Valt het jou de laatste tijd op dat je ook tijdens de spits nog redelijk goed kunt doorrijden? Kan kloppen, het aantal files schijnt historisch laag te zijn.
In het derde kwartaal bedroeg het aantal files nog slechts de helft van het gemiddelde van de afgelopen 7 jaar, aldus de ANWB, terwijl de filezwaarte (lengte maal duur) nog nooit zo laag is geweest. Een trend die zich de laatste jaren door lijkt te zetten.
Het is niet zo dat heel Nederland constant door kan rijden, maar de situatie wordt er stukken beter op. Naast de dagelijkse stremmingen zagen we met het op gang komen van het reguliere verkeer na de zomervakanties vooral problemen rond de nieuwe Coentunnel, waar nogal vaak ongelukken gebeuren, een incidentele flitsfile, en ook was de Maastunnel gisteren een tijd afgesloten, maar als gezegd, dit zijn incidentele gebeurtenissen.
Waarom wordt het rustiger op de weg? Waarschijnlijk een combinatie van verbeterde/efficiëntere infrastructuur en minder verkeer op de weg door het slechte economische klimaat en wellicht meer flexwerk/thuiswerkmogelijkheden. Laten we dat vasthouden.
Het drukste stukje asfalt van Nederland? Dat is momenteel de A50 Arnhem- Eindhoven tussen Waalbrug en Ewijk.
Foto credit: autojunk.nl
volvoturbo zegt
Nou, was vandaag toch weer druk op de A12: R’dam – Utrecht (ochtend- en avondspits).
rob68 zegt
Tja in die spaar dieseltjes wil geen hond een kilometer te veel rijden…
moveyourmind zegt
Het economisch klimaat zal waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak zijn….. Hogere werkloosheid betekent minder forenzen. Kijk alleen eens hoe weinig bouwvakkersbusjes je ziet in vergelijking met een aantal jaren terug. Daarnaast zijn de brandstofprijzen zo hoog dat veel mensen de auto wat vaker laten staan.
jrk68 zegt
@moveyourmind:
Aan de brandstofprijs zal het niet liggen, vorig jaar om deze tijd was die 2 duppies hoger en begon die net te zakken.
Ot92 zegt
Dat hebben we onderhand wel verdient…
arjontje zegt
Hmm hier niks van gemerkt. Het wordt in de regio Arnhem-Nijmegen alleen maar drukker. Tijd voor de A15 en zonder tol graag anders heeft het nog geen zin.
ej20g zegt
@arjontje: mee eens. Kan ook niet wachten tot de nieuwe brug af is. Zo wordt mijn reistijd op de fiets van 30 naar 10 minuten verkort en de reistijd met de auto van 20 naar 5 minuten verkort. Tijd dat dat ding af is! Vanochtend was het ook weer raak, helaas wel door een ongeluk.
arjontje zegt
@ej20g: Dat is bij mij het zelfde. Mijn bedrijf staat net nog in Huissen. Oftewel de A15 komt zo gezecht in de achtertuin :p Ook een reistijd verkorting van ruim een kwartier. Als het niet meer is. En op de fiets naar het werk wordt zo nog interessanter.
ej20g zegt
@arjontje: ahh, je zit hier in de buurt dus! Ik heb 7 jaar in Huissen gewoont, ken de reistijd naar Nijmegen (en Arnhem) dus precies. Nu ik aan de voet van Nijmegen woon is het voor 99% letterlijk zo dat ik alleen de hoofdweg hoef over te steken, zo de weg op die straks naar de nieuwe brug gaat. Ik denk dat dat echt heel veel drukte gaat schelen, dat kan bijna niet anders.
awesome zegt
Thuiswerken is (voor mij) de ideale oplossing.
Stukken productiever, maar tegelijkertijd heb ik veel tijd voor mijn zoontje. Denk aan samen lunchen, wakker worden etc.
mashell zegt
@awesome: thuiswerken is niet voor mij. Ik kan (en wil dat ook niet hoeven) me thuis niet concentreren. Thuis is om te ontspannen en niet om te werken.
azenomei zegt
Op de A6 en A1 nog weinig van gemerkt.
Arnoud zegt
Ja, er is een stuk minder verkeer op de weg door de crisis en doordat meer mensen thuis werken. Maar er is toch ook een groot deel te danken aan Camiel Eurlings die gewoon de ballen had een aantal knopen door te hakken en file knelpunten aan te pakken. Die man verdient echt een lintje.
batman zegt
Het klinkt positief, maar ik denk dat dat wel mee valt!
guusboum zegt
Even off topic, maar wat een bloedmooie GTR zeg, prachtig
splitsecond zegt
Toevallig, heb vandaag om 13:30 nog stilgestaan op de A2 voor de tunnel bij Utrecht. Er was iemand in slaap gevallen in verband met de slopende maximumtraagheid. Dat laatste zal overigens misschien niet helemaal waar zijn. ;)
Maarten zegt
A27 bij de Gorkumse brug is het altijd raak in de spits
Nyazzin zegt
@599fiorano: inderdaad. Nog steeds ruk daar. Ze moeten die brug aan iedere kant met 3 banen verbreden.
stihl zegt
@Nyazzin: de rijbanen op de Merwedebrug waar jij het over hebt zijn even breed als op de snelweg. Echter is het een optisch bedrog omdat er naast de rijbanen minder ruimte is waardoor het lijkt alsof de weg smaller is.. Waardoor mensen bang worden en afremmen.
stihl zegt
@599fiorano: haha gorkum.. Gorinchem man
gemaskerdemuchacho zegt
Wat negatief allemaal hier zeg (de reacties).
Er zijn gewoon minder files. Feit. Dat heet onderzoek doen..
Meer asfalt = minder files.. Feit.
stihl zegt
@gemaskerde muchacho: is dit jouw onderzoek? Wat een beknopte conclusie..
danmar zegt
Ik ben blij dat ik ruim 2 jaar geleden na jaren zoeken een leuke baan heb gevonden op fietsafstand. Nu is min reistijdvergoeding nog maar 10 minuten ipv zeker 1,5 uur (op 55 km). Wel vond ik het de files op de A9 en A8 na 2008 al minder worden. En dat was voor de spitsstroken. Ach ja, elk nadeel dus weer zijn voordeel.
danmar zegt
Reistijdvergoeding = reistijd
potver7 zegt
De file op het fietspad schijnt alleen maar groter te worden, dus zo’n geweldige ontwikkeling vind ik het niet ;)
toyotafortuner zegt
Merk nog weinig van de fileleed, aangezien ik ov rij. Maar wat ik er wel van merk is de ochtend/middag file op de N522. Al helemaal rond de brug in Ouderkerk a/d Amstel. Had gehoopt dat ze dat ooit zouden aanpakken. Maar nee hoor, het enige wat er veranderd is is een drempel in de richting Amsterdam Bijlmer. Hoop dat ik de files (als ik eenmaal Camry/Legacy rij) op de N522 zoveel kan/weet te ontwijken.
rtnet zegt
De grootste oorzaak hiervoor is mijn inziens toch zeker de crisis.
Ik bereis sinds 6 jaar dagelijks hetzelfde stukje asfalt waar in die tijd geen enkele infrastructurele aanpassing is geweest (ook niet in de omgeveing) en het is een heel stuk minder druk dan een aantal jaren geleden.
danmar zegt
@toyotafortuner: daar stond ik ook regelmatig vast. 20 minuten doen over een stuk van 100 meter. Lag vooral aan de Zuidtangent, die schopte de hele stoplichten volgorde in de war (want dat kreng krijgt altijd groen licht). Maar er waren plannen voor een tweede brug. Wellicht dat die wegbezuinigd zijn.
farl4web zegt
En toch wil Minister Schultz in 2014 €2,8 miljard uitgeven aan 150 kilometer meer asfalt…. Snappen jullie het nog?
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3511266/2013/09/17/Er-komt-149-kilometer-asfalt-bij-in-2014.dhtml
arjontje zegt
@farl4web: Ja dat snap ik wel. Zie mijn eerdere reactie. Het land is groter dan alleen de plekken waar het nu wel doorrijd.
farl4web zegt
@arjontje: Ja, maar als we al diep in de schuld en verlies staan is het wellicht nu niet zo dringend.
Arnoud zegt
@farl4web:
Je moet het juist nú doen. Uitgeven aan infrastructuur is een goede zwengel voor de economie. En omdat er nu minder verkeer op de weg is, is de vertraging ook een stuk minder groot. Tegen de tijd dat het klaar is komt de economie weer echt op gang en hebben we er profijt van.
nick1407 zegt
Leuke foto!! Precies zoals diegene die ik verleden zomer genomen heb, maar dan ook exact hetzelfde!!
Bedankt om me de foto credit dan ook niet te gunnen!