NEVS, de huidige eigenaar van Saab, heeft genoeg geld bij elkaar gesprokkeld om de machines te herstarten en de 9-3 Aero SportSedan weer te gaan ‘produceren’. Van massaproductie is echter geen sprake…
Er zullen namelijk niet meer dan 100 Saab 9-3 Aero SportSedan’s van de band rollen, aldus SaabPlannet.com. Waarom honderd? Nou, zoveel exemplaren staan er sinds de productiestop in mei vorig jaar in diverse stadia van onvoltooiing op de band in Zweden. Momenteel geniet National Electric Vehicle Sweden (NEVS) bescherming tegen faillissement, een periode bedoeld om de zaakjes financieel op orde te krijgen, maar dit loopt af op 2 maart aanstaande. De fabrikant wil deze maatregel graag verlengen, wie weet helpen honderd afgebouwde Saabs de rechter te overtuigen van de overlevingskansen van de autobouwer. Dan heeft NEVS weer wat meer tijd om te onderhandelen met het Indiase Mahindra om een overname rond te krijgen. We zijn benieuwd of de medewerkers van Saab er ondertussen nog vertrouwen in hebben, bij V&D of Blokker krijg je een stuk meer zekerheid.
Bedankt voor de tip Tim!
vvti zegt
Ja daar zit iedereen op te wachten en geëlektrificeerd model van 15 jaar oud.
rolov zegt
@vvti: blijft een knappe wagen.
vvti zegt
@rolov: Bij eye wish kun je kosteloos je ogen laten opmeten.
Esprit_de_Flandre zegt
@vvti: Wat echt mooi was, blijft mooi. Maakt niet uit hoe oud…
vvti zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik vond het en nog steeds een overgewaardeerde vectra. Ik bedoel,als je Erica terpstra een mooie jurk aantrek vind ik haar nog steeds niet aantrekkelijk.
bassen zegt
@vvti: Ja blijft leuk deze uitspraak, ook mooi onderbouwd met het terpstra verhaal. Jij komt er wel.
chimaera zegt
@vvti: Zoek eerst maar eens goed uit hoeveel er écht uit de Vectra komt. Je zult erachter komen dat dat verrassend weinig is…
Tonnie zegt
@chimaera: maakt me niet uit of alles uit een vectra getrokken is of dat ze toevallig alleen dezelfde bougies fabriek af delen, ik vind, en volgens mij is smaak nog altijd persoonlijk, dit nog altijd een oerlelijke auto met die platte rare voorkant.
Liefhebbers zullen er altijd zijn, maar het gros is nooit voor de auto gevallen moge duidelijk zijn. Voor een vectra wel.
trustmeiamanengineer zegt
@chimaera: Dat is ook de reden waarom ze failliet zijn gegaan. Zelfs bij het (moeten) delen van techniek toch alles nog zelf gaan ontwikkelen.
bussum zegt
@trustmeiamanengineer: dat klopt, bij Saab hadden de techneuten het nog voor het zeggen. De ontwerpers waren wat minder belangrijk. Er was duidelijk een streven de beste auto’s te maken, niet de meest modieuze
simondegraaf zegt
@vvti: held
yupyup zegt
@vvti: ik vindt het net als @rolov ook nog steeds een mooie wagen.
Weet iemand wat de prijs is?
moveyourmind zegt
@yupyup: Bij Saab Apeldoorn staat er een ‘gloednieuwe’ uit 2014 met 34 kilometer op de teller voor, schrik niet, €49.995 tussen de occasions.
Maar vanaf een 4-5 duizend euro kan je al een mooie gebruikte kopen, zij het van vóór de facelift.
yupyup zegt
@moveyourmind: €50.000 is wel een hele bak geld, daarvoor koop je ook een v60 d4 met wat opties en dan houdt je nog wat over ook.
Voor €15.000 – €20.000 minder was het serieus een leuke optie geweest.
sprankel zegt
@yupyup:
50 000 is duur, voor 36K staat er eentje bij van Dongen in Zeeland met 10km op de teller.
Er is niet echt een richtprijs maar ze zijn nauwelijks leverbaar wat schommelende prijzen oplevert. Even rondkijken kan dus zeker geen kwaad.
991gt3rs zegt
Trolololol
screamgt zegt
Het houdt niet op… niet va. Nee, flauw. Maar even serieus, kunnen ze nu gewoon een keer stoppen met deze onzin? Ergens word er vet geld gemaakt door malafide onderwereld deals, over de rug van duizenden werknemers. Vervelend dat het allemaal kan.
bouwvakkert zegt
Kwa uiterlijk kunnen ze nog heel goed mee moetk zeggen, maar de techniek zal wel heel ver achterlopen
jrk68 zegt
@bouwvakkert:
Niks mis met oude techniek, 9 van de 10 keer blijft het langer heel dan die moderne meuk….
Jammer dat het zo blijft modderen, het was zo’n sympathiek merk.
Helaas is dat geen garantie voor succes….
bentley1969 zegt
Nog een keer… let op mijn woorden… Saab komt terug!
Dutchdriftking zegt
@bentley1969: Ik help het hopen, blijft een sympathiek merk!
gtwillem zegt
Naweeën van een miskraam.
Ik ben echt een groot Saab liefhebber, maar toen GM de stekker eruit trok was het over. En ook de overoptomistisch boekhoudkundig tovenaar Victor M. kon Saab er niet boven krijgen, terwijl het toch zijn specialiteit lijkt te zijn om zonder auto’s te bouwen toch een merk in stand te houden.
Het lijk is dood en de laatste prop bloed komt er uit zetten, hoe spijtig ik het ook vind.
Wel frappant: in de tijd dat Saab hopeloos aan het verzuipen was begon Tesla met de ontwikkeling van de Model S. Stel je voor dat dat de nieuwe 9-5 was: het had helemaal in het plaatje gepast: eigenwijs, luxe en afwijkende techniek.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Komt goed. Niet door deze 100, maar komt goed
e1000bmw zegt
Asjemenou!
potver7 zegt
’t Is dat ik weet dat het niet zo is, anders zou ik zweren dat ene Victor Müller nog steeds de touwtjes in handen heeft, daar in Zweden.
mrrallycross zegt
Ohhh, stop er nou gewoon mee!
406_v6 zegt
Als ze nu de 9-5 station zouden gaan bouwen… maar nee; de 9-3 wordt gereïncarneerd.
Esprit_de_Flandre zegt
@406_v6: NEVS heeft de rechten op de 9-5 niet, want GM wil die niet afstaan. Technologie is nog te nieuw, en in gebruik bij veel GM modellen. De 9-3 daarentegen, daar is GM niet bang voor…
bassen zegt
@Esprit_de_Flandre: Alsof ze bang zouden zijn voor de 9-5 het gaat puur om de techniek die er achter zit.
Esprit_de_Flandre zegt
@bassen: Dat bedoel ik ook, GM is bang dat hun moderne en nog steeds in gebruik zijnde tech in Chinese handen valt…
406_v6 zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik weet het van die rechten, maar zou in mijn optiek enige enigszins levensvatbare Saab zijn op dit moment. Dat GM z’n technische knowhow niet wil delen met een relatief onbekende partij is te begrijpen.
Esprit_de_Flandre zegt
@406_v6: Met de 9-5 had Saab levensvatbaar kunnen worden, maar ik vrees dat het daarvoor nu te laat is. Als ze meteen een doorstart hadden kunnen maken toen de 9-5 nog ‘hot’ was…
arjontje zegt
@406_v6: heeft met de oude eigenaar te maken.
GM heeft de rechten niet vrij gegeven.
norge zegt
Stakkers man die elke keer de laatste koopt…
lucas23 zegt
Wat ik me afvraag is hoe saab denkt deze auto’s aan de man te gaan brengen? Uiteindelijk zal je toch met een goed product moeten komen om te verkopen.