Gaat u voor een onbetaalbare Ferrari op leeftijd, of voor een iets minder onbetaalbare Ferrari van een paar jaar oud? Keuzes, keuzes…
In 2007 werd door Ferrari het Evoluzione-pakket voor de twee jaar oude FXX-serie aangekondigd. Daarmee werd het vermogen uit de V12 van de circuitracer van 800 naar 860 pk gebracht, en ging het toerental van maximaal 8500 naar 9500 tpm. Ook in de schakeltijden werd gesneden, van 80 naar 60 milliseconden. Het leverde een van de snelste Ferrari’s uit de geschiedenis van het merk op, mede ontwikkeld door Michael Schumacher.
Wurgcontact
Het was voor de luxisten destijds niet mogelijk om er even een te kopen bij de dealer en deze thuis te laten stallen. De op de Enzo gebaseerde racer van €1,5 miljoen bleef namelijk in het bezit van Ferrari, klanten werden per contract lid van het Corse Clienti-programma en mochten de auto alleen onder auspiciën van Ferrari uitlaten op geselecteerde circuits en dagen.
Tegenwoordig duiken ze nog wel eens op bij de betere occasionhandelaren. Zo ook dit exemplaar in een Bianco Fuji/Rosso Corsa-kleurstelling – dezelfde als die van Michael Fux – met chassisnummer 145369. Naar verluidt de eerste FXX ooit. De auto heeft echter maar één eigenaar gehad en er staan slechts 320 kilometers op de teller. Oftewel, de eigenaar van deze auto is nooit van plan geweest er mee te racen, maar zag de Italiaan als een investeringsobject. Een garage queen van de bovenste plank.
De auto staat te koop bij het Amerikaanse Miller Cars, die op de site geen vraagprijs hebben gezet (op aanvraag). Iemand die een gok naar het verkoopbedrag durft te doen?
jerry zegt
Op de foto’s lijkt het wel een speelgoedautootje…
Een auto als investeringsobject. Ben je dan wel een echte liefhebber…
Vanquish zegt
@jerry: Ja.
Jochempie zegt
@jerry: Zeker, auto’s als dezen worden niet minder waard als er wat meer kilometers bijkomen. Ook met een investering moet je kunnen rijden.
BJ zegt
@jerry: Dat hangt er van af; als je hem ondertussen gebruikt waar die voor bedoeld is wel. Als je er alleen maar naar kijkt zoals deze (of erger nog, ergens weg stopt in een garage) niet. Een schilderij is om naar te kijken, een auto om te rijden. Een echte liefhebber had deze auto nooit laten staan en had zich niet kunnen beheersen er niet in te rijden. Maar goed, die definitie zal voor iedereen wel anders zijn. Mijn mening is in ieder geval dat de trend dat auto’s steeds meer inversteringsobjecten lijken te worden voor de echte liefhebbers geen goed nieuws is; ze worden steeds onbereikbaarder en je zal ze nog minder in het echt tegen komen.
tupperware zegt
De GTO, puur omdat die mooier is en je er gewoon de weg mee op mag.
Wat heb je aan een verneukte Enzo (wat ik op zich al een gedrocht vind) waar je verder niets mee kan. Ja, theoretisch zou je het circuit op kunnen, ware het niet dat je op bijna alle circuits geweerd wordt omdat je de geluidsnormen overtreed.
Maar goed, het blijft een eerste wereld probleem waar ik toch de financiële middelen niet voor heb.
thierryvth zegt
@tupperware: daar heb je heel veel aan als je al een GTO en een GTO en een GTO en een Enzo en een F40 heb
jordy14 zegt
Deze kleurstelling vind ik niet verkeerd maar in het zwart met een dun tricolore streepje is echt perfect.
phaeton zegt
Een 4 met zes nullen?
jaapiyo zegt
Ik denk toch wel minimaal 100 Euro.
escort77 zegt
@jaapiyo: dan krijg je er geen volle tank brandstof bij vrees ik.
reistje zegt
Hoe zit dan nou dan eigenlijk met dat wurgcontract?
Hoe worden ze te koop aangeboden als ze van Ferrari zijn?
china zegt
@reistje: volgens mij moesten eigenaren een contract ondertekenen dat zij de auto niet binnen een bepaalde tijd mochten verkopen. Vaak is dat 18 maanden. Mochten de eigenaren de auto wel willen verkopen binnen de gestelde tijd, dan zijn zij contractueel verplicht om deze als eerste aan Ferrari aan te bieden.
ferrari250gto zegt
Hoe zit het nu met het dat eigenaarschap? Is Ferrari nu nog eigenaar van deze auto?
tk97 zegt
Kan deze zomaar verkocht worden dan, als er een heel contract aan zit?
Donstil zegt
Heeft dat ding nou camera’s als spiegels?
chimaera zegt
@Donstil: Zo te zien wel, dat wist ik helemaal niet
fconderkantlat zegt
@Donstil: ja, mocht je je investering tussentijds enigzins willen terugverdienen, kan je een pronvideotje opnemen en het op internet blaffen
thierryvth zegt
alle FX’n zijn evo’s, ze zijn allemaal aangepast aan de laatste technieken
Edge zegt
Op Autoscout24 adverteert Munsterhuis overigens met een 599XX. Verdere informatie op aanvraag. Naar verluidt gaat het om de 599XX van de Nederlander Martin Lanting
basjaski zegt
Van dat ”wurgcontract” is 0 punt 0 van waar.
1) Autos mochten thuis gestalt worden vanaf dag 1. Bijna niemand koos hiervoor want het was gewoon simpeler om hem bij Ferrari te hebben ivm onderhoudt, preperatie voor trackdays etc
2) De FXX mocht gewoon gereden worden op welk circuit je ook wou. Het handigste was het om ze dit te laten weten, dan konden ze een setup erop zetten (als er al door een andere rijder eerder op dat circuit gereden was met zn FXX) en dat ie op tijdt geprept was
Er zijn een paar FXX niet geupgrade naar de EVO spec. Niet allemaal hebben ze ook de cameras upgrade genomen (persoonlijke preverentie).
thierryvth zegt
@basjaski: de belangrijke motor en ophanging systemen zijn allemaal evo spec voor alle FX’n , dat zegt tenminste Montezemelo in een interview met Top gear magazine maar wat weet die vent nou
basjaski zegt
@thierryvth
Kan best zijn nu ja; mijn info is een tijdje oud; niet alle FXXen hadden toen de upgrade, waarvan minimaal 1 in de US was.