Het aantal elektrische auto’s in Nederland is net niet verdrievoudigd in slechts twee jaar tijd.
Nog niet eens tien jaar geleden was het nog niet zo makkelijk om elektrisch te rijden. Klein assortiment, nog geen enorm groot laadnetwerk en dat laatste was wel nodig, want je kon bij de meeste modellen nog niet heel Nederland door op één accu. De tijden veranderen echter snel en inmiddels gaat het hard.
Nederland telt 300.000 elektrische auto’s
De teller van het aantal elektrische auto’s dat momenteel in Nederland geregistreerd staat, staat sinds 1 september op meer dan 300.000 exemplaren. Dat zegt je waarschijnlijk niet zo veel, maar het was januari 2020 dat de teller de 100.000 passeerde. Bijna verdriedubbeld in iets meer dan 2,5 jaar tijd, dus. Op het aandeel van 9,2 miljoen personenauto’s in september 2022 is het niet perse een gigantisch nummer, maar er is dus een toename.
Verklaring
7,2 miljoen stuks van onze auto’s rijden op benzine, dat is 79 procent. Diesels dalen natuurlijk vrij hard, daar zijn er nog 950.000 van (10 procent). Het overige deel is hybrides, al dan niet plug-in. Even terug naar elektrisch: een belangrijke verklaring voor deze groei is het aanbod.
Want de keuze is sinds kort aardig reuze voor elektrische auto’s in Nederland. Na een aantal jaar totale dominantie door Tesla, enteren nu ook Volkswagen, Hyundai, Kia en Renault de toplijsten. Toch is Tesla is nog steeds de populairste speler: een aandeel van 20 procent. Op gepaste voet volgen de Volkswagen ID.3, Kia Niro, Hyundai Kona en Renault ZOE.
Ambitie
Het beleid, alhoewel steeds minder prominent, stuurt natuurlijk de burger wel aan om elektrische auto’s te kopen in Nederland. Dat wordt afgebouwd, tot een punt dat EV’s niet een specifiek beleid hebben vanaf 2025. Dat komt trouwens wel, een permanent idee daarvoor wordt nog samengesteld en in 2023 gepresenteerd. Er wordt dus nog steeds een toename verwacht.
waterisnat zegt
3% aan onrijpe technologie opgedrongen door marxisten om er aan te verdienen ten koste van milieu en samenleving. Wat een treurigheid en vreemde tijden. Hoe gaan we hier op terugkijken als straks het geld van de ander op is?
reactief zegt
Onrijpe techniek opgedrongen aan mij?
Vind de EV verfijnder dan een benzine versie die ik ook prima had kunnen kopen en niets is mij opgedrongen! Misschien eens wat minder negatief naar verandering proberen te kijken!
koen23 zegt
Ik heb nu een id.3. En die doet precies hetzelfde als de S60 (2021), Mazda 3 (2020) en Volvo v40 (D4) die ik hiervoor had. Alleen heeft hij het koppel van de V40 met het comfort van de S60. Niets onrijp aan.
De enige auto die ik wel weer terug zou willen ipv de id.3 is de Mazda omdat die hondermiiljard keer mooier eruitziet. Maar qua rijden kan ook die niet tippen aan de id.3.
ericc zegt
Titel moet zijn…er rijden belachelijk veel belachelijke elektrische auto’s rond!😎
driver79 zegt
Ik zie uit naar de reacties van iedereen die elektrisch rijden maar niets vinden. Als je niet mega afstanden aan 1 stuk moet rijden, je niet druk maakt over de auto vakantie, een oprit hebt voor de lader en voldoende financiële ruimte hebt dan kan ik mij bijna niet voorstellen dat jullie binnen nu en 5 jaar niet overstag gaan. Het aanbod van leuke auto’s zal dan riant zijn. De rust en de power heeft mij over de streep getrokken. Balen dat het tweedehands aanbod nog beperkt is anders had ik dat gedaan.
jeroenm83 zegt
‘De rust en de power’.🤮🙈
Jij wilt echt reacties he?
CYBRTRK zegt
Och iemand heeft andere wensen aan een auto dan jij, nou dat kan echt niet hoor🤦
karhengst zegt
Is toch niks aan gelogen?
Een beetje EV doet 0-100 in 7 seconden zonder enig geluid. Voor hetzelfde geld heb je een kermend, onderbemeten 3/4-cilindertje die er, wanneer deze wordt gewurgd, een paar tellen langer over doet.
Klaag niet over m’n dikke diesel, maar dat is niet wat de gemiddelde EV-rijder reeds vóór de overstap. Niet in Nederland.
koen23 zegt
Kijk om je heen 95% van de auto’s op de weg heeft minder vermogen dan een instap elektrische auto.
slikks zegt
Had de keuze en heb een fully-loaded (alleen geen ceramics) nieuwe Audi RS4 besteld, die ik sinds deze zomer rond kar. Het bestaat nog hoor, ‘iets met liefde voor auto’s en machanica…’
Redrum zegt
Daar kan ik inkomen! Jij ben dus 1 van de 282 op 9.000.000 wagens. Je ziet toch ook wel zelf in dat je in de verste verte niet relevant bent in deze. De rest zijn allemaal inderdaad 3/4 cylinder torren die niets maar dan ook niets met liefde voor auto’s te maken heeft. Ik weet niet hoeveel die moet gaan in NL maar dat zal wel tegen de 150K aanschuren? (Dus verre van representatief van wat ik op de weg zie)
De RS4 stond spijtig genoeg niet op de lijst van te kiezen autos maar met m’n huidige blijf ik op je achterbumper kleven, heb ik een drift modus, stoot ik niets uit en rijd ik je eruit bij alle hernemingen voor de helft van de prijs.
Niet tegenstaande dat ik wss wel zou willen wisselen 😅
randy zegt
Zolang de prijzen van gebruikte elektrische auto’s niet zakken komt er bij mij geen op de oprit. De 22 jaar oude Citroën c3 met 1.6 16v motor voldoet nog als 2e auto. Er is niet veel wat goedkoper rijdt als dat oude barrel.
mat1980 zegt
Wat overigens ook veel duurzamer is als een nieuwe ev! Jij bent lekker groen bezig!
steephh zegt
@mat1980 Als je auto alleen maar op de oprit staat en je rijdt ámper dan is een brandstofauto inderdaad duurzamer dan een EV. Hoe meer kilometers je maakt, hoe groter de impact is.
ivomx5 zegt
Sinds kort een EV als 2e wagen; rijdt vlot, fijn en voordelig, maar ben toch altijd weer blij wanneer ik in de benzinewagen rijd. Voelt toch veel meer als een echte machine ipv een rijdende computer. Stukje emotie.
reactief zegt
Bij mij het tegenovergestelde!
Rijdt zelf een bestel – EV en vind een benzineauto zo ontzettend lomp rumoerig voelen.. Dit gaat trouwens voornamelijk over kleinere auto’s / bestelauto’s waar ik in rijdt, niet de meest verfijnde benzine auto’s dus.
Korstje zegt
Dit kan ik mij zo niet voorstellen.
Mijn vrouw heeft een leuke EV als ik daarin rijdt is dat gewoon de betere auto.
Rijdt ik dan in die van mij dan maakt mijn ice auto veel herrie, voel ik alles in de weg, accelereert hij traag ( ⁸sec) ik voel dan juist geen emotie meer.
ivomx5 zegt
Mijn ‘ICE’ is een BMW G21 330i; ik vind dat een heerlijk sturende auto met ondanks 4-cyl fijne motor. Voelt m.i. ‘lichtvoetiger’ dan een EV.
ty5500 zegt
Die 8 sec doe je ook enkel als je ICE op dat moment al lekker warm gereden is. Dikwijls is dat nog niet het geval als die fijne bocht er aan komt of als er een leuk stoplichtsprintje zich aanbiedt.
Ot92 zegt
300.000 elektrische auto’s maar? Tegenwoordig zie ik bijna alleen maar EV’s. Ik had eerder 1.000.000 elektrische auto’s verwacht.
mashell zegt
Niet zo vreemd. De meeste elektrische auto’s zijn leaseauto’s en daarmee wordt veel meer mee gereden dan particuliere auto’s. Bij ons worden de leasecontracten gemiddeld voor 36 duizend kilometer per jaar afgesloten terwijl de gemiddelde Nederlander 12 duizend per jaar rijdt. Je dus de leaseauto’s dus ook veel vaker op de weg.
Het is ook wel een aanwijzing dat als veelrijders met elektrisch rijden uit de voeten kunnen dat vrijwel iedereen al wel kan.
Korstje zegt
Eens, ok doe zoon 60-65DKm per jaar en ga ook naar elektrisch
koen23 zegt
Uitgaande van 261 werkdagen per jaar is dat maar 65000/261=250km per werkdag. Dat lukt tegenwoordig met bijna elke elektrische auto zonder dat je tussenstops moet maken bij Fastned.
Redrum zegt
Ja, maar of het leuk wordt? Indien je max 250k’ is, akkoord maar anders …..Ben zelf voorstander van EV maar 60-65K km?, Doe jezelf een plezier en koop de laatste keer een diesel nu het nog kan.
wimof zegt
Vanaf 7000 stuks beginnen ze op te vallen.
Brol zegt
Het was mooi weer gisteren. Warm genoeg om én het dak én een ruit van de auto open te zetten in het trage verkeer. Maar wat een stank ! Hoe hebben we in godsname kunnen wennen aan uitlaatgassen ?
Ik kijk uit naar een elektrische auto, eens die kan voldoen aan mijn noden.
En ik kijk uit naar de investeringen in lokale groene energie nu we weten hoe duur afhankelijkheid kan zijn.
Europa moet op termijn zelfstandig voor zijn energie kunnen instaan.
Het neemt niet weg dat ik nog graag, maar beperkt, met een lekker klinkende benzinemotor zou willen rijden, zo lang dat mag. Met de nadruk op beperkt.
joki zegt
Tja, hoe hebben we ooit kunnen wennen aan sigaretten, alcohol, cocaine, heroine( alhoewel…) om ongezonde voeding niet te vergeten uiteraard. Ik zie dagelijks gevolgen van al deze producten, van tumoren in de mond-en halsstreek tot vrouwen met een gebroken onderkaak omdat echtgenoot-lief weer eens op zij lappen was geweest en dan losse handjes heeft tot junkies die meer last hebben van de ontwenningsverschijnselen van hun drugs dan van de narcose die ze kregen om hun wijsheidstanden te trekken.
Dus hoe zouden we daar nu kunnen aan wennen hebben? KIJK EENS OM JE HEEN!!!
driver79 zegt
Je bestaande brandstof auto oprijden is inderdaad qua milieu en financiën de beste optie. Tenminste zolang hij wel in goede conditie blijft. Bizar hoeveel diesels ik tegenwoordig zwaar zie roken en de eigenaar wellicht geen idee heeft welke walm er achter hem hangt. Voor een nieuwe auto, als je het budget hebt en aansluit bij wat je nodig hebt begrijp ik niet dat iemand nog voor een brandstof auto gaat. De EV’s beginnen er ook een stuk mooier uit te zien.
Le-on wheels zegt
Een nieuwe auto kopen is over het algemeen niet verstandig, gebruikt is veel verstandiger. Dus de mensen die wel een nieuwe auto kopen, doen dat vaak niet vanuit hun verstand, maar vanuit emotie. dan is een benzineauto ineens weer een optie.