Nou, mieter ‘m er maar in.
De 260.000 euro kostende Aston Martin DBX is hier om de investering van het merk uit Gaydon te financieren. Het moet een echte Aston Martin worden. Maar, is dat een vereiste voor een SUV? De grootste concurrent van de DBX, de Urus, is ook niet in zijn DNA een Lamborghini. Om het nou een opgeleukte RS Q8 te noemen gaat wellicht wat ver, maar de motor en het interieur komen grotendeels overeen. Dus wat dat betreft hoeft een DBX helemaal niet een pure Aston Martin te zijn: als het maar verkoopt.
Op papier lijkt het dan ook dat de DBX helemaal niet probeert een Aston Martin te zijn. De techniek komt grotendeels van Mercedes. Sterker nog: de 4.0 liter biturbo V8 die we kennen uit de Vantage, begon ooit als de AMG M178-motor en is niet grondig anders sinds de Britten ermee hebben geprutst. En dat is begrijpelijk, dat moet je onthouden. Waarom duur doen als het goedkoop kan, zeker als de auto je cashcow is.
Maar goed, Aston Martin heeft ooit met de V12 Vantage duidelijk gemaakt dat zij overal een V12 in kunnen lepelen. Een gigant als de DBX moet dan ook wel iets groters kunnen huisvesten toch? Nou dat bevestigt, Andy Palmer, CEO van Aston niet, maar hij geeft aan dat ‘andere motorisering’ wel mogelijk zou zijn. Dat kan natuurlijk alle kanten op. De 5.2 liter twinturbo V12 van de DB11 zou er volgens ons wel eens in kunnen passen. De auto zou dan wellicht op de markt komen als een DBX AMR, met pak ‘m beet 630 pk.
Palmer ziet namelijk speciale edities van de DBX wel zitten. Het is niet zoals een Urus, gewoon een ‘cashcow-aanvulling’ op het gamma. Nee, de DBX hoort er gewoon helemaal bij. Een V12-versie is daarom een optie binnen handbereik, er zou alleen nog gekeken moeten worden of de negentraps (Mercedes!-)automaat die extra bak power aankan, of dat die weer helemaal bijgesteld moet worden. Het enige nadeel is dat de auto dan pas op het niveau zit van de Urus (641 pk), maar wel minder zuinig en uiteraard ook veel duurder wordt. (via Road and Track)
Update: We hebben vernomen van Aston Martin dat ze willen benadrukken dat Andy Palmer niet heeft aangegeven dat er een V12 komt. Het statement is dat Palmer nooit bevestigd dat er een V12 in het vooronder van de DBX past. Dus die geruchten kunnen voorlopig nog even in de ijskasten. Maar we kunnen blijven dromen toch
Dutchcarwizard zegt
Leuk die Boston Consulting termen. Dit is echter geen cash cow, maar een rising star.
jules713 zegt
@baidu: ze zeggen ook dat het geen cashcow is.
ouwedibbes83 zegt
@baidu: is t relatieve marktaandeel al hoog dan? Dit is denk ik nog een question mark, hoog groeipotentieel maar nog laag relatief marktaandeel
Dutchcarwizard zegt
Dat is waar ook!
alassad zegt
Waarom neemt Mercedes AM niet gewoon over?
mashell zegt
@alassad: die wachten op Black Friday.
iphonistvongates zegt
@mashell: Financieel Strategisch gezien is het beter om te wachten tot Crashing Tuesday en/of Imploding Wednesday. Sla Cyber Monday over!! Het klinkt alsof er een soort verras-element is dat er een V12 in een SUV-afmetende AM past….er zal met passen en meten ook wel een W16 in passen denk ik!?
gewoondirk zegt
@alassad: Zou mooi zijn, Aston Martin Gaydon by Mercedes.
Dutchdriftking zegt
Zou wel leuk zijn toch? Dan is de aandrijflijn dé reden om deze auto te verkiezen boven de andere premium SUV’s.
autodrome zegt
Een V12 maakt de aap er niet mooier op …
kobus1967 zegt
Past de aandrijflijn van de Tesla Model X er ook in?
bloemhof010 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
tommot zegt
Ik zie een kruising tussen een cayenne en een macan
mats106rallye zegt
Doen!!! En pas dan meteen die achterkant aan en ik neem hem
mopar zegt
Natuurlijk past er iets groters in. De enige reden dat zowel deze DBX als de Urus een 4.0L motor hebben is omdat in China (grootste automarkt ter wereld) alles boven de 4 liter inhoud extra zwaar belast wordt. Een Mercedes S600 of een RR Ghost kosten daar door de belastingen bijna hetzelfde.