Een echt Duits product wordt natuurlijk niet in Duitsland gebouwd.
Dat veel auto’s niet meer in hun oorspronkelijke land gebouwd worden, mag bekend zijn. Een BMW X5 wordt overal gebouwd (Rusland, India en VS) behalve in Duitsland. Dat geldt ook voor de Audi A1 (rijtest) en diens sportieve broer, de S1 (rijtest). Deze worden enkel en alleen in Brussel gebouwd.
Audi Brussels brengt ons het heugelijke nieuws dat er wederom meer dan 100.000 exemplaren gebouwd zijn, 105.250 stuks, om precies te zijn. Vorig jaar werden er in Brussel nog 116.216 A1’s geproduceerd. De jaren daarvoor schommelde het ook boven de 100.000 units. Dat is opmerkelijk, daar het oorspronkelijk de bedoeling was om 50.000 van Audi’s kleinste op jaarbasis te bouwen.
De Belgische Audibouwers hebben ambitie, want ze zijn nu aan het voorbereiden om batterijen voor de diverse e-tron modellen te kunnen maken. Sterker nog, er wordt 600 miljoen euro geïnvesteerd om een complete productielijn voor de e-tron SUV aan te leggen.
Sinds Opel (Antwerpen) en Ford (Genk) niet meer in België produceren zijn er nog maar twee grote fabrikanten in België. Audi Brussels dus en Volvo Gent, dat het afgelopen jaar met 252.479 auto’s ongeveer 2.5 keer zo veel produceerde. Er worden in België dus aanzienlijk meer auto’s gebouwd dan in Nederland. Cijfers van 2016 zijn nog niet bekend, maar in 2015 werden er 57.019 MINI’s vervaardigd in Born.
Ondanks dat Trump aan het Twitteren is dat autofabrikanten vooral in hun eigen land moeten produceren, hebben we nog geen soortgelijke tweet van Angela Merkel voorbij zien komen.
lekkaah zegt
Wir schaffen das
phaeton zegt
“Vorig jaar”? Moet aangepast worden naar 2015. Tenzij men in vier dagen al 105.000 A1’s heeft weten in elkaar te schroeven.
bierbuik zegt
@phaeton: klopt gewoon hoor, er staat toch al in de titel dat er best veel gebouwd worden?!
pinut187 zegt
In Duitsland word nog genoeg in elkander geschroefd, heeft Merkel geen tweet voor nodig..
moveyourmind zegt
Ik had al zo’n vermoeden dat de A1 in België wordt gemaakt door de dingen die op de optielijst staan:
– een mes
– ruitenwissers aan de binnenkant
– een fles Maggi
– een plantenbak op de achterklep
breakingpoint zegt
@moveyourmind: ik lach graag mee met stereotypen, dus leg eens uit aan deze Belg hier waarom jullie aan deze 4 producten denken bij Belgen? :)
EdGaR zegt
@breakingpoint: iets met de weg afsnijden..
mout zegt
@breakingpoint:
Ik zat ze al te tikken – maar eigenlijk is moppen uitleggen niet leuk. Zelf moest ik de vierde even nazoeken.
En trouwens, als ik de mop uit zou leggen, zou ik daarmee meteen die andere Belgen-mop maken: http://www.luek.nl/moppen/Belgen-Moppen/Waarom-lacht-een-belg-3-keer-om-een-mop.html
breakingpoint zegt
@mout: waarschijnlijk bevestig ik alle stereotypen, gewoonweg door die vraag te stellen :’)
mout zegt
@breakingpoint: :-)
Prima, maar dan zie ik nu ook wel in dat mijn antwoord wel erg zuinigjes was ;-)
misterdrogba zegt
Doen ze goed daar in Brussel.
Audi en Volvo Cars moeten ze tevreden houden en in België houden. Met het verdwijnen van Ford en Opel hebben ze toentertijd flinke problemen gehad.
Van Audi ben ik er zeker van dat ze blijven gezien de recente hoge investeringen maar of de Chinezen Volvo Cars nog in België willen houden is een andere vraag.
uselessblogger zegt
@misterdrogba: en vergeet renault ook niet
runski zegt
@misterdrogba: bij volvo in Gent hebben ze een paar maanden terug een afdeling opgezet waar ze zelf de dashboards in elkaar gaan zetten ipv aan te laten leveren. Lijkt me dus dat ze nog even willen blijven.
misterdrogba zegt
@runski:
Oh dat wist ik niet.. Ik had een paar onheilspellende berichten vernomen dat er toeleveranciers de deuren sloten/gaan sluiten en ik dacht dat Volvo Cars hiermee stilaan op een vertrek aan het voorbereiden was. Maar het feit dat ze sommige delen inhouse produceren verklaart dit perfect.
galverink zegt
De productie van de A1 gaat in 2018 van Brussel naar Seat in Martorell. Werd al bijna een jaar geleden aangekondigd.
ronin1130 zegt
Blijft de vraag of de op stapel staande Q6 evenveel zal gebouwd worden dan dit kleintje… Anders zullen ze in Vorst wel hun tenen mogen uitkuisen vrees ik.
En of de toekomst van Volvo in Gent verzekerd blijft? De fabrieken in China van Volvo rijzen als paddestoelen uit de grond.
En vergeet ook niet dat Toyota in België verantwoordelijk is voor 4000 rechtstreekse jobs!
dailydriver zegt
Volvo bouwt in Gent toch trucks?
misterdrogba zegt
@dailydriver: beiden.
Maar Volvo Trucks Gent heeft op bedrijfsniveau niets te maken met Volvo Cars dat eigendom is van Geely. Dus moest Volvo Cars vertrekken uit Gent zou dit normaal gezien geen invloed moeten hebben op Volvo Trucks.
Dutchdriftking zegt
Niks nieuws toch?
granlusso zegt
@willeme: Europa kun je in die zin als één land vergelijken met de Verenigde Staten van Amerika.
Het populisme zou een kentering kunnen brengen in deze binnen Europa verspreide productiefaciliteiten.
Ik hoop echter van niet…
willeme zegt
@granlusso: klopt helemaal. En ik ben het ook volkomen met je eens ;).
mrrallycross zegt
Worden ze ook meteen getest op de wegen daar?
hight96 zegt
Da’s mooi werk! Tesla kan daar ook wel gedropt worden.