Examinatoren zijn soms hun leven niet zeker, dus daarom zou er een verplicht minimum aantal rijlessen moeten komen.
We leven gelukkig in een land waar je een rijbewijs niet zomaar cadeau krijgt. Natuurlijk, als het over jezelf gaat krijg je een rijbewijs het liefst direct overhandigd na je eerste rijles, maar je wilt waarschijnlijk niet dat dit ook bij anderen gebeurd. Dan krijgen we Indiase taferelen.
Om te beoordelen of iemand wel of niet een gevaar op de weg is bestaat er zoiets als een rijexamen. Helaas worden sommige aspirant-chauffeurs iets te vroeg op examen gestuurd. Het gebeurt namelijk regelmatig dat een rijexamen moet worden afgebroken omdat een leerling simpelweg een gevaar op de weg is. Dit zou zo’n 3.000 keer per jaar voorkomen.
Op een totaal van anderhalf miljoen praktijkexamens valt dit aantal wel mee, maar iedere gevaarlijke situatie is er natuurlijk een teveel. Het CDA wil daarom dat er wat aan gedaan wordt.
CDA-kamerlid Jacco Geurts pleit voor een minimum aantal rijlessen. Dat is er nu namelijk niet. In principe mag je meteen een rijexamen doen. Bijvoorbeeld omdat je Max Verstappen heet en al sinds je geboorte in een kart of raceauto hebt gezeten.
Er zijn echter ook mensen die geen toptalent zijn, maar wel (te) vroeg examen gaan doen. Volgens Geurts zit hier een verdienmodel achter van rijschoolhouders. Er zijn namelijk rijscholen die een goedkoop pakket met weinig lessen aanbieden, waarna de leerling zakt en vervolgens alsnog dik kan betalen voor rijlessen. Dit is dus een slinkse manier om leerlingen binnen te halen.
Daarnaast zijn er ook gewoon leerlingen die zichzelf te hoog inschatten en/of geen geduld hebben. Ook op die manier kan een kandidaat die er eigenlijk nog niet klaar voor is toch al naast een examinator terechtkomen. Daarvoor moeten ze natuurlijk wel even hun rijinstructeur over weten te halen.
Volgens het CDA is de oplossing dus een verplicht minimum aantal rijlessen. Jacco Geurts kan nog geen concreet aantal noemen, maar denkt aan 15 tot 30 rijlessen. Het precieze aantal wil hij aan de experts overlaten.
Aan de Max Verstappen’s heeft hij ook gedacht. Daarvoor zou de instructeur dan een speciale verklaring moeten tekenen. Rijschoolhouders krijgen het volgende lucratieve verdienmodel dus alvast in de schoot geworpen.
Via: Eenvandaag
Foto: Ford Mustang Mach-E lesauto
Johanneke zegt
Hmm aan de ene kant wel, aan de andere kant, een maat van mij werkte al tiener bij een garage, auto’s schoonmaken en wassen enzo. Hij mocht de auto’s rondrijden naar een andere plek mits hij het gaspedaal maar niet aanraakte, dus enkel in drive zetten of in zijn 1 en alles op de koppeling. Toen hij ging lessen had ie binnen no time koppelen en schakelen onder de knie, heeft nog niet de helft van de lessen nodig gehad die ik nodig had, beiden in 1x het rijbewijs gehaald. Vraag mij af of een instructeur daar een uitzondering voor wil maken.
Uitzondering, ik weet het, maar goed.
Hubert zegt
@Johanneke,
Als het al de helft van het aantal lessen kost om de koppeling en schakelen onder de knie te krijgen, kun je meteen beter helemaal stoppen.
Of gaan voor een rijbewijs voor automaat.
Mijn 2 dochters, beide nog geen meter gereden voordat ze eerste rijles hadden, konden al redelijk hiermee overweg na 2 lessen.
Johanneke zegt
Oja want je hebt na een uurtje schakelen volledig onder controle, ook in nieuwe en onverwachte situaties dan had jij al meteen de juiste versnelling, liet het niet afslaan, etc. Was meteen een 2e natuur.
Groninger zegt
@Hubert: Binnen 10jr is rijles in een automaat het normale rijles.
Ot92 zegt
@hubert Zo… Dat zijn echte natuurtalenten dan. Ik heb er echt zo’n 6 lessen over gedaan tot ik het koppelen en schakelen volledig onder controle had. Ik had voordat ik begon aan de rijlessen nog nooit stiekem auto gereden ofzo.
Met 15 rijlessen was ik in principe klaar.
B00G1E zegt
15 lijkt mij denk ik nog wel OK, 30 is wel heel erg veel.
Hier in de VS kreeg ik mijn rijbewijs bij een pakje boter. Moest wel een heel rondje om het blok en stoppen voor een stopbord, best uitdagend.
garp zegt
@B00G1E: ik woonde in een stad met ruim meer dan een miljoen inwoners. Daar ging het wel serieuzer aan toe… Namelijk 6 rijlessen van 40 minuten hehehe. En examen hoefte niet. Als je maar voor elke les een A- of hogere beoordeling had, kreeg je een waiver voor het examen. Omgeruild voor een NL rijbewijs (mocht toen nog). Staat nog steeds op mijn roze ‘papiertje’. Mooi gespreksonderwerp bij controles.
B00G1E zegt
Ik heb mijn Amerikaanse rijbewijs in het Washington DC metro area gehaald op bovenstaande manier. Mijn NL rijbewijs heb ik gewoon nog.
mlo zegt
Waar bemoeit die man zich mee. Bizar. Daar heeft zijn wagen toch dubbele bediening voor?
geelbarrel zegt
niveau rij insyructeurs ff opkrikken… dat ze beter kunnen oordelen of de rijpupil klaar is voor examen. Wegblojven bij de graaiers die er juist weer een eindeloos verhaal van maken.
jmeverts zegt
@geelbarrel: dat is inderdaad de grondoorzaak van het probleem, niet het minimum aantal lessen. Volkomen kortzichtig en kansloze oplossing
dree16v zegt
Zelf 10 lessen gehad van een uur en in één keer geslaagd voor zowel theorie als praktijk. Het overigens mijn rij-instructeur die adviseerde al bij les 8 praktijk aan te vragen. Ik vond dat nogal vroeg maar toch zijn advies gevolgd. 600 euro en 2 maanden verder had ik m’n pasje (inmiddels 12 jaar geleden) Waarom langer lessen als je de techniek beheerst en theorie kunt toepassen?
kniesoor zegt
Het soort overheidsbemoeienis waar we prima zonder kunnen. De naïevelingen, die al opgaan voor hun rijexamen als ze er helemaal nog niet klaar voor zijn, moeten dat dan maar door (financiële) schade en schande ervaren. Een ervaring waar ze later in het leven op allerlei terreinen hun voordeel mee kunnen doen. Dure leerschool misschien, maar toch.
mashell zegt
Dit smaakt inderdaad als een idee van een kamerlid op de achterbank dat nog helemaal vast zit in de regelzucht.
Michel-GR zegt
Auto rijbewijs had ik destijds een pakket van 2 maanden en motorrijbewijs in 8 lesjes beide in 1x geslaagd. Sommige mensen hebben er feeling voor en anderen niet dus Custom is gewoon het beste.
MarcoM zegt
Oja, en als we dan toch bezig zijn, oedere 5 of 10 jaar verplichte herhaling inclusief theorie.
peewee05 zegt
@marcomanta: Dat lijkt mij nog het beste inderdaad. Zijn we ook direct van het fileprobleem af 😄
fordje zegt
Eerder een maximum… Na 35 lessen nog niet kunt beter geen rijbewijs voor jouw!
chrisvis zegt
Heb in België voor 50 euro mijn rijbewijs gehaald, denk dat het 35 voor de praktijk was en 15 voor de theorie. Nu gaat onze zoon voor een brommer en dient verplicht lessen te pakken(kostprijs 200 €). Beste van alles is dat ik met mijn rijbewijs wel met die Dax mag rijden… De rijschool leert je vooral “tricks” waarmee je gemakkelijker door het examen geraakt. En sorry hoor maar sommige Afrikanen komen hier toe en hebben reeds hun rijbewijs en dit wordt gewoon omgezet, ze zouden die beter eens testen want daar zitten echt mensen bij die niet kunnen rijden…(wil de woke mensen niet tegen de borst stoten maar dit is gewoon een feit hier in België (
cloverleaf zegt
@chrisvis: ik rijd veel in de Benelux en Duitsland maar ik heb niet het idee dat er veel Belgen zijn die überhaupt één les hebben gehad.
tvklarenbosch zegt
Autorijden leer je pas als je je rijbewijs als hebt
christian85 zegt
Haha wat een onzin zeg. Rijscholen is ook commercie, dus die zeggen echt niet na vijf lessen dat je op mag gaan. Zoveel mogelijk lessen proberen te halen bij de leerling. Ze moeten verplicht anti-slip cursussen invoeren, daar leer je pas van. Geen serieuze deelname is geen eindexamen. Punt.
Ot92 zegt
@christian85 Van mij mogen ze er gerust een cursus banden wisselen bij doen.
cloverleaf zegt
@christian85: nee hoor. Mijn instructeur vroeg al voor aanvang van les 1 waarom ik in godesnaam nog geen theorie examen had aangevraagd want dan kon hij zo snel mogelijk praktijk examen aanvragen. 10 lesjes van 50 minuten later zat ik naast de examinator. Mede hierdoor hebben veel vrienden en kennissen bij deze beste man lessen genomen. Was echt een enorme boer in de auto met z’n broodjes ei met mayo🤣
joost1234 zegt
@christian85: je snapt het niet, rijscholen kunnen (veel) meer geld voor een praktijkexamen vragen dan dat het de rijschool daadwerkelijk kost bij het CBR. Het is een verdienmodel, als je een leerling examen laat doen terwijl hij er nog niet klaar voor is verdient de rijschool die extra vereiste lessen evengoed maar heeft hij ook extra geld gevangen voor het gefaalde praktijkexamen. Daar gaat dit probleem over
c4seum zegt
Als ze daar ook aan toevoegen dat iedereen verplicht elke 5-10 jaar een opfriscursus/keuring moet volgen, ben ik helemaal voor. Oh en de exameneisen mogen ook wel strenger.
Ot92 zegt
@c4seum Elke 10 jaar bij een verversing van het rijbewijs ben ik voor.
amsterdam zegt
En dat soort volk bestuurt ons land. 15 à 30 lessen – die man roept maar wat
sportevo zegt
Blij dat ik daar niet meer aan mee hoef te doen. Ik heb uiteindelijk 5 lessen gehad. Ik kon op mijn 8ste al autorijden en had al een race licentie toen ik 18 werd. Dat maakt mij een uitzondering maar ik zou er niet blij van worden als ik 10 lessen verplicht extra zou moeten lessen.
poursuivant zegt
Doe me een lol en hou de overheidsbemoeienis hier buiten. Er zijn gewoon talenten die snel klaar zijn en meer gemiddelde bestuurders als ik komen toch wel aan de 30 lessen o.i.d.
Ik kan me dan weer wel vinden in een verplichte 5-jaarlijkse opfris of een soort van herexamen. Dat houdt dan ook diegenen die hun papiertje makkelijk krijgen bij immigratie binnen de perken. Overigens moet je van buiten de EU (een aantal uitzonderingen daargelaten) gewoon examen doen in NL om je rijbewijs te krijgen.
gabrielo zegt
Vraag me af of in dit artikel lessen worden bedoeld of uren. Mijn rijlessen gedaan in een kerstvakantie, zo’n drie uren per rijles. Soms twee blokken van drie uren op een dag. Dat was eigenlijk superfijn om het rijden onder de knie te krijgen.
moveyourmind zegt
Je kan nog zoveel rijlessem verplichten als je wilt, het helpt niet om de meest incompetente bestuurders die er zijn beter te laten besturen…
De bestuurders met Haags pluche onder hun kont.
f31bmw320d zegt
Twee week terug is junior hier thuis in 10 lessen in 1x geslaagd en dan had hij daarvan 2 á 3 lessen omdat het nog lang duurde voordat hij kon af rijden. Maar daarvoor wel trekkerrijbewijs gehaald en daarom eigenlijk het gros een half jaar eerder al gehaald. Dat is wellicht een uitzondering maar wel één die bewijst dat het op maatwerk aan komt
dieselrat zegt
Nee, er moet een verplichte aanvullende slipcursus komen. Leer mensen beter te anticiperen op onverwachte situaties ipv langer als robot de kunstjes willen doen die de examinator wilt zien.
flutterby zegt
Les 1 van de wet; voer geen wetgeving in die niet te handhaven is. “Ja hoor mijn student heeft er al 35 uur op zitten hoor!”. Dit is oncontroleerbaar. Zo straf je de brave burger alleen maar.
Beter een lijst met slagingspercentage per rij instructeur op persoonlijk niveau, niet rijschool.
potver7 zegt
Maar waarom dan niet eerst een rondje in een simulator dan, om rijvaardigheid te testen?
En rijscholen onder curatele stellen die regelmatig veel te vroeg laten examineren. Dat moet gewoon financieel en commercieel oninteressant worden, ben je zo van die kneuzen af.
theghost zegt
Kwaliteit rij-instructeurs is belangrijker, ook zou een (anti-)slip cursus verplicht moeten zijn bij de rijlessen.
mashell zegt
Want? Hoe vaak is je auto op de openbare weg in een slip geraakt? Ik heb dat in een half miljoen kilometers een handvol keer meegemaakt. En de oplossing is tegenwoordig heel simpel: gas los en het ESP lost het op.
r3fl3x zegt
Mijn vader is rijinstructeur en heb ook bij hem gelest. Veel lessen, in veel verschillende auto’s. Heb ik nog steeds veel plezier van. De meeste kandidaten kijken volgens hem alleen maar naar de laagste prijs of het slagingspercentage. Dit werkt cowboys in de hand en maakt het moeilijk om je te onderscheiden met een goede opleiding op maat van de kandidaat. Eens in de zo veel tijd roept een politicus wel eens wat, maar de overheid heeft volgens hem nooit echt wat willen doen aan de kwaliteit van de rijopleiding. De lat ligt laag, met een staatsexamen lukt slagen eigenlijk altijd en een periodieke keuring is pas bij 75+ nodig. Maar ja, niemand durft het strenger te maken want dat kost misschien kiezers.