En als we zeggen ‘onmeunig’, bedoelen we ook ‘onmeunig’.
Onze zeer gewaardeerde collega @rubenpriest schreef het vanmorgen al; het kan glad zijn. Dat was het vanmorgen, maar de komende dagen kan het ook glijden en glibberen worden op ’s Heeren wegen. De winter lijkt te zijn ingevallen en dat biedt voor-, maar ook nadelen.
Een daarvan is dus de gladheid, maar ook de bestrijding daarvan. Want dat doen we al sinds mensenheugenis met zout. Onmeunig veel zout, kunnen we wel zeggen. Want als je leest hoeveel van dat spul alleen afgelopen nacht al is gestrooid, dan klapperen de oortjes.
Er wordt echt onmeunig veel zout gestrooid
Want in 1 nacht is er al bijna een miljoen kilo zout over de wegen heen gestrooid door de gele wagens met zwaailichten. Om precies te zijn was het 990.777 kilo zout dat onze wegen weer begaanbaar moest maken. Op dag 1, terwijl het niet overal heeft gevroren.
Onmeunig veel, niet? Dachten wij ook. En zeker als je bedenkt dat het eigenlijk nog niet echt is begonnen met die winter. Want met gladde zomerbandjes en een voorzichtige rechtervoet was het volgens mij ook best te doen. Denk ik, want ik heb natuurlijk gewoon winterbanden. Zoals het heurt.
Maar goed, dit is onmeunig veel, maar wel het topje van de ijsberg. Wat een beetje een gek spreekwoord is in dezen, doch dit geheel terzijde. IJsbergen smelten natuurlijk door het zout. Duh.
Maar goed, wil je zien waar de strooiwagens hun onmeunige hoeveelheden zout over het wegdek laten glijden, dat kan hier. En als laatste een tip, ook van de mannen (m/v/x/gnork) van Rijkswaterstaat: Het strooizout is niet eetbaar.
Mocht je je eitje er even in willen dopen als je in de file staat! We zeggen het maar even.
Gulli zegt
Eindelijk een headerfoto om je vingers bij af te likken
martinus.tussengas zegt
Nou inderdaad, veel te veel. Stop daarmee.
shaguar zegt
Helemaal mee eens. Stop daarmee.
faalhaas zegt
Dat dit nog kan in onze natuurlievende, uitstootvrije, groene, duurzame samenleving.
mashell zegt
Nou, dat zout spoelt uiteindelijk natuurlijk wel de berm in en is niet zo goed voor de flora, wel voor de fauna, wilde zwijnen vinden dat zout erg lekker…
Als we alle wegenbelasting aan de wegen besteed hadden dan waren de wegen voorzien van vloerverwarming en de vangrails verguld…
maotje zegt
Wegenbelasting is motorrijtuigbelasting. En heeft niks te maken voor de aaneleg van wegen of onderhoud. Is gewoon een houderschap nelasting. Idem met hondenbelasting. Daar denkt men ook dat het bedoelt is om stront op te ruimen. Maar ook dat is gewoon een houderschapbelasting.
Roskampies zegt
Bio zout. Oh wacht…
hondafiel zegt
Rijkswaterstaat? Veel van de werkzaamheden zijn uitbesteed aan bedrijven die voor hun de weg op gaan.
shaguar zegt
Dat is precies waar het mis gaat in mijn ogen. Als er maar enigszins aan de voorwaarden voor een strooirit voldaan wordt, gaan ze meteen de weg op. Geld verdienen. Zonder verder te bekijken of het überhaupt nodig is.
De afgelopen winter lag er in Nederland meer zout op de weg dan op de Bonnevile salt flats. En als ik vervolgens een snelheisrecord probeer te vestigen, krijg ik de wind van voren…
hondafiel zegt
Er waren rond 2010 tekorten aan strooizout en dat heeft toen de media en politiek gehaald. Sindsdien lijkt het of ze er ieder jaar een schepje bovenop willen doen. Ik vermoed dat het ook met verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid te maken heeft.
MarcoM zegt
Ik zie de eerste remmen al vast gaan zitten van de EV rijders.
JaxDryke zegt
Met dank aan Hengelo, want daar komt het meeste zout van West-Europa vandaan :)