Mensen ergeren zich aan luidruchtige auto’s en motoren, daarom moet er een ‘ronkverbod’ komen.
Je kunt je aan alles ergeren en sommige mensen hebben er een hobby van gemaakt. Die klagen over van alles en nog wat. Maar soms, heel soms, hebben ze ook wel een beetje gelijk. Bijvoorbeeld op een zonnige dag. Zit je na weken van regen eindelijk op je balkonnetje komen al die zondagsrijders langs met hun knalpijpen. Weg rust.
Ergenis
Kijk, in Nederland is het nergens écht stil. Stiltefans moeten dat accepteren. Maar aan de andere kant: sommige liefhebbers van motoren en auto’s maken het wel heel bont. Daarom wordt er in verschillende steden al harder opgetreden met zogenaamde ‘lawaaipalen’. Deze palen wijzen je op het kabaal dat je maakt. Maak je teveel geluid, dan kan dit je een boete opleveren van 280 euro.
Wij autoliefhebbers kunnen een mooi motorgeluid wel waarderen, maar er zijn grenzen. Een Honda Civic uit 1992 met open uitlaten, dat slaat nergens op. Waar het uiteindelijk op neerkomt -en dat is vaak zo- is dat we rekening moeten houden met elkaar.
Ronkverbod voor luidruchtige auto’s
Dan is een algemeen ‘ronkverbod’ geen goed idee. Veel liefhebbers van auto’s en motoren kunnen wel normaal doen. En willen op een gangbare manier genieten van het mooie geluid van hun voertuig. De voorzitter van de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motoren (NEFOM) Tony Hardenberg ziet dat anders. Want zolang deze nog te koop zijn en de weg op mogen, ook als ze meer geluid kunnen maken dan 100 decibel, hebben lawaaipalen of iets dergelijks geen zin. ‘Je moet het bij de bron aanpakken’, aldus de voorzitter. Een verbod dus, dat zal die kabaalmakers leren. Niet rekening houdend met het plezier van een ander.
Gun elkaar iets. Daar komt het uiteindelijk op neer. En dat is lastig, dat blijkt nu ook weer. Want meerdere gemeenten, zoals de Zuiderzeedijk bij Hoorn, sluiten wegen af in de zomermaanden voor motoren. Een kleine groep verpest het dus voor de rest. Misschien moet je die kleine groep gewoon aanpakken en controleren op decibels en/of snelheid. Bij een overtreding betaal je een boete. Bij een hoge pakkans is vermoedelijk het probleem zo voorbij. Maar ja, dan heb je weer meer politie nodig.
Foto: Audi R8 V10 Spyder Performance, gespot door @justawheelchairguy op Autoblog Spots.
Johanneke zegt
De voorzitter van de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motoren.
De wat.
heckblende zegt
Nederlandse = Hier om de hoek gevestigd
Federatie = Een vorm van samenwerking
Omgevingslawaai = Herrie die van buiten je hoofd komt
Motoren = Vogels? Fabrieken? Festivals? Nee, motoren.
marh zegt
Ook mijn eerste gedachte! Wordt dat door belastinggeld betaald?????
padoempats zegt
Waarom zou je dat denken?
PunicaOase zegt
Nee tuurlijk niet!
Allison Burgers zegt
Is je google stuk? ;)
https://www.nefom.nl/wie-zijn-wij/
jeroenm83 zegt
Tsja….dat wordt zo’n vinger-hand verhaal voor dat soort bewegingen. Ik kan echt genieten van mooi motorgeluid (ja, ook een uitlaat), maar vind de aangehaalde Civic met open pijp wel wat sneu. Opzichtig herrie maken zoals rev’en bij een vol terras (met wat dan ook) is nogal kansloos. Hard optrekken als het druk is nog kanslozer (überhaupt, met alles). Op een dijk af en toe je wagen/motorfiets de sporen geven…..
Want dan ben ik ook tegen blaffende honden als IK in de tuin zit, huilende kinderen in een vliegtuig als IK in dat vliegtuig zit, wiet rokende mensen als IK net langsloop, draaiorgels, verjaardagsliedjes of kerstmuziek, een poster van TimmerFrans, etc.
bunnylebowski zegt
@jeroenm83 de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik na het laatste onderonsje een uit de bocht gevlogen (you see what I did? Wink wink) reactie had verwacht van je, maar wat je hier typt ben ik 100% mee eens.
We slaan helemaal door in NL met gelijk alles dicht gooien en de overtreffende trap te pakken. Focus op probleem gebied en de rest: leven en laten leven. Zoals met alles
potver7 zegt
Ik wens jou een huisje langs een pittoresk dijkje toe. Met een smal weggetje vol onoverzichtelijke bochten, een hoop (wannabe) wielrenners en veel mooi weer zodat je alle dagen buiten wilt zitten.
e36thuglife zegt
Ik ben van de NFZE (Nederlandse Federatie Zeikstraal Eliminatie) en ik wil graag een zeurverbod voor Tony Hardenberg.
FiXeR zegt
Ik hou van mooi motorgeluid, niet de pops en bangs of een straight-pipe onder een Golf 1.4. En ja, ik maak me er ook schuldig aan. Mijn R1200GS heeft een Akrapovic-uitlaat en de 335i (N54) heeft een arqray-uitlaat, maar ik ga niet vol op het gas in de wijk of in het centrum. Maar waar het kan (ergens in het buitengebied) wil ik ook nog wel eens het gas opentrekken.
Maargoed, ik snap ook dat als je daar woont je er ook gek van wordt. :-P
Gulli zegt
Ik maakte laatst een proefrit op een Ducati Scrambler 2.0 Icon en die had denk ik ook een uitlaat met knalletjes oid. Ik schaamde me kapot. Te meer omdat waarschijnlijk de hele omgeving me heeft gehoord op het moment dat ik gas terug nam, en ik zelf alleen maar een of ander suf metalig geping hoorde alsof er iemand met een nagel tegen een ijzeren buisje aan het pieken was. Ik vond het bijzonder weinig toevoegen aan mijn eigen rijbeleving en waarschijnlijk was ik dus alleen maar de buitenwereld tot last.
berlinetta zegt
En je laatste zin is precies de reden waarom deze discussie op gang komt. Heel veel mensen hebben er last van. Ik kan ook niet ontkennen dat ik het irritant vind, ondanks dat ik mooi motorgeluid kan waarderen.
hotze zegt
‘k ga regelmatig een stukkie hiken op de Veluwezoom en erger me groen en geel aan de gassende motoren. Verbieden die hap in natuurgebieden – idem dito voor de sjonnies met hun ploffende uitlaatjes. Ga maar lekker op de fiets of lopen.
Robert zegt
Bij onze oosterburen is het zo, dat elke modificatie aan je auto “TüV-Eingetragen” moet zijn. Dus heb jij de auto voorzien van een ander setje velgen, een andere uitlaat of noem verder maar op, dan dien jij bij de autopapieren ook de “TüV Gutachten” papieren te kunnen tonen, waarop de leverancier verklaart dat zijn product geschikt is voor jouw merk, model en uitvoeringstype auto. Kun je dat niet tonen, volgt inbeslagname vergelijkbaar met onze WOK status.
Zouden we hier in Nederland ook eens vaker wat mee moeten doen; niet alleen maar eindeloos waarschuwen. En kom verdorie nou eens met een periodieke apk voor motorfietsen op de proppen. Daarmee haal je toch wel een hoop kaf uit het koren.
poes zegt
Al die ‘pops & bangs’ worden softwarematig toegevoegd. Dat is ook de grote ellende, het is super makkelijk en betaalbaar beschikbaar.
maotje zegt
Vind dat ook niet zo heel gek.
Het voertuig heeft tenslotte typegoedkeuring gekregen en ook geluid is daar een onderdeel van. Aan de andere kant zou een geluidsmeting ook best een onderdeel kunnen worden van de apk met een bepaalde marge.
ponnie zegt
Wettelijk is geluid al een apk eis, alleen heeft geen garage de faciliteiten om dit te meten.
marh zegt
Mijn V8 Hellcat TRX heeft bij de geboorte zo’n geluid gekregen daar kan ik ook niks aan doen.
Maar als ik gewoon rustig cruise is het een klein poesje.
Ultimora zegt
Voor de Europese homologatie heeft de TRX zelfs een stillere uitlaat nodig….
Gulli zegt
Het gaat denk ik vooral ook om het feit dat sommige jongetjes compleet doordraaien wanneer ze zo’n blafpijp onder hun voertuig hebben hangen. Mijn achterbuurman van in de 50 heeft een RS6 van het nieuwe type, die kunnen goed herrie maken, maar die hoor je nooit als hij ’s ochtends naar zijn werk rijdt of overdag voorbij komt rijden. Je hoort een lekker geborrel maar meer dan dat is het niet. Hij zal hem zeker wel eens open trekken maar niet in de woonwijk.
De Golf GTI/A35/RS3/Piaggio bende daarentegen vinden het nodig om op ELK moment van de dag op ELK mogelijk stuk in de wijk zoveel mogelijk toeren te maken en daarmee tot in een straal van 4km alles te overstemmen. Dat niet alleen, want dat kun je in theorie met 30km ook bereiken, maar dan wel met 100km/u over de hoofdader door de woonwijk.
Ik ben de laatste die zal klagen over ‘denk toch aan de kindertjes en de eendjes en de omaatjes’ maar holy fuck die gasten hebben echt totale maling aan alles en iedereen. Als zo’n gast een keer in de brand vliegt ga ik erbij staan kijken.
Robert zegt
Ik heb een buurjongen die dacht dat -ie met z’n bejaarde Peugeot 206 net zo stoer was als menig AMG of BMW Motorsport bestuurder. Midden in de nacht vier keer door de straat heen blèren met een stortkoker-uitlaat zonder einddemper, dat werk. Gelukkig liep hij wèl tegen een wakkere wetshandhaver aan, die de o zo noodzakelijke WOK status op die knakenbak uitschreef. Waarna een enkele reis richting sloperij het enige was wat restte, omdat er nog veel meer niet aan de auto deugde.
Gulli zegt
Dus er is nog hoop :D
antoonniels zegt
Waar ik me in relatie tot dit probleem het meest over verbaas is dat dergelijke systemen gewoon netjes incl. BTW in de winkel te koop zijn. Net als “vroeger” waarbij de Gianelli uitlaat voor de SR50 wel voorzien was van een plaatje waarop stond: alleen voor circuit gebruik. De dealer zette hem er netjes onder en weg was je. Geldt natuurlijk hetzelfde voor de open uitlaat systemen van FI / Akrapovic / etc. Als het niet voldoet aan de regelgeving, hoe komt het dan op de markt terecht, louche dealers uitgesloten.
Robert zegt
In Duitsland is er zo ook genoeg te koop. Alleen, wanneer de de “TüV Gutachten” er niet op is afgegeven voor jouw model en type, is monteren geheel op eigen risico, en dat staat dan ook duidelijk in handleiding of op de verpakking vermeld.
rwdftw zegt
Ik had ooit een Suzuki Intruder. Een 700tje, maar de uitlaat was iets mee gedaan. Weet ook niet wat maar de 800 die ik ooit hoorde was een heel stuk tammer. Nu staat er een Porsche 944 voor de deur. Ik woon letterlijk tussen dijken en het is heerlijk om met mooi weer even een stukje te sturen. Ik probeer niemand tot last te zijn, maar ik rij er wel. Niet omdat ik over die dijk naar mijn bestemming moet, maar omdat de route leuk is.
Ik begrijp dat mijn route voor iemand anders “thuis” is en dat die iemand anders mij kan horen. Ik ben ook niet alleen, want meer mensen vinden het leuk rijden. Alles bij elkaar opgeteld zou het wel eens heel veel overlast kunnen geven.
Bij mijn weten wordt er weinig tot niets gedaan aan de overlast. In de omgeving van Nijmegen waren de dijkwegen in het weekend afgesloten voor motoren en auto’s. Ik weet bij Arnhem een plek waar ik ze ooit een keer heb zien laseren, maar verder.. niets. Er is wetgeving genoeg. Hoeveel dB je auto of motor mogen produceren staat in het kenteken. Doe een geluidsmeting en als je grof door je waardes schiet een bekeuring en een WOK status. Een radar langs de weg om de coureurs te pakken is ook een optie.
Maar het antwoord is waarschijnlijk “geen prioriteit”. Fijne dag verder.
Gulli zegt
Een APK voor motoren invoeren zou denk ik al een stuk helpen. Helaas is de KNMV er trots op dat ze hebben gelobbyd om dat nog even tegen te houden. Vind ik nog steeds heel raar voor een belangenvereniging, dat ze iedere fiets die rijp is voor de schroothoop in principe op de weg willen houden terwijl ze daarmee hun eigen leden in gevaar brengen. En (en nu ga ik nog verder off-topic) dat ze geen kledingplicht hebben ingevoerd voor motorrijders, wees er maar trots op dat je elke zomer drie huidlagen van de weg af mag schrapen als er weer zo’n squid op zijn bakkes is gegaan.
RutgerK zegt
Volkomen terecht om de excessen aan te pakken en ook hier een maximale geluidsproductie te stellen.
Sommige motoren hebben uitlaten die echt de pijngrens overschrijden.
schuimbekje3 zegt
In eerste instantie zijn ‘lawaaierige’ motoren meestal zo gebouwd omdat er geen ruimte is voor veel geluidsdemping.
In tweede instantie zijn veel motorrijders in de veronderstelling dat ‘als ze mij niet (willen) zien (en dat ik voorrang krijg, rechtdoor op dezelfde weg, ondanks xenon/led verlichting en kanarie-motorpak), misschien dat ze mij dan wel horen..
In derde instantie zijn er een paar pubers die hun uitlaat expres luider maken omdat ze chickies willen scoren… (die ze dan niet kunnen horen, omdat hun gehoor na 500 toktok filmpjes, disco’s en boomboxen op de scootah, het rijden zonder oordopjes op de brommer, niet echt meer in staat is de subtiele geluiden van kreunende vrouwen te kunnen horen.
Dus ja, een Honda CBX 1047 6 pitter maakt meer geluid dan een Yamaha Super Teneree 1200 2 pitter en een Piaggio MP3 300 van iemand die een B rijbewijs heeft maakt meer geluid dan een MP3 500 die een A rijbewijs heeft. Is dat een probleem? Schijnbaar is alles een probleem…
Hebben we het nog niet gehad over auto’s… mijn Porsche 955 4.5 V8 (40dBa) hoor je niet als die loopt, je ziet hoogstens het water uit de uitlaat druppelen… mijn GT3 RS maakt echter 110 dBa, is ook een totaal andere auto. Beide porsche, moet nu de 911 verboten worden? Wat een onzin… Is gewoon beide af fabriek origineel.
Auto’s en motoren maken geluid, je hebt vanaf fabriek luidere en stillere… Mijn Tesla maakt meer geluid dan mijn Cayenne, dus zeggen iedereen electrisch is ook onzin.
Misschien moet de cursus ‘miepen voor gevorderden’ van George Russel verboten worden… Mensen hebben teveel vrije tijd, gaan klagen over dingen omdat ze niets beters te doen hebben… Ik zeg, iedereen die miept over luide auto’s en motoren moet maar een pilletje soilent green slikken, want iets voor de gemeenschap kunnen deze mensen niet meer betekenen, behalve misschien als subsidie-spons.
Allison Burgers zegt
Motorgeluid hoort er bij, als je maar rekening houdt met je omgeving. Dus in die tunnel even terugschakelen is prima, op die buitenweg lekker de toeren opzoeken, ook best. Maar hou je dan in als je in dichtbevolkt gebied rijdt. Dan is iedereen blij.
Heb zelf een achterbuurman die zich regelmatig als Power Ranger aankleedt en dan in de achtertuin een keer of 10 gaat proberen of de toerenbegrenzer van zijn motorfiets het nog wel doet. Dat is niet nodig. Duw dat ding de poort uit en ga lekker toeren.
milvus zegt
Dat zou ik willen omdraaien. In dichtbevolkt gebied even lekker de toeren opzoeken, maar houd je dan in als je in buitengebied rijdt. Die teringherrie kun je daar op vele kilometers afstand nog horen. En op een zonnige zondag zijn er gewoon veel te veel bromnozems die het gas te ver opendraaien. Ik woon langs zo’n mooi stukje weg en het geeft gewoon veel overlast. Nu is niets hypocriets me vreemd, want het harde geluid van een V8 of een goeie boxer kan ik prima waarderen, het zijn vooral de motoren waar ik last van heb. Die rijden over het algemeen ook veel harder overigens. Wmb verbieden ze dat speelgoed.
ericc zegt
Er is een verschil tussen een standaard Ferrari of Aston Martin en een petjesauto met goedkope uitlaat. Gelieve hier rekening mee te houden!!!
Gulli zegt
Nou ik liep laatst langs de dijk bij ons achter en toen kwam van het dorp verderop iemand in zijn 812 Superfast voorbij, en (hij zal het niet expres hebben gedaan) hij schakelde precies terug toen hij naast ons reed. Ondanks dat ik het geluid van een huilende V12 magistraal vind hebben mijn oren er nog wel lange tijd last van gehad. Dat was echt niet grappig meer.
HelldogBE zegt
Dat was vast met zo’n Novitec open uitlaat eronder, waardoor ook het ook voor de eigenaar (of beter gezegd de inzittenden) ook niet meer aangenaam is om een paar uur te gaan cruisen, laat staan op reis te gaan ermee.
Joris24 zegt
Als ik op het terras zit hoeft geen van beide bleppend langs te rijden. Een mooi uitlaatgeluid kan ik ook bij een normaal volume waarderen. Als ik een boxtergeluid hoor kijk ik bijvoorbeeld automatisch wel om… Zelfs al is het maar zachtjes.
PunicaOase zegt
Amper te handhaven en dan gaan de liefhebbers wel weer ergens anders lawaai maken.. Plekken waar het echt te erg is kan je op zondag afzetten maar verder kan je er weinig aan doen ben ik bang.. Zijn ook wel grotere problemen in dit land..
okmer zegt
We leven in een tijd waarin er wederzijds elkaar nog maar weinig gegund wordt. Snowflakes willen alleen nog maar elektrische auto’s horen zoemen en de petjes laten hun 1.4 tsi overal scheten laten. Pak de extremen aan daar ben ik het mee eens maar laat ook ruimte voor de liefhebber met mooi motorgeluid.
Allison Burgers zegt
Klopt. We willen zelf alles en een ander gunnen we niks.
tortuga zegt
Ik erger mij er niet aan.
Aan mij hebben ze niets gevraagd.
petroldrinker zegt
Wel zo eerlijk om dan ook een jankende baby verbod in te voeren in woonwijken en publieke plekken, zo kan je alles gaan verbieden…
steephh zegt
@petroldrinker Echter maken die baby’s geen 100 decibel aan geluid.
https://babyhelp.nl/vraag-en-antwoord/hoeveel-decibel-krijsende-baby
Mooi motorgeluid is prachtig. Open uitlaten omdat men te skeer is om maar een euro uit te geven aan een goede uitlaat is schijtirritant. Dat mag wat mij betreft verboden worden.
Gulli zegt
Nee maar blijkbaar wel 90db(A) en dat is na een half uur ook schadelijk voor je gehoor;
https://photos5.appleinsider.com/gallery/47480-92658-scream-xl.jpg
potver7 zegt
Ach, met jou is het anders ook best goed gekomen, toch?
mmax zegt
Geluidsdruk is te meten, maar of iets lawaai is is zo subjectief als wat. Geldt trouwens ook voor wat “goed” is wat betreft uitlaat.
petroldrinker zegt
Gaat niet om de decibels, dit stuk gaat erover dat mensen uberhaupt zich storen aan het geluid, iets wat ik en vele anderen heb met babys en jonge kinderen met dat gejengel etc, dus eerlijk toch de een een verbod de ander dus ook…
steephh zegt
@petroldrinker Bijzonder dat je oog om oog, tand om tand belangrijker vind dan een samenleving waarin excessen worden aangepakt. Of het nu open uitlaten zijn of overlast van kinderen etc. En ja, ook dat kan (gerechterlijk) worden opgelost: http://www.openbareorderecht.nl/index.php/buurman-vordert-voorlopig-met-succes-verbod-op-geluidsoverlast-school-gehandicaptie-kinderen/
Zelf noem je het “storen aan geluid”; ik heb het over serieuze overlast. Ik begrijp niet waarom er mensen zijn die dié excessen niet aangepakt willen zien. Dus niet jouw auto die wat harder klinkt dan normaal, maar open uitlaten en gastjes die de hele tijd rondjes aan het rijden zijn en lopen te revven, vaak op late tijdstippen of ’s nachts. In mijn ogen is dat geen autoliefhebberij meer, maar meer een schreeuw om aandacht. Van wie? Geen idee…
iphonistvongates zegt
Zijn er reeds kruisvaarders gesignaleerd die pleiten voor een verplichte korting/subsidie op Active Noise Cancelling devices? Die korting/subsidie wordt gefinancieerd door een extra-extra heffing op (sport)uitlaatsystemen voor de aftermarkt. OEM’s die standaard sportuitlaatsysteemen aanbieden op hun volumemodellen betalen een toeslag voor elke geproduceerde c.q. gemeten dB boven de (EU)wettelijk toegestane grens. Het maakt niet uit of er een softwarematige klep bediening is om het uitlaatgeluid te dempen. Ik ben persoonlijk wel een fan van hoogtoerige (bijv. NOVITEC) motorgeluid of de Spitfire hamergeluiden van de AMG’s.
mashell zegt
Op zich zou een maximale geluidslimiet van 100 dB voor alles best een goed idee zijn. Of het nou een motorfiets, straaljager, concert van Cannibal Corpse of een bladblazer is (deze voorbeelden klinken overigens allemaal ongeveer hetzelfde…). Als het luider is mag je het niet verkopen, gebruiken en krijg je er geen vergunning voor. Meetbaar, handhaafbaar, leefbaar.
mmax zegt
sorry maar dit soort zeurpieterij is de root-cause van het gejank. Mensen hebben 0 tolerantie voor elkaar.
Geluid is iets subjectiefs en de mensen die last hebben van motorvoertuigen ervaren al last voordat ze het horen. Net zoals dat je nerveus wordt als iemand met een baby op de arm in de zelfde rij staat bij het vliegtuig. En als een kortstondig huilende baby slechts kort evenveel lawaai maakt als dat hele vliegtuig bij elkaar heeft men massaal last van die baby, 100% bewust ingestapt van iets wat even lawaaiig, maar dan uren achtereen.
En wat heeft iemand op autoblog zo sterk tegen motorfietsen (dat ze als bladblazer klinken) last van motorrijders?
Redrum zegt
0 tolerantie? Misschien gewoon een beetje respect voor elkaar? Er is echt niks maar dan ook niks “geweldigs” aan iemand met een open uitlaat of andere tering herrie die een heel terras wegblaast. Denk je nu echt dat mensen dan zoiets hebben van “Oh, wat cool zeg” of eerder iets in de trend van “wat een loser”. (Nee, het is niet het eerste, voor alle duidelijkheid)
Je moet je al de vraag stellen, in een woonwijk of bebouwde kom mag je max 50km/u….hoe en waarom zou je zo’n herrie dan kunnen maken?
Het beste zijn dan nog de petjes met hun poppende golfjes…eender welke EV rijdt hen er achteruit af ….. sta je daar, zwaar de lul….
Nee, gewoon normaal doen
HelldogBE zegt
Ik kan plofjes uitlaten (zeker gezien je die vaak kan uitzetten) in de stad echt enorm storend en marginaal, zeker omdat er ook een bepaalde rijstijl bijhoort om dat geluid uit te lokken.
Langs de andere kant snap ik je betoog. Zelf heb ik een bloedhekel aan honden die continu blaffen. Zo heeft de dochter van de buren een hondje die ze regelmatig komt dumpen en dan mag ik er de godganse dag naar luisteren. Daar komt toch ook geen regelgeving voor?
HelldogBE zegt
Gaan we dan onze straaljagers minder performant maken of ze hoger laten vliegen en enkel in het buitenland op lage hoogte laten trainen? Militair materiaal verdient wel een uitzondering lijkt me.
Voor de rest heb ik er wel begrip voor, maar vergeet niet dat ook de omgeving (afstand, geluidsdempend landschap) invloed kan hebben. Zo is 100dB opgewekt naast de ruit van je slaapkamer storender dan 100dB op een strategisch gelegen motorsportterrein of concertzaal.
mashell zegt
Militair materiaal verdient zeker geen uitzondering. Als militair materiaal minder geluid maakt is dat een strategisch voordeel, dus zorg maar dat het minder lawaai maakt!
100 dB is al erg veel, prima om daar een limiet te stellen. En als je in een concertzaal allemaal oordopjes in moet doen omdat het te pijnlijk luid is dan is dat gewoon een systeemfout en moet je het geluid anders afregelen.
mashell zegt
0 tolerantie? Ik stel 100 dB voor, dat is nog altijd erg veel. Ik snap ook niet waarom je die baby er bij sleept, ik zit liever met een baby in een vliegtuig dan met een motorfiets. Eigenlijk zie ik altijd liever een baby als een motorfiets. En je wil toch niet beweren dan zo’n niet mooi rondlopende en ploffende Harley mooi klinkt? Om van die Japanse snerpertjes nog maar te zwijgen.
Variomatic zegt
Graag ook vrachtwagens met open stortpijpen aanpakken. Bizar wat een t*fysherrie die dingen soms maken..
Joris24 zegt
Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat er niks mis is met motorgeluid van een mooi blok, of dat nou een motor of auto is. Maar als je op het terras zit of gewoon thuis aan het werken bent is het schijtirritant als iemand luid bleppend langs komt rijden, of dat nou net de VTEC inkickt of dat het een RS6 is. Herrie is herrie, en vooral die takkeknallen die uit die nieuwe auto’s komen zijn zwaar onhebbelijk want je schrikt je er ongans van. Van mij mogen ze die dekzwabbers die met die frietketels al revvend langs terrassen bleren met hun oren naast die pot houden en nog eens een paar keer doorhalen.
Ik woon vlak langs een doorgaande (50-) weg en 200 meter terug staat een flitspaal. Er zijn altijd wel van die halve tammen te vinden die het nodig vinden om dan heel demonstratief tot de lichtsnelheid op te trekken na die paal, wat ze uiteraard ook onsterfelijk maakt. Prima dat je een keer graag doorvlemt, maar liever niet tussen de woonhuizen in.
Onze vorige buurman had een R8 V10, als die ’s ochtends rustig de straat uit ging was dat voor mij een genot om te horen, die rauwe rochelende kouwe 6 liter, die reed er heel rustigjes het dorp mee uit. Maar ik weet ook wel dat soms de uitlaat op sportstand ging en dat ‘ie m buiten het dorp eens goed uitliet voor hij thuis kwam. Zo moeilijk is dat toch niet.
jeroenm83 zegt
5.2L V10, maar dat terzijde. Prachtige huil zit er in dat blok.
Joris24 zegt
Kijk mij eens een enorme mongool zijn, je hebt gelijk, ik was in de war met de W12. Gelukkig reageer ik onder een pseudoniem, anders durfde ik me als audifiel niet meer in het openbaar te vertonen. Danku.
petroldrinker zegt
Nee hoor, heerlijk juist, woon relatief dichtbij een snelweg dus hoor soms wel wat leuks voorbij komen, dan stop ik met hetgeen wat ik doe om het zogoed mogelijk te horen, kan mij niet luid genoeg zijn, autos int algemeen
pomoek zegt
Overlast veroorzaken is een hobby. En dat moeten mensen maar tolereren. Blijkbaar. Een hobby dien waarbij je niemand lastig valt is blijkbaar teveel gevraagd.
banderas zegt
Vroeger klonken hitsige auto’s nog cool. Tegenwoordig is alles gefabriceerd qua geluid, met als ergste al die pop and bangs/scheetjes. Die mogen ze van mij ook wel verbieden. Gewoon een mooi puur geluid, anders niet.
mwti zegt
Die 4 cilinders klinken echt niet idd. Het gaat om de herrie, niet om het geluid.
Redrum zegt
Als het standaard niet klinkt zoals je zou willen, koop iets zwaarders of cooler anders is het gewoon zielig.
Het heeft z’n reden hoor.
marcomanta zegt
We gunnen elkaar steeds minder, daar ligt de oorzaak. Snel geirriteerd, kort lontje en ga zo maar door.
mwti zegt
Begin bij motorfietsen.
Janus zegt
Bij mij in de wijk rijden RS6, C63 AMG, Focus RS, Z4 G29, Porsche 911 type 964. Allemaal met eigen roffels. Keurig en beschaafd. Dat is mooi en is ok. Maar die gasten die speciale uitlaten monteren, omdat deze asociaal luide herrie maken, zijn compleet gestoord. Zet een koptelefoon op als je herrie in je oren wil! Klein kind! Geldt al helemaal voor die motormuizen..