‘Enorm veel’ en ‘exclusief’. Huh?
Het was 2002 en de wereld zag er heel erg anders uit. Britney Spears en Justin Timberlake gingen uit elkaar, Michael Jackson liet een baby uit een raam bungelen en het Nederlands Elftal deed niet mee aan het WK. Op wat underground hip-hop albums van Talib Kweli (Qualitiy), The Roots (Phrenology) en Jurassic 5 (Power in Numbers) was er in de Free Record Shop niet veel te beleven. Dankzij Kelly Clarkson, Avril Livigne, Shakira, Christian Aguilera en Nickelback werden we op muzikaal gebied behoorlijk afgestompt. Nog twee bijzonderheden: voor het eerst wint een zwarte actrice (Halle Barry) een Oscar en wint een rap-nummer een Grammy (Eminem met Lose Yourself).
Nog iets wat erbarmelijk was in 2002: fatsoenlijk rijdende Golfjes. De Golf IV was qua ontwerp zeer geslaagd, met dank aan Murat Günak. Dankzij Piëch moest de Golf duurder aanvoelen (en zijn!) dan de concurrentie. Maar wat de Golf IV niet was: leuk om te rijden. Zelfs de GTI, V5 en V6 uitvoeringen waren niet heel erg inspirerend.
Daar kwam met de Golf IV R32 verandering in. Dit was eindelijk een bijzondere Golf die qua rijeigenschappen mee kon met de beste Hot Hatches van dat moment. Verantwoordelijk door voor was Volkswagen R GmbH. Deze divisie is speciaal in het leven geroepen voor de meest bijzondere producten uit Wolfsburg. Voor mensen die een snellere, luxere en capabelere Volkswagen wensen. Je zou zeggen, is Audi daar niet voor bedoeld?
Misschien wel, misschien niet. Voer voor discussies in de commentsectie. Feit is wel dat Volkswagen R een mijlpaal heeft bereikt. Sinds 2002 zijn er namelijk maar liefst 200.000 exemplaren van verkocht. Exemplaar nummer 200.000 werd verkocht aan Britse klant bij de Volkswagen dealer in Peterborough. Special voor de gelegenheid werd Jost Capito, de grote baas van Volkswagen R GmbH, ingevlogen om de auto af te leveren.
De klant in kwestie, Keith Williamson, koos voor een Golf R Performance Pack en Akrapovič uitlaat. Meneer Williamson is een fijnproever, want hij heeft ook een Golf V GTI en Golf IV R32 in zijn garage staan. Keith is voornemens om de auto nooit meer te verkopen.
chimaera zegt
Ben wel benieuwd naar het verhaal van meneer Williamson, mag hij überhaupt wel rijden ivm. zijn rolstoel?
sr20det zegt
@chimaera: ligt eraan, als zijn handjes kunnen wapperen zoals het hoort en hij zn eigen rolstoel kam besturen (waar het wel op lijkt), zal de beste man gewoon plaats kunnen nemen achter het stuur dmv handbediening.
willeme zegt
@sr20det: de auto is inderdaad omgebouwd naar handbediening.
robert110 zegt
@chimaera: Er zijn veel aanpassing mogelijk voor mensen met een beperking. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een auto volledig handbediend te maken.
Onehp zegt
@chimaera: sorry maar vond het een wat rare vraag, hij heeft vast meer ervaring op vier wielen dan de meeste hier. En dan doel ik op zijn V GTI en IV R32…
Kijk anders bv. dit filmje en dan zul je die vraag wss nooit meer stellen:
https://youtu.be/3cdvDyfvOXM
Dutchdriftking zegt
Nice! Mijn voorloper de VR6 blijft ook fijn, al had deze wel wat aanpassingen nodig om fatsoenlijk te sturen.
faalhaas zegt
Ik ben nog te jong om te golf’en.
DCG zegt
@faalhaas: Je speelt Polo?
ghost zegt
Enige exclusieve modellen zijn imo de WRC en Golf Limited. Die zijn ook meteen gelimiteerd. Een Golf R32 of R zie ik zo veel en vaak dat ik er totaal niet van op of omkijk.
dawwg zegt
@ghost: Vind de mk2 Country interessanter dan de mk 2 Rallye Limited Edition en volgens mij nog zeldzamer ook …
ghost zegt
@dawwg: the country is niet gemaakt bij Volkswagen R Gmbh. Zodoende in deze context niet waard om te noemen.
wildbeest zegt
Zie steeds meer nutteloos VW artikelen die zogenaamd interessant moeten zijn.. autoweek had ook zo’n periode, is dit semi gesponsord? Laatst ook al die suffe vw camper in het nieuws
dawwg zegt
@wildbeest: Datzelfde kan gezegd worden over Renault, Tesla, BMW en alle andere merken die frequent langskomen… Staar je niet blind op je VW-haat.
willeme zegt
@wildbeest: Nee. Bij gesponsorde artikelen wordt altijd vermeld dat het een advertorial is, onder de noemer ‘brandend content’.
rufctr01 zegt
Klopt, ik zie best veel Audi’s rondrijden!
koekwaus zegt
Nederland doet nu ook niet mee, zoveel is er nu ook weer niet veranderd dus.
w0o0dy zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
marinepower zegt
De Golf 4 is ondanks het feit dat die ruim 20 jaar geleden werd gelanceerd nog steeds geen gedateerde auto. Tuurlijk ziet het laatste model (6, 7 of 7,1) er weer scherper en frisser uit, feit is dat het ontwerp redelijk tijdloos is. Dat kunstje beheersen ze toch redelijk bij de VW groep.
marinepower zegt
Ik vind het van de andere kant altijd wel verdacht dat de zoveelste versie van een betaald product ook altijd door een betaald stereotype persoon wordt verkocht. Het is nooit Frieda of Gunther uit Ludwigshafen die al 29 jaar bij de bondsparkasse achter de balie staat, oid.
evdw zegt
@marinepower: Wat bedoel je met verdacht? Het is toch logisch dat de baas dit klusje op zich neemt? Het is een stukje prestige voor het bedrijf dat laat je niet door de koffiejuffrouw doen.
jannemaneke zegt
Een Golf R is en blijft echt wel een zeer leuk apparaat.
Rob zegt
Iedere autofabrikant ter wereld is denk ik jaloers op de Golf R / GTI van Volkswagen. Regelrechte topproducten.
Alles klopt er aan. Inclusief de vele fanbois die, in tegenstelling tot andere fanbois, ook daadwerkelijk het product kopen waar ze fan van zijn.