerkelijk zulke modellen gebruikt voor sportieve doeleinden en hoeveel simpelweg zwichten voor de marketing dat je toch echt per sé het topmodel moet hebben en jezelf tekort doet met een reguliere M3/M4.
kniesoor zegt
@karhengst: Een belangrijke (misschien zelfs wel dé belangrijkste) drijfveer is de ‘street cred’. Die ligt bij een CS weer net wat hoger dan bij een gewone. Dan hoef je er niet eens mee naar het circuit, de papieren capaciteiten an sich zijn genoeg 🙂
maotje zegt
@karhengst: waarom is dat van belang om te weten?
supertjeduc zegt
Ik zag gisteren op YouTube filmpjes van de nordschleife , het viel me op dat de BMW’s als eerste de bocht uitvlogen als ze in een groepje reden
Zijn gewoon veel te zwaar en lomp om op een circuit te rijden
schwedenkreutz zegt
@supertjeduc: Wat is te zwaar? Hoeveel kg is dat? Tijdens een VLN race gaan er ook veel raceauto’s af, zijn die ook te zwaar. In een “zware” 420d lukt een BtoG rondje mij in 9 min.
JanJansen zegt
Nee de bocht uitvliegen komt door een verkeerde inschatting. Maar kom op zeg, dat ding weeg 1800 kg droog, dan nog een volle tank / vloeistoffen en een bestuurder / passagier en je bent met ruim 2 ton onderweg.
Dus Ja, dat is gewoon te zwaar om op een circuit te rijden. BMW’s zijn geen “rijders auto’s” meer.
schwedenkreutz zegt
@JanJansen: Op die compilatiefilmpjes rijden vaak juist oudere BMW’s die een stuk lichter waren en juist rijdersauto’s. Dus ik begrijp de relatie niet met een nieuwe en relatief zware M3.
flyerbunch zegt
Het lijkt net of ze elke mogelijke versie willen gaan maken. Volgens de geruchten komt er een CS, CSL, EVO sport, EVO Track.. Mja dat gaat misschien nog lastig kiezen worden. 🤔
MarcoM zegt
Doe mij maar gewoon de M3 met 6 in lijn motor. Heerlijk brullen met zo een blok, geen knallende scheetjes tijdens het overschakelen, gewoon DTM geluid van de eerste orde, geweldig.