Rijkswaterstaat meldt dat er nog nooit zoveel auto’s op een pijlwagen of botsabsorber knalden.
Je zou denken dat een gigantische knipperende pijl op een gele aanhangwagen met rood-witte strepen moeilijk te missen is. Daar komt bij dat die nooit zomaar uit het niets opdoemen, maar voorafgegaan worden door rode kruizen en dergelijke. Toch zijn er regelmatig mensen die bovenop zo’n pijlwagen rijden.
Vorige maand was het nog raak op de A67 bij Liessel. Toen raakte een vrachtwagenchauffeur gewond nadat hij op een pijlwagen klapte. Dit incident staat niet op zichzelf. Rijkswaterstaat meldt namelijk dat dit al de 31ste keer is dit jaar.
Daarmee is er dit jaar sprake van een recordaantal botsingen met pijlwagens of botsabsorbers. Normaal komt dit zo’n 20 á 25 keer per jaar voor, met als uitschieter 27 in 2017. Dit aantal is nu dus al overtroffen, terwijl het jaar nog niet eens voorbij is.
Is deze stijging van het aantal botsingen met pijlwagens te verklaren? Rijkswaterstaat heeft in ieder geval een deel van de verklaring: er is simpelweg meer aan de weg gewerkt dit jaar. Omdat het rustiger was in het verkeer was dit een mooie gelegenheid om wegwerkzaamheden uit te voeren.
Rijkswaterstaat merkt echter ook dat mensen minder op zitten te letten. Infotainmentschermen en natuurlijk telefoons zorgen voor veel afleiding. En als je op een scherm zit te koekeloeren zie je dus geen rode kruizen of knalgele pijlwagens.
Naast de 31 pijlwagens die dit jaar zijn aangereden zijn er overigens ook nog tien auto’s van weginspecteurs overhoop gereden. Rijkswaterstaat is dus flink de dupe van mensen die niet uit hun doppen kijken.
Via: NOS
Foto: @WIS_Rinse op Twitter
Beorn zegt
Pure domheid. Lekker jezelf afleiden met alles behalve autorijden zelf. Kan er geen medelijden mee hebben. En dit kost ons allemaal weer belasting. Bedankt kneuzen!
flatsix010 zegt
@beorn: Blijven opletten en je laten vaccineren, bespaard een hoop kosten!
Joris24 zegt
Als vaccineren nou ook nog eens zou helpen tegen nodeloze DT-fouten, met name het gebruik van een D bij werkwoordvervoegingen in de tegenwoordige tijd (iets wat nooit mogelijk is geweest in onze taal), had het ook nog een daadwerkelkijk nuttig doel.
frank2b zegt
@joris24: … daadwerkelkijk …..
Joris24 zegt
Dat is nou een verschil tussen typ- en spelfouten :)
kennone zegt
@Joris24: zuur
sportabgasanlage zegt
Ik begrijp dat wel hoor. Hoe kun je zo’n fluoriserend geel met knipperende lampen en pijlen obstakel nou ook op tijd zien? Ik ben toch veel te druk met whatsappjes sturen, een ander nummer zoeken op Spotify, mijn mail checken, even tiktokken, mijn make-up bijwerken, mijn baard scheren, een hamburger eten terwijl de saus g**verdomme op mijn broek druipt. Wie verzint het dan ook om een weg af te sluiten terwijl ik er aan kom?
flatsix010 zegt
@sportabgasanlage: Daarom bestel ik altijd een McChicken plain. Dan hoef ik me alleen nog maar bezig te houden met mijn baard, Make-up, whatsapp, mail, Spotify, TikTok én autorijden zonder saus.
sportabgasanlage zegt
@flatsix010 slim, maar zonder saus vind ik er weinig aan.
cossiekiller zegt
En dan tellen ze die van Max niet eens mee. Die is bovenop zo’n pijlwagen terecht gekomen!
Variomatic zegt
Wordt dus tijd dat ze die pijlwagens gaan verbieden, veel te gevaarlijk die dingen!!!
sportabgasanlage zegt
Dat is slim!
Eigenlijk net zo slim als roepen om meer IC-bedden in plaats van zorgen dat er minder mensen in het ziekenhuis terecht komen. Volgens mij ben je iets op het spoor!
mashell zegt
Is je na anderhalf jaar pandemie nou nog niet duidelijk dat we in Nederland echt structureel te weinig IC bedden hebben? Vergelijk het eens met de landen om ons heen. Het grootste probleem dat we hebben is echter een te lage kwaliteit van het zorgmanagement. Eerder van de week zeiden de Isala klinieken in Zwolle (daar waar half Staphorst tegenwoordig verblijft) dat ze wel veel corona patiënten hadden maar ze niet naar andere ziekenhuizen verplaatsten omdat dat onhandig zou zijn voor het bezoek, tja, dat overbelast zijn is dus gewoon een keuze.. Vandaag in het nieuws, Isala klinieken bellen reguliere operaties af. Laten we hopen dat iemand van de RvT morgen daar de incompetente directie afbelt.
sportabgasanlage zegt
Het gros licht onnodig op de IC. Meer bedden is dus niet de oplossing. Voorkomen kan en is beter dan genezen.
Dat is hetzelfde als klagen over je slechte sprinklerinstallatie terwijl je beter de brand had kunnen voorkomen door je kerstboom te impregneren.
5cilinder zegt
@sportabgasanlage: Met een gewone griepwinter hadden we ook in lockdown gemoeten dot jaar met 900 ic-bedjes op 17.000.000 mensjes.
Variomatic zegt
@sportabgasanlage: ja toch, er zit duidelijk een patroon in, een paar pijlwagens kan nog, maar zóveel kán geen toeval meer zijn: die gasten in die pijlwagens kunnen gewoon niet rijden!
Dutchdriftking zegt
Als je achterop een pijlwagen rijdt mag je van mij meteen je rijbewijs inleveren. Als je die dingen over het hoofd ziet ben je echt niet geschikt om aan het verkeer deel te nemen.
frank2b zegt
Quote: “Je zou denken dat een gigantische knipperende pijl op een gele aanhangwagen met rood-witte strepen moeilijk te missen is. ”
Kijk, daar heb je de reden. Je moet écht je best doen om dat ding te missen!
realhustler zegt
Kan er niet een voorwaarde in de verzekering bij dat je geen all risk dekking hebt bij aan idioterie grenzende onoplettendheid? Dus pijlwagen aanrijden: verzekering betaald alleen de schade aan de pijlwagen. De rest is voor jezelf. Leuk als je een lease auto hebt. Had je maar op moeten letten.
sportabgasanlage zegt
Als een ongeluk jouw aanwijsbare schuld is zal iedere verzekering dat proberen te verhalen, dus dat gebeurt al.
frank2b zegt
Kweenie hoor. volgens mij gebeurt dat alleen in erg specifieke gevallen, zoals rijden zonder rijbewijs oid.
Bij een ongeval keert de WA-verzekering uit en ga je een paar premietreedjes omhoog. Dat is volgens mij het hele idee van een verzekering ….
p993 zegt
@frank2b: all risk ook?
Flutterbi zegt
Niets aan de hand. Rijkswaterstaat geeft zelf de reden al voor de stijging. Ze hebben gewoon veel vaker een pijlwagen ingezet. Het is dus gewoon hun eigen schuld. Storm in een glas water.
dapeldoorn zegt
Hebben ze zich wel eens afgevraagd waarom? Wellicht moeten ze de oogverblindende verlichting 💡 eens vervangen door iets subtielers, ik rijd er bijna met mijn ogen dicht er langsheen… toch vreemd he dat niemand op lantaarnpalen rijdt of andere “niet-zo-felle” objecten… nee laten we die lampen nog feller maken 🤔
meneerdemeneer zegt
Als er elk jaar meer pijlwagens bij komen dan gaat ook het aantal incidenten met pijlwagens omhoog. Anderzijds is het beter dat er een auto achter op een pijlwagen knalt dan op wegwerkers of auto’s met pech.
dbar zegt
Ik denk dat het vooral de tweede verklaring van RWS is, namelijk dat mensen voor geen ene meter opletten. Ik reed gisteren voor het eerst in een lange tijd weer eens een lang stuk vanuit Limburg naar de Randstad. Sjezus, wat zijn mensen agressief op de weg. Ik zorg er altijd voor dat ik de auto naast mij in de buiten- en binnenspiegel kan zien, voordat ik van baan verwissel. Linea recta heb je iemand rechts van je zitten die het te langzaam vindt gaan en rechts inhaalt. Ook nog op de terugweg zo’n leuk iemand die op een invoegstrook gewoon het knipperlicht naar links aanzet, de auto naar links drukt en mij ook nog brakecheckt. Als mensen zich zo gedragen, snap ik wel dat er zoveel pijlwagens worden aangereden. Als je een pijlwagen aanrijdt, hoor je gewoon geen rijbewijs te hebben. Ik denk dat meer burgerauto’s op de weg en een bak EMG’s hard nodig is.