Voor sommigen is het een handige manier om een auto te ‘hebben’, anderen zouden er nooit aan denken. Die eerste groep blijft maar groeien, vorig jaar kwamen er een kwart meer private lease-auto’s bij.
Al tientallen jaren is leasen een begrip in de zakelijke wereld. Het idee is wel bekend: via je werkgever krijg je een auto waarmee je naar je werk kan rijden. En als je bijtelling betaalt, mag je die auto ook nog eens meer dan 500 kilometer per jaar privé rijden. In het vorige decennium is er echter een nieuwe vorm van leasen naar boven komen drijven: de private lease. De particuliere lease, dus. Met die private lease kunnen meer mensen in een nieuwe auto rijden, zonder dat ze daadwerkelijk een nieuwe auto hoeven te kopen. Onder meer onze hoofdredacteur is fan van dit private leasen.
En hij is niet de enige. In Nederland rijden er nu namelijk 190.000 private lease-auto’s rond, aldus Renate Hemerik. Zij is voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en zat vrijdagmiddag bij de BNR Autoshow. Het getal van 190.000 is een stijging van 25 procent ten opzichte van 2018. Dat is een enorme stijging, zo zegt Hemerik, maar aan de andere kant is die groei ook wel eens twee keer zo groot geweest.
Is het dan toch slecht nieuws? De groei zwakt immers af. Nee, zegt Hemerik. “Wat we zien is dat de introductiefase wel voorbij is. Nu zien we dat vraag en aanbod normaliseert en dat de markt volwassen wordt. Inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit de Nederlandse autowereld. Waar we een aantal jaar geleden nog met elkaar zaten en ons afvroegen of het zou blijven, is dat nu wel anders.”
De voordelen van private lease-auto’s zijn volgens Hemerik de zekerheid die zo’n auto biedt. “Je hebt zorgeloze mobiliteit voor een vaste prijs.” De VNA-voorzitter denkt daarom dat het aandeel van particuliere lease alleen maar verder toe zal nemen. Onze overheid wil immers meer mensen in een elektrische auto krijgen. Tegelijkertijd hebben consumenten volgens Hemerik zorgen bij EV’s, vanwege bijvoorbeeld de accu. Met andere woorden, of die accu over loop van tijd niet teveel achteruit gaat.
En wat moet je doen als je je geen zorgen wil maken over een nieuwe auto? Juist, dan ga je de lease in, zo denkt Hemerik. Overigens opperde een ING-sectoreconoom eerder dit jaar een soortgelijke gedachte.
Niet alleen met de private lease ging het goed; ook op de zakelijke markt boekten leasemaatschappijen winst. In totaal rijden er nu 1,88 miljoen lease-auto’s rond (zowel zakelijk als particulier), een stijging van 13 procent ten opzichte van 2018. Daar zijn natuurlijk veel elektrische auto’s bijgekomen, maar de rest van de range deed het volgens de leasemaatschappijenorganisatie ook goed.
Renate van Hemerik deelde de lease-cijfers bij de BNR Nationale Autoshow met Wouter Karssen en Noud Broekhof. Verder in deze aflevering: weginspecteur bij Rijkswaterstaat Michael van Vliet vertelt over de Toyota Hilux – het nieuwste speeltje van de weginspecteurs – en de gevaren die hij als inspecteur tegenkomt.
Dutchdriftking zegt
Tja, er is gewoon een enorme groep Nederlanders welke nooit meer dan 200km per dag (meestal niet meer dan 50km per dag) in de auto zitten, onder de 10k per jaar blijven, en niet heel veel hebben met het bezit van een “eigen” auto, Dan is private lease van een A-segmenter gewoon een goed idee. De kosten zijn vooraf bekend, nooit met samengeknepen billen naar de garage, en iedere vier jaar een andere auto. Ik spaar liever wat langer, en rij dan in wat ouder blik wat ik wel leuk vind, wat een bepaalde charme heeft, waarmee ik zo veel kan rijden als ik wil (in de praktijk ook maar 20k per jaar) en als bonus mag ik mijn eigen auto ook nog eens modificeren. Ben ik verstandig? Nee, vind ik dit veel leuker? Ja!
degrotemuis zegt
Alvast de verkorte variant van de comments: onverantwoord, ga toch sparen, duur want de leasemaatschappijen moeten ook verdienen. Nee, juist een goede manier om te sparen omdat je het geld niet uitgeeft, echt wel goede deals door schaalvergroting en bij EV extra deals om de uitstoot voor 2020 onder de boetenorm te krijgen. Ja maar tweedehands is ook goed en altijd goedkoper. En het onderhoud dan? Nou, ik rij al x jaar met alleen de beurten. Nou, ik was wel 6000 euro kwijt in een jaar! Nu private lease en nooit meer onverwachte kosten.
Mijn mening? Tweedehands zal meestal wel goedkoper zijn. Of meer waar bieden. Maar als je nieuw wilt rijden en het kan missen, go for it! Nieuw kopen of leasen hangt af van de aanbiedingen en je situatie (private lease is niet slim als je volgend jaar een huis wil gaan kopen bijvoorbeeld).
Mijn keuze? Hangt af van de deal. Ik zie een 64kWh Kona voor 400 per maand (tijdje geleden ANWB deal, nu al even geen voorraad) wel zitten als daily. Prima opvolger voor de toch al niet zo spannende Ford 1.0 Ecoboost. Met alle kosten incl afschrijving is koop in dat geval duurder dan lease, dus waarom geen lease? Een Corsa e voor 530 euro per maand? Nog niet gereden, maar als ie op de shortlist zou komen, dan koop, want zeer waarschijnlijk voordeliger.
hondar zegt
@degrotemuis: Nou, Nou, 6000 euro per jaar alleen aan beurten, Nou, Nou.
tttijn zegt
@hondar: klinkt als een F355 haha
eirmakk zegt
@hondar: jij hebt nooit Alfa gehad zeker?
nopetrolnofun zegt
@degrotemuis: Wat ben ik blij met mensen zoals jij, mensen die de economie draaiende houden. Ik weet niet met welke rekenmachine jij rekent, maar waarschijnlijk 1 die alles door 3en deelt.
ethylestra zegt
Spaar toch gewoon voor je wagen.
mcaa zegt
@ethylestra: Spaar toch gewoon voor je huis.
v60germany zegt
@mcaa: precies, opzouten met die hypotheekrenteaftrek. Geld carrousel ohne Ende.
O wacht, helaas, een liberaal systeem met een hoop arme mensen.
Duitsers doen al jaren de private-lease constructie. Alleen geen Nederlander die het een ordinaire lening wil noemen. Maar dan met een gehandboeid onderhoudscontract en een hoop ‘if’s and butt’s’ in de clausule.
PunicaOase zegt
@v60germany: tis ook geen lening maar (lange) huur van een auto.. je krijgt wel een BKR aan je broek, dat dan weer wel..
307-2.0-chipped zegt
En dat is nou precies wat heel veel mensen NIET kunnen.
En dat worden er steeds meer….
Daarnaast worden de rijken maar rijker en de minder bedeelden steeds minder bedeeld.
Ik vind het zo niet eerlijk.
tttijn zegt
@156v6power: en jij denkt dat de natuur het zelf beter regelt?
mcaa zegt
@156v6power: Niet jammeren, opstaan en strijden voor je doelen. Zijn zat straatarme mensen rijk geworden door doorzettingsvermogen. En het antwoord zit niet in het rijk zijn trouwens.
mercedesclsfan zegt
Voor een 2de auto is het een goed alternatief zeker wanneer de persoon in kwestie anders een lening aan gaat om een 2de hands auto te kopen. Af te raden en financieel ongunstig maar het blijft wel een realiteit voor veel Nederlanders die graag voor een grote hap uit het maandelijks budget graag ook een bepaalde zekerheid willen. Maar doe eens de som. Wij kochten voor mijn vriendin een bmw116da uit 2013 in 2015 voor 21000 euro nu levert die auto in het gunstigste geval 9000 euro op. 5 jaar lang wegenbelasting en verzekering komt op 10000 euro, geen problemen met gehad dus 500 per jaar aan onderhoud. 24500 in totaal. Dat is 410 per maand zonder diesel. Dus logisch gezien zou een private lease ons goedkoper zijn uitgekomen. Laat staan wanneer je een probleem auto op de kop had getikt.
tttijn zegt
Lekker alles op de pof. Wat stinken er toch veel mensen in.
b088y zegt
@tttijn: op de pof? Dat is iets kopen zonder er direct voor te betalen, je heb dan een schuld.
Met privatelease koop je geen auto… je betaald een vast bedrag per maand om zorgeloos mobiliteit te hebben.
Zie het als een abbonement op de trein.
Als je een NS-traject kaart afneemt koop je toch ook geen trein?
Even voor de vergelijking een traject kaart Utrecht-Amsterdam kost 225 per maand. (Moet je ook nog eens lopend/fietsend/met de bus naar je huis en eindbestemming)
tttijn zegt
@b088y: haha ik denk dat je het verkeerd ziet. Wel is de kleine lettertjes gelezen bij deze producten?
b088y zegt
@tttijn: vertel
tttijn zegt
@b088y: geld lenen kost geld ;)
noodlesoup zegt
@tttijn: Dat is een verplichte melding. Maar ik kan je vertellen, met de huidige rentestand is er momenteel vrijwel geen rentebestanddeel meer in de leaseprijs. Ik ben er zelfs van overtuigd dat het voor een grote groep mensen zelfs beter is dan kopen. Omdat veel mensen de daadwerkelijke kosten verkeerd inschatten (onderschatten) gaan ze het schip in. Uiteindelijk zorgt dit voor duidelijkheid op maandniveau, en dat is hoe veel mensen (kunnen) overzien. Dus geen issue met afschrijving en onderhoud. En tegenwoordig zijn de prijzen zo scherp dat het prima kan concurreren met het zelf kopen van een 2e hands auto. En grappig is dat er zo anti lease wordt gedacht, beetje calvinistisch. Want zakelijk gezien is lease zeer geaccepteerd. Waarom je geld vastzetten en risico’s op je balans nemen.. Cash is King!
b088y zegt
@tttijn: kan je een private lease contract/AV laten zien waar dit word aangegeven? Want private lease betreft geen lening…
blo3to3t zegt
@tttijn: inderdaad, en die zijn niet mals. Leuk als je een hypotheek wil afsluiten bijvoorbeeld, kukelt je te maximale hypotheek ineens met een 5e deel in… Toch jammer.
b088y zegt
@blo3to3t: private lease auto zien als onverstandig en wel voor maximale hypotheek gaan, klinkt inderdaad logisch….
mcaa zegt
@b088y: Ja daar hoef niet voor te sparen want het is een hUiS
b088y zegt
@blo3to3t: private lease als onverstandig zien, maar wel voor een maximale hypotheek gaan? Klinkt logisch…
moveyourmind zegt
Ik was eerst ook erg sceptisch over private lease, want ik was bang dat als ik dan een huis wilde gaan kopen ik de hypotheek niet zou kunnen betalen…
Maar ik heb het toch gedaan en ben er achteraf heel blij mee. Ik rijd nu een veel dikkere auto dan dat ik had kunnen rijden als ik hem zelf had moeten betalen en hoef me toch geen zorgen te maken of ik de hypotheek wel kan betalen…
Want ik krijg door de hoge maandlasten van de leaseauto simpelweg geen hypotheek meer. En dat voelt wel zo zorgeloos en vrij…
En voor de woningbouwvereniging ben ik niet bang. Ze kunnen me niks maken als ik een achter loop met de huur… Ze sturen de deurwaarder maar. Kan die beslag leggen op ‘mijn’ auto… Boeit me niks, die is toch maar van de leasemaatschappij.
v60germany zegt
@moveyourmind: lol… jou kennende lees ik gezegend stuk cynisme.
tttijn zegt
@moveyourmind: haha :D
PunicaOase zegt
@moveyourmind: LOL ?
al69 zegt
@moveyourmind: 2 vragen???
1. Welke dikke auto private lease je?
2. Heb je liever een auto onder je kont dan een dak boven je hoofd?
moveyourmind zegt
Ik was eerst ook erg sceptisch over private lease, want ik was bang dat als ik dan een huis wilde gaan kopen ik de hypotheek niet zou kunnen betalen…
Maar ik heb het toch gedaan en ben er achteraf heel blij mee. Ik rijd nu een veel dikkere auto dan dat ik had kunnen rijden als ik hem zelf had moeten betalen en hoef me toch geen zorgen te maken of ik de hypotheek wel kan betalen…
Want ik krijg door de hoge maandlasten van de leaseauto simpelweg geen hypotheek meer. En dat voelt wel zo zorgeloos en vrij…
En voor de woningbouwvereniging ben ik niet bang. Ze kunnen me niks maken als ik een achter loop met de huur… Ze sturen de deurwaarder maar. Kan die beslag leggen op ‘mijn’ auto… Boeit me niks, die is toch maar van de leasemaatschappij…
Homer55 zegt
Fijn. Zou ik alleen doen als ik een upje of aygo’tje erbij wil.
Als eerste auto heb ik liever mijn eigen ding ipv ergens aan vast te zitten waar ik niks aan mag doen.
Ram-G-maN zegt
“En zo, dames en heren, kwam de recessie weer terug…”
thomasthomas zegt
Als we een dipje krijgen (zoals in 2008) zijn dit de eerste die in paniek raken en daarna failliet, mij niet gezien gewoon eigen geld of anders niet. Dat heeft me na 15 jaar gebracht in een 540i uit 2018 die helemaal betaald is en echt van mij is, de groeten.
b088y zegt
@thomasthomas: als je daar goed bij voelt is dat toch prima?
De gene die zijn baan kwijt raakt bij de volgende crisis geeft zijn privatelease auto terug aan de maatschappij en blijft niet met tig K afschrijving achter ;-), lijkt mij ook prima
sanderm3 zegt
@b088y: is dat dan geen contractbreuk dus boete? Je tekent immers voor een x aantal jaar. Van de regen in de drup lijkt mij.
b088y zegt
@sanderm3: Meeste private lease contracten maken uitzondering voor scheiding en ontslag. Verstandig om dus even de voorwaarden te lezen. Er zijn ook private lease contracten die je maandelijks kan opzeggen (betaal je over het algemeen iets extra’s voor)
gillis zegt
Elke dag rij ik in een wat oudere infinity fx35 uit 2005 of een maserati 4200 uit 2002 van leiden naar Amsterdam. De saaiheid van het wagenpark is bizar. Overal kleine lelijke auto’s of splinternieuwe eenheidsworsten.
Beide auto’s hebben misschien 30k gekost. En ieder jaar zo’n 4k aan onderhoud. Maar dan heb je toch zo veel meer lol en plezier. Mensen die echt van auto’s houden kopen toch een toffe 2dehandser van 10+ jaar oud.
b088y zegt
@gillis: Mensen die om auto’s geven kopen inderdaad zelf een auto, voor mensen die er niet op geven is private lease een alternatief (of het een goed alternatief is hangt af van de situatie).
nautique206 zegt
@gillis: dat is het probleem, er zijn niet zoveel liefhebbers. De meeste mensen kijken me gek aan als ik vertel dat ik ruim 170 euro aan hsb betaal per maand voor mijn oude diesel. Van de week nog in een splinternieuwe Astra gereden, doet me dan werkelijk niets.
RiKe zegt
@nautique206: Er zijn genoeg liefhebbers in dit land, echter is het hier zo krankzinnig duur gemaakt met twaalfvoudige belasting opstapeling dat men niets meer aan de auto durft te veranderen omdat ze bang zijn geen zak meer terug te krijgen voor de auto.
noodlesoup zegt
@gillis: In NL houden uiteindelijk mensen meer van hun portemonnee dan van hun auto..
karhengst zegt
Ziehier het trieste gevolg van jarenlange fiscale uitbuiting op het vlak van mobiliteit. Zelfs een B-segmenter durft men tegenwoordig niet meer aan te schaffen.
Maar wellicht kunnen we op deze manier wel de gemiddelde leeftijd van het wagenpark weer op het niveau van een westers land brengen. Zit er toch nog een positieve kant aan.
RiKe zegt
@karhengst: Optimist (voor je tweede alinea)
vroaaaaaaaaaar zegt
Lekker stukje sluikreclame. Wij van VNA adviseren VNA private lease! Grote cijfers lijken heel wat – 190.000, +25% – maar goedbeschouwd praten we hier over slechts 2% van het hele Nederlandse wagenpark…
niex zegt
Het succes van private lease is een direct gevolg van het geweldig betrouwbare imago van de autobranche mbt onderhoud.
degrotemuis zegt
Goh, wat zou het toch een mooie feature zijn als de reageerknop op de site meer doet dan verkleuren als je erop klikt…
@hondar Ja ik had aanhalingstekens moeten gebruiken. Was bedoeld als onderdeel van de verwachte commentaren. De een rijdt jaren probleemloos, de ander van defect naar defect. Ik zelf heb vorig jaar 800 euro aan onderhoud uitgegeven, dat zal met kleppenstellen, een paar nieuwe bandjes en remblokken erbij dit jaar rond de 3500 euro worden, plus wat er evt nog ontdekt wordt. Maar dat is dan wel over 4 voertuigen geteld.
MrSelected zegt
Ik vind het toch knap hoe mensen dit doen.
Een kleine auto kost al snel 400 euro in de maand PL lasten. Brandstof erbij, 500 euro per maand kwijt. Huur en/of hypotheek van een kleine woning kost je al snel 1000 euro per maand tegenwoordig. Tel daarbij wat eerste levensbehoeftes op, 400 euro in de maand, wat belastingen erbij (waterschapsbelasting? Milieubelasting? Etc). Zorgverzekering? Oh ja, internet/telefonie.. gas water licht.. 2200-2500 euro per maand. Vaste lasten. Vast.
Mensen met een WO master verdienen de eerste 5-10 jaar van hun carrière 2500-3500 euro netto per maand. Hoe doet de rest dit?